Snabbkollen - Har du köpt Elden Ring?
En enkel sökning på istheranydeal visade att Sekiro har varit 50% rabatterat, DS 75%, DS2 75% och DS3 över 80% rabatterat på Steam. Mycket möjligt att det inte blir någon rea på ER inom det närmaste året (vet inte hur snabbt de brukar rea sina spel första gången) och att de kanske inte reas ut lika ofta som spel från andra utvecklare, men att säga att deras spel aldrig reas stämmer uppenbarligen inte.
Kommer dröja flera år.
Kommer inte köpa, jag gillar inte att bli arg i spel och den typen av spel vet jag kommer göra mig frustrerad och arg.
Vilket är tråkigt då jag alltid kollat på "Souls" spelen och nu Elden Ring och som rollspels nörd varit intresserad av dem.
Jag brukade också bli riktigt frustrerad och arg tills jag hittade ett spelsätt som fungerat sen jag var liten.
Jag brukar ta tillfällen där jag grindar upp gubben 2-3 levlar innan jag går vidare till nästa svåra ställe. Det gör att jag kan gå in med inställningen att det är ”okej” ifall jag råkar dö och förlorar lite själar.
En annan sak som hjälper är att ha attityden att det är en del av spelet att man ska förlora en massa själar. Ofta när man gör det så har man varit onödigt oförsiktig. Det är meningen att man ska lära sig att inte göra så igen.
Sen går det ju ta grindingen till överdrift och gå och bli så överlevlad att man inte behöver lära sig bossarna. Den möjligheten finns ju. Fast då får missar man mycket av spelet. Då är det oftast roligare och bättre att försöka köra coop med randoms.
TLDR
Det går att spela spelet på sätt som man slipper bli extremt frustrerad.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Kommer dröja flera år.
Det känns lite som att du inte har så bra underlag för detta.
Visst vet man inte sånt förrän efteråt men med tanke på att det har varit nere på 42,78€ ”redan”, vilket motsvarar c:a 29% beroende på vilket pris man utgår ifrån, så finns det ju hopp.
Min gissning, som självklart inte ska misstas för fakta, är att vi ser en 50% prissänkning till hösten
En aspekt man ska räkna med att ER sålt 12 miljoner exemplar (för referens så tog det DS3 4 år att sälja 10 miljoner exemplar) så en liten prisfest kan nog planeras inom ett år
Edit: som referens tog det 7 månader för DS3 att få ett erbjudande med 40% rabatt och nådde 50% kampanjen 9 månader efter släpp
DS2 är lite skakigare på historiken men av de siffror som finns tillgängliga så tog det 14 månader innan det fick 50% rabatt
Så vill man vara überoptimistisk och gillar mönster så bör där alltså vara en 50% rea 3,5 månader efter släpp för ER (DS2 14 mån, DS3 7 mån, ER 3,5 mån)
För att vara ett community fullt med gamers är det lite förvånande att så många har tryckt på "NEJ" knappen när det redan sålt 12 miljoner ex. Från att vara en nischad genren som bara hardcore gamers skröt om har det nu blivit mainstream! Casual players tågar in och hardcore gamers hittar en ny nisch när souls spel inte längre är lika pretto?