Shadow Tactics- och Desperados III-utvecklaren Mimimi lägger ner
Shadow Gambit: The Cursed Crew blir därmed deras sista spel.
Spelat ( och spelar ) alla deras spel och älskar dem, det är ju verkligen den bästa arvtagaren till de gamla Commandos-spelen
Men, om det är nåt jag förstått med åren är att spelutveckling kan vara väldigt stressande och tärande på relationer så jag förstår om man vill lägga ner med flaggan i topp och göra nåt annat. Hoppas det går bra för alla anställda
Time flies like the wind
Fruit flies like bananas
Sjukt trist eftersom jag tänkte att de kunde göra ett riktigt nytt Commandos, men det är väl inte så konstigt att det blev som det blev, det finns nog för lite pengar i allt det här. Speciellt lär det varit så ett tag, eftersom man väljer att lägga ner så snart efter släpp.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Hoppas något företag plockar upp dem, alltid tråkigt när utvecklare går under.
De la ju dock ned av egen vilja vilket många verkar missa. Möjligen att de fortsatt om de blev uppköpta och fick bättre arbetstider, men det är ju inte för att spelen sålt dåligt de lägger ned
Shadow Gambit: The Cursed Crew har fått riktigt bra recensioner, men bara runt 4000 som max samtidiga spelare och just nu ungefär 1200 recensioner. Det går gissa sig till ungefärlig försäljning med med de siffrorna. De är inte en indiestudio, utan hade för ett par år sen strax under 40 anställda. Kanske svårt klara sig på den försäljningen.
Shit vad tragiskt. Denna utvecklare är ju kungar av genren. Mycket, mycket tråkig nyhet. Detta hade jag verkligen inte väntat mig att läsa denna morgon.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||
Shadow Gambit: The Cursed Crew har fått riktigt bra recensioner, men bara runt 4000 som max samtidiga spelare och just nu ungefär 1200 recensioner. Det går gissa sig till ungefärlig försäljning med med de siffrorna. De är inte en indiestudio, utan hade för ett par år sen strax under 40 anställda. Kanske svårt klara sig på den försäljningen.
Jag tänkte precis så med, troligen så säljer de där spelen på gränsen eller under det och har gjort det en tid. Och de vet att den försäljningen de har nu inte kan driva den här studion längre.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Shadow Gambit: The Cursed Crew har fått riktigt bra recensioner, men bara runt 4000 som max samtidiga spelare och just nu ungefär 1200 recensioner. Det går gissa sig till ungefärlig försäljning med med de siffrorna. De är inte en indiestudio, utan hade för ett par år sen strax under 40 anställda. Kanske svårt klara sig på den försäljningen.
Jag tänkte precis så med, troligen så säljer de där spelen på gränsen eller under det och har gjort det en tid. Och de vet att den försäljningen de har nu inte kan driva den här studion längre.
Japp, tror jag med. Lägg därtill att deras spel generellt sett inte är slarviga, snarare polerade och ambitiösa projekt vilket får mig att tro att de inte heller vill kompromissa med kvaliteten på spel för att fortsätta, och då kvarstår nedläggning som enda alternativ. Jättetråkigt, men de anställda lär förhoppningsvis inte ha svårt att hitta nya utmaningar på annat håll.
Carbonara görs inte med grädde.
De la ju dock ned av egen vilja vilket många verkar missa. Möjligen att de fortsatt om de blev uppköpta och fick bättre arbetstider, men det är ju inte för att spelen sålt dåligt de lägger ned
Jo, precis. Dock verkar Desperados 3 ha floppat stenhårt på Steam (ca 300-400k sålda ex) om man jämför försäljningsdata mellan det och deras tidigare alster: Shadow Tactics (drygt 1 miljon sålda) enligt VGInsights.
Nu är det givetvis en viss spekulation, men min poäng var att med en stabil finansiär i bakryggen skulle utvecklaren ha möjlighet att: anställa fler, förbättra arbetsvillkoren, lindra den ekonomiska press och stress som präglar många utvecklare i branschen.
Japp, tror jag med. Lägg därtill att deras spel generellt sett inte är slarviga, snarare polerade och ambitiösa projekt vilket får mig att tro att de inte heller vill kompromissa med kvaliteten på spel för att fortsätta, och då kvarstår nedläggning som enda alternativ. Jättetråkigt, men de anställda lär förhoppningsvis inte ha svårt att hitta nya utmaningar på annat håll.
Håller med, en studio gjort spel med hög kvalité som de själva gillar och tror på. Undrar om det påverkar att de släppt nya spelet mellan BG3 och Starfield, två jättetitlar. Men som andra nämnt är det en också en smal genre. Sen om de var lite slitna kanske alla planeterna stod på rad och de bestämde sig för att bryta upp.
Spelat ( och spelar ) alla deras spel och älskar dem, det är ju verkligen den bästa arvtagaren till de gamla Commandos-spelen
Men, om det är nåt jag förstått med åren är att spelutveckling kan vara väldigt stressande och tärande på relationer så jag förstår om man vill lägga ner med flaggan i topp och göra nåt annat. Hoppas det går bra för alla anställda
Sjukt trist eftersom jag tänkte att de kunde göra ett riktigt nytt Commandos, men det är väl inte så konstigt att det blev som det blev, det finns nog för lite pengar i allt det här. Speciellt lär det varit så ett tag, eftersom man väljer att lägga ner så snart efter släpp.
Väldigt synd, deras nästa skulle med stor sannolikhet blivit ett nytt Commandos då fått rättigheterna för några år sedan.
Kolla in "War Mongrels" om ni är sugna på ett nytt Commandos :). Jag har bara spelat det i 2 timmar så jag kan inte säga så mycket om det förutom att grafiken är snygg, och att jag har roligt med det än så länge.
Jo, precis. Dock verkar Desperados 3 ha floppat stenhårt på Steam (ca 300-400k sålda ex) om man jämför försäljningsdata mellan det och deras tidigare alster: Shadow Tactics (drygt 1 miljon sålda) enligt VGInsights.
Nu är det givetvis en viss spekulation, men min poäng var att med en stabil finansiär i bakryggen skulle utvecklaren ha möjlighet att: anställa fler, förbättra arbetsvillkoren, lindra den ekonomiska press och stress som präglar många utvecklare i branschen.
Lite synd, Desperados 3 var ju asnice.
Shadow Gambit: The Cursed Crew har fått riktigt bra recensioner, men bara runt 4000 som max samtidiga spelare och just nu ungefär 1200 recensioner. Det går gissa sig till ungefärlig försäljning med med de siffrorna. De är inte en indiestudio, utan hade för ett par år sen strax under 40 anställda. Kanske svårt klara sig på den försäljningen.
Oj vilken flopp.
Påminner så mycket om Logic artists som gjorde Expeditions-spelen och som pga uppgivenhet la om till mobilutveckling, NFTs eller nåt efter att Rome släpptes 2 år sedan.
Det är tight med ett så nischat spel att få in tillräckligt för att livnära 40 utvecklare.
Memento Mori