Datatisdag! AMD kontrar DLSS med sin egen "Super Resolution"
Smutt, ska bli intressant att se när det Xbox Series och PS5 börjar utnyttja det här och hur det viktigt här med native 4k, etc blir. Inte haft möjlighet att testa DLSS personligen men av det man sett på tex Digital Foundry så verkar det ju som att det inte är någon jättepoäng i att köra native 4k om man kan köra 1080p och DLSS (och nu Super Resolution då) för att fria upp resurser för annat
Om detta funkar på nvidia-kort; vågar man då hoppas på att tekniken även kommer fungera på äldre grafikkort också?
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
Smutt, ska bli intressant att se när det Xbox Series och PS5 börjar utnyttja det här och hur det viktigt här med native 4k, etc blir. Inte haft möjlighet att testa DLSS personligen men av det man sett på tex Digital Foundry så verkar det ju som att det inte är någon jättepoäng i att köra native 4k om man kan köra 1080p och DLSS (och nu Super Resolution då) för att fria upp resurser för annat
både sony och microsoft har ju kört checkerboard rendering ett tag vilket är en form av upscaling för att nå 4k.
Får la kolla in något av spelen och se vad det skulle göra för mitt trötta 1050 Ti. :3
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Har för mig att jag sett denna implementering tidigare, bla i RE Village Demot jag testade. 😗
Det var förinställt och påslaget men tyckte att det blev alldeles för suddigt.
När jag testat DLSS på tex Control, Death Stranding och Cyberpunk så har det knappt mätkts en grafisk skillnad medan man boostar fps'en en bra bit ibland.
Coolt att AMD cyklar ikapp och inför häftiga funktioner som dessa.
Hoppas detta blir bra i framtiden.
Om detta funkar på nvidia-kort; vågar man då hoppas på att tekniken även kommer fungera på äldre grafikkort också?
GTX 1000 serien får det i alla fall de visade ju resultatet med ett gtx 1060.
Bra jobbat AMD 👍
Någon som kan förtydliga då om det är FidelityFX/Super resolution, eller DirectML som kommer att implementeras på Xbox series? (Är inte jätteinsatt, men väldigt nyfiken) Samt att detta måste ju vara en viktig bit i series S existensberättigande i det långa loppet?
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!
Fantastiskt att AMD fortsätter göra sina tekniker tillgängliga för alla och inte låser in sig som Nvidia. Det känns ganska patetiskt att AMD ska behöva leverera teknik till mitt GTX 1080 bara för att Nvidias fokus är att låsa ny teknik till nästa generationens grafikkort. Det är inte direkt första gången som AMD rider in som en riddare i blank rustning och slåss för alla.
Ska bli intressant att se hur det står sig i bildkvalitet när det släpps.
Jag hade ju gärna sett en uppskalning som också baserade sig på tidigare sampel, som DLSS gör, för det är ju en beprövad teknik som ger bra resultat. Har man fyra gamla 1080p-bilder där inget förändras har man ju - om man roterar samplingspunkterna i en supersamplad 2x2-matris - vips fått en 4K-bild utan kvalitetsförlust. Dvs med 100 fps för 1080p har man efter 4 ms en helt korrekt 4K-bild, utan någon ansträngning eller extra bildbehandling, så på så vis har ju DLSS en fördel. Den stabiliserar sig snabbt vid stillastående.
Sen går det att optimera mer än så, t ex ta hänsyn till hur man flyttar kameran, men för att ta sampel på ett mer utstuderat sätt måste man såklart in i spelmotorn och peta. AMDs sätt arbetar förmodligen mer på den färdiga bilden, vilket borde vara enklare att implementera, sist i spelmotorn. Fast det känns lite dumt att inte använda någon information alls från tidigare bilder om det är så, men det kan ju också uppstå problem om saker rör sig i bilderna mellan att man tar sampel vid olika tidpunkter à la DLSS. Det slipper man isf med FSR eftersom det lär arbeta med en bild i taget. För- och nackdelar med båda metoderna.
En fördel med FSR är väl också att den verkar fungera för alla, så både Nvidia och Intel (?) kan använda den. Fast Intel lär också ha en egen metod på gång. XeSS. Ett intressant rykte från Moore´s Law is Dead antyder att RDNA 3 skulle kunna få särskild hårdvarauacceleration för FSR. Fast då får man hoppas att det blir bra nog för att man ska vilja det.
Finns någon info om vilka titlar som stöds från start?
Inte än, men man kan anta att just Godfall är en av dem eftersom de testade med just det spelet. Enligt vad Scott Herkelman säger ska de första spelen presenteras om ca tre veckor, tisdagen 22/6, men du kan också lägga in egna önskemål här.
Om detta funkar på nvidia-kort; vågar man då hoppas på att tekniken även kommer fungera på äldre grafikkort också?
Tror det fungerar på majoriteten av kort som har "nyare CUDA cores.
Så 1050/1060 och uppåt är vad som sagts om jag inte minns fel.