Pc-test av Resident Evil Village: "En besvikelse som kräver arbete"
Jag kan förstå att många privatpersoner inte fattar grejen med FOV.
Kom ihåg själv när jag lira Borderlands 1, som hade låst konsol-fov, och efter några timmars spelande kände obehag. Då förstod jag dock aldrig varför just det spelet var så. FOV trodde jag bara var en grej för att kunna se mer... herp derp x).
Men att stora utvecklare 2021 fortfarande inte kan fixa till en FOV-slider...
Även på konsol är det konstiga konturer runt objekt när raytracing är på och stämmer in i kören. En FOV slider 2021 borde vara standard
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Men lirade med dosa så känns ju av mindre då om det är lågt.
Vad är dosa? (säkert obvious, men jag har ingen aning)
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Jag hade bara problem med framrate dippar vilket var det enda störiga för mig. Ibland bara dök fps av ingen anledning alls.
Annars var jag nöjd. FOV i spel har jag personligen aldrig brytt mig om.
Hände mig med men endast på ett fåtal ställen, främst när det blir mycket insekter på skärmen när man leker med Dimetriscu-döttrarna., annars så har det flutit på fint i runt 90 fps!
Klarat RE8 2 gånger nu och är nära att klara det en tredje gång...
Inte haft några problem alls med spelet,
Testade demot på Ps5 och PC men kände att just FOVen inte var trevlig på Ps5, så köpte det på PC.
Kör med utrawide skärm, vilket kändes mycket bättre med den låsta FOVen.
Vad är dosa? (säkert obvious, men jag har ingen aning)
Spelkontroller/Gamepad
För mig lirade det väldigt bra, maxade allt med ett 3070 dippade nästan aldrig under 60 iaf. Däremot så kunde jag inte tabba ut / tabba in ibland utan att spelet bestämde sig för att äta upp allt mitt ram-minne (som att den skapade upp 2 instanser). jag har bara 16GB ram och så fort jag tabbade ur å in så låg jag över 80% över minnesallokering så i dunno.. Sedan är jag för immersive i spel så jag tänker inte så mkt på om grafiken har skavanker men tyckte grafiken var nice overall. FOV löste sig med en mod
Förstår inte heller varför FOV-reglage o.d. saknas i moderna titlar. Använder det själv främst för att optimera spelupplevelsen, men sympatiserar med de som drabbas av värre obehag. Enda gången jag känt av något liknande var p.g.a. överdriven head bobbing i Wolfenstein II: The New Colossus, vilket gjorde mig riktigt illamående.
Finns en hel del anledningar men det mesta bottnar i att spelutvecklare är lata.
Samt att det inte har varit praxis då "konsol FOV" har varit standard i nästan 20 år.
Jag kan förstå att många privatpersoner inte fattar grejen med FOV.
Kom ihåg själv när jag lira Borderlands 1, som hade låst konsol-fov, och efter några timmars spelande kände obehag. Då förstod jag dock aldrig varför just det spelet var så. FOV trodde jag bara var en grej för att kunna se mer... herp derp x).
Men att stora utvecklare 2021 fortfarande inte kan fixa till en FOV-slider...
Till alla er som klagar på FOV-slider så har den en mening i det här spelet.
Det skall vara klaustrofobiskt och kännas som man är utsatt. Hade man sett 180 grader, hur läskigt hade det varit då? Det är inte Quake Champions vi spelar.
Se det som en modernisering av Resident Evil med fasta kameravinklar. Ungefär så.
Det är ovant först, men efter att ha spelat i en halvtimme med spelet FOV så har jag inga som helst problem. Man vänjer sig och förstår samtidigt anledningen till det.
Har lite problem med att fpsen droppar till 40-50 på mitt GTX 1080 med medium-inställningar i 1080p. Tack och lov finns det en lite mod/hack till PC versionen där man kan ändra FoV själv. Min sambo blev jätteillamående med standard-FoV så vi fick sluta spela första kvällen. Som tur löstes det med modden. Det jag stör mig på är att spelet alltid startar i window mode trots att jag ställer in fullscreen varje gång jag spelar. Förstår att det går att ändra i en inifil men hur kan det här existera i ett spel 2021? Går heller inte tabbar in och ur utan att spelat ballar ur totalt. I övrigt fantastiskt spel.
Till alla er som klagar på FOV-slider så har den en mening i det här spelet.
Det skall vara klaustrofobiskt och kännas som man är utsatt. Hade man sett 180 grader, hur läskigt hade det varit då? Det är inte Quake Champions vi spelar.
Se det som en modernisering av Resident Evil med fasta kameravinklar. Ungefär så.
Det är ovant först, men efter att ha spelat i en halvtimme med spelet FOV så har jag inga som helst problem. Man vänjer sig och förstår samtidigt anledningen till det.
Låter som att man skulle säga vi kör 4:3 formatet för då blir det en mer klaustrofobisk känsla.
Nej, det är lathet hos utvecklaren.
Tekniska missar och lathet ska inte ses som "game design"
Låter som att man skulle säga vi kör 4:3 formatet för då blir det en mer klaustrofobisk känsla.
Nej, det är lathet hos utvecklaren.
Tekniska missar och lathet ska inte ses som "game design"
Fast det är garanterat enligt game design. De slopade FOV-slidern från RE7 som använder samma motor. Av vilken anledning? Knappast lathet / teknisk miss eftersom funktionen redan är implementerad sedan tidigare.
Ju mindre du kan avläsa av omgivningen, desto mer utsatt blir du. Det tror jag är anledningen.
Fast det är garanterat enligt game design. De slopade FOV-slidern från RE7 som använder samma motor. Av vilken anledning? Knappast lathet / teknisk miss eftersom funktionen redan är implementerad sedan tidigare.
Ju mindre du kan avläsa av omgivningen, desto mer utsatt blir du. Det tror jag är anledningen.
Nej det låter helt klart som en sk "efterhandskonstruktion" till förklaring så fall.
Känner inte direkt igen något av problemen, förutom att en del speglingar i vatten med RayTracing påslaget på mitt 6900 XT är rejält pixliga.
Annars kör jag i 1440p med allt på max (iofs inte Image Quality, jämförde med det på 1 och hela vägen upp till 2, ingen märkbar skillnad direkt) och konstant mellan 110 och 144 fps (på 1440p 144 Hz-skärm)
Time flies like the wind
Fruit flies like bananas
Spelkontroller/Gamepad
Gamer sen 70talet och har spelat på samtliga konsoller - men ALDRIG hört det uttrycket innan där ser man, man lär sig alltid något nytt!
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Gamer sen 70talet och har spelat på samtliga konsoller - men ALDRIG hört det uttrycket innan där ser man, man lär sig alltid något nytt!
Jag vet inte varför jag kallar det dosa. Kanske pga TV-Dosa. Antar att någon i familjen kallade det för det förr i tiden och det följde med bara
Jag vet inte varför jag kallar det dosa. Kanske pga TV-Dosa. Antar att någon i familjen kallade det för det förr i tiden och det följde med bara
Ahh jag trodde det var något som var vanligt att folk kallade det som jag missat haha
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
För mig lirade det väldigt bra, maxade allt med ett 3070 dippade nästan aldrig under 60 iaf. Däremot så kunde jag inte tabba ut / tabba in ibland utan att spelet bestämde sig för att äta upp allt mitt ram-minne (som att den skapade upp 2 instanser). jag har bara 16GB ram och så fort jag tabbade ur å in så låg jag över 80% över minnesallokering så i dunno.. Sedan är jag för immersive i spel så jag tänker inte så mkt på om grafiken har skavanker men tyckte grafiken var nice overall. FOV löste sig med en mod
Ja det där minnes-problemet hade jag med GTAV för ett tag sen, det åt upp alla mina 16GB efter ca 15 mins free-roaming, sen började det tugga på hårddisken istället och det började "små-frysa" så det var ju bara att stänga ner, dock så återkom det igen så har inte kört det sen dess, men jag tänker att jag kan ju inte vara den enda som drabbats av det. Kan ju ha patchats till nu dock, det här var ca 3 månader sen.
Nothing is Power without Control