Mekaniska tangentbords-djungeln
varför, varför ska det vara så extremt omständigt att beställa custom mekaniska tangentbord? var jag än tittar nånstans så är det en hel uppsjö av främmande termer, förkortningar, mått och vikt på olika ting, tusen olika tillverkare av switchar, osv osv.
jag håller på att bli galen. jag är inte ett dugg intresserad av att lära mig nåt av det här. allt jag vill ha är ett snyggt, knäpptyst mekaniskt tangentbord, men har varken tid eller lust att gräva ner mig i den här jävla djungeln.
finns det nån som kan det här? som kan rekommendera nån sida som gör det lite lättare att beställa? eller rentav kan bygga ihop ett åt mig? jag behöver ett tangentbord (100% storlek) som är så tyst det bara går, pris spelar noll roll. utseende spelar lite roll.
jag tittade på ett Keychron Q6 Max, men vad för switchar ska jag ha? vad fan är 60, 70, 80, 100 GF? varför spelar längden på fjädern någon roll? OSA vs KSA keycaps? ABS? PBT? PC? QMK/VIA support? jag blir knäpp!
Copilot
Ett möjligt val för ett snyggt och knäpptyst mekaniskt tangentbord är Xtrfy K4 RGB TKL. Detta tangentbord har snabba mekaniska Kailh Red-brytare som ger en precis känsla. Dess N-key-rollover och 1000 Hz polling rate gör det idealiskt för både arbete och spel. Dessutom har det sex zoner RGB-belysning för extra stil. Om du letar efter ett tystgående alternativ kan Corsair K70 RGB MK.2 med Cherry MX Silent-brytare vara ett bra val. Det är tystare än traditionella switchar och har en elegant design. För budgetalternativ kan du överväga Logitech K835 TKL, ett kompakt mekaniskt tangentbord med TCC RED-brytare
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
Tror halva grejen med mekaniska tangentbord är att det ska va mycket att ändra och då blir det också mycket att sätta sig in i.
För ett par år sen satte jag in mig lite smått och köpte ett par som jag är väldigt nöjd med. Rekommenderar den svenska discorden: https://discordbotlist.com/servers/mekaniska-tangentbord-sver...
Där kan du säkert fråga allt möjligt. Sedan kan jag rekommendera att köpa hem ett tangent testkit från typ amazon så kan du känna och höra på de olika switcharna osv. Typ denna: 24 Switch Switches Tester with Acrylic Base Keycaps for Mechanical Keyboard Kailh Box https://amzn.eu/d/7unWeaD
Tjenare Maxgaming har ett bra utbud.
Keychron gör bra tangentbord så ett q6 blir säkert bra, men köp ett barebones och stoppa i tysta rosa switchar och sedan tangenter du tycker om utseendet på, bara att tänka på att du skall ha 100%s kompabilitet och nordisk iso layout som jag för specade i länken.
Då är det enkelt om du inte vill nörda mer bara stoppa i switcharna och sedan tangeterna på dem
Att få mekaniska tangentbord helt tysta är dock betydligt svårare än vad många tror så är det bara tystnad du är ute efter köp ett rubberdome för mycket av känslan försvinner i switcharna och det behövs extra jobb med att byta och smörja stabs samt installera skum eller göra en silikongjutning men jag tror du skulle upskatta ett vanligt med bara de tysta switcharna som ett första steg.
Lycka till och det är kul med mekaniska tangentbord!
Ps. Bifogar en bild på vad alla bokstäver betyder gällande tangenternas utformning: