Diskutera – Vilket spel har de bästa striderna?
Ghost of Tsushima fick till samuraj-känslan riktigt bra.
Men vill även slå ett slag för Mad Max (vilket är Arkham-style) och även Def Jam: Fight For NY som bjöd på ett roligt system, olika stilar och hela brutala combos med tyngd och känsla.
Din vänliga kvartersrecensent.
Ghost of Tsushima fick till samuraj-känslan riktigt bra.
Men vill även slå ett slag för Mad Max (vilket är Arkham-style) och även Def Jam: Fight For NY som bjöd på ett roligt system, olika stilar och hela brutala combos med tyngd och känsla.
Off, hade nästan glömt Def Jam: FFNY grym och annorlunda fighter! Hade gärna sett fler spel med samma upplägg - men inte nödvändigtvis med alla rappeli-rappare 😅
Off, hade nästan glömt Def Jam: FFNY grym och annorlunda fighter! Hade gärna sett fler spel med samma upplägg - men inte nödvändigtvis med alla rappeli-rappare 😅
För mig som gammal hiphopskalle var det ju drömmen att sänka rappare jag inte gillar och kitta min karaktär med Air Jordans, Jacob & Co.-bling och Marc Ecko-tischor. Men konceptet hade ju funkat utan rappare också.
Din vänliga kvartersrecensent.
Jag vill slå ett slag för StarCraft 2. Striderna där är fantastiska. Och det spelar ingen roll hur bra du är, det finns alltid något du kan göra bättre. (Ska sägas att jag aldrig ens var bra; men kännslan när man lyckas stormdroppa mitt i en strid är fantastiskt. Även om det råkar bli på bekostnad av resten av armén.)
I mer klassiska "jag styr bara en gubbe"-spel tycker jag att Horizon gör det bra. Striderna känns liksom livfulla och roliga. Ett av få spel där jag kan ta en spelsession bara för att slåss mot olika fiender. (Det betyder mycket när det kommer från mig, som i singelplayer-spel mest tycker att striderna är ett nödvändigt ont mellan storydelarna).
I all sin enkelhet tyckte jag också om striderna i Heroes 3. Egentligen väldigt basic, men alltid lika tillfredsställande. Kan ibland önska att t.ex. Total War var mer som Heroes 3.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Ghost of Tsushima som flera redan nämnt är klart värt att uppmärksammas i en tråd som denna. Ett av få spel som jag klarat 100%.
Annars tycker jag faktiskt att Borderlands och Escape from Tarkov är värt att nämnas. Enormt stor skillnad mellan alla dessa spel men de lyckas med att få till strider som inga andra spel gör, enligt mig då såklart.
Säga vad man vill om Destiny 2. Med tanke på problem de haft på sistone... Men de har verkligen lyckats med känslan i vapnena i det spelet. Speciellt Handcannons, oof. Det är mina favorit vapen i spelet. Jag kör båge och Handcannon, vilket är en härlig kombo. Sen har man all movement på det också, riktigt najs. Ska nämnas att jag kör mest pvp. Hade varit perfekt om de la till ett gamemode utan abilities. Bara pure gunplay och movement.
Men när det kommer till gunplay är Hunt: Showdown också ett riktigt bra spel. Sen lagspelet, man lägger upp taktiker och sen försöka överraska andra spelare. Sen när man lämnar banan som vinnare efter svettiga fighter är en go känsla.
Sen som nån här skrev, Ghost of Tshushima. Det var riktigt ballt spel och hade bra jäkla utmanande fighter som fick en att svära ibland, haha. Men när man fick häng på fighterna med olika stances etc. Aa, riktigt jäkla nöje att spela då. Man kändes sig så jäkla nöjd efter dem tuffa fighterna. 10/10 spel i min bok.
Sorry för lång text
Minns när jag först testade demot till Arkham Asylum och föll pladask för fightingen. Kändes som ingen tidigare gjort det så simpelt och belönande på samma gång. Sen vet jag inte om det spelet har de absolut bästa striderna kanske men det är det första jag kommer å tänka på iaf och det måste ju betyda nåt.
Sen vill jag slå ett slag för TLoU Part 2. Makalöst kul när man tänkt att smyga sig igenom en zon men blir upptäckt och allt spårar ur. Actionhjälte deluxekänsla om man klarar sig ur situationen levande.
Spotant:
Sekiro
Overwatch
Shooter kanske Halo/Destiny/CoD4
Nått MMO-igt buildtaktiskt tyyyp
Battlerite/WoW/Albion Online/ typ League of Legends eller DOTA skulle säkert passa in här också, men har knappt spelat just dom... Men det är samma typ av kombatt.
Nått RPGigt turnbased typ
Fallout (2?)/XCOM
Nått action hack/slash tyyyyp
Dead Cells/DmC (2013) [You heard me, DmC 2013 är (lätt) det bästa Devil May Cry som gjorts - come get me m'er f'ers. Hur mycket ni än skulle trycka ner och mula mig så skulle jag aldrig ta tillbaka det!]
"DEVIL MAY CRY AKA DMC TVÅTUSENTRETTOOOOOOOOOOONNN!"
subterranean homesick alien
Inte tekniskt eller mekaniskt dom bästa, men har alltid gillat när man är en större grupp som tar ner en boss i ett MMO. Euforin efter att ha lyckats i sig WoW är svårslagen för min del, då det krävs rejält med teamworkoch att alla sköter sin roll!
Nej det där handlar ju mycket om att ingjuta en kontext eller innebörd i kombatten.
Vet inte om jag tycker det känns som det gills - för då opererar kombatten nästan på samma frekvens som story, där något man gör kan vara sjukt fett om det lixom förlöser något i storyn eller så som byggts upp tidigare.
"Bästa strider" känns som det bör handla om just striderna i sig.
Men god poäng och tänkvärt - att det ofta är "allt det andra" runt omkring dom specifika spelsystemen som gör att dom blir engagerande och feta.
subterranean homesick alien
Quake 3, Doom Eternal och God of War (2018 och Ragnarök).
Gemensamt är väl att striderna är grymt aggressiva, taktiska och snabba. Känner också att striderna är rättvisa på så sätt att när man väl dör var de pga sin egen inkompetens. Också oväntat mycket djup i spelen. Finns ingen poäng att köra en taktik o tro man klarar sig långt, utan det handlar om att faktiskt bli bättre o lära sig alla mekanismer för att klara sig.
Jag föredrar de mer unika stridssystemen. Ett sådant som är underrated är striderna i The last Remnant (finns som remaster). Lyckas vara både strategiska och hyfsat fast paced samtidigt som mekaniken är unik.
Åh Tack för tips.
Platinum Games, Bayonetta, Vanguard, Metal Gear Rising Revengence.... åh det är så "cheff's kiss".
P.L.U.R
SEKIRO
Ja min frände, älskar verkligen Sekiro, det är som den vackraste FromSoftware-fantasy-samuraj-svärdsduellen!
När man hamnar i det där flowet och bara aggerar på instikt! 10/10
P.L.U.R
Utan tvekan Monster Hunter! Enkelt att lära sig grunderna, svårt att bemästra och mycket att fördjupa sig i. Uppgraderingar och builds finns, men tight spel är det viktigaste. Souls-spelen (men i mitt tycke inte Bloodborne eller Sekiro) är god tvåa med ett liknande men förenklat system.
Vill också slå ett slag (pun intended) för Chivlary 2 som jag tycker träffar en perfekt balans mellan realistisk smutsighet och arkadigt kaos.
Vad som absolut inte är min kopp te är Batman: Arkham Asylum-systemet och alla dess derivat (Spiderman, Ghosts of Tsushima, m.fl.), men det är kul att så många verkar gilla dem!
realtid?
1. Sekiro
2. Bayonetta
3. Crysis expansionen med gauss rifle vad det nu hette
hedersomnämnande: Hades
turordning?
1. Darkest Dungeon
2. Temple of Elemental Evil
3. Pokemon Röd/Blå/Grön/Gul
hedersomnämnande: Kingdoms, ett vansinnigt bra kortspel som låg på Kongregate. Tyvärr, tyvärr borta sen många år.
It's something to do with quantum, isn't it?
*De mest inlevelsefulla striderna som jag upplevt är i Battlefield 2.
*Max Payne-striderna var sjukt coola. Vilken känsla!
*Baldur's Gate 3 är genialiskt i hur man kan använda sig av miljön och olika element, vätskor etc för att skapa kedjereaktioner. Oerhört tillfredsställande.
*Dark Messiah of Might and Magic var revolutionerande för sin tid.
Hoppas dom någon gång gör Max Payn igen. Skulle ju verkligen vara vinnst för Microsoft om dom köpte Take Two och gjorde Max Payne exklusivt till Xbox.
Men nu får du fan ge dig. Sluta upp med din jäkla Microsoft-propaganda.