Vad tycker ni om Rings of Power?
Jag har sett Amazons tidigare projekt Wheel of Time och var inte vidare imponerad. Jag har läst både Silmarillion, Hobbit och Sagan om Ringen böckerna och äger samtliga böcker. Jag har sett varje avsnitt som kommit ut varje vecka av denna serie och varit besviken varje gång. Det finns vissa delar jag gillar utav avsnitten och andra delar gillar jag inte alls som hur de valt att porträttera Galadriel och Elendil bland annat. Mörkhyade alver kunde jag bry mig mindre om. Serien får 5 möjligtvis 6 av 10 av mig men mer åt 5. Jag är inget troll och jag varken följer/ser på outrage-youtubers som försöker kapitalisera på folk som är arga. Om folk tycker att serien är 7-10 av 10 så är det good for them då men de kan inte ha så högt tak enligt mig ifall de ger serien så högt betyg. Finns bättre serier enligt mig som Breaking Bad, Battlestar Galactica, Game of Thrones säsong 1-4.
Ser att några nämnt House of Dragon tidigare i tråden och jag följer den serien också, den är bättre än Rings of Power men jag gillar inte alla timejumps de gjort, där skötte Vikings det bättre tycker jag. Blir för hoppigt i en säsong med så många jumps/skips. Utöver det så var senaste avsnittet där riktigt bra.
Klart det finns bättre serier. Kan lista en hel drös jag gillar bättre också. Men smaken är ju olika.
Jag tycker att GoT lyckas bättre med dialogen, men faller på den töntiga 15-åriga grabbilden av hur "hemsk" människan. Det blev lite tröttsamt redan efter första böckerna, så jag kände mig mätt redan när första säsongen av serien kom.
Saxar in min kommentar från swec:
Så nu har jag sett sista avsnittet och jäklar vilket tempo man höll!
Jag är fortfarande förvirrad över tidslinjen vilket stör en del. Som flera påpekat så känns det väldigt rörigt att trycka in en sådan lång tidslinje på 8 avsnitt men visst, många hade nog blivit uttråkade av den annars.
Vi snackar ju ändå tv-format 🤷♂️
Filmerna som bedöms som mästerverk (vilket de såklart är på sitt eget sätt) var ju också lite röriga där stora delar av böckerna försvann eller blev väldigt pyttiga, så det handlar väl i slutändan om att man måste ”kill your darlings” 😢
Underhållningen i sig är ändå ok så betyget landar nog på 6/10.
Mer Lotr är inte fel men helst av allt hade jag gärna sett någon ta sig an utmaningen att göra en mer ”sann” spegling av böckerna, även om det i princip är omöjligt
Edit: sången i slutet var….nej, bara nej 😂
Edit: sången i slutet var….nej, bara nej 😂
Haha verkligen! Kändes som dom ville göra en May it be som i LOTR men föll pladask.. Sången var också riktigt pitchy i mina öron!
5/10. Fanns ingenting i serien jag verkligen uppskattade, blev tex tvungen att spola igenom många av scenerna med byborna från southlands för att inte lägga ner helt. Handling, manus och dialoger kändes som bäst mediokert. Upplevde också världen som liten och folktom, hade gärna sett att mer krut lagts på detta, tex mer människor / orcher i southlands eller att harfoot gruppen stöter på andra hober, någonting som hintat att det finns fler folk i landet än de 30 pers vi får följa. Hoppas på bättring i Säsong 2.
Jag har sett Amazons tidigare projekt Wheel of Time och var inte vidare imponerad. Jag har läst både Silmarillion, Hobbit och Sagan om Ringen böckerna och äger samtliga böcker. Jag har sett varje avsnitt som kommit ut varje vecka av denna serie och varit besviken varje gång. Det finns vissa delar jag gillar utav avsnitten och andra delar gillar jag inte alls som hur de valt att porträttera Galadriel och Elendil bland annat. Mörkhyade alver kunde jag bry mig mindre om. Serien får 5 möjligtvis 6 av 10 av mig men mer åt 5. Jag är inget troll och jag varken följer/ser på outrage-youtubers som försöker kapitalisera på folk som är arga. Om folk tycker att serien är 7-10 av 10 så är det good for them då men de kan inte ha så högt tak enligt mig ifall de ger serien så högt betyg. Finns bättre serier enligt mig som Breaking Bad, Battlestar Galactica, Game of Thrones säsong 1-4.
Ser att några nämnt House of Dragon tidigare i tråden och jag följer den serien också, den är bättre än Rings of Power men jag gillar inte alla timejumps de gjort, där skötte Vikings det bättre tycker jag. Blir för hoppigt i en säsong med så många jumps/skips. Utöver det så var senaste avsnittet där riktigt bra.
De som sett den här serien och påstår att detta är bra har redan på förhand bestämt sig för att tycka den är bra då man har suttit i ett halvår och internetkrigat och försvarat seriens wokeism. Skulle man nu efter man ha sett serien ge den ett dåligt omdöme så skulle alla de "motståndare" man krigade emot få vatten på sin kvarn, och det finns såklart inte på kartan att man skulle riskera det.
Jag har i flera år sett otroligt mycket fram emot Rings of Power men givet den budgeten man hade att tillgå så är detta inte godkänt någonstans. Hade det inte varit just Sagan om ringen så hade jag sågat serien ännu hårdare men nu får den en svag 3/10 från mig.
Till skillnad från dig så stör de svarta hobbitarna mig då deras hudfärg var det enda man tjatade om inför premiären i PR-intervjuerna. Nu blir man ständigt påmind om att man försöker sälja propaganda och inte bra underhållning, och jag tycker det är på gränsen till den låga förväntningarnas rasism då det inte känns som genuin casting där skådespelarens kompetens ska fälla avgörandet. Nu känns de istället inkvoterade pga sin hudfärg.
Väljer att medvetet dölja det här stycket då det eventuellt kan tolkas som anspelning på en politisk diskussion, vilket det inte är.
Kan man inte bara fokusera på att göra bra underhållning oavsett hudfärg, kön och sexuell läggning. Ska det vara så himla svårt?
De som sett den här serien och påstår att detta är bra har redan på förhand bestämt sig för att tycka den är bra då man har suttit i ett halvår och internetkrigat och försvarat seriens wokeism. Skulle man nu efter man ha sett serien ge den ett dåligt omdöme så skulle alla de "motståndare" man krigade emot få vatten på sin kvarn, och det finns såklart inte på kartan att man skulle riskera det.
Jag har i flera år sett otroligt mycket fram emot Rings of Power men detta är inte godkänt någonstans. Hade det inte varit just Sagan om ringen så hade jag sågat serien ännu hårdare men nu får den en svag 3/10 från mig. Till skillnad från dig så stör de svarta hobbitarna mig, man blir ständigt påmind om vad serien försöker sälja för propaganda och jag är så förfärligt trött på den skiten. Kan man inte bara fokusera på att göra bra underhållning, ska det vara så himla svårt?
På med foliehattarna - nu kommer wookies och propaganda snacket!
Jag trodde serien skulle bli skit, blev överraskad att det var en ganska hygglig adaptation så nej, du har fel. Det går att ändra på sig!
På med foliehattarna - nu kommer wookies och propaganda snacket!
Jag trodde serien skulle bli skit, blev överraskad att det var en ganska hygglig adaptation så nej, du har fel. Det går att ändra på sig!
Varför trodde du att den skulle bli skit?
Varför trodde du att den skulle bli skit?
Alverna hade kort hår. Det går inte att göra bra tv när alver har kort hår.
Alverna hade kort hår. Det går inte att göra bra tv när alver har kort hår.
Så du ljuger med andra ord. Du förväntade, trodde och hoppades på att serien skulle vara bra.
EDIT: Ser att du sitter och försvarar minsta kritik av serien, kan det vara så att du är en av de internetkrigarna som jag syftade på i mitt förgående inlägg tro? Gotch'a!
Så du ljuger med andra ord. Du förväntade, trodde och hoppades på att den skulle vara bra.
Ähm nej. Det kallas ironi. Precis som jag sa tidigare så trodde jag att det skulle bli action skit när jag såg dom första trailers.
Jag trodde det skulle bli som tredje filmen i the hobbit när man somnar mitt i the battle of the five armies..
Men jag tror DU ljuger. Du älskar denna serie. Det är den bästa du någonsin sett. (Lagom skönt tillvägagångssätt)
Förstår inte hur du kan tycka det!
Edit: Folk med "woke, propaganda, conspirationsteorier" i sitt ordförråd och tankesätt är alltid lika förutsägbara.
Jag har i flera år sett otroligt mycket fram emot Rings of Power men givet den budgeten man hade att tillgå så är detta inte godkänt någonstans. Hade det inte varit just Sagan om ringen så hade jag sågat serien ännu hårdare men nu får den en svag 3/10 från mig.
Till skillnad från dig så stör de svarta hobbitarna mig då deras hudfärg var det enda man tjatade om inför premiären i PR-intervjuerna. Nu blir man ständigt påmind om att man försöker sälja propaganda och inte bra underhållning, och jag tycker det är på gränsen till den låga förväntningarnas rasism då det inte känns som genuin casting där skådespelarens kompetens ska fälla avgörandet. Nu känns de istället inkvoterade pga sin hudfärg.
Väljer att medvetet dölja det här stycket då det eventuellt kan tolkas som anspelning på en politisk diskussion, vilket det inte är.
Kan man inte bara fokusera på att göra bra underhållning oavsett hudfärg, kön och sexuell läggning. Ska det vara så himla svårt?
Går det att säga samma sak fast tvärtom? Alla som tycker den är dålig hade redan bestämt sig och tjatat om woke och vänsterpropaganda i åratal och nu vågar de inte säga något annat.
Alltid roligt när folk tar upp Harfoots som exempel på woke… Sidan 18 i Ringens Brödraskap:
Kan till din glädje dementera det där med inkvoterade skådespelare. De flesta av skådespelarna som spelar Harfoots är faktiskt vita.
Det går att se serien utan att bry sig om hudfärg osv. Är inte Disa och Durin ett perfekt exempel på det? De får otroligt mycket bra kritik för de karaktärerna och dess kemi.
Corridor Crew snackar om några scener i serien
I det där avsnittet så blir jag nästan mer imponerad av The Blob.
Sjukt hur många vfx artists som bidragit till RoP och vilka studios som varit med.
IDKFA
Riktigt bra serie.
AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2
Det var väl som väntat. En hel del snygga effekter och väldigt blek story. Delarna i Moria var bäst, även om de inte var i närheten av att vara mästerverk. Hårfötternas historia var också trevlig. Resten kändes som dålig fan fiction med stor budget. Galadriel som sur och arrogant elitsoldat kändes väldigt långt ifrån den person man kommer ihåg från böckerna/filmerna. Delarna i proto-Mordor var riktigt träiga (med undantag från Adar). De färgade skådisarna och deras rollfigurer störde mig inte mycket. En del var bra (Disa), andra ok (Alrondir) och vissa kassa (Míriel), d.v.s. precis som deras blekare kollegor.
Rustningarna och vapnen kändes helt ok men inte på samma nivå som i Peter Jacksons LotR. Striderna var inte särskilt bra men det är å andra sidan det normala i filmer/tv-serier.
pga all kritik den fått så undviker jag den.
Är du ett får?
Testa se den och bilda dig din egen uppfattning.
IDKFA
Är du ett får?
Testa se den och bilda dig din egen uppfattning.
Exakt! Bästa är att lägga tiotals timmar av sin fritid för att sen inse att kritiken var helt riktig 👍
PSN: OAKTHYR
Säsong 1 kan ha varit bland det sämsta jag sett på TV, men har hört att säsong 2 ska vara betydligt bättre, stämmer det?
Svaret är nej
Säsong 1 kan ha varit bland det sämsta jag sett på TV, men har hört att säsong 2 ska vara betydligt bättre, stämmer det?
Tycker inte s2 lyfter serien märkbart men tycker även att den är långt ifrån det sämsta. IMDBs betyg på 6.9 träffar helt rätt. Sevärd och jag ser fram emot fortsättningen men känner inget större sug att se om det jag sett.
Däremot hanterar s2 mer av det som vi känner igen från den mer etablerade berättelsen.
Skulle dock tro att om du hatade första säsongen lär du inte uppskatta andra heller.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Tycker inte s2 lyfter serien märkbart men tycker även att den är långt ifrån det sämsta. IMDBs betyg på 6.9 träffar helt rätt. Sevärd och jag ser fram emot fortsättningen men känner inget större sug att se om det jag sett.
Däremot hanterar s2 mer av det som vi känner igen från den mer etablerade berättelsen.
Skulle dock tro att om du hatade första säsongen lär du inte uppskatta andra heller.
Apropå det fetstilta så är väl 6,9 ett svidande lågt betyg på en TV-serie? De har ju i regel mycket högre betyg än filmer på IMDb. Tror inte det finns någon serie jag sett mer än enstaka avsnitt av som har under 7.
En titt på IMDb:s sökfunktion visar att det finns totalt 275 serier med minst 100k röster. Rings of Power ligger på plats 263.
Vidgar jag till minst 10k röster behövs minst 7,9 för att ens vara med på topp 1000. Sen tröttnade jag på att scrolla.
Apropå det fetstilta så är väl 6,9 ett svidande lågt betyg på en TV-serie? De har ju i regel mycket högre betyg än filmer på IMDb. Tror inte det finns någon serie jag sett mer än enstaka avsnitt av som har under 7.
En titt på IMDb:s sökfunktion visar att det finns totalt 275 serier med minst 100k röster. Rings of Power ligger på plats 263.
Vidgar jag till minst 10k röster behövs minst 7,9 för att ens vara med på topp 1000. Sen tröttnade jag på att scrolla.
Vet inte vad det ska betyda annat än att betygsinflationen är galen.
6.9/10 kan ju omöjligt anses som ett dåligt betyg annat än om man förväntar sig att allt ska vara mästerverk.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."