En andra huvudperson i Alan Wake 2 för dig som "inte spelat ett enda Remedy-spel"

Robot
En andra huvudperson i Alan Wake 2 för dig som "inte spelat ett enda Remedy-spel"

Remedy välkomnar alla in i mörkret.

#alan-wake-2

Medlem

spelade det på 360 när det släpptes för jäkla länge sedan, kommer fortfarande ihåg små bitar av det. Bra spel för den tiden.

Medlem

Började spela det men tröttnade ganska snabbt på grund av gameplayet, det blev snabbt repetitivt. Jag älskade dock världen och storyn så jag har kollat ett par playthoughs. Hoppas verkligen att gameplayet är bättre i tvåan, ser fram emot det!

Medlem

Förmodligen spelet jag ser mest fram emot nu.

Medlem

Körde igenom Alan Wake för första gången nu för en månad sedan. Fan vad bra Remedy är. Kanske inte alltid det bäste gameplayet. Men som hel upplevelse så tycker jag de levererar varje gång.

Moderator | Testpilot

Har rensat en del inlägg. Att ha en kvinnlig protagonist i ett spel, eller annat verk, är inget som ska ses ned på. Samma gäller hudfärg osv. Va bättre

EDIT: Intressant hur grundläggande sunt förnuft och anständighet reduceras till någon form av politik. Som sagt - va bättre.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Min kropp är så redo för det här spelet! Alan Wake är magiskt 😀

signatur
Medlem

Längtar efter mera Alan Wake. Fastnade inte riktigt när det kom men blev ett fan några år senare. Lite orolig över den mer renodlade riktningen mot skräck då jag är en fegis men får komma över eventuell panik.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har rensat en del inlägg. Att ha en kvinnlig protagonist i ett spel, eller annat verk, är inget som ska ses ned på. Samma gäller hudfärg osv. Va bättre

❤️

Avstängd

Är vanligtvis inte något fan av att man "race swappar" redan etablerade karaktärer för att höja sitt ESG-värde. Men eftersom jag är införstådd med att om Remedy ska kunna få finansiering till framtida projekt så behövde man göra detta.

Just i det här fallet så stör det mig faktiskt inte så jättemycket eftersom Saga Anderson tidigare har spelat en ganska så liten roll i universumet, men jag förstår er som är trötta på detta. Det gör jag verkligen. Det hade givetvis varit betydligt rimligare och bättre om man skapade en helt ny kvinnlig svart protagonist istället för att förvandla en vit redan etablerad karaktär till en svart, men nu är det tydligen sådana tider vi lever i och det får man acceptera.

Medlem

Ska bli kul att se om Remedy når sitt mål med att vara snyggaste spelet som släpps 2023. Gillar när utvecklare trycker på för tekniskt imponerande grafik.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Bro Exotic:

Ska bli kul att se om Remedy når sitt mål med att vara snyggaste spelet som släpps 2023. Gillar när utvecklare trycker på för tekniskt imponerande grafik.

Håller med. Det är sällan jag går igång på grafik som här.

(Att sedan föregångaren heter Alan Wake och är magiskt är bara ett enormt plus.)

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Som redan blivit nämnt var ju inte gameplay det bästa i första spelet/spelen, men stämningen var såpass bra att det för många inte spelade så stor roll. Jag är själv väldigt känslig för ”flummig Twin Peaks-syndrom” och tycker det ofta kan bli lite väl mycket weird utan egentlig substans, men med Wake fungerade det faktiskt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av JohannaBjärred:

Är vanligtvis inte något fan av att man "race swappar" redan etablerade karaktärer för att höja sitt ESG-värde. Men eftersom jag är införstådd med att om Remedy ska kunna få finansiering till framtida projekt så behövde man göra detta.

Just i det här fallet så stör det mig faktiskt inte så jättemycket eftersom Saga Anderson tidigare har spelat en ganska så liten roll i universumet, men jag förstår er som är trötta på detta. Det gör jag verkligen. Det hade givetvis varit betydligt rimligare och bättre om man skapade en helt ny kvinnlig svart protagonist istället för att förvandla en vit redan etablerad karaktär till en svart, men nu är det tydligen sådana tider vi lever i och det får man acceptera.

Man förvandlar inte en redan etablerad karaktär från en hudfärg till en annan. Precis som du själv nämner (vilket du verkar glömma efteråt) är karaktären som för större fokus denna gången en figur som löst varit med tidigare. Alan Wake är med, och hon fick en större roll.

Så vad har folk att gnälla på? Ingenting. Ingen byts ut.

Åter till topic.

signatur

Testpilot & Twitter

Avstängd

Man förvandlar inte en redan etablerad karaktär från en hudfärg till en annan. Precis som du själv nämner (vilket du verkar glömma efteråt) är karaktären som för större fokus denna gången en figur som löst varit med tidigare. Alan Wake är med, och hon fick en större roll.

Så vad har folk att gnälla på? Ingenting. Ingen byts ut.

Åter till topic.

Jopp. Vi som har spelat Quantum Break och följt serien tycker såklart annorlunda.

https://boundingintocomics.com/2023/06/14/alan-wake-ii-race-s...

Moderator | Testpilot
Skrivet av JohannaBjärred:

Jopp. Vi som har spelat Quantum Break och följt serien tycker såklart annorlunda.

https://boundingintocomics.com/2023/06/14/alan-wake-ii-race-s...

Fair enough, då har jag hängt med fel. Att man ändrar sådär kan givetvis vara något att diskutera på annat håll, men att skriva det på ett sådant sätt att det är kvinnan och hudfärgen som är problemet och en kvinna inte kan eller ska vara i en huvudroll - då tycker jag inte man har mycket till argument. Klart kvinnor kan vara protagonister i ett spel.

Men nog om det nu. Ni, och mig själv, åter till topic

signatur

Testpilot & Twitter

Medlem

Spelar inte så jäkla mycket roll om det är två karaktärer eller bara en

EGS exklusivt och enbart digitalt på konsoll, är en stor röd flagg att bara ta och skippa skitet

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Verkar sjukt trevligt, om bara atmosfären sitter så är jag med! Av det vi sett tidigare så känns det som de lyckats. Jag tycker det verkar intressant med hur utredningsläget fungerar, blir bara mer dynamik med fler karaktärer!

It's not a lake, it's an ocean

Missförstå mig rätt, jag är oerhört glad för att vi får Alan Wake II. Det är ett av mina mest efterlängtade spel någonsin. Men som fan av det första spelet hoppas jag verkligen att de lyckas behålla atmosfären men också humorn och den lite kufiga stämningen. Det som lyfte Alan Wake för mig var inte bara miljöerna och atmosfären utan också alla välgjorda karaktärer. Nu när spelet går i en mörkare riktning är jag lite rädd för att det första spelets mer lättsamma sida går förlorad. Att det blir helt humorlöst.

Och sedan kunde de väl ha kostat på sig att släppa en samlarutgåva likt den som kommer till Alone in the Dark.

Så. Slutklagat.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Saga Anderson har väl endast varit med som easter egg i quantum break innan va? Där hon jobbar tillsammans med Alex Casey spelad av Sam Lake. Det kan väl knappast räknas som canon i vilket fall.

Något som däremot störde mig var när Sam Lake inte längre spelase Max Payne i Max Payne 2

För att komma lite i stämning så tittar vi på denna lilla hyllning.

signatur

Inaktiv

Blir inget köp, jag köper bara konsolspel på skiva, är det bara digitalt så får det va. Blir vänta tills det kommer på game pass istället.

Medlem

Alla Remedy spel har varit av högsta kvalite. Gillar Alan Wake men Max Payne 1 och 2 ännu mer. Vilka spel det var. Flera år före i sin tid. Bara Gta 3 och Mafia 1 som var på samma nivå runt 2001-2003.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Missförstå mig rätt, jag är oerhört glad för att vi får Alan Wake II. Det är ett av mina mest efterlängtade spel någonsin. Men som fan av det första spelet hoppas jag verkligen att de lyckas behålla atmosfären men också humorn och den lite kufiga stämningen. Det som lyfte Alan Wake för mig var inte bara miljöerna och atmosfären utan också alla välgjorda karaktärer. Nu när spelet går i en mörkare riktning är jag lite rädd för att det första spelets mer lättsamma sida går förlorad. Att det blir helt humorlöst.

Och sedan kunde de väl ha kostat på sig att släppa en samlarutgåva likt den som kommer till Alone in the Dark.

Så. Slutklagat.

Sam Lake säger själv att humorn och mer lättsamma stunder kommer att finnas kvar, vi får väl se hur det blir.

"Even if this is a horror experience, it's our version of the horror experience. It's still an Alan Wake game, in that there are very scary parts to it, but at the same time there are very tonally different scenes. You will be in the small town setting during daytime, meeting these NPCs – these larger-than-life personalities. Sometimes it's really critically relevant to the case Saga is investigating, and sometimes it's to add color and humor, because humor is a big part of this as well."

"We firmly choose to believe that by giving you a relief and humor as part of the Alan Wake 2 experience," Lake continues, "it will actually make the scary parts when they happen scarier and have them stay fresh through this long experience than if it was always being dark creepy corridors and monsters coming at you."

https://www.gamesradar.com/remedy-says-theres-no-right-or-wro...

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skrivet av Fezk:

Sam Lake säger själv att humorn och mer lättsamma stunder kommer att finnas kvar, vi får väl se hur det blir.

"Even if this is a horror experience, it's our version of the horror experience. It's still an Alan Wake game, in that there are very scary parts to it, but at the same time there are very tonally different scenes. You will be in the small town setting during daytime, meeting these NPCs – these larger-than-life personalities. Sometimes it's really critically relevant to the case Saga is investigating, and sometimes it's to add color and humor, because humor is a big part of this as well."

"We firmly choose to believe that by giving you a relief and humor as part of the Alan Wake 2 experience," Lake continues, "it will actually make the scary parts when they happen scarier and have them stay fresh through this long experience than if it was always being dark creepy corridors and monsters coming at you."

https://www.gamesradar.com/remedy-says-theres-no-right-or-wro...

Tack. Låter lovande!

signatur

Medlem

Nja, kommer inte köra tvåan.

Medlem

EDIT: Intressant hur grundläggande sunt förnuft och anständighet reduceras till någon form av politik. Som sagt - va bättre.

Bra. Man får bara ha en åsikt, den rätta..

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kleptoman:

Du får absolut tycka att kvinnor, helst färgade sådana, inte ska ha huvudroller i filmer, spel och annat. Men då kan du hålla det för dig själv och inte vädra den åsikten på FZ.

Här är vi för allas lika värde, men tycker man på riktigt att kvinnor oavsett färg inte hör hemma i någon from av ledande roll bara för att de är kvinna då får man glatt ta sin sexism till någon annan sajt som passar eventuellt dig och likasinnade bättre

signatur

Testpilot & Twitter

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Du får ha vilken åsikt du vill, samhället värderingar inom etik, moral m.m. är ständigt i utveckling... För hundra år stod män med ditt beteende och gnällde över att varför ska kvinnor, mörkhyade vara på deras jobb. Nu står ni och gnäller över att kvinnor, mörkhyade, homosexuella är i era spel...
Och så fort de är det så är det helt plötsligt inkvoterade, de kan inte bara få vara det. Du är så isnöad i ditt comf bias utan att du märker det själv....
Ditt beteende är ett bevis på att det behövs ännu mera homosexuella, kvinnor m.m. i spelen, filmerna m.m.....

Redaktör
Ponny
Skrivet av rosroborb:

Saga Anderson har väl endast varit med som easter egg i quantum break innan va? Där hon jobbar tillsammans med Alex Casey spelad av Sam Lake. Det kan väl knappast räknas som canon i vilket fall.

Något som däremot störde mig var när Sam Lake inte längre spelase Max Payne i Max Payne 2

Lyckligtvis är han med här! ^^

Är också glad över Matthew Porretta åter gör Alan. Den rösten har något speciellt.

signatur

En Bamseponny av folket

12
Skriv svar