Inbyggt Discord-stöd på väg till PS5

Robot
Medlem

Konstigt att det har tagit sån tid med tanke på att Sony gick in och investerade i Discord för några år sedan.

Medlem

Att det skulle ta sådan tid för detta förstår jag inte... Men skönt att det äntligen kommer

Medlem

About damn time

ZF
Medlem

Med tanke på hur rörigt och bloatat Discord är så känns utvecklingstiden rätt rimlig.

Kanske blev köplats i ledig i körschema först sen X försvann..

Medlem

I den här takten kanske man vågar hoppas på skärmdelning till 2034?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Trevligt! Har inte använt Discord så mycket, men aldrig fel med fler valmöjligheter.

Also: underrubben är på vift.

ZF
Medlem
Skrivet av Pjotor:

I den här takten kanske man vågar hoppas på skärmdelning till 2034?

Menar du det där den som skärmen delades med kunde peka på grejer och sånt?

Medlem
Skrivet av ZF:

Menar du det där den som skärmen delades med kunde peka på grejer och sånt?

Nä, jag menar helt grundläggande streaming så andra i kanalen kan titta på medan man spelar.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

ZF
Medlem
Skrivet av Pjotor:

Nä, jag menar helt grundläggande streaming så andra i kanalen kan titta på medan man spelar.

Fast det har man ju kunnat göra sen flera år. Bara att gå omvägen via Twitch eller vad som nu stöds. Lägg sen länken i vanliga Discords stökiga chatlistor där ingen hitter den liksom. ;D

Medlem
Skrivet av Devilholk:

Att det skulle ta sådan tid för detta förstår jag inte... Men skönt att det äntligen kommer

Man kan ju hoppas att det ligger inbyggt vid PS6 launch

Medlem

Och så släpper vi en handkontroll med en lämpligt placerad knapp för push to talk så är vi hemma!

Medlem
Skrivet av ZF:

Fast det har man ju kunnat göra sen flera år. Bara att gå omvägen via Twitch eller vad som nu stöds. Lägg sen länken i vanliga Discords stökiga chatlistor där ingen hitter den liksom. ;D

Men jag vill ju inte böka med omvägar, jag vet att man kan streama till Twitch eller köpa ett capture card.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Devilholk:

Och så släpper vi en handkontroll med en lämpligt placerad knapp för push to talk så är vi hemma!

Den befintliga mikrofonknappen på kontrollen fungerar hyfsat bra som en push to talk-knapp 😃

Medlem

Discord är ju värsta ooptimerade minnesslukaren, skulle hellre vilja att PS5an använde sitt RAM-minne till spelen.

Medlem

Kommer det gå att streama det man lirar?


signatur

cags

Medlem
Skrivet av Gurreboi:

Den befintliga mikrofonknappen på kontrollen fungerar hyfsat bra som en push to talk-knapp 😃

Jo jag har använt den en hel del men tycker inte placeringen är helt optimal. Jag tänker typ lite vid insidan av handtaget där iaf jag har ringfingret vilandes. Förstår att folk håller sina kontroller olika osv men där hade mitt för tillfället sysslolösa ringfinger fått en arbetsuppgift

Medlem

Är det förresten någon som vet ifall man kan ställa in så mikrofonknappen på handkontrollen får en mer push to talk-lik funktion och inte som standard att du trycker för av/på.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Discord är ju värsta ooptimerade minnesslukaren, skulle hellre vilja att PS5an använde sitt RAM-minne till spelen.

Som jag förstått så har den lite extra ram för just bakgrundsgrejer som operativsystemet och antar Discord?

Edit googlade för att fräscha upp minnet.
Ps5 verkar ha 16GB snabbt GDDR6 minne till spel som har en bandbredd på 448GB/s.
Och 512 MB slöare ddr4 till operativsystemet och bakgrundsgrejer.
Xbox series x ska istället ha 16GB Gddr6 minne där 10 gb körs med högre bandbredd på 560GB/s för spel och 6GB körs i lägre på 336GB/s för bakgrundsgrejer och operativsystemet.

Medlem

Känner mig alldeles för gammal för såna nymodigheter^^. Vad används det mest för?

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Känner mig alldeles för gammal för såna nymodigheter^^. Vad används det mest för?

Jag hatar Discord men använder det pga typ alla gått över till det.
Gränssnittet är rörigt fult och känns designat för 9 åringar med alla tecknade figurer. Känns så oseriöst, inte för att jag är särskilt seriös med mitt spelande, men föredrog teamspeak tiden allt var logiskt då och jag var ung.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Känner mig alldeles för gammal för såna nymodigheter^^. Vad används det mest för?

Det är ett program för chat, ljud och videosamtal inriktat, ursprungligen, mot gamers, med fokus på community. Tänk dig en kombination av Reddit, skype och teamspeak typ, där man har möjlighet att skapa en privat server till vilken man kan bjuda in vem man vill. På denna kan man sedan skapa enklare forum, chatkanaler, videosamtal och ljudsamtal. En stor grej är att det på senare pr blivit cross platform, vilket är nice om man spelar samma spel som sina polare men på olika platformar.

Medlem

Skönt. Inte så att det välter en helt, men extremt mycket smidigare istället för att gå via telefonen.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Nä, jag menar helt grundläggande streaming så andra i kanalen kan titta på medan man spelar.

Vad då kanal? På Discord? Eller finns det kanaler på Playstation? Förlåt jag är lite för gammal för att fatta saker relaterade till streaming


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Vad då kanal? På Discord? Eller finns det kanaler på Playstation? Förlåt jag är lite för gammal för att fatta saker relaterade till streaming

I Discord kan man skapa egna servrar med egna kanaler för både röst- och textchatt. Om du är obekant med Discord skulle jag beskriva det som en blandning av IRC och Ventrilo.

När man sitter i en röstkanal kan man streama sitt spelande till övriga deltagare i kanalen. Jag och mina vänner brukar ofta sitta och prata med varandra och streama samtidigt så vi kan följa med när nån spelar nåt intressant. Det ger en trevlig LAN-känsla när man är 30+ och har ansvar.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem

Vad är det för kul att streama det man spelar så att andra kan titta på det?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jag hatar Discord men använder det pga typ alla gått över till det.
Gränssnittet är rörigt fult och känns designat för 9 åringar med alla tecknade figurer. Känns så oseriöst, inte för att jag är särskilt seriös med mitt spelande, men föredrog teamspeak tiden allt var logiskt då och jag var ung.

Skrivet av RaXha:

Det är ett program för chat, ljud och videosamtal inriktat, ursprungligen, mot gamers, med fokus på community. Tänk dig en kombination av Reddit, skype och teamspeak typ, där man har möjlighet att skapa en privat server till vilken man kan bjuda in vem man vill. På denna kan man sedan skapa enklare forum, chatkanaler, videosamtal och ljudsamtal. En stor grej är att det på senare pr blivit cross platform, vilket är nice om man spelar samma spel som sina polare men på olika platformar.
https://cdn2.unrealengine.com/discord-2880x1620-8b18742c6a01....

Ok. Kul om man gillar det👍. Jag föredrar nog helt enkelt att lira i min ensamhet^^. Spelade en del Bad Company 2 med headset när det var på tapeten och det var kul men att dra igång chattkanaler och annat känns för bökigt;).

Skrivet av lonian:

Vad är det för kul att streama det man spelar så att andra kan titta på det?

Äh, folk är olika, helt enkelt. Personligen skulle jag aldrig tänka mig att sitta och chatta/snacka med vänner eller upprätthålla en stream eller nåt medan jag spelar, för mig skulle det paja inlevelsen totalt. Om jag inte har fokus på spelet så känns det rätt menlöst, helt enkelt.

Men med det sagt är väl gamla stofiler som jag i minoritet nuförtiden, och det är helt OK. Alla får ju spela som de vill, liksom.

Känns som det här är rätt nära till fenomenet att sitta och doomscrolla i luren medan man glor på film/serie. Inte heller något jag begriper, men to each his own.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

I Discord kan man skapa egna servrar med egna kanaler för både röst- och textchatt. Om du är obekant med Discord skulle jag beskriva det som en blandning av IRC och Ventrilo.

När man sitter i en röstkanal kan man streama sitt spelande till övriga deltagare i kanalen. Jag och mina vänner brukar ofta sitta och prata med varandra och streama samtidigt så vi kan följa med när nån spelar nåt intressant. Det ger en trevlig LAN-känsla när man är 30+ och har ansvar.

Ok. Så det är till kompisar och inte hela världen. Då har jag lärt mig något nytt idag


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Äh, folk är olika, helt enkelt. Personligen skulle jag aldrig tänka mig att sitta och chatta/snacka med vänner eller upprätthålla en stream eller nåt medan jag spelar, för mig skulle det paja inlevelsen totalt. Om jag inte har fokus på spelet så känns det rätt menlöst, helt enkelt.

Men med det sagt är väl gamla stofiler som jag i minoritet nuförtiden, och det är helt OK. Alla får ju spela som de vill, liksom.

Känns som det här är rätt nära till fenomenet att sitta och doomscrolla i luren medan man glor på film/serie. Inte heller något jag begriper, men to each his own.

Kanske kan jämföras med när man satt och kollade på när kompisen spelade något fräckt spel på n64. Bara att med dagens teknik kan man göra det online? Inget jag är intresserad av idag men hade säkert varit när jag var 9 år.

12
Skriv svar