Rykte: Sony skär ner på VR-satsningen

Medlem
Skrivet av Ruffles:

De flesta håller uppenbarligen inte med.

Dom som köpt det tycker dom flesta det är ett bra pris och en bra oled spelskärm kostar 11000kr så vet inte vart du fått din statistik ifrån. Angående din wii u jämförelse , Dreamcast sålde betydligt mindre men är mer omtyckt

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Keima:

Dom som köpt det tycker dom flesta det är ett bra pris och en bra oled spelskärm kostar 11000kr så vet inte vart du fått din statistik ifrån. Angående din wii u jämförelse , Dreamcast sålde betydligt mindre men är mer omtyckt

Det handlar, åter igen, om en bredare marknadsanalys. Inte vad enskilda användare tycker. Många som köpte Wii U gillade den. Dreamcast likaså (jag älskade den och håller den fortfarande som en av mina favoritkonsoler). Men de floppade ju katastrofalt så det är fullständigt irrelevant.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Problemet Sony har nu är att det inte finns någon positiv buzz kring PSVR2, kolla runt och du ser hur många användare är oroliga över dess framtid, andra rakt ut besvikna för att spelen uteblivit. Ja, om de vill sälja VR-enheter borde de vara högljudda och skrika "Titta hit!" Sony borde ha använt State of Play och andra tillfällen för att vissa upp massor av kommande spel för att visa alla kunder, och presumtiva kunder, att de satsar och tror på sin egen produkt. De gör inte detta. Jag bryr mig inte för jag har inte tänkt köpa PSVR2 (om jag investerar i VR lär det bli en Quest), men jag tycker att det är trist att Sony än en gång verkar ha utvecklat en fin produkt, satt orimliga säljmål och ett för högt pris för att sedan i princip överge den när den inte levde upp till förväntningarna.

Skrivet av Ruffles:

Ingen rök utan eld. Det är väl ganska uppenbart att det inte flyger PSVR2-enheter från hyllorna. Om Sony måste pausa produktionen för att rensa ut existerande lager är det ju tydligt att de överskattat efterfrågan. Man producerar inte enheter om man inte tror att de ska sälja, och man stoppar inte produktionen utan anledning. Detta är väldigt dåliga tecken för PSVR2, hur du än vrider och vänder på saken. Om situationen inte var sådan skulle det inte finnas några negativa rubriker.

Jag vet inte vilka State of play du kollat på men dom jag kollat på har då visat VR spel npgra % av totalen av vad som visat vilket är fullt rimligt.
Spel som till stor del även haft på ett eller annat sätt stöd från Sony.
Nej det flyger inte av hyllorna, men gör nått VR headset eller ett dyrt tillbehör det? Nej inte nämnvärt.
Jag vet inte vad det ör du jämför med eller vad du tror dig anse att Sony jämför med.
Tänkte du att VR headsets skulle sälja i samma takt som konsoler? Om man upp 10% av konsolförsäljningen så skulle det nog se som ett stort genombrott ovh det kommer väll dit så småningom men inte med PSVR2 troligtvis.
Du har aldrig tänkt att Sony kanske vill vara med på marknaden med tillbehöret för att "vara med" och inte leda det. Speciellt inte i rådande ekonomiska läge där tom studios som har stora ägare får stänga ner trots "bra spel".

Du kan inte jämföra heller Sony med Meta.
Meta har typ oändligt med pengar att bränna på R&D och subventionerad hårdvara och exklusiva titlar, men det är en del av deras "main buissness" på Reality labs.
Sony PSVR2 är/var i förata hand ett tillbehör till PS5 och ett som man inte tänkt gå back (iaf ibte allt för mycket) på att sälja.

PSVR2 har spel, PSVR2 kommer få mer spel.
Riktiga bangers är på väg till formatet. Dessutom 2 nya firat party det är inte dåligt med tanke på dagens läge. Så det finns ingen anledning att avskriva PSVR2 som att den gjort sitt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte vilka State of play du kollat på men dom jag kollat på har då visat VR spel npgra % av totalen av vad som visat vilket är fullt rimligt.
Spel som till stor del även haft på ett eller annat sätt stöd från Sony.
Nej det flyger inte av hyllorna, men gör nått VR headset eller ett dyrt tillbehör det? Nej inte nämnvärt.
Jag vet inte vad det ör du jämför med eller vad du tror dig anse att Sony jämför med.
Tänkte du att VR headsets skulle sälja i samma takt som konsoler? Om man upp 10% av konsolförsäljningen så skulle det nog se som ett stort genombrott ovh det kommer väll dit så småningom men inte med PSVR2 troligtvis.
Du har aldrig tänkt att Sony kanske vill vara med på marknaden med tillbehöret för att "vara med" och inte leda det. Speciellt inte i rådande ekonomiska läge där tom studios som har stora ägare får stänga ner trots "bra spel".

Du kan inte jämföra heller Sony med Meta.
Meta har typ oändligt med pengar att bränna på R&D och subventionerad hårdvara och exklusiva titlar, men det är en del av deras "main buissness" på Reality labs.
Sony PSVR2 är/var i förata hand ett tillbehör till PS5 och ett som man inte tänkt gå back (iaf ibte allt för mycket) på att sälja.

PSVR2 har spel, PSVR2 kommer få mer spel.
Riktiga bangers är på väg till formatet. Dessutom 2 nya firat party det är inte dåligt med tanke på dagens läge. Så det finns ingen anledning att avskriva PSVR2 som att den gjort sitt.

Självfallet har ingen förväntat sig att VR-hjälmen ska sälja lika bra som konsolen den är knuten till. Sony krängde väl runt 5 miljoner PSVR, vilket betyder att mindre än 5 procent av PS4-ägarna köpte en. Hur bra PSVR2 säljer i slutändan i förhållande till antalet sålda PS5 återstår att se, men det känns redan osannolikt att den kommer överträffa PSVR särskilt mycket. Vilket måste ses som ett misslyckande. Och åter och åter igen: om Sony pausar produktionen är situationen inte bra. PSVR2 fick ingen bra start och försäljningen har uppenbarligen inte tagit fart sedan dess. Den blir en nischprodukt, lite likt Sonys Xperia 1-telefoner. Det är bra lurar som gör vissa saker bäst av alla, men ingen köper dem eftersom Sony typ skickar ut dem att dö varje år.

Det är klart att man måste jämföra med konkurrenterna på marknaden, oaktat hur mycket pengar deras ägare har. Ska vi annars inte jämföra Xbox och PlayStation eftersom Microsoft är så mycket större och rikare än Sony?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Självfallet har ingen förväntat sig att VR-hjälmen ska sälja lika bra som konsolen den är knuten till. Sony krängde väl runt 5 miljoner PSVR, vilket betyder att mindre än 5 procent av PS4-ägarna köpte en. Hur bra PSVR2 säljer i slutändan i förhållande till antalet sålda PS5 återstår att se, men det känns redan osannolikt att den kommer överträffa PSVR särskilt mycket. Vilket måste ses som ett misslyckande. Och åter och åter igen: om Sony pausar produktionen är situationen inte bra. PSVR2 fick ingen bra start och försäljningen har uppenbarligen inte tagit fart sedan dess. Den blir en nischprodukt, lite likt Sonys Xperia 1-telefoner. Det är bra lurar som gör vissa saker bäst av alla, men ingen köper dem eftersom Sony typ skickar ut dem att dö varje år.

Det är klart att man måste jämföra med konkurrenterna på marknaden, oaktat hur mycket pengar deras ägare har. Ska vi annars inte jämföra Xbox och PlayStation eftersom Microsoft är så mycket större och rikare än Sony?

Men "stoppad produktion" kan lika gärna vara planerat stopp.
Det är inte som att det inte finns PSVR2 att köpa eller att den överges. Den kommer förmodligen finnas till ett "PSVR3" släpps.
Att det ör ett misslyckande är vara vad du tror. Inget vet nått fören Sony faktiskt säger nått.
Ni får det fortfarande att låta som detta är en produkt utan framtid. Men då skulle det inte alla dessa spel som är på väg komma alls och framförallt inte med PSVR2 unika features.

Jag menar jämfrörelsen i hur myclet båda företagensatsar på XR området inte örodukterna i sig.
Meta utvecklar och driver på, Sony hänger med bara med och av förståeliga anledningar dom är ensama på "konsol vr".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Meta utvecklar och driver på, Sony hänger med bara med och av förståeliga anledningar dom är ensama på "konsol vr".

Jag kommer ihåg när Nokia fortsatte med sitt egna os till sin telefon då de inte ville gå androids väg. Det satte spiken i kistan för företaget.
Nu tror inte jag att sony står och fallet med deras egentillverkade vr-kit, men skulle det vara så farligt ifall de i framtiden släpper idén om att utveckla sitt egna vr-kit och istället låta deras playstation vara kompatibel med vive, rift mf? Det skulle ju vara en garant och samtidigt ge större incitament för utvecklare att utveckla fler spel till just playstation, eftersom det med största sannolikhet skulle öka antalet vr-användare på konsolen. Det hade dessutom gjort vr ännu mer mainstream än vad det redan är idag. Tänk om det vr-kit du köper faktiskt skulle fungera till vilken plattform du än väljer. Där har du en vinnande häst!


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

PS portal eller PSvr 2 . Vilket tillbehör kommer att sälja mer tror ni?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Men "stoppad produktion" kan lika gärna vara planerat stopp.
Det är inte som att det inte finns PSVR2 att köpa eller att den överges. Den kommer förmodligen finnas till ett "PSVR3" släpps.
Att det ör ett misslyckande är vara vad du tror. Inget vet nått fören Sony faktiskt säger nått.
Ni får det fortfarande att låta som detta är en produkt utan framtid. Men då skulle det inte alla dessa spel som är på väg komma alls och framförallt inte med PSVR2 unika features.

Jag menar jämfrörelsen i hur myclet båda företagensatsar på XR området inte örodukterna i sig.
Meta utvecklar och driver på, Sony hänger med bara med och av förståeliga anledningar dom är ensama på "konsol vr".

"Planerat stopp"... Ja, visst. Alla älskar att stoppa produktionen av sina produkter i stället för att öka den och sälja mer. Samma sak uppgavs för övrigt ske även för Xbox tidigare i år på grund av fallande försäljning så det är givetvis inget unikt för PSVR2. När en produkt inte säljer enligt förväntningarna måste produktionen stoppas och/eller minskas, ingen vill sitta med stora lager.

Produkt utan framtid? Det beror på hur man ser det. Sony lär inte ta den ur produktion i morgon, men just nu finns inget som tyder på att den kommer bli mer än den där nischprodukten för ett mindre antal entusiaster heller.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Blir lätt ett psvr2 i Augusti när dockan til PC släpps, det där vr headsetet är så jävla bra, visserligen kommer den inte få stöd för eyetracking på PC, det kommer troligen moddare gå loss på ändå 😄. Sen att slippa en massa prylar som ska tracka vr-headsetet i varje hörn i rummet gör psvr2 till ett självklart val.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI DDR4 Ram: 32GB@3600mhz
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Är övertygad om att det kommer en PS VR 3 om några år, just nu drar alla ner och även Sony. Sen hade dom lite otur med tajmingen med release av en dyrt pryl i dåliga tider med hög ränta och arbetslöshet.

Inom snar framtid så kan nog Sony sälja den mycket billigare och då tror jag den kan sälja som attan. För det finns ju väldigt mycket bra spel till den redan även om det inte kryllar av Sonys egna exklusive spel.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

"Planerat stopp"... Ja, visst. Alla älskar att stoppa produktionen av sina produkter i stället för att öka den och sälja mer. Samma sak uppgavs för övrigt ske även för Xbox tidigare i år på grund av fallande försäljning så det är givetvis inget unikt för PSVR2. När en produkt inte säljer enligt förväntningarna måste produktionen stoppas och/eller minskas, ingen vill sitta med stora lager.

Produkt utan framtid? Det beror på hur man ser det. Sony lär inte ta den ur produktion i morgon, men just nu finns inget som tyder på att den kommer bli mer än den där nischprodukten för ett mindre antal entusiaster heller.

Men ingen vet vad om det verkligen är ett stopp eller om det är planerad produktion.
Det kanske är exakt den produktionstakt som Sony förväntade sig. Det finns ingen anledning att tro att PSVR2 skulle "flyga av hyllorna" med tanke på hur det ser ut prismässigt + konkurransen det tror jag även Sony hade.
Som jag sa igen, spel finns, spel kommer och headsetet kommer fungera till PC. Inga som helst tecken på att den lämnas åt sitt öde.
På PC blir det ju dessutom ett headset som tekniskt sett lever längre än PS5.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Jag kommer ihåg när Nokia fortsatte med sitt egna os till sin telefon då de inte ville gå androids väg. Det satte spiken i kistan för företaget.
Nu tror inte jag att sony står och fallet med deras egentillverkade vr-kit, men skulle det vara så farligt ifall de i framtiden släpper idén om att utveckla sitt egna vr-kit och istället låta deras playstation vara kompatibel med vive, rift mf? Det skulle ju vara en garant och samtidigt ge större incitament för utvecklare att utveckla fler spel till just playstation, eftersom det med största sannolikhet skulle öka antalet vr-användare på konsolen. Det hade dessutom gjort vr ännu mer mainstream än vad det redan är idag. Tänk om det vr-kit du köper faktiskt skulle fungera till vilken plattform du än väljer. Där har du en vinnande häst!

PSVR2 är ett tillbehör till PS5 plus snart ett PC tillbehör.
Det kommer leva så länge VR spel går att spela på PS5 och PC.
Det är inte ett "eget system" på så sätt.
Sony har ett XR2 headset utveckling menndet ör nå form av enterprise headset för kreatörer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Men ingen vet vad om det verkligen är ett stopp eller om det är planerad produktion.
Det kanske är exakt den produktionstakt som Sony förväntade sig. Det finns ingen anledning att tro att PSVR2 skulle "flyga av hyllorna" med tanke på hur det ser ut prismässigt + konkurransen det tror jag även Sony hade.
Som jag sa igen, spel finns, spel kommer och headsetet kommer fungera till PC. Inga som helst tecken på att den lämnas åt sitt öde.
På PC blir det ju dessutom ett headset som tekniskt sett lever längre än PS5.

Vi kommer nog inte längre än så här.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Molotov:

PSVR2 är ett tillbehör till PS5 plus snart ett PC tillbehör.
Det kommer leva så länge VR spel går att spela på PS5 och PC.
Det är inte ett "eget system" på så sätt.
Sony har ett XR2 headset utveckling menndet ör nå form av enterprise headset för kreatörer.

Ja först när psvr2 blir ett pc-tillbehör, så finns det ju ett större incitament att köpa ett psvr2 då det breddar användarområdena.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Ja först när psvr2 blir ett pc-tillbehör, så finns det ju ett större incitament att köpa ett psvr2 då det breddar användarområdena.

Japp, personligen ska det bli intressant att använda den på PC när man vill ha OLED och inte stör sig på kabeln.
Quest 3 är annars mitt go to vr headset. PSVR2 har bara använt för exklusiva PSVR2 titlar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Ruffles:

Vi kommer nog inte längre än så här.

Att försöka vända två nya Sony VR-titlar till något bra är en PR-spinn av Guds nåde. Det är snarare the bare minimum av vad man skulle kunna förvänta sig av Sony, som borde pusha formatet mer.

Som du säger, Sony har en historia av att skicka ut produkter för att självdö när de inte omedelbart infriar kommersiella förväntningar. Tack för några sansade inlägg i den här tråden. Man måste kunna separera mellan vad man gillar och verkligheten. Jag gillade verkligen min Wii U, men det är liksom inget snack om att konsolen dunderfloppade.

Det är uppenbart för alla att det inte går direkt strålande för VR 2. Jag hoppas VR kommer bli mer mainstream i framtiden men att konstatera faktum att det är en liten nisch just nu är inte samma sak som att "hata" på formatet.

123
Skriv svar