Hur viktigt är ljud i spel?
Yes, det är jätteviktigt!
Ljuden och musiken i Doom och Quake var de första att få mig att tappa hakan. Ljuden var nästan hälften av spelet!
Senare ljuden i Counterstrike och de senaste ljuden och musiken i GTA-V.
Edit: Insåg också senare att detta var en sponsrad artikel...
autograph
Körde nyss en match i PUBG med mitt nya XBox headset (sladdvarianten)... Det var otroligt frustrerande då jag jagade efter ljudet av fotsteg, men varje jäkla gång så blev jag desorienterad och tappade bort mitt byte. Tog ca 10 min innan jag upptäckte att jag satt på mig lurarna åt fel håll. 🤦♂️ Av gammal vana så hade jag satt på mig dem med sladden på vänster sida...
Vill nog påstå att ljudet är otroligt viktigt i ett spel.
-With great moustache comes great responsibility!
Ljuddesign är lika viktig som grafik och spelmekanik. Många hävdar att en spelupplevelse lever och dör på sin grafik och spelmekanik. Jag hävdar att vi behöver lyfta in även ljud i det tänket och det har inte bara att göra med ökad tillgänglighet, utan det gäller spelupplevelsen i allmänhet.
Ja det är verkligen så, fy vad du har skrivit då hahaha, du kanske ska söka jobb på Geeks. Men vad vore ta dead space utan ljud , skulle det vara mer läskigt utan ljud ? Eller liksom Supergiants spel utan ljud och musik, vad skulle det vara som gjorde att man stängde av ljudet för i dessa spel har du inte något intelligent system som säger åt dig vad omgivningen gör som i hitman eller the last of us.
Jättebra artikel! Jag lägger en önskan på att ni inkluderar ljud i era recensioner; positionering av ljudeffekter (avstånd, vinkel), kvalitén på ljuden (verklighetstroget; låter fågeln som en fågel, komprimering?), musik, implementering.
Det är flera spel jag har slutat spela på grund av dåligt ljud. Jag vet inte en enda spelrecensent som pratar om ljud.
Ljud är inte oviktigt men samtidigt inte avgörande heller. Kvaliteten på det som spelas upp är viktigare, t.ex. när jag hörde intro musiken till Europa Universalis 4 första gången - holy hell! Bra grand strategy spel med en hänsynslös learning curve, men det är inte spelet som helhet som tankarna leder till när jag hör någon säga "EU4".
Den som säger att ljud och bra ljudutrustning är oviktigt: testa spela Vigor eller Hunt: Showdown utan ljud eller med störande ljud runt omkring er. Återkom gärna om hur det gick.
(Nu förstår jag att det kanske inte var främst detta som frågan gällde, men kände för att tolka frågeställningen så idag)
Fridens!
Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv
Men sen lixom.. Spel består av att manipulera 3 stora.. Ska vi kalla det.. 'Stimuli-områden'?
Ljud, hörsel.
Bild, syn.
och the secret sauce - interaktion.
Dvs att det du ser och hör kan reagera på inputs du som 'upplevare' ger
Att vara en tredjedel av vad spel 'är' över huvud taget måste väl kvalificera det som 'viktigt', i spel
subterranean homesick alien
Jag har alltid lagt en del pengar på framförallt ljudkort, och även hörlurar. Dock budgetlurar, när barnen är i klippa av sladdar åldern Det är som väl är, över sedan några år nu.
Men ljudet kan ju inte bli bättre, än vad som är implementerat i själva spelet. Med det sagt, så tycker jag ljud i spel är mycket viktigt.
Tex Battlefields dova orealistiska ljud från många vapnen, istället för snärtiga och realistiska. Förtar all känsla av realism (för mig)
Kör med Sennheiser HD650 lurar nu. Spelar bara SP, så mic är inget jag behöver (köper extern mic, om jag börjar häda).
Soundblaster AE-7 ljudkort, vilket är en klar uppgradering från det inbyggda. I Asus ROG Strix Z390-E Gaming
Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.
Om sanningen skall fram så brukar jag stänga av ljudet för det mesta och köra tyst eller lyssna på egen musik.
Edit: Insåg nu att detta är en sponsrad artikel och säkert inte det svar som de vill läsa.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
Beror på spel annars är ljud rätt oviktigt, spotify och youtube rullar ju ändå.
Men även i Spotify, eller Youtube. Vill man väl ha bra ljud? Samma låt, blir nästan som två olika låtar. När man jämför mellan dåligt/bra ljudsystem! Enligt mig då
Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.
Väldigt viktigt och det kan göra en otrolig skillnad för upplevelse och inlevelse. Märks så fruktansvärt tydligt när en utvecklare inte lagt lika mycket krut på ljud som på annat.
Jag köpte Metro Exodus (efter flera rekommendationer och hyllningar) till ps5 för nån månad sen men upplevde att ljudmixen var riktigt risig på sina håll och vissa enkla ljuddetaljer saknades helt som exempel när en dörr öppnades eller stängdes vilket gjorde att jag ständigt drogs helt ur illusionen.
Kul tankar från samtliga och tack till er som uppskattade texten!
När jag fick uppdraget att skriva ”en text om ljud i spel” tänkte jag direkt på vilken vinkel jag ville belysa och som ni kanske märker handlar det om ljudets ouppnådda potential.
För mig personligen är även inkludering och tillgänglighet en hjärtefråga, varför jag tog kontakt med bl a Sightless Kombat för att höra hans tankar utöver mina intervjuer med Måns, Raul och Troels.
Om något har texten fått mig att tänka på hur många spel jag själv spelat som tex fått mig att gråta där ljudet varit mer avgörande än det visuella. Och det om något är ju verkligen ett bevis (för mig iaf) på hur oerhört viktigt ljud är i just spel. Att det låter rätt, på rätt ställe liksom.
Men även i Spotify, eller Youtube. Vill man väl ha bra ljud? Samma låt, blir nästan som två olika låtar. När man jämför mellan dåligt/bra ljudsystem! Enligt mig då
Tolkade frågan som hur viktigt ljudet är i spel, alltså musiken, effektljud osv?
Ljudkvalité är en gamebreaker. Jag klarade inte av AC Valhalla pga den dåliga ljudbilden och livlösa samtalen Eivor hade med diverse "quest givers".
Jag återvände nyligen till just Valhalla efter ett uppehåll och känner igen det du säger. Reagerade direkt på hur dålig ljudet var... tappade intresse på att fullfölja efter två spelningar - givetvis är ljudet minst lika viktigt som spelet i sig.
Tolkade frågan som hur viktigt ljudet är i spel, alltså musiken, effektljud osv?
Var nog jag som missförstod dig.
Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.
Var rädd om era öron allihopa!
Ljud och musik är för de flesta en stor del (kanske den största?) av vad det innebär att vara människa.
Att skada hörseln och eventuellt få tinnitus på det är fruktansvärt. Har själv lyckats med detta och det är helt klart det värsta jag varit med om i mitt nu 43-åriga liv. Har haft ångest nu i över fem månader – var så klart värst i början, men är fortfarande nedstämd.
Det gäller att örat hinner återhämta sig när det utsätts för ljud och det handlar inte bara om att undvika starka volymer under kort tid utan även om det lyssnas på ”lagom” volym under lång tid. Framförallt när hörlurar är inblandade. Ta pauser ibland och gå till en tyst plats och ”lyssna” på öronen och känn efter hur de känns. Är där något ljud som inte brukar vara där och/eller om öronen känns ”fulla” så är det säkrast med en ljudpaus tills dessa två saker har lagt sig.
Om ni har musik (eller ljud) på vid sovdags och under natten skulle jag rekommendera att ställa in en timer så att örat får tid för återhämtning. Alternativ att volymen är ordentligt svag.
Vi kan ännu inte reparera hörselskada och tinnitus, så det är sannolikt något man kommer få leva med tills vi förhoppningsvis hittar en medicinsk lösning. Mycket forskning är på gång, men det kan mycket väl dröja flera år eller kanske decennier. Sen vet vi inte hur bra resultatet kommer bli.
Så var försiktiga, men var inte heller rädda att använda öronen. Så länge ljudexponering i volym och tid inte blir för mycket är det oftast lugnt – öronen säger oftast ifrån om de är på väg att bli överbelastade. Men det gäller som sagt att ge sig tillfälle att ”lyssna” på dem.