PS Plus var förödande för Oddworld: Soulstorms försäljning, enligt utvecklaren
Han verkar lite verklighetsfrånvarande... Playstation erbjuder dem en klumpsumma för att spelet ska släppas Day One på Playstation Plus, spelet skjuts fram för att studion inte kan leverera enligt utsagd tid. Och han har mage att uttala sig om att det var "förödande" eftersom det vadå, funnits 4 miljoner spelare som "klickat hem" spelet på Playstation Plus?
Tror han verkligen att ett spel som Oddworld: Soulstorm hade sålt 4 miljoner exemplar om det inte fanns på PS Plus? Ett spel som har 71 på Opencritic, som knappt 45 % av recensenter överhuvudtaget rekommenderar, eller 66 på Metacritic.
Han borde nog vara glad att det ens var så många som klickade hem det som ett "gratisspel" via PS Plus.
Det är ju som om en utvecklare skulle vara upprörd över att Xbox Game Pass hade betalt en viss summa för att få spelet där, och att antalet spelare sedan var många fler än de hade räknat med.
If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.
Han verkar lite verklighetsfrånvarande... Playstation erbjuder dem en klumpsumma för att spelet ska släppas Day One på Playstation Plus, spelet skjuts fram för att studion inte kan leverera enligt utsagd tid. Och han har mage att uttala sig om att det var "förödande" eftersom det vadå, funnits 4 miljoner spelare som "klickat hem" spelet på Playstation Plus?
Tror han verkligen att ett spel som Oddworld: Soulstorm hade sålt 4 miljoner exemplar om det inte fanns på PS Plus? Ett spel som har 71 på Opencritic, som knappt 45 % av recensenter överhuvudtaget rekommenderar, eller 66 på Metacritic.
Han borde nog vara glad att det ens var så många som klickade hem det som ett "gratisspel" via PS Plus.
Det är ju som om en utvecklare skulle vara upprörd över att Xbox Game Pass hade betalt en viss summa för att få spelet där, och att antalet spelare sedan var många fler än de hade räknat med.
Nja, jag tror att det är så att summan som Sony erbjuder utvecklarna baseras en hel del sett till användare/konsoler på marknaden för att få ett "potentiellt köpare".
D.v.s. att utvecklaren baserar sitt val att acceptera budet beroende på hur många användare som finns för att se antalet potentiella köpare av spelet.
Sony (antagligen) baserar det på vad de tror att det är värt för nuvarande och då också potentiella nya PS Plus abonnenter för tiden det släpps.
En del dealens summa baseras (troligen) på ett max antal nedladdningar som de trodde det skulle kunna vara och dem inte fick något för de resterande och detta max antal var mycket lägre p.g.a. att det inte fanns liks många användare för den tid det var tänkt mot hur det blev. (Samma typ av deal som Epics exklusiviter får, d.v.s. garanterar en summa som motsvatar X antal köp oavsett hur mycket som säljs).
Tror inte att dem säger att det skulle varit 4mil köp istället för nedladdningar men dem känner nog av att dealen blev sämre i och med förseningen
Det är dock deras eget fel att spelet blev försenat och att pengar ev. saknades för att slutföra.
Vad som missats i både artikeln och kommentarerna är att spelet skulle vara gratis att ladda hem under en månad med Playstation Plus, inte för alltid.
Och som nämnts, pga av covid så tog det längre tid att få det klart och det släpptes i april istället för januari, vilket innebar att fler hade möjlighet att ladda hem det gratis och det påverkade då deras intäkter negativt. Summan de gick med på var ju kopplat till antal som skulle ha konsolen i januari.
Och nej, han argumenterar inte att fyra miljoner skulle ha köpt det. Men det är ju klart att bland de fyra miljonerna så fanns det en hel del som inte hade en PS5 i januari men som hade en i april och som annars skulle ha köpt spelet.
Det många missar är att oavsett om man har en ps5 eller inte så kan man fortfarande lägga till spelet i sitt bibliotek.
Så utav typ 50 miljoner psplus användare så brydde sig bara 4 miljoner om att ta hem spelet.
Inte säkert alla har testat det eller utav dessa 4 miljoner.
Men tänk om 100000 utav dessa aldrig spelat nå Oddworld spel tidigare och fastnar för det och sen köper nästa spel, då har dom sålt 100000 extra.
Det många missar är att oavsett om man har en ps5 eller inte så kan man fortfarande lägga till spelet i sitt bibliotek.
Och nu undrar jag hur avtalet de gick med på ser ut. För det där är ju rätt så skilt från vad utvecklaren säger, och inte något som man borde gå med på.
Så utav typ 50 miljoner psplus användare så brydde sig bara 4 miljoner om att ta hem spelet.
Inte säkert alla har testat det eller utav dessa 4 miljoner.
Men tänk om 100000 utav dessa aldrig spelat nå Oddworld spel tidigare och fastnar för det och sen köper nästa spel, då har dom sålt 100000 extra.
Och om utvecklaren sålde x antal färre och det ledde till att de kursade så spelar det ingen roll om massor av de som laddat hem spel gratis skulle ha köpt deras nästa spel eller inte.
Det gamla piratargumentet återvänder med ”4 miljoner nedladdningar skulle varit 4 miljoner sålda exemplar”. Då kan han ta lärdom av det hela och antingen släppa spelet i tid nästa gång eller ta med i beräkningarna vad som händer om spelet försenas. Tvivlar dock starkt på att antalet PS5-ägare ökade nämnvärt över fyra månader så antalet nedladdningar hade troligen varit snarlikt i Januari oavsett, i och med att spelet såg fullständigt ointressant ut hade det nog sålt lika dåligt då med.
För det första så är PS Plus inte gratis. Och studion fick rimligtvis betalt för att släppa sitt spel där.
För det andra så verkar de inte ha koll på hur PS Store funkar överhuvudtaget för det går att skaffa PS5-spel till sitt konto trots att man sitter på ett PS4.
Och för det tredje så var spelet inte särskilt bra...