Uppgift: Kraftigt krympt produktionsplan för Apples svindyra Vision Pro-headset
Folk köper nya mobiltelefoner för 10 tusen på årsbasis, och grafikkort för 20 tusen... Tycker ärligt inte att prislappen på detta kommer hindra många prylgalna folk att köpa det. Så gissar på att det kommer vara en scalper vara där folk kommer få betala det dubbla för att få tag i en.
Folk köper nya mobiltelefoner för 10 tusen på årsbasis, och grafikkort för 20 tusen... Tycker ärligt inte att prislappen på detta kommer hindra många prylgalna folk att köpa det. Så gissar på att det kommer vara en scalper vara där folk kommer få betala det dubbla för att få tag i en.
Skillnaden är väl att telefoner och grafikkort fyller en naturlig funktion i folks liv, det kan man inte säga om denna produkt.
Ännu en dag i paradiset.
Men så många är det väl inte som köper grafikkort för 20k? Jag förstår däremot fortfarande är nye vad man ska med ett par glasögon som kostar så mycket.
Jag tror att det är extremt få människor som köper nytt grafikkort i topklass på årsbasis.
Gällande mobiler så är det värt att påpeka att många telekombolag även erbjuder ny telefon på årsbasis i utbyte mot abonnemansavtal eller inbyte.
Både på djupet och högst ytligt så blir jag glad när jag läser om att VR och saker runt inte går så bra - eftersom jag är ganska teknikfientlig. Egentligen blir jag extra glad så fort det går dåligt för Apple och Facebook.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Apple verkar omedvetet ha gjort reklam för Quest 3, förutom avsaknad av spel ser det inte ut att bli nån vettig konsumentversion förrän 2026. Vad köper man till dess? Quest 3
Är dem ens riktade till samma typ av kunder?
Apples produkt verkar främst hårt fokuserat på AR med VR som bi produkt. Även om Quest 3 får AR stöd så tror jag inte den kommer vara ens i närheten av samma AR upplevelse som Apples produkter kommer att erbjuda.
Quest kommer såklart ha mycket mer spel, men förmodligen inte så mycket produktiva program.
Vision pro(premium?) bör inte heller jämföras med dagens VR då dem lär främst vara för arbete och inte fritid.
Kommer den billigare ens heta Vision pro? Tänker att Pro är mer proffesionell och används i mer avancerade syften.
Musikproducenter verkar också hypade inför detta.
Är dem ens riktade till samma typ av kunder?
Apples produkt verkar främst hårt fokuserat på AR med VR som bi produkt. Även om Quest 3 får AR stöd så tror jag inte den kommer vara ens i närheten av samma AR upplevelse som Apples produkter kommer att erbjuda.
Quest kommer såklart ha mycket mer spel, men förmodligen inte så mycket produktiva program.
Vision pro(premium?) bör inte heller jämföras med dagens VR då dem lär främst vara för arbete och inte fritid.
Kommer den billigare ens heta Vision pro? Tänker att Pro är mer proffesionell och används i mer avancerade syften.
Musikproducenter verkar också hypade inför detta.
Samma, nej men det finns nog ett visst överlapp. Högupplöst passthrough och djupsensor på Quest 3 kommer en rätt lång väg när det kommer till mediakonsumtion, den kostar ju en sjundedel också. Sen att den kanske inte duger som ”dator” är en annan sak, det gör antagligen inte Vision heller eftersom den är för tung
Apple verkar omedvetet ha gjort reklam för Quest 3, förutom avsaknad av spel ser det inte ut att bli nån vettig konsumentversion förrän 2026. Vad köper man till dess? Quest 3
Specsen för Quest 3 som det ryktas om ser minst sagt trista ut...
Men ja vi sitter på i ett gaming forum och ärligt talat ser spelen till en Quest bättre ut än dom bättre spelen i Apple Arcade? Högst tveksamt. Bortser man från spelandet så är Vision Pro något helt annat än Quest. Medans Quest känns som en chromebook så är Vision Pro en betydligt vassare maskin på alla planen. Här pratar vi ju mer eller mindre en dator som kör ett operativsystem där appar osv är kompatibla över flera enheter.
Smakar det så kostar det. Allt nytt är oftast svinigt dyrt. Jag minns den första dvd-spelaren, platt-tvn och så vidare. Samsungs vikbara mobil kostade en bra bit över 22k när den kom om jag inte minns fel.
Säga vad man vill om Apple, men dom sätter någon slags standard här. Nu har konkurrenterna en måttstock och självklart kommer dom komma ikapp. Precis som dom gjorde med touch telefonerna efter iPhone släpptes och liknande.
Skillnaden är väl att telefoner och grafikkort fyller en naturlig funktion i folks liv, det kan man inte säga om denna produkt.
Vad är onaturligt med funktionerna? Har du sett presentationen osv? Vision Pro ser ju onekligen ut att kunna göra mycket mer än konkurrenternas...?
Man får uppfattningen att folk bara bestämt sig för att hacka och leta fel på Vision Pro. Lite samma sak minns jag att det var när iPhonen släpptes. Det var samma tugg om att det var helt onödiga funktioner, att peka och svepa med mera kontra knappar verkade inte alls bra. Nu sitter 98% säkert av alla med en mobiltelefon med just det. Knappar känns ganska opraktiskt på en mobiltelefon idag.
Oklart vad man ska ha den till... företag lockas nog inte av dystopiska videos där föräldrar tittar på sina barn genom en skidmask och gamers har ju inget att hämta, Apple har ju tydligen inga kontroller på G.
Dom sa ju tydligt att PS och Xbox kontrollerna fungerar till, varför ska dom göra en kontroll då?
Dom sa ju tydligt att PS och Xbox kontrollerna fungerar till, varför ska dom göra en kontroll då?
Err... alltså en 6dof-kontroll såklart.
Ja dom inser väl att dom bara behöver tillverka 2 par glasögon då marknaden är minimal för en sådan produkt för det priset. Tror det hade blivit succe om dem legat på 10-15
Apple säljer ju massor av grejee som kostar väldigt mycket (mobiler, laptops…), så det finns nog rn marknad. Och trkniken i Vision Pro får du inte för 10-15 000.
Err... alltså en 6dof-kontroll såklart.
Ok, för att? Händerna är ju kontrollerna? Hela grejen är ju att man inte ska behöva sånt opraktiskt i händerna.
Ok, för att? Händerna är ju kontrollerna? Hela grejen är ju att man inte ska behöva sånt opraktiskt i händerna.
Det är inte alls samma sak. Det är jättestor skillnad i inlevelse att faktiskt hålla något i handen, som sedan blir en pistol, ett svärd, en golfklubba osv.
Apple säljer ju massor av grejee som kostar väldigt mycket (mobiler, laptops…), så det finns nog rn marknad. Och trkniken i Vision Pro får du inte för 10-15 000.
Jag kan lova dig att den inte kostar i närheten av vad dom tar ut för den. Apple säljer pga deras hårda marknadsföring. Den senaste iphonen för 14k har dom typ 9k i förtjänst per enhet. Om dom sålt den för under 5k hade dom ändå gått plus. Lika så mee deras datorer, dom är inte ens värda 5k och säljer för 20-25k
1# FZ Troll
Specsen för Quest 3 som det ryktas om ser minst sagt trista ut...
Men ja vi sitter på i ett gaming forum och ärligt talat ser spelen till en Quest bättre ut än dom bättre spelen i Apple Arcade? Högst tveksamt. Bortser man från spelandet så är Vision Pro något helt annat än Quest. Medans Quest känns som en chromebook så är Vision Pro en betydligt vassare maskin på alla planen. Här pratar vi ju mer eller mindre en dator som kör ett operativsystem där appar osv är kompatibla över flera enheter.
Smakar det så kostar det. Allt nytt är oftast svinigt dyrt. Jag minns den första dvd-spelaren, platt-tvn och så vidare. Samsungs vikbara mobil kostade en bra bit över 22k när den kom om jag inte minns fel.
Säga vad man vill om Apple, men dom sätter någon slags standard här. Nu har konkurrenterna en måttstock och självklart kommer dom komma ikapp. Precis som dom gjorde med touch telefonerna efter iPhone släpptes och liknande.
Vad är onaturligt med funktionerna? Har du sett presentationen osv? Vision Pro ser ju onekligen ut att kunna göra mycket mer än konkurrenternas...?
Man får uppfattningen att folk bara bestämt sig för att hacka och leta fel på Vision Pro. Lite samma sak minns jag att det var när iPhonen släpptes. Det var samma tugg om att det var helt onödiga funktioner, att peka och svepa med mera kontra knappar verkade inte alls bra. Nu sitter 98% säkert av alla med en mobiltelefon med just det. Knappar känns ganska opraktiskt på en mobiltelefon idag.
Nog för att saker kunde varit bättre, men för sin prisklass verkar Quest 3 slå rätt högt ändå. GPU:n i XR2 Gen 2 är snabbare än i M2 som sitter i Vision (sen att CPU ligger efter är en annan femma). Passthrough ska vara bra nog för att kunna läsa av sin telefon. Djupsensorn verkar klara AR-grejer. Pannkakslinserna som används ska vara industriledande.
Hade också gärna haft micro-OLED, 3K eller 4K, eyetracking etc. men då hade den varit mycket dyrare.
Sen håller jag med om att Vision som helhet är en vettigare och mer tilltalande produkt, men det spelar inte så stor roll just nu när versionen man vill köpa är kanske 3 år bort
Håller inte med om apples VR vs quest. Apples lösning kan potentiellt ersätta en dator, något quest inte kommer att komma i närheten av.
Det är nog inget nån ifrågasätter, men första generationens Vision Pro sägs vara för tung och obekväm för längre sessioner och därtill är den dyr. Således kommer Gen 1 inte ersätta en dator heller
Jag kan lova dig att den inte kostar i närheten av vad dom tar ut för den. Apple säljer pga deras hårda marknadsföring. Den senaste iphonen för 14k har dom typ 9k i förtjänst per enhet. Om dom sålt den för under 5k hade dom ändå gått plus. Lika så mee deras datorer, dom är inte ens värda 5k och säljer för 20-25k
”Trust me bro”. Givetvis har dom vinstmarginaler, men dina siffror verkar vara dragna från ändalykten.
Du kan till att börja med inte bara summera kostnaden för enskilda komponenter, för du har saker som mångårig FoU med en armé av välbetalda ingenjörer som ligger bakom. I fallet Vision Pro sägs mycket av kostnaden (förutom saker som marknadsledande micro-OLED) ligga i att arbetskraften för att sätta ihop den är dyr då det är mycket teknik som ska skruvas in på en trång yta. Sen har du 7 års produktutveckling, med ett nytt operativsystem etc.
De sa jag inte att den gör. Men t.ex. bra linser är grisdyra (hålet i min plånbok efter att just ha bytt glasögon instämmer) och bra ny teknik kostar. Apple sätter skyhöga priser för att de kan, men prislappen måste inte enbart bygga på girighet, även om det är en del av förklaringen.
Oklart vad man ska ha den till... företag lockas nog inte av dystopiska videos.
Jag känner flera inom olika branscher som är taggade. Bl.a. folk som reser mycket i tjänsten. Även många digitala nomader i mitt nätverk ser möjligheterna med Vision Pro.
Även jag är nyfiken på den. Och kommer med största sannolikhet skaffa en beroende på hur bra det funkar för oss med glasögon. (Dvs, samarbetet med någon optikmakare jag inte minns vem det var.)
Din vänliga kvartersrecensent.
Det är nog inget nån ifrågasätter, men första generationens Vision Pro sägs vara för tung och obekväm för längre sessioner och därtill är den dyr. Således kommer Gen 1 inte ersätta en dator heller
Priset är nog minsta problemet med tanke på vilka den riktar sig till, den kostar väl halva priset av största konkurrenten och har en väldigt mycket större aktör bakom sig.
Frågan är om dem inte borde ha flyttat en del av elektroniken till batteriet istället för att få ner vikten.
Ska bli intressant att se recensioner på den slutgiltiga produkten.
Tanken är väl just att det ska bland annat ersätta och/eller samköras med dator, men gen 1 kanske inte är den som lyckas med detta fullt ut. Ifall det går ok så tror jag dock redan att gen 2 kan bli riktigt sort.
Jag känner flera inom olika branscher som är taggade. Bl.a. folk som reser mycket i tjänsten. Även många digitala nomader i mitt nätverk ser möjligheterna med Vision Pro.
Även jag är nyfiken på den. Och kommer med största sannolikhet skaffa en beroende på hur bra det funkar för oss med glasögon. (Dvs, samarbetet med någon optikmakare jag inte minns vem det var.)
Jag får också samma intryck efter att kollat på Play, watch, listen om Apple Vision Pro.
Austin Wintory säger i alla fall att intresset verkar stort.