Vilka spelstudior saknar du allra mest?
Bizarre Creations
Älskade deras Project Gotham Racing-titlar, och tycker fortfarande inte att något annat racingspel har fyllt tomrummet helt.
Irrational Games
BioShock-utvecklaren Ken Levines studio levererade mästerverk.
https://external-preview.redd.it/AKH647d-HMc6VnowFaJOJXvX7Ffp...
Rätt många av de som finns på den bilden.
Skulle inte kalla DICE för Victims of EA, visst, dom köptes upp, men DICE lever och frodas ännu.
Utan uppköpet av DICE och deras Battlefield-serie hade nog inte EA varit så stora som dom är nu.
Time flies like the wind
Fruit flies like bananas
Gamla MicroProse! (Red Storm Rising, Project Stealth Fighter, Pirates!, Darklands!, etc.)
Nya MicroProse har en del intressanta projekt på gång (Second Front bland annat).
https://store.steampowered.com/publisher/microprose
Through the cables and the underground now
Blizzard North 😔
Ah, så klart var den redan tagen.
Jag saknar alla studios som fanns för att de ville göra bra spel, inte för att de ville göra bra pengar.
Jag saknar alla studios som fanns för att de ville göra bra spel, inte för att de ville göra bra pengar.
Håller med dig, men samtidigt så tror jag att en stor anledning till att de studiosarna inte finns kvar är för att de brydde sig för lite om pengar, eller iaf brydde sig för lite om att driva ett bolag Det är såklart viktigt att ha glädje, skapandefrihet, etc etc, men det är svårt att mätta magen, betala hyran, etc på det. De studios som trots allt överlevt är nog de som faktiskt insett detta tidigt och lärt sig det själva eller tagit in hjälp för att sköta det.
Tycker också det är intressant med diskussionen om studios som förstörs när de köps upp. Jag menar vem kan säga att de inte hade blivit sämre även om de inte köpts upp? De hade kanske varit tvungna att lägga ner? Om allt var frid och fröjd på de här bolagen. Alla hade trevligt, motivationen fanns där, de hade koll på ekonomin, etc, varför skulle de då låta sig köpas upp? De är ju lätt att säga att EA förstörde Dice och Bioware eller att Activision har förstört Blizzard, men tror ni inte att det finns en möjlighet till att det kanske var det de var påväg att göra ändå?
Ibland känns de stora hemska utgivarna som perfekta undanflykter som utvecklare och fans kan peka på istället för att inse att utvecklarna tappat gnistan, fokus och sin säck med pengar pga dålig management.
Gamla MicroProse! (Red Storm Rising, Project Stealth Fighter, Pirates!, Darklands!, etc.)
Nya MicroProse har en del intressanta projekt på gång (Second Front bland annat).
https://store.steampowered.com/publisher/microprose
Ett nytt pirates hade fan varit på sin plats!
Skulle inte kalla DICE för Victims of EA, visst, dom köptes upp, men DICE lever och frodas ännu.
Utan uppköpet av DICE och deras Battlefield-serie hade nog inte EA varit så stora som dom är nu.
EA ja,
Sant att Dice gjort bra med pengar men hur blev det för oss spelare efter EA's inträde?
Vi glömmer fort......
---
EA ber fan-tjänsten Revive stoppa BF2- och BF2142-filer,
https://www.fz.se/nyhet/274760-ea-ber-fan-tjansten-revive-sto...
"Tjena polarn! Är du schysst och gör mig en tjänst? Sluta göra så att folk spelar Battlefield 2. Hyggligt!"
När Gamespy stängde ner våren 2014 stod åtskilliga gamla multiplayerspel plötsligt utan serverbläddrare. Ett gäng Battlefield-fans drog snabbt igång Revive, ett projekt med målet at låta folk fortsätta lira spel som Battlefield 2, Battlefield 2142 och Battlefield Heroes.
Men nu verkar det vara slut med det. Revive-teamet säger att de fått ett brev från EA:s jurister där de ombeds sluta distribuera EA-ägda spelklienter och EA-ägda varumärken (logs med mera), något som man tänker följa........mera
Fina "drag" som detta, hur många själar kunde det nu ha rörts sig om som ville spela sina inköpta spel online en stund till?
---
BF 1,
BF1,
Spelat hade förstås en av de bästa trailer's jag sett för ett spel och lämnade mig och många andra med hög puls något lätt dreglande.
Men de första riktigt stora stegen mot kortare "life cycle" för BF spel togs också med BF1.
Så,
Trots fiaskot med Fair Fight antifusk i Starwars Battlefront 1 och som jag ser det drev spelet mot en mycket förtidig död så implementerade man samma FF i BF1, och redan under betan så var BF1 fyllt med fuskare.
EA's forum var fyllt med vädjanden om att göra något åt problematiken då, men inget hände.
I EA's forum så försökte fan's få dem att ändra sig med hundratals poster om de förändringar som skulle komma att införas med BF1 gällande server's och antifusk månader innan släppet, följde detta relativt noggrant.
Så ändringar som de nedan gjordes trots tidiga massiva protester, helt klart för döva och ointresserade öron,
Inga "community servers",
Slopande av stöd för procon (serveradmin verktyget)
Skrotande av klan/squad,
Inget stöd för joystick,
Usla FF som antifusk,
Visst så kom efter ett längre tag möjligheten att få hyra server via deras eget serverprogram, men du som admin kunde då inte ens sparka ut fuskare, och kontrollen du fick var långt ifrån något som procon tidigare gav.
Sedermera kom även en del funktionalitet åter för squad/klan, men inte alls som det var tidigare och för sent som jag ser det.
För de som nu säger att admin/klan servrar var av "ondo" så har det alltid funnits officiella EA servrar att köra på så det var bara att spela på dessa.
Med skrotande av entusiast servrar så fanns inget vattenhål fritt från fuskare kvar och mycket av klan verksamheten dog ut, vilket var meningen som jag ser det, köp nytt gå vidare.
-cb99
---
BF V,
---
Battlefront 2 – EA-chef tvekar om mikrotransaktionerna,
https://www.fz.se/nyhet/275162-battlefront-2-ea-chef-tvekar-o...
Fräcka Fredag #45 En tidslinje över Battlefront 2-debaclet och uppvärmning inför ÅS!
https://www.fz.se/nyhet/274972-fracka-fredag-45-en-tidslinje-...
Sändningen innehöll inga mikrotransaktioner.
Vi snackar denna vecka om hur kritiken kring Star Wars: Battlefront 2 började redan i somras, vad som hjälpte till att piska upp stormen och vad som händer härnäst. Vi döper dessutom om GOTY till ÅS och snackar om givna kandidater.
Eller den här "höjdaren" Battlefront 2, som i princip dödades innan det ens "kom igång".
---
Patrik Söderlund, någon som fortfarande kommer ihåg honom?
Har helt säker missat massor, men tror att andemeningen är klar.
---
Men tror att många av oss fungerar enligt bilden nedan, även jag fast något mindre idag då jag blivit äldre och klokare
(tror jag i alla fall)
Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.
http://amiga.lychesis.net/amiga/Logos/_images/Psygnosis_1994_...
Jag vet inte, men mest för nostalgins skull så vore det sjukt trevligt att se den här loggan igen när man bootar upp ett spel.
De existerade upp till 2012 under som SCE studio liverpool tills att de stängde ner, och har till en stor del återformats som firesprite.
Bullfrog helt klart - Syndicate var ett så near-perfect lir för den tiden. Älskade det. Önskar att något av samma kaliber kan besudla mig som det gjorde.
Minns hur jag som tonåring kopplade Amigan med 500mb hårddisk till tjock-tvn och satte på "research" innan läggdags. Var helt lyrisk på morgon när man hade minigun o en jävla massa body parts.
Ahhhh fan! Bring it back!
Saknar nog det "gamla Blizzard", innan de blev Activision Blizzard. Blizzard fram till år 2004-2005.
Spel som Warcraft 1-3, Starcraft 1, Diablo 1 och 2, Vanilla WoW.
Innan Blizzard blev det företag det är idag...
Activision Blizzard med kassa trailers, trakasserier och mikrotransaktioner.
Dom blev stora helt enkelt. Kolla bara på Bioware, Valve, Bungie etc alla är tråkiga idag.