Sony patenterar teknik för att ändra svårighetsgraden automatiskt
"Dagens gamers ska då alltid ha spel som håller en i handen hela vägen." Svårt att se de som något annat än gnäll
Låter snarare som sanningen.
The more I practice, the luckier I get.
Låter som att Sony står i samma hörn som spelarna som vill ha in svårighetsgrader i Froms spel, nej tack.
Förstår inte problematiken med svårighetsgrader.
Kan man inte träffa en ladugårdsvägg så kör man på lättaste. Älskar man att spela om samma segment 50ggr+ så kör man på svåraste.
Förstår inte problematiken med svårighetsgrader.
Kan man inte träffa en ladugårdsvägg så kör man på lättaste. Älskar man att spela om samma segment 50ggr+ så kör man på svåraste.
Haha agreed! Men de perversa självhatarna måste få sin självbekräftelse från någonting antar jag
Hur ska man då veta om man är gud eller suger?
Well, sänks svårighetsgraden plötsligt kanske du kan utgå från att du inte är någon gud iaf
Fast, detta görs ju redan. Dessutom gjorde Resident Evil 4 detta redan år 2005 till Gamecube. Capcom var före sin tid med andra ord. 😅
Ja, det är ingen revolution direkt utan det nya är väl egentligen att det ska vara inbyggt i konsolens OS att kunna justera dynamiskt under spelets gång. Så används det väl någon slags ai för det antar jag så de tar patent på just den versionen. Och för att skydda sig mot stämningar.
Jag gillar att bli piskad i From Software-titar lika mycket som alla andra, men det låter på vissa som att datorspel och bossfajter är nåt slags helig initationsrit där man ska dö minst fyrahundra gånger för att ens få lov att viska spelets namn i mörkret. Det är bara ett spel, och spel ska väl ytterst vara roliga. Fast medan jag skriver det här så kommer jag ändå på mig själv med att romantisera det här med att slåss just fyrahundra gånger mot en boss i Elden Ring. Det är lite löjlig men också charmig dagismentalitet över det. Klubben för alla oss som har spöat Malenia, liksom.
Jag tror ändå att det här är en bra grej, åtminstone i somliga titlar. Vissa spel snurrar ju till stor del på sin definitiva svårighetsgrad och att ta det ifrån dem vore lite tråkigt. Det är sällsynt att spel ställer höga krav på spelaren och det är lätt att värna lite extra om dem just därför - som en motpol mot likriktning och marknadsanpassad streamlining. Däremot, i spel som redan erbjuder svårighetsgrader, kan en adaptiv funktion ha sin plats. Att göra spelet mer utmanande eller lättillgängligt lite så där i smyg är ju ett smart sätt att trimma spelarens personliga upplevelse. Alla spel är designade att kunna klaras av, så ser inte att det skulle vara så fasligt hemskt om man här och var bara får några fler osynliga bildrutor på sig att rulla undan en attack.
Förutsätter givetvis att en sån här funktion ska vara valbar, om inte redan i utvecklarledet så absolut i spelarledet.
Sony och deras idéer. Men är kanske just deras sätt att göra det på som patenteras. Jag tänker inte lägga energi på att kolla.
Blev samma sak med deras blu-ray: James Rolfe listar några anledningar till varför blu(e)-ray suger. Själv gav jag upp konceptet när jag försökte kolla på en film med min dator och jag fick meddelandet att det inte funkar för "your set up can be used for pirating movies" (gissa var jag såg mina filmer efter det...). Jag blev så irriterad att jag inte köpt en blu-ray sedan dess.
För de som inte orkar titta på klippet kan nämnas att vi skall vara glada att vi bor i EU. US kan tydligen inte hoppas förbi reklamen för "kommande-/ute nu- titlarna" som är i början av en film; de kan vara upp till 20 minuter långa.
Det är nog ett val man får göra, t ex så kanske spelet kommer säga: "Du är sämst - spela på en nivå du klarar av din tönt." eller om sony skulle skriva det: "Om du tycker det är för svårt så kan du testa att spela så att fienden låter sig träffas lite mera."
..eller om du är riktigt usel så hänvisar spelet dig till andra spel som kanske är lättare för dig
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Låter snarare som sanningen.
man kan gnälla även om de är sant;)
man kan gnälla även om de är sant;)
Jo visst kan det vara så.
Sen så kan sanningen kanske låta som gnäll för vissa, för man inte tål att höra den. ;P
Jo visst kan det vara så.
Sen så kan sanningen kanske låta som gnäll för vissa, för man inte tål att höra den. ;P
Med tanke på att vartannat spel som släpps nuförtiden verkar vara ett roguelike och eller soulslike, så undrar jag hur du kan tycka att alla gamers vill att spel håller spelare i handen. Skygglappar på?
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
Med tanke på att vartannat spel som släpps nuförtiden verkar vara ett roguelike och eller soulslike, så undrar jag hur du kan tycka att alla gamers vill att spel håller spelare i handen. Skygglappar på?
Nu var det förvisso inte jag som skrev det från början och skrev min kommentar med glimten i ögat.
Nu vet jag inte riktigt vad "roguelike" och "soulslike" har med varandra att göra? Sen att "vartannat spel som släpps" skulle vara "Soulslike" håller jag inte med om alls. En del tror att svåra bossar och "dodge-rullningar" innebär att det per automatik blir ett "Soulslike", vilket inte riktigt stämmer då, enligt mig. Det är lite mer än så för jag skulle kalla det "Souls-like". Sen att 99% av dessa spel som försöker efterlikna Souls-spel är skräp hjälper inte heller direkt.
Det har släppts två i år som jag tyckte var värda att spana in sedan Elden Ring släpptes 2022, som jag skulle kategorisera som "Souls-likes".
För att svara på din fråga tror jag nog majoriteten av spelare fortfarande vill ha någon slags handhållning. Det får absolut inte vara för utmanande eller att man behöver tänka för länge själv. (Eller så har jag helt fel)
Nu var det förvisso inte jag som skrev det från början och skrev min kommentar med glimten i ögat.
Nu vet jag inte riktigt vad "roguelike" och "soulslike" har med varandra att göra? Sen att "vartannat spel som släpps" skulle vara "Soulslike" håller jag inte med om alls. En del tror att svåra bossar och "dodge-rullningar" innebär att det per automatik blir ett "Soulslike", vilket inte riktigt stämmer då, enligt mig. Det är lite mer än så för jag skulle kalla det "Souls-like". Sen att 99% av dessa spel som försöker efterlikna Souls-spel är skräp hjälper inte heller direkt.
Det har släppts två i år som jag tyckte var värda att spana in sedan Elden Ring släpptes 2022, som jag skulle kategorisera som "Souls-likes".
Okej, så jag överdrev för att göra en poäng, men intrycket jag får är att utanför AAA kategorin så är de inte direkt sällsynta.
För att svara på din fråga tror jag nog majoriteten av spelare fortfarande vill ha någon slags handhållning. Det får absolut inte vara för utmanande eller att man behöver tänka för länge själv.
Det är möjligt att du har rätt. Det jag har svårt att begripa är dock varför somliga känner att de måste klanka ner på de spelare som inte vill ha über svåra spel hela tiden. (Nämner inga namn, men det har gjorts här i tråden.)
Jag upplever det som att vissa här på forumet anser att en gamer som inte vill köra på svåraste i alla spel är en mindre värd gamer. Och det är en attityd har jag svårt att förlåta.
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
Okej, så jag överdrev för att göra en poäng, men intrycket jag får är att utanför AAA kategorin så är de inte direkt sällsynta.
Det är möjligt att du har rätt. Det jag har svårt att begripa är dock varför somliga känner att de måste klanka ner på de spelare som inte vill ha über svåra spel hela tiden. (Nämner inga namn, men det har gjorts här i tråden.)
Jag upplever det som att vissa här på forumet anser att en gamer som inte vill köra på svåraste i alla spel är en mindre värd gamer. Och det är en attityd har jag svårt att förlåta.
Jadu, jag bryr mig inte ett dugg hur folk spelar sina spel iallafall. Vill du chillspela på "story"-mode kör på. Jag själv gillar att chillspela något som inte är speciellt utmanande ibland också. Typ som i år, efter Lies of P(utmanande och svettigt) så behövde jag varva ned så det fick bli Cocoon, perfekt spel för tillfället.
Att klanka ned på någon för att man spelar på ett visst sätt är ju bara larv. Men ibland tror jag även det kan vara med glimten i ögat, "git gud" så att säga. ;P
Det jag kan störa mig lite på dock är när folk envisas med tjatet att dom vill ha in svårighetsgrader i spel som jag tycker inte ska ha det, FromSoftwares, bland annat. Låt dessa spel vara så som dom är, utmanande men rättvisa. Alla spel behöver inte vara för alla.
Jag har inget behov av adaptiv svårighetsgrad men om det är säg 50% som inte slutför ett spel pga att det är för svårt då är ju detta faktiskt en ganska bra grej för folk som kanske inte har tiden för att komma över dessa trösklar som vissa spel har.
Ja om det är så att det är en valmöjlighet så. Men om det är en valmöjlighet så borde det samtidigt vara möjligt att manuellt ändra svårighetsgraden i spelet redan kan man väl tycka.
För om det inte är en valmöjlighet och något bara är så är det något som definitivt kommer att påverka alla spelare oavsett om de tycler det är bra eller dåligt.
Jag tycker bara att det verkar vara ett onödigt system om det redan går att göra det manuellt i en meny och ett riktigt dåligt system om det alltid skulle vara aktivt.
Ja om det är så att det är en valmöjlighet så. Men om det är en valmöjlighet så borde det samtidigt vara möjligt att manuellt ändra svårighetsgraden i spelet redan kan man väl tycka.
För om det inte är en valmöjlighet och något bara är så är det något som definitivt kommer att påverka alla spelare oavsett om de tycler det är bra eller dåligt.
Jag tycker bara att det verkar vara ett onödigt system om det redan går att göra det manuellt i en meny och ett riktigt dåligt system om det alltid skulle vara aktivt.
Om man inte själv märker av skillnaden så är det ju faktiskt ett väldigt bra system. Däremot om skillnaden blir som natt och dag är det såklart något tydligt negativt då det påverkar väldigt mycket upplevelsen av spelet.
"Dagens gamers ska då alltid ha spel som håller en i handen hela vägen." Svårt att se de som något annat än gnäll
Alright. Man kan se det som legitim åsikt också, men men.
Ännu en dag i paradiset.
Det jag har svårt att begripa är dock varför somliga känner att de måste klanka ner på de spelare som inte vill ha über svåra spel hela tiden. (Nämner inga namn, men det har gjorts här i tråden.)
Nu vet jag inte om jag tydligt kan se vart det klankas ner men jag tänker att det till viss del ligger i vår natur med exempelvis grupptillhörighet
Varför tycker så många det är kul och spännande att tävla, bestiga berg eller cykla vätternrundan? Är det något fel med att de som har detta gemensamt ger en lätt nedklankande kommentar om människorna utanför den gruppen egentligen?
Hade det varit lika kul/prestigefullt att ställa upp i tour de france 2024 om 20 % av deltagarna kommer med elcyklar? Dopingen i cyklingen är ju redan ett problem. Jag förstår och försvarar lätt förnedrande kommentarer mot de som vill ställa upp i tour de france på elcykel.
Det finns en charm tycker jag att man får ett rosa band om man ska köra den lättaste svårighetsgraden i ninja gaiden black. Jag är glad att det finns några spel som bara kör en svårighetsgrad och att alla som spelat Elden Ring har något gemensamt - att prata om Malenia eller någon av de andra bossarna. Det hade inte varit lika stark gemenskap om alla spelare kört from softwarespelen på olika svårighetsgrader. Det ligger lite prestige och rättvisa i detta. Jag tycker inte du ska få se Samus Aran utan hjälm i din slutscen om du inte spelar tillräckligt snabbt.Är det något fel att utrycka sig så?
Nu tycker jag det kan vara OK med extra hjälp ibland, inte alltid. Hoppas ju t ex. Inte att en sådan hjälp ska kunna användas för att ta vissa trofeér, då försvinner charmen med troféerna.
Nu vet jag inte om jag tydligt kan se vart det klankas ner men jag tänker att det till viss del ligger i vår natur med exempelvis grupptillhörighet
Varför tycker så många det är kul och spännande att tävla, bestiga berg eller cykla vätternrundan? Är det något fel med att de som har detta gemensamt ger en lätt nedklankande kommentar om människorna utanför den gruppen egentligen?
Hade det varit lika kul/prestigefullt att ställa upp i tour de france 2024 om 20 % av deltagarna kommer med elcyklar? Dopingen i cyklingen är ju redan ett problem. Jag förstår och försvarar lätt förnedrande kommentarer mot de som vill ställa upp i tour de france på elcykel.
Det finns en charm tycker jag att man får ett rosa band om man ska köra den lättaste svårighetsgraden i ninja gaiden black. Jag är glad att det finns några spel som bara kör en svårighetsgrad och att alla som spelat Elden Ring har något gemensamt - att prata om Malenia eller någon av de andra bossarna. Det hade inte varit lika stark gemenskap om alla spelare kört from softwarespelen på olika svårighetsgrader. Det ligger lite prestige och rättvisa i detta. Jag tycker inte du ska få se Samus Aran utan hjälm i din slutscen om du inte spelar tillräckligt snabbt.Är det något fel att utrycka sig så?
Nu tycker jag det kan vara OK med extra hjälp ibland, inte alltid. Hoppas ju t ex. Inte att en sådan hjälp ska kunna användas för att ta vissa trofeér, då försvinner charmen med troféerna.
Fast hur nedklankande är egentligen de tävlande? Har aldrig hört någon säga att "alla som inte tävlade idag är patetiska nollor" eller liknande? Så konstig jämförelse. Sen jämförelsen med Tour De France är missvisande då det är en tävling där alla ska ha samma förutsättningar och då Souls är enspelarkampanjer är det ju snarare som att vi cyklar samma spår men med månader av mellanrum helt separat från varandra. Vad gör det då dig om jag har elcykel och inte du även om jag råkar få en snabbare tid än dig? Jag kan visserligen hålla med om att utveckarna har rätt i att göra som de vill, implementerar de inte svårighetsgrader i sina spel slipper de ju och denna funktionen kommer ju inte påtvinga någon någonting utan bara anpassa när det finns något att välja mellan. Jag håller också med om att alla spel inte är för alla, jag håller mig undan Elden Ring och låter de som gillar spelet spela det utan att jag bryr mig ett dyft - men vad jag kan är tråkigt är hur toxiska och elitistiska många i spelsvängen är. "Det här är svårt och jag gillar det därför måste alla spela så och vill de kunna välja förstör det för mig för alla måste lida som mig" är så otroligt småsint att jag mår lite dåligt. Det förpestar hela spelindustrin men lyckligtvis bryr sig inte alla i det men nu när Elden Ring sålt så bra så ser ju uppenbarligen fler till att smalna av på det sättet då populäritet är pengar så de bryr sig ju inte vad en medelmåtta som mig tycker så snart finns det väl inget val utan alla spel ska vara för såna som dig. Men ha så kul i er cirkel när ni kan sitta och beundra hur svåra bossar ni klarar av. Blir jättespännande spelindustri av det ska du se.
De som cyklar Tour de France är ju inga söndagscyklister direkt, utan elitidrottare, så din jämförelse haltar lite.
Jag tror inte det snackas så mycket om lättare svårighetsgrader bland professionella gamers på elitnivå (de som spelar spel och faktiskt tjänar pengar på det).
Så länge spel spelas för nöjes skull så ser jag inget problem med olika svårighetsgrader nästan oavsett vad det är för spel.
Och det du snackar om angående Elden Ring handlar om att exkludera folk. Bara för att man inte har tid/lust/tålamod tillräckligt för att nöta bossar i timmar, så ska man exkluderas från vissa spel, är det vad du säger?
Sedan har jag inget problem med att det görs skillnad ingame på olika svårighetsgrader, Jag menar, det finns spel där du inte får några achievements öht om du inte kör på ironman (en sparfil som uppdateras hela tiden) . Skitenkelt att få med alla.
Fast hur nedklankande är egentligen de tävlande? Har aldrig hört någon säga att "alla som inte tävlade idag är patetiska nollor" eller liknande? Så konstig jämförelse. Sen jämförelsen med Tour De France är missvisande då det är en tävling där alla ska ha samma förutsättningar och då Souls är enspelarkampanjer är det ju snarare som att vi cyklar samma spår men med månader av mellanrum helt separat från varandra. Vad gör det då dig om jag har elcykel och inte du även om jag råkar få en snabbare tid än dig? Jag kan visserligen hålla med om att utveckarna har rätt i att göra som de vill, implementerar de inte svårighetsgrader i sina spel slipper de ju och denna funktionen kommer ju inte påtvinga någon någonting utan bara anpassa när det finns något att välja mellan. Jag håller också med om att alla spel inte är för alla, jag håller mig undan Elden Ring och låter de som gillar spelet spela det utan att jag bryr mig ett dyft - men vad jag kan är tråkigt är hur toxiska och elitistiska många i spelsvängen är. "Det här är svårt och jag gillar det därför måste alla spela så och vill de kunna välja förstör det för mig för alla måste lida som mig" är så otroligt småsint att jag mår lite dåligt. Det förpestar hela spelindustrin men lyckligtvis bryr sig inte alla i det men nu när Elden Ring sålt så bra så ser ju uppenbarligen fler till att smalna av på det sättet då populäritet är pengar så de bryr sig ju inte vad en medelmåtta som mig tycker så snart finns det väl inget val utan alla spel ska vara för såna som dig. Men ha så kul i er cirkel när ni kan sitta och beundra hur svåra bossar ni klarar av. Blir jättespännande spelindustri av det ska du se.
Missade nog att någon kallade en grupp för patetiska nollor. Ja det är väl helt klart ett övertramp kan även jag tycka. Till och met om det kommit från tour de france cyklisterna. Det jag menar är mildare utryck som "git gud", eller som att hänvisa till ett annat lättare spel om det är för svårt för dig. Tour de france exemplaret är ju förstås ett extremfall. Men du kan ta en enklare cykeltävling. Alla MTB tävlingar ska väl inte läggas på asfalt bara för att det alltid är någon som klagar på att det är för mycket rötter i banan? Eller ett enklare spel från from software. Principen med tillhörighet är väl densamma? Halva poängen med att det bara är en svårighetsgrad är ju att alla ska få en liknande upplevelse.
"We don't want to include a difficulty selection because we want to bring everyone to the same level of discussion and the same level of enjoyment," Miyazaki said.
Anledningen till mitt längre inlägg är att jag inte riktigt kunde låta bli att skriva för det finns alltid 2 läger i denna fråga. Jag förstår inte varför man måste se på det så svart eller vitt. Lite grupptillhörighet är väl ändå naturligt och vad många av oss vill ha? Alltid någon med ömma tår som känner sig trampad på.
Edit (tillägg).
vad gör det då dig om jag har elcykel och inte du även om jag råkar få en snabbare tid än dig?
Inte skitkul att tävla mot dig om du har en elcykel. Vad har du och jag gemensamt?
Själva min poäng här är: Du får gå ut offentligt och tycka det är tråkigt att du inte får ställa upp i tour de france med en elcykel. Folk kommer skratta åt dig oavsett om du hör det själv eller inte. Ska du då beklaga dig över att andra klandrar ner på dig för det?
Principen för ett fromsoftware spel är ju samma sak. Dock inte alls lika extrem. Går du ut på ett spelforum och klagar på att det är så synd att det inte finns en easy mode... så kommer det ju komma kommentarer som git gud och även om ingen kanske skriver det utryckligen så är det någon som fnissar (tyst mobbning).
Men visst klaga över att ni inte får ställa upp i tour de france på en elcykel eller att souls spelen saknar easy mode... men jag tycker man kan räkna med att få lite kommentarer... man har ju då faktiskt missuppfattat poängen med spelen (eller cykeltävlingen).
Så länge spel spelas för nöjes skull så ser jag inget problem med olika svårighetsgrader nästan oavsett vad det är för spel.
Och det du snackar om angående Elden Ring handlar om att exkludera folk. Bara för att man inte har tid/lust/tålamod tillräckligt för att nöta bossar i timmar, så ska man exkluderas från vissa spel, är det vad du säger?
Ja jag tycker att alla spel behöver inte vara för alla. Måste finnas nichade spel.
Missade nog att någon kallade en grupp för patetiska nollor. Ja det är väl helt klart ett övertramp kan även jag tycka. Till och met om det kommit från tour de france cyklisterna. Det jag menar är mildare utryck som "git gud", eller som att hänvisa till ett annat lättare spel om det är för svårt för dig. Tour de france exemplaret är ju förstås ett extremfall. Men du kan ta en enklare cykeltävling. Alla MTB tävlingar ska väl inte läggas på asfalt bara för att det alltid är någon som klagar på att det är för mycket rötter i banan? Eller ett enklare spel från from software. Principen med tillhörighet är väl densamma? Halva poängen med att det bara är en svårighetsgrad är ju att alla ska få en liknande upplevelse.
"We don't want to include a difficulty selection because we want to bring everyone to the same level of discussion and the same level of enjoyment," Miyazaki said.
Anledningen till mitt längre inlägg är att jag inte riktigt kunde låta bli att skriva för det finns alltid 2 läger i denna fråga. Jag förstår inte varför man måste se på det så svart eller vitt. Lite grupptillhörighet är väl ändå naturligt och vad många av oss vill ha? Alltid någon med ömma tår som känner sig trampad på.
Det var ju exakt min poäng. Du fick det att låta som att de som tävlar ser ned på dem som inte gör det (och därmed får "grupptillhörighet") men då du inte heller hört något sådant så erkänner du ju att jag har rätt. Patetiska nollor var ju bara ett exempel såklart, men jag har då aldrig hört någon som tävlar som kommer i mål och påvisar hur de som inte tävlade är sämre än dem. Så tycker det var rätt dåligt exempel av dig bara. Och vad som vore bätter exempel vore att om du tävlar i skogsterräng ska inte jag få cyckla på asfalt på fritiden för du lider och minsann är så duktig och cycklar terräng hela dagarna och det är så svårt och utmanande och alla ska leva efter dina villkor. Hell, varför inte förbjuda asfallt helt och anpassa hela världen till extremsportarna? Då blir det ju mer rättvist för dem och alla får samma upplevelse. Mycket bättre! Eller? Det är samma sak här. Och precis som i spelen blir det inte alls samma upplevelse, ständig död ger inte samma upplevelse för alla och många tröttnar istället för att sporras - precis som många kanske skulle sluta cykla helt om de inte kan göra det enkelt och bekvämt. Du måste ju ha perspektiv och förstå att alla människor inte är likadana som dig och att det inte fungerar så med "en upplevelse för alla". Precis som alla inte får samma upplevelse även om de sitter i en biograf och inte får exakt samma upplevelse även om de ser samma film som alla andra samtidigt. Så jag hoppas innerligt att spelindustrin inte tar efter From alltför mycket och slutar ge alternativ och svårighetsgrader då det bara exkluderar och förstör för väldigt många. Om ett eller två spel är så gör ju inget, som sagt bara för oss som inte gillar det att avstå, men om alla blir så blir det väldigt tråkigt för oss. Ni kan väl sitta och grupprunka över hur svåra bossar ni klarar bäst ni vill, jag bryr mig inte, men ska det vara allt spelindustrin ska handla om kommer den krympa och dö ut. Mångfald och inkludering är vägen framåt inte avsmalning. Eller tycker du vi ska förbjuda kontroller som PS5 fick - Access controller - då det är "fusk" att alla inte spelar med samma kontroll? Fast det är till för personer som kanske inte kan spela med vanliga kontroll och öka möjligheterna? Att allt ska anpassas till dem med bäst förutsättningar? För det är på den elitistiska nivån du sätter ribban. Tävlar jag, ja då får jag acceptera villkoren och härda ut, men tv-spel ska vara underhållning ingen extremsport (om jag inte väljer att spela CS eller liknande i tävlingsform då, självklart är jag helt för Esport även om jag själv inte tävlar) så dina jämförelser haltar oavsett. Och låser ute. Men visst, sitt i er ring och skrik git gud till varandra hur mycket ni vill. Jag bryr mig inte. Men tro inte det gör er bättre eller att vi andra som inte gillar det förjtänar att spela på våra villkor för den sakens skull. Det är bara toxist.
Inte skitkul att tävla mot dig om du har en elcykel. Vad har du och jag gemensamt?
Själva min poäng här är: Du får gå ut offentligt och tycka det är tråkigt att du inte får ställa upp i tour de france med en elcykel. Folk kommer skratta åt dig oavsett om du hör det själv eller inte. Ska du då beklaga dig över att andra klandrar ner på dig för det?
Principen för ett fromsoftware spel är ju samma sak. Dock inte alls lika extrem. Går du ut på ett spelforum och klagar på att det är så synd att det inte finns en easy mode... så kommer det ju komma kommentarer som git gud och även om ingen kanske skriver det utryckligen så är det någon som fnissar (tyst mobbning).
Men visst klaga över att ni inte får ställa upp i tour de france på en elcykel eller att souls spelen saknar easy mode... men jag tycker man kan räkna med att få lite kommentarer... man har ju då faktiskt missuppfattat poängen med spelen (eller cykeltävlingen).
Men snälla. Jag skrev ju att det inte är någon tävling, och att jämförelsen snarare är att vi cyklar samma sträcka men inte samtidigt. Jag cyklar bara för skojs skull och skulle aldrig ställa upp på Tour De France - eller någon annan tävling heller - men skulle jag göra det skulle jag självklart acceptera att jag inte får ta vilket fordon jag vill. Menar, då skulle jag lika gärna komma med en moped. Men nu tävlar jag inte utan cyklar bara för höga nöjets skull och vad gör det då dig om jag har elcykel? Om jag tre månader efter du har cyklat i tävlingen så kommer jag och drar samma sträcka på min elcykel utan att tänka på tid eller någonting. Vad påverkar det dig och din upplevelse. Absolut ingenting kan jag lova dig. Precis som du inte lider av att jag spelar på easy eller medium. Och det handlar som sagt inte bara om From-spelen utan mångas inställning och exkluderande. Som sagt, From får göra vilket spel de vill det är deras rätt i en fri värld, men det är smalt och enkelspårigt att tro det ger samma upplevelse för alla. Och att tro att en sådan här konsolfunktion skulle tvinga in svårighetsgrader i alla spel är ju bara verklighetsfrånvänt. Det kommer inte hända. Så var lugn. Precis som det 111000% säkerhet kommer vara frivilligt. Så ni kan fortsätta med era svåra spel utan att oroa er. Men jag hoppas inte det blir normen för alla spel bara. Det är allt.
Och vad som vore bätter exempel vore att om du tävlar i skogsterräng ska inte jag få cyckla på asfalt på fritiden för du lider och minsann är så duktig och cycklar terräng hela dagarna och det är så svårt och utmanande och alla ska leva efter dina villkor. Hell, varför inte förbjuda asfallt helt och anpassa hela världen till extremsportarna? Då blir det ju mer rättvist för dem och alla får samma upplevelse. Mycket bättre! Eller? Det är samma sak här. Och precis som i spelen blir det inte alls samma upplevelse, ständig död ger inte samma upplevelse för alla och många tröttnar istället för att sporras - precis som många kanske skulle sluta cykla helt om de inte kan göra det enkelt och bekvämt. Du måste ju ha perspektiv och förstå att alla människor inte är likadana som dig och att det inte fungerar så med "en upplevelse för alla".
Anpassa hela världen till extremsportarna.... Det är inte det jag menar.
Det är ju som att from software spelarna menar att alla ska sluta spela spel som inte är utmanande. Nu ska alla spela from software istället. Det är det ju ingen som tycker.
Du får komma på din elcykel 3 månader i efterhand på den väg jag cyklat. Inga problem. Bra där är vi på samma sida 😊
[quote postid="4456687" userid="330909" name="Gertzy"]
Ni kan väl sitta och grupprunka över hur svåra bossar ni klarar bäst ni vill, jag bryr mig inte, men ska det vara allt spelindustrin ska handla om kommer den krympa och dö ut. Mångfald och inkludering är vägen framåt inte avsmalning. Eller tycker du vi ska förbjuda kontroller som PS5 fick - Access controller - då det är "fusk" att alla inte spelar med samma kontroll? Fast det är till för personer som kanske inte kan spela med vanliga kontroll och öka möjligheterna? Att allt ska anpassas till dem med bäst förutsättningar?
[/quot
Ni kan väl sitta och grupprunka över att alla sk få vara med i allt hela tiden?
Det finns faktiskt ett mellanväg här. Accesability är bra många gånger men inte alltid. Ja det är tur inte alla spel är fromsoftware.