Endast tio PS4-spel är inte kompatibla med Playstation 5
Jag bryr mig nog inte så mycket om bakåtkompatibilitet i stora drag. Kommer inte börja spela Killzone:SF spontant. Men jag tycker att BC är viktigt vid övergången från PS4 till PS5. Jag har tex inte hunnit spelat TLOU2. Så jag vill nog ha BC för att känna att jag kan ta igen backloggen
Veckans sämsta jämförelse. Kanske månadens.
Jo, folk vill spela äldre spel på sin nya dator precis som att folk vill spela äldre spel på sin nya konsol.
Väldigt långt bak var det inte helt givet att man kunde spela sina äldre spel på sin nya dator. Nu förtiden förväntas man kunna spela sina äldre spel på sin nya burk.
Var ser du att jag tycker att något är fel? Tycker bara det är tråkig utveckling att huvudfokus ska vara på gamla spel. Speciellt Microsoft pushar ju det som en systemseller.
När du köper en ny dator/uppgraderae är väl inte ditt huvudsakliga fokus att spela några år äldre spel.
Det är väl ingen som sagt att detta är huvudfokus, det är ju inte precis som att något annat har förlorat utveckling för att de lyckats få igenom bra bakåtkompabilitet.
När jag köper ny dator brukar det inte vara för att jag ska spela mina gamla spel, men jag är överlycklig att jag fortfarande kan spela alla mina gamla spel på den. Hade inte varit så roligt att ha 10 olika burkar under skrivbordet.
Tyvärr har jag säkert 10 konsoller under tv'n, hade varit fint om jag kunde dra ner det antalet.
Gött mos även om jag typ aldrig spelar några gamla spel på nya maskiner men det kan vara bra o veta man kan pensionera ps4an när man lagt vantarna på en ps5 i framtiden haha.
Något som var riktigt glädjande i detta var att endast 2 VR spel listades som att de inte fungerade och ett var Robinson och där håller man på med en patch.
Så skönt att näst intill alla VR spel kommer fungera.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Bra att så många spel är kompatibla men tycker personligen det är otroligt tråkigt hur bakåtkompatibilitet verkar vara så otroligt viktigt för så många när det kommer till ny generation.
Jag älskar Fromsofts spel och lirar igenom de typ 1 gång per år. Dark Souls har jag på PC men Bloodborne och Sekiro lirar jag på PS4 så jag uppskattar att kunna lira de på mitt PS5 sen så slipper jag ha två konsoler framme.
Har dem nämnt något om man måste köpa spel man äger på ps4 till PS5 eller är det bara att logga in på PS5 och gå till biblioteket och ladda hem spelen?
Logga in, ladda ner, spela.
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.
Något som var riktigt glädjande i detta var att endast 2 VR spel listades som att de inte fungerade och ett var Robinson och där håller man på med en patch.
Så skönt att näst intill alla VR spel kommer fungera.
Yepp. Och ps4 kamera-adaptern får du gratis så att psvr fungerar.
Tur att Sony tänkt till lite där iaf och gjort dom här lite dyrare tillbehören kompatibla.
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.
Har de sagt något om högre FPS i de bakåtkompatibla spelen eller är det bara snabbare laddningstider som gäller (looking at you Bloodborne)?
Sony själva har gått ut och sagt att många spel kommer få förbättrad fps så förhoppningsvis finns bloodborne med på den listan.
https://blog.playstation.com/2020/10/09/ps4-games-on-ps5-your...
Tråkigt med save grejen dock. Från ps4 till ps5. Kommer inte ihåg allt men något var det. Orkar inte bry mig. Xbox här. Läste dock att förmodligen vdrkar elder scrolls nya bli exclusive pc och xbox
Sparfilerna finns ju alltid i molnet på din ps5a. Men vad jag förstod skulle inte denna möjlighet finnas på alla spel om det var det du menade?
Yepp. Och ps4 kamera-adaptern får du gratis så att psvr fungerar.
Tur att Sony tänkt till lite där iaf och gjort dom här lite dyrare tillbehören kompatibla.
Japp, det känns bra. Blir nog o köpa det ny VR setet i framtiden när det kommer men är ändå en fin gest att vi kan också köra vidare på de äldre VR hjälmarna.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Microsoft lyckades med att emulera 360-spel på X1, samma problem där. Det handlar om vilja.
Det är på grund av att 360’n har inte cell processorn som är en väldigt annorlunda arkitektur gentemot allt annat.
Ska du få ps3 spel att fungera kommer det krävas ett helt eget chip bara för den funktionen vilket skulle göra konsolen dyrare än vad den behöver vara. Däremot att emulera ps1 & ps2 är en helt annan femma som skulle vara fullt möjlig om man bara beslöt sig för att genomföra det. Men ps3’an kan folk bara glömma att det kommer ske inom de närmaste generationerna. Vill du lira spel från den eran är ditt hopp på xbox eller pc eller hoppas på en eventuell remaster av de exklusiva titlarna som fanns på ps3
God is dead
Kul, då kanske man kan spela Tsushima över 15 fps.
Ghost of tsushima på ps5’an är 60 fps
Och ps4 pro är mer eller mindre låst 30 fps
Och ps4 slim/base snittar väl på typ 27-29 fps
God is dead
Kul, då kanske man kan spela Tsushima över 15 fps.
Då har du allvarliga problem med din ps4/pro.
Sluta sprida skit bara för att verka cool...
“All thinking people are atheists.”
Arkitekturen gör en enorm skillnad för det, PS5 är i princip en överklockad PS4 medans PS3 var helt annorlunda.
Öhh nej? Det är en Zen 2 baserad CPU och en RDNA 2 baserad GPU i PS5. PS4 bestod av en processor baserad på Piledriver med en GPU som hade över 1 år på nacken redan. Att påstå att PS5 skulle vara en överklockad PS4 går helt enkelt inte eftersom skillnaden är arkitektur och generationer.
Det är deras problem om de gjorde en konsol som är svår att programmera.
Jo. det är ju klart att det var emulering som var fokus när de designade cell processorn.
Öhh nej? Det är en Zen 2 baserad CPU och en RDNA 2 baserad GPU i PS5. PS4 bestod av en processor baserad på Piledriver med en GPU som hade över 1 år på nacken redan. Att påstå att PS5 skulle vara en överklockad PS4 går helt enkelt inte eftersom skillnaden är arkitektur och generationer.
x86 vs x86
Tråkigt med save grejen dock. Från ps4 till ps5. Kommer inte ihåg allt men något var det. Orkar inte bry mig. Xbox här. Läste dock att förmodligen så verkar det bli att nya elder scrolls blir exclusive pc och xbox. Vi får se.
Sparfilerna finns ju alltid i molnet på din ps5a. Men vad jag förstod skulle inte denna möjlighet finnas på alla spel om det var det du menade?
Sparfilerna för bakåtkompatibla spel fungerar att flytta över mellan ps4 och ps5. Antingen automatiskt via molnet, eller manuellt med hjälp av extern hdd eller över lan.
För de ps4 spel som får en helt egen uppgraderad ps5 version, alltså inte via bakåtkompatibilitet, så är det upp till utvecklarna att implementera.
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.
Det är ju det jag säger. Det är inte fel. Jag, personligen, tycker att, enligt min alldeles egna åsikt, det är tråkigt att det är så stor fokus på bakåtkompatibilitet. Som sagt då speciellt från Microsoft, vilket i sin tur har lett till att många spelare även tycker bakåtkompatibilitet är något som är extremt viktigt.
Men du bevisar ju exakt det jag försöker säga då du måste försöka övertyga mig om att min åsikt är fel bara för att jag tycker att det är en tråkig utveckling.
Du menar att det är jätten Microsoft som har tryckt på det.
Det kanske finns något i det du säger.
Men Sony hade inte hoppat på tåget om dem inte blev rädda.
Varför bakåtkompatibilitet skulle vara en tråkig utveckling förstår jag inte.
Det är en del av historien. Varför ska man inte låta det släppas med lite?
Och det verkar som man får med sig en del fans?
Så var är det tråkiga i denna utveckling?
Du menar att det är jätten Microsoft som har tryckt på det.
Det kanske finns något i det du säger.
Men Sony hade inte hoppat på tåget om dem inte blev rädda.
Varför bakåtkompatibilitet skulle vara en tråkig utveckling förstår jag inte.
Det är en del av historien. Varför ska man inte låta det släppas med lite?
Och det verkar som man får med sig en del fans?
Så var är det tråkiga i denna utveckling?
Bakåtkompatibiliteten i sig är inte tråkig. Det är den stora fokusen som är tråkig.
Ny generation borde ha sitt största fokus på nya spel. Sony har en lite mer laid-back approach än Microsoft som verkar pusha gamla spel som sin största grej.
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.
Sony själva har gått ut och sagt att många spel kommer få förbättrad fps så förhoppningsvis finns bloodborne med på den listan.
https://blog.playstation.com/2020/10/09/ps4-games-on-ps5-your...
Undrar om förbättrad då betyder att de pushar upp fps cap till 60 eller om det bara innebär stabilare 30 fps.
Jag har frågat AskPlaystation. Det är deras officiella twitter konto för frågor. Och dem har inte svarat än. Är det vid launch eller ej. För jag hittar inget om det i artikeln eller på länken till PlayStation Support. Jag hoppas att det är vid launch 12 november. Och inte så som jag tror att det är. Men senast 12 november får vi reda på det.
Jag har frågat AskPlaystation. Det är deras officiella twitter konto för frågor. Och dem har inte svarat än. Är det vid launch eller ej. För jag hittar inget om det i artikeln eller på länken till PlayStation Support. Jag hoppas att det är vid launch 12 november. Och inte så som jag tror att det är. Men senast 12 november får vi reda på det.
Återigen... Vid släpp
https://blog.playstation.com/2020/10/09/ps4-games-on-ps5-your...
Första raden, första stycket.
When the PlayStation 5 launches this November, more than 99 percent of the 4000+ games available on PS4 will be playable on PS5.
Så nej. Det är inte som du tror
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.
Återigen... Vid släpp
https://blog.playstation.com/2020/10/09/ps4-games-on-ps5-your...
Första raden, första stycket.
When the PlayStation 5 launches this November, more than 99 percent of the 4000+ games available on PS4 will be playable on PS5.
Så nej. Det är inte som du tror
Där var det, tack.
Undrar om förbättrad då betyder att de pushar upp fps cap till 60 eller om det bara innebär stabilare 30 fps.
Stabila 30 eller 60 fps är min gissning. Låt säga första Hitman där man kan välja mellan låst 30 eller uncapped. Där tror jag uncapped alternativet kommer innebära 60fps.
Där var det, tack.
Hur ser det annars ut på den fronten för xbox? Senast som jag läst var att det i dagsläget bara runt 1000 one titlar som fungerar.
Kanske det istället blir Microsoft som gör så som du trodde Sony skulle.
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.