Sony har köpt Jade Raymonds spelstudio Haven
Oavsett vad Sony gör och säger, har jag tyvärr svårt att tro att projektet kommer lyckas.
Haven försöker på något nyskapande i AAA-format. Kojima lyckades visserligen med ett nyskapande AAA, men det var väldigt riskabelt. Jag tror inte ens Kojima lyckas med det igen, tyvärr.
Men jag vet ingenting, och jag kan ha fel. Hoppas spelet blir framgångsrik.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Oavsett vad Sony gör och säger, har jag tyvärr svårt att tro att projektet kommer lyckas.
Att de köper studion redan nu tyder väl på att studion fungerar bra, samarbetet med Playstation flyter väl och att vad de nu jobbar på ser lovande ut.
Det är också ett sätt att få mer personal till studion. De har rekryterat väldigt många från Ubisoft och det är ännu större chans att fler väljer att gå till en ny studio om den ägs av Sony jämfört med en oberoende studio som riskerar att få slå igen om första spelet blir en flopp.
Sony verkar ha snöat in sig på GaaS titlar. Och jag förstår att pengarna lockar när man ser Fortnite som fungerar som en pengamaskin. Men chansen är betydligt större för en flopp i dessa försök..
De kanske har blivit inspirerade av Microsoft, som numera har en 9-10 sådana titlar (efter senaste årens inköp av Bethesda och Activision/Blizzard). Ska för övrigt bli intressant att se vad de arbetar med framöver.
AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2
Som vanligt helt okänd studio som ingen någonsin hört talas om.
Vadå, ser du det som något dåligt om studion visar potential, eller du föredrar kanske hellre att de köper upp stora kända företag som varit multiplat och blockerar en stor spelmarknad för den ena parten?
Vadå, ser du det som något dåligt om studion visar potential, eller du föredrar kanske hellre att de köper upp stora kända företag som varit multiplat och blockerar en stor spelmarknad för den ena parten?
Jag tror han syftar på att Sony gör dåliga eller ointressanta köp i jämförelse med MS.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Sony verkar ha snöat in sig på GaaS titlar. Och jag förstår att pengarna lockar när man ser Fortnite som fungerar som en pengamaskin. Men chansen är betydligt större för en flopp i dessa försök..
Mycket pengar i detta och de måste ju hitta sätt att expandera.
Vi vet ju inte än om deras satsningar kommer påverka spel i övrigt, det kan ju rulla på som vanligt fast med att de också erbjuder titlar med GaaS.
Jag skulle dock säga att det är väldigt riskabelt att syssla med GaaS, det är sällan sådana titlar slår igenom, finns väldigt många misslyckanden.
Lyckas man så finns det såklart potential, men det finns väldigt stor konkurrens också.
Äventyr och singleplayer spelare som aldrig kommer vara intresserade av GaaS är också en väldigt stor marknad.
Men de äger ju Bungie nu också och de kanske kan skapa samarbeten med flera av deras utvecklare, så det finns ju potential ändå.
Man blir dock lite avskräckt med tanke på hur det verkar ha gått med The Initiative.
Jag hade ju hoppats på att Microsoft skulle kunna skapa bra samarbeten med deras studios, men jag är lite rädd för att när dem låter utvecklarna vara självständiga så kanske de inte vågar peta i det och skapa dynamiska samarbeten.
Jag har dock fått intrycket av att samarbeten skedde innan och att de skulle samarbeta ännu närmre nu efter uppköpen, efter att ha sett/lyssnat på en del intervjuer.
Jaha? Är det en bra studio? Aldrig någonsin hört talas om dom.
Låter ju jättekonstigt att ni inte har koll på en Studio som inte släppt några spel än....
Det känns lite som Jade är cursed. Allt hon börjat på efter Assassin's Creed har i princip blivit nedlagt. Jag hoppas hon nu äntligen kanske kan få släppa något. Tycker lite synd om henne faktiskt.
Stämmer ju dock inte riktigt, med tanke på att hon, förutom flertalet Assassin's Creed spel, även varit direkt involverad i projekt som Watch Dogs, Far Cry 4 etc ( https://en.wikipedia.org/wiki/Jade_Raymond ).
På sätt och vis är ju cirkeln sluten nu, med tanke på att hennes första jobb, efter examen, var för Sony (som programmerare).
AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2
Det känns lite som Jade är cursed. Allt hon börjat på efter Assassin's Creed har i princip blivit nedlagt. Jag hoppas hon nu äntligen kanske kan få släppa något. Tycker lite synd om henne faktiskt.
Har för mig att George RR Martin nämnt att han jobbat större delen av sin karriär (innan Song of Fire and Ice) i Hollywood med TV-serier/filmer som blivit cancelerade. Måste kännas surt.
Att Sony köper upp studion innan de släppt ett enda spel måste ändå vara ett gott tecken? Jade lär iaf få släppa något nu om någon gång?
Bra köp, Sony siktar på nya spel och inte gammal skåpmat som någon annan har gjort.
Strategiskt också med en utvecklare i Kanada där det finns gott om spelutvecklare att rekrytera.
Vad baserar du ”bra köp” på med tanke på att de ännu inte släppt något samt att du skrev följande om deras spel förut ”Låter som games as a service skräp tyvärr”?
Eller är det just att de ligger i Kanada som gör det till ett bra köp fast de ska göra game as a service skräp?
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!
Vad baserar du ”bra köp” på med tanke på att de ännu inte släppt något samt att du skrev följande om deras spel förut ”Låter som games as a service skräp tyvärr”?
Eller är det just att de ligger i Kanada som gör det till ett bra köp fast de ska göra game as a service skräp?
Rörande att du lägger tid av ditt liv på att stalka mina gamla inlägg.
Ny studio med en del veteraner som försöker göra nått nyskapande. Dessutom förmodligen en ganska billig prislapp eftersom de inte släppt något än. Låg risk med potentiell high reward = bra köp. Men gaas är fortfarande inte min kopp te, men jag är i minoritet.