Bioshock Infinite-likheter i Clockwork Revolution – "Oavsiktliga", säger Microsoft
Trodde först det var en uppföljare till Bioshock Infinite.
Ja, innan jag visste titeln på det så skrev jag med en kompis att "aha nu visar de upp ett nytt Bioshock" haha!
Super mario var först med att hoppa högt och spela stor stark superhero! Och det fanns sköldpaddor... så nu får alla spel skrota jumpfunktionen och deleta sina turtles.. inga marvelspel med superhjätar heller..suck
Du tittade inte på bilderna i artikeln va?
Du tittade inte på bilderna i artikeln va?
Det var lite moln å statyer typ.. kommer ändå inte ihåg så bra hur det såg ut sist jag spelade det...
Men donatello var i mario det såg jag allt, glömmer aldrig när han studsade tillbaks och tog mitt sista liv...
Ja, det är väl ganska uppenbart. Men kanske just därför var Clockwork Revolution ett av de spel som fångade mig mest.
Jag vet inte jag. Ser man bortom att båda är steampunk, en genre som vi inte direkt fått många spel i, så tycker jag inte det är speciellt likt. Väldigt många element som man kan förvänta sig i steampunk, lite av troper i genren, men det är ju inte att kopiera en specifik titel.
Jag trodde det var med vilje att de gjorde en hyllning till Bioshock Infinite... men om de verkligen hävdar att det var oavsiktligt, då får de nog tänka om. Visst att Steampunk Art Deco ser ut på ett visst sätt, men det är ju inte en likhet här inte - har man sett Infinite förut, så är det ju uppenbart var de fick sina idéer ifrån.
Känns inte som att man kan hävda ensamrätt på varken monorails, statyer eller steampunk. Men men.. vad vet jag. ఠ_ఠ
Det kan man inte heller och det är det väl ingen som gör? Det är väl, än så länge, en person som varit med i Infinite som påpekat likheterna. Sen handlar det i så fall om plagiat och inte om någon ensamrätt.
Don't care. Clockwork Revolution ser grymt ut vid första anblick och Bioshock Infinite firade sin tioårsdag för ett par månader sedan.
Är det så att man faktiskt lyft hela sin planritning från Infinite rakt av så är det ju aningen fantasilöst, men samtidigt lite av en hyllning.
H-How can she slap, kupo!?
Det kan man inte heller och det är det väl ingen som gör? Det är väl, än så länge, en person som varit med i Infinite som påpekat likheterna. Sen handlar det i så fall om plagiat och inte om någon ensamrätt.
Mjo, jag skulle nog hävda att personen som twittrat om det stör sig på likheter såsom monorails, affisher, statyer med mera vilket ger en känsla utav att det är något fel med att använda dessa i ett annat steampunk-liknande spel än just Bioshock Infinite därav anser jag att bara för att man använder dessa element i ett annat steampunk spel behöver det inte automatiskt betyda plagiat eller att Bioshock Infinite skulle ha någon form utav "ensamrätt" till ting såsom monorails, affisher, statyer med mera. 🤔
Det är lite som att bli upprörd utav att ett bilspel delar likheter med andra bilspel eller att ett pang-pang spel delar på likheter med andra pang-pang spel. 😅
Åh nej, två spel med samma stil.
😅😅
Jag fattar inte. Är problemet att Clockwork Revolution är steampunk och har en liknande estetik eller att en trailer har haft samma uppbyggnad med samma scener som en Bioshock Infinite trailer?
Nu har jag inte analyserat varje liten del av Bioshock Infinite men personligen får jag inte alls Bioshock vibbar av det här.
Visst är det steampunk men andra spel måste väl få utspelas i liknande världar?
Om problemet är att trailern är en dålig kopia av en redan befintlig BI trailer tycker jag å andra sidan att det vore väldigt dåligt gjort.
PSN: OAKTHYR
Jag fattar inte. Är problemet att Clockwork Revolution är steampunk och har en liknande estetik eller att en trailer har haft samma uppbyggnad med samma scener som en Bioshock Infinite trailer?
Nu har jag inte analyserat varje liten del av Bioshock Infinite men personligen får jag inte alls Bioshock vibbar av det här.
Visst är det steampunk men andra spel måste väl få utspelas i liknande världar?
Om problemet är att trailern är en dålig kopia av en redan befintlig BI trailer tycker jag å andra sidan att det vore väldigt dåligt gjort.
Det är väl trailern det handlar om främst, dvs. att scenerna är uppbyggda nästan identiskt, vilket man såklart undrar varför.. Om spelen har samma stil eller liknande tema är väl struntsamma.
Alla kan se att spelet är inspirerat av Bioshock infinite. Microsofts svar är knappast en förnekelse av det utan bara ett standard svar för att undvika lagliga repressalier. Lite på samma sätt när filmer som är baserade på verkliga händelser alltid drar fram denna friskrivning.
"The story, all names, characters, and incidents portrayed in this production are fictitious. No identification with actual persons (living or deceased), places, buildings, and products is intended or should be inferred."
Alla kan se att spelet är inspirerat av Bioshock infinite. Microsofts svar är knappast en förnekelse av det utan bara ett standard svar för att undvika lagliga repressalier. Lite på samma sätt när filmer som är baserade på verkliga händelser alltid drar fram denna friskrivning.
"The story, all names, characters, and incidents portrayed in this production are fictitious. No identification with actual persons (living or deceased), places, buildings, and products is intended or should be inferred."
Behöver inte vara Infinite inspirerat öht. men de har ju tagit inspiration från samma källor, typisk 20-30-tals framtids-estetik.
Tycker att personen på twitter som gnäller om likheterna dessutom i sin andra post redan börjar posta en massa bilder som inte har några liknelser öht.
Men visst, båda spelen hade en staty i sin trailer och en kvinna med scarf, och en scen på någon form av teater.