Sony stryper konkurrensen i Japan, hävdar kongressmedlemmar i USA

Robot
Sony stryper konkurrensen i Japan, hävdar kongressmedlemmar i USA

Beskylls för att agera "uppenbart konkurrenshämmande".

#activision-blizzard, #microsoft, #nintendo, #playstation, #sony, #switch, #xbox

Medlem

Lmao.

signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Gillar när de börjar med "I'm told...". Jamen, då så...

Medlem

Så Nintendo är större än Sony i Japan men ändå så har Sony 98% monopol. Aldrig påstått jag är bra på matte men låter inte logiskt för mig.

Men nu pratar vi om kongressen i USA. Har ju sett deras utfrågning av Meta och Google där de inte ens förstod hur en mobil fungerar.

Medlem

Pengasäckarna delas ut till höger och vänster nu

Medlem

Vill japaner inte köpa amerikanska varor så behöver japaner inte köpa amerikanska varor ;/

Medlem

Imponerad av storleken på sandlådan. Verkar dock inte finnas tillräckligt med spadar och hinkar till alla.

Avstängd

Lär i alla fall inte öka med Xbox efter dom köpt Activision/Blizzard

Gör dom Final Fantasy tillgänglig till alla kan Xbox växa även om dom inte säljer så många fler konsoler och sedan deras nya affär för mobiler och mobilspel så kan xbox växa. Så blir ju inte riktigt 100 om Xbox växer på mobilspel och inte konsol.

Medlem

Vi vet att Sony har flugit kors och tvärs över hela världen men mest mellan USA, Europa och England. Haft möten utan Microsoft och låtit sin lobbyister ömkat sig. Det har rapporterats, det är inget hemligt. Jag tror att Microsoft tröttnade på all negativ skitkastning från Jim Ryan och tänkte "Okej du vill slåss? Vi kan slåss". Microsoft har väldigt många lobbyister, betydligt fler än Sony. De fick Europa (EC) att ändra sig utan eftergifter på konsol marknaden (bara streaming). De fick England (CMA) att ändra sig utan eftergifter där med. FTC har förlorat så många anställda på grund av Lina Khan "ledarskap", har också rapporterats, så när hon går på mammaledighet, spekulationer från mig, kommer hon att byta jobb.

Medlem

Microsoft: Vi har inte kunna etablera oss i Japan. dEt äR sOnYs fEL!!!

NuZ
Testpilot

Haha what? Jänkarspel eller jänkarstil på spel (min favorit) kanske inte lockar japanska marknaden bara där Sony är stor? Men vad vet jag?!

RE (japanskt spel i jänkarkläder) säljer ju t.ex betydligt mer utanför japan medans FF serien (jrpg) och Pokemon osv. är tvärt om, ”per capita” då såklart och alla de där termerna

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Veonz:

Så Nintendo är större än Sony i Japan men ändå så har Sony 98% monopol. Aldrig påstått jag är bra på matte men låter inte logiskt för mig.

Men nu pratar vi om kongressen i USA. Har ju sett deras utfrågning av Meta och Google där de inte ens förstod hur en mobil fungerar.

98% av ”High-end consoles”. Så Nintendo räknas ej in där enligt som.

Gött att Sony startade detta och nu har kongressen lyft ögonen till varför amerikanarna sätter käppben för sina inhemska företag och låter utländska röra sig fritt. Detta gynnar nog Microsoft väldigt mycket. Sony skulle bara varit tysta, nu känns det som de bitit sig själva.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

98% av ”High-end consoles”. Så Nintendo räknas ej in där enligt som.

Gött att Sony startade detta och nu har kongressen lyft ögonen till varför amerikanarna sätter käppben för sina inhemska företag och låter utländska röra sig fritt. Detta gynnar nog Microsoft väldigt mycket. Sony skulle bara varit tysta, nu känns det som de bitit sig själva.

Och Microsoft får inte sälja Xbox eller sina spel i japan menar du? Det kan inte vara så att folk i Japan bara inte gillar västerländska spel?

Nej. Börjar bara bli pinsamt detta. Folk och företag skämmer ut sig på alla håll och kanter.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Och Microsoft får inte sälja Xbox eller sina spel i japan menar du? Det kan inte vara så att folk i Japan bara inte gillar västerländska spel?

De påstår att Japan låter Sony köpa exklusiva japanska titlar för att strypa Micorosfts chans till framfart.

Förstår ej hur du ej förstår detta.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

De påstår att Japan låter Sony köpa exklusiva japanska titlar för att strypa Micorosfts chans till framfart.

Förstår ej hur du ej förstår detta.

Ah förstår. Det är okej att Microsoft gör det men inte Sony eller någon annan. Är emot exklusivitet helt egentligen personligen. Men får en part göra det borde ju alla parter få göra det.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Ah förstår. Det är okej att Microsoft gör det men inte Sony eller någon annan. förstår.

Vännen, argumentet från kongressen är följande.

FTC (amerikansk myndighet) sätter käppar i hjulen för ett köp mellan två amerikanska bolag för Sony (Japansk företag) lyfter argumentet om monopol/icke fair play. Alltså gör en amerikansk myndighet det svårare för ett amerikansk bolag att växa och ta marknadsandel.

Medan i Japan lyfter inte Japans motsvarighet till FTC ögonbrynen när Sony gör samma sak i Japan. De låter Sony härja fritt.

Kongressen påstår då att varför ska vi hjälpa ett utländsk företag på amerikansk mark om inte ett amerikanskt företag får hjälp på utländsk mark.

Det är inte rocket science att länderna i slutet av dagen står upp för sina egna bolag. Det skapar jobb, skatteintäkter och en massa annat.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vännen, argumentet från kongressen är följande.

FTC (amerikansk myndighet) sätter käppar i hjulen för ett köp mellan två amerikanska bolag för Sony (Japansk företag) lyfter argumentet om monopol/icke fair play. Alltså gör en amerikansk myndighet det svårare för ett amerikansk bolag att växa och ta marknadsandel.

Medan i Japan lyfter inte Japans motsvarighet till FTC ögonbrynen när Sony gör samma sak i Japan. De låter Sony härja fritt.

Kongressen påstår då att varför ska vi hjälpa ett utländsk företag på amerikansk mark om inte ett amerikanskt företag får hjälp på utländsk mark.

Det är inte rocket science att länderna i slutet av dagen står upp för sina egna bolag. Det skapar jobb, skatteintäkter och en massa annat.

Och Japans motsvarighet till FTC godkänner helt och hållet att Microsoft köper upp Activision/Blizzard. Vilket gör att dom agerar lika för båda företagen.

Nu verkar det som kongressen i USA tycker att Japan ska stoppa att Sony agerar på detta viset men samtidigt tillåta att Microsoft gör det.

Medlem

Anledningen till varför Nintendo och Switch inte nämns i sammanhanget är att det specifikt är ”high-end gaming” som åsyftas. Switch är enligt FTC:s definition som myntades förra året inte ”high-end”, så hon använder den definition. Säkerligen för att det passar hennes narrativ.

https://www.tweaktown.com/news/89909/ftc-argues-semantics-cre...

Medlem

Konkurrens genom sabotage, inte okej Sony! 😭

Medlem

Amerikanska politiker tycker inte att det är ett problem om ett amerikanskt företag äger hela spelbranschen, ingenting oväntat i och med att de inte heller såg det som ett konkurrenshot när Disney köpte Fox.

Medlem

The United States-Japan Digital Trade Agreement. Det är ett handelsavtal. Och det är nu på tapeten. Till och med JFTC tror att Sony bryter mot det. Så det ska ju självklart utredas.

Medlem

Skolskjutningar varannan vecka, en bara igår, pga idiotiska vapenlagar i landet, men detta är vad dem sitter och fokuserar sig på för sina amerikanska bolag...tragiskt och pinsamt.

Hur tror MS att de ska tävla i Japan, som först och främst är ett Nintendo land, och Sony på andra plats. MS har sålt ca 430000 Series X|S, lika mycket som bara PS5 digital har gjort i landet. Japanska spel säljer betydligt bättre på PS än Xbox, därav gör dem hellre ett exklusivt avtal med PS. Octopath traveler som endast kom till Xbox, sålde så pass dåligt att tvån endast kom ut på PS. Square tyckte inte ens att det var värt mödan att porta det till Xbox. Ett annat exempel är FF crisis core remaken, som även sålde dåligt. Lägg på att det sedan finns massvis med folk som inte kan tänka sig köpa spel om det inte dyker på GP.

Helt ärligt tror jag att MS är chanslösa i den marknaden, när Nintendo är så pass stor att t.o.m Sony är i en minoritet i jämförelse.

Medlem

Xbox har väl aldrig varit stort i Japan.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Vi vet att Sony har flugit kors och tvärs över hela världen men mest mellan USA, Europa och England. Haft möten utan Microsoft och låtit sin lobbyister ömkat sig. Det har rapporterats, det är inget hemligt. Jag tror att Microsoft tröttnade på all negativ skitkastning från Jim Ryan och tänkte "Okej du vill slåss? Vi kan slåss". Microsoft har väldigt många lobbyister, betydligt fler än Sony. De fick Europa (EC) att ändra sig utan eftergifter på konsol marknaden (bara streaming). De fick England (CMA) att ändra sig utan eftergifter där med. FTC har förlorat så många anställda på grund av Lina Khan "ledarskap", har också rapporterats, så när hon går på mammaledighet, spekulationer från mig, kommer hon att byta jobb.

Vet vi det?

signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vill japaner inte köpa amerikanska varor så behöver japaner inte köpa amerikanska varor ;/

Det handlar inte om att de inte vill, men det är svårt att sälja konsoler i Japan när spelen som japanerna vill spela inte släpps till Xbox pga Sony.

Inaktiv
Skrivet av deezel:

Gillar när de börjar med "I'm told...". Jamen, då så...

Fast det är inte som det låter. Det funkar ju så att dom har en herrans massa rådgivare och andra medarbetare som sätter sig in i sådana här saker på djupet. Sen drar dom det förbi dessa högre politiker.

Så funkar det i all politik. Nog för att man kan kräva mer av politiker osv. Men det finns inte nog med tid på ett dygn för att dom ska sätta sig in i allt på djupet. Rådgivarna och andra medarbetare gör ju detta åt dom för att det just inte ska bli den känslan "I'm told..." och att det dom argumenterar för inte direkt går att slås ner av journalister eller "vanligt folk".

Politik funkar mycket som ett företag...Ingen medarbetare på företaget kan precis allt. Utan det finns ju många olika medarbetare som tillsammans kan väldigt mycket och har sina områden dom är bra på.

Medlem

Inom en snar framtid har vi Office 365 modellen. Allt innehåll blir låst bakom prenumerationen. Spelen går inte att köpa separat. 299:-/ månaden för Game Pass. För att lyckas måste dock Microsoft fortsätta ackumulera en stor del av marknaden innan man låser in den. Vi har sett konsolidering ske i många andra branscher och resultatet är alltid detsamma: Du är förloraren.
"The best deal in gaming"

Medlem

Lobbygrupper har extremt mycket inflytande i amerikansk politik - speciellt bland republikaner.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det handlar inte om att de inte vill, men det är svårt att sälja konsoler i Japan när spelen som japanerna vill spela inte släpps till Xbox pga Sony.

Nu vet jag inte om det är Sony som köper exlusiva rättigheter eller inte men samtidigt kan man väl knappast skylla på japanska utvecklare som inte vill släppa spel till en konsol som knappt säljer alls.

Microsoft har ju försökt i decennier att göra intrång på den japanska marknaden utan allt för stor framgång

Japaner är väl dessutom nästintill ökända för att inte vilja köpa annat än japanskproducerat i mångt och mycket. På gott och ont är det ett väldigt protektionistiskt folk.

Medlem
Skrivet av strangelove:

Inom en snar framtid har vi Office 365 modellen. Allt innehåll blir låst bakom prenumerationen. Spelen går inte att köpa separat. 299:-/ månaden för Game Pass. För att lyckas måste dock Microsoft fortsätta ackumulera en stor del av marknaden innan man låser in den. Vi har sett konsolidering ske i många andra branscher och resultatet är alltid detsamma: Du är förloraren.
"The best deal in gaming"

Vet inte riktigt vad du har för koll på mjukvarumarknaden...
Men det säljs livstids licenser på MS Office 2021. Det är den senaste vad jag vet.
https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/get-started-wit...

Har du något annat exempel?
För jag kan inte se att MS har låst något på prenumeration förutom sånt som kräver deras servrar.

signatur

Av nördar. För nördar.
spelhistoriepodden.se

123
Skriv svar