Medlem
Iran

Varför finns det ingen tråd om händelserna i Iran?

Folket kämpar för demokrati. Det trodde jag aldrig... Irans befolkning har stigit i mina ögon. Jag trodde att de stöttade regimen, men så är inte fallet. Vi måste stödja Irans kamp för demokrati!

http://news.gooya.com/didaniha/images/four-more-years-cartoon...

Om diktatorn får behålla makten kan det leda till mycket hemska saker. Världen har redan nog problem i och med Nordkorea. Om diktatorn blir störtad har Iran tagit ett första stapplande steg mot demokrati.

Medlem

Så. Hur ska man stödja folket nu då?

signatur

Rawr

Medlem

Är inte tillräckligt insatt i det för att kunna diskutera det. Och har inte läst tidningarna särskilt mycket på senare tid... orkar inte dagligen läsa om andras problem, av journalister påhittade problem eller propaganda.
Det är beklagligt att människor dött i protesterna och att valfusk möjligtvis förekommit. Lika tråkigt är det att den mesta internettrafiken spärras m.m. Men som sagt. Jag är för oinsatt.

Där har du mitt svar.

Medlem

Intressanta och starka bilder från händelserna i Teheran
[http://www.boston.com/bigpicture/2009/06/irans_disputed_elect...]

Medlem

OHHH NOES. COMPUTER SMASHED.

signatur

Rawr

Medlem

alltid så kul, när nån ska ta sönder "datorn" slår de sönder skärmen.(hollywood)

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Blir bara ledsen av det där...

(Menar då inte bilden på datorn..ehum...
Lite svårt få inlägget verka seriöst efter Crawllsers post )

Medlem

Iran är... klaraste symptom på vad som är fel i arabvärlden.

Kort förklaring förljer.

Jag känner många människor som har flytt iran. De är fruktat intelligenta, smarta och ödmjukt snälla - de är så onaturligt väna att jag undrar vad de gör rätt i Iran som vi inte gör i sverige.

Sedan ser jag filmklipp och reportage från iran som visar en bild där religion har frätt sönder ALLT och den ena idioten är värre än den andra - jag funderar på om inte det bästa vore att bränna ner hela skiten och ge detta till alla de som tvingats fly iran.

Jag har en fratidstro vad gäller iran. Jag tror att det blir blodigt, svårt och att det kommer ta tid men människorna där är av rätt kaliber, de kommer snart ha ett riktigt härligt land, förmodligen i framkant vad gäller forskning och framsteg.

Kortfattat; jag gillar inte Iran, jag älskar iranier.

(faktakoll, de som kallar sig "perser" eller som exempelvis firar persiskt nyår, kommer från Iran, right?)

(blottar min okunskap)

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av MikaelH:

Varför finns det ingen tråd om händelserna i Iran?

Jag hade tänkt starta en tråd, men kom på att du inte diskuterar med kommunister och att sån här information skulle bara avstyras som "sånt där skit som vänster-extremister drar".

signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Är inte så förvånad över att de är många som är missnöjda med Ahmadinejad, med tanke på hur hans agerande har verkat en hel del för landets isolation. Under den perioden han har suttit som president har även landets valuta lidit av en inflation på över 25 procent, vilket heller inte är speciellt uppskattat.

Medlem
Skrivet av IceMan:

alltid så kul, när nån ska ta sönder "datorn" slår de sönder skärmen.(hollywood)

Aldrig tänkt på det, blev iaf en liten väckarklocka.

signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Skrivet av Crawller:

Så. Hur ska man stödja folket nu då?

jag vet jag vet... köp mer saffran

signatur

Tuba mirum spargens sonum per sepulcra regionum, coget omnes ante thronum.

Medlem

Enligt Iranierna jag pratat med så samarbetade Islamisterna och vänstern när dom övertog och skapade diktatur i Iran 1979. Något att fundera på här hemma med när man ser att vänster folk och islamisterna samarbetar och demostrerar osv.

Medlem
Skrivet av BirkaViking:

Enligt Iranierna jag pratat med så samarbetade Islamisterna och vänstern när dom övertog och skapade diktatur i Iran 1979. Något att fundera på här hemma med när man ser att vänster folk och islamisterna samarbetar och demostrerar osv.

Enligt folk jag pratat med plundrade, mördade och våldtog vikingarna när de vara aktiva på sin tid. Något att tänka på när man ser folk med ordet viking i sina forumsignaturer.

Medlem

En iranier (jobbarkompis) jag pratade med idag på jobbet berättade lite intressanta saker. T.ex. i hans ungdom var det vanligare med topless hos kvinnor på stränderna vid Kaspiska havet än vad vi haft i västvärlden. Dagens ungdom i Iran vill enligt honom bara få frihet från religionen, att få slippa den. Det vore toppen om dom kunde få uppleva det.

signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Just därför religion INTE hör hemma i politik..

Avstängd
Skrivet av CastorFiber:

Iran är... klaraste symptom på vad som är fel i arabvärlden.

Kort förklaring förljer.

Jag känner många människor som har flytt iran. De är fruktat intelligenta, smarta och ödmjukt snälla - de är så onaturligt väna att jag undrar vad de gör rätt i Iran som vi inte gör i sverige.

Sedan ser jag filmklipp och reportage från iran som visar en bild där religion har frätt sönder ALLT och den ena idioten är värre än den andra - jag funderar på om inte det bästa vore att bränna ner hela skiten och ge detta till alla de som tvingats fly iran.

Jag har en fratidstro vad gäller iran. Jag tror att det blir blodigt, svårt och att det kommer ta tid men människorna där är av rätt kaliber, de kommer snart ha ett riktigt härligt land, förmodligen i framkant vad gäller forskning och framsteg.

Kortfattat; jag gillar inte Iran, jag älskar iranier.

(faktakoll, de som kallar sig "perser" eller som exempelvis firar persiskt nyår, kommer från Iran, right?)

(blottar min okunskap)

Islam :heart:.

Iran = Persien, så ja - iranier är perser. Språket i Iran kallas persiska (vilket är likt, men inte samma som arabiska). Känner en vars pappa kommer därifrån och från honom har jag lärt mig lite om själva språket, men det andra visste jag sedan innan. Bl.a. så har de (inte helt oväntat då språken inte är samma) andra namn än i arabvärlden.

Medlem

asdfg: Vad har vikingar med Iran att göra?? Om mitt användar namn stör dig så mycket så ber jag om ursäkt för det.
Sen ber jag dig läsa lite mer historia innan du hoppar på folk, vikingarna plundrade och våltog säkert en hel del likväl som alla invasions armér har gjort i alla tider. Dom var framför allt lysande handelsmän och krigare, skepps byggare, och upptäckte Amerika 500 år innan Columbus mm. Dom grundade början till Ryssland och påverkade stora delar av europa. Att vikingarna har portretserats som galna vildar är pga av dom kristna som dom låg i krig med. Araberna har beskrivit vikingarna på ett helt annat sätt och beskrev dom som väldiga krigare osv.

Så läs på tack nästa gång innan du hoppar på folk.

Medlem

Nej jag har inget problem med ditt användarnamn men tyckte att du generaliserade lite väl mycket när du skrev om "vänsterfolket" och "islamisterna" i det här landet.

Bara för att ngt hände i Iran för en herrans massa år sedan där liknande parter var inblandade behöver inte det betyda att detsamma skulle hända i Sverige. Tror snarare att vi löper mindre risk för ngn sorts statskupp när det är tillåtet för alla att demonstrera för sin sak. Medborgerliga rättigheter borde väl vara nog för att vara nöjd och inte vilja störta staten.

Medlem

Jag tycker iaf det är en intressant iakktagelse och jag vet att fler gör det.
Inget illa menat med det.

Medlem
Skrivet av asdfg:
Skrivet av BirkaViking:

Enligt folk jag pratat med plundrade, mördade och våldtog vikingarna när de vara aktiva på sin tid. Något att tänka på när man ser folk med ordet viking i sina forumsignaturer.

Dagens inlägg korat.
Ang. vikingens "iakttagelse" så verkar den inte ha speciellt stor verklighetsförankring. Att vänstern i Sverige skulle ha en gömd agenda om att skapa en muslimsk diktatur är skrattretande.

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jo tack för kaffet säg det till alla som flytt där ifrån och utstått tortyr mm. Klart att folk börjar bli oroliga. Jag sa att tendensen är den samma det behöver inte innebära något men iaf.

Skål

Medlem

Tendensen är absolut inte den samma. Eftersom Sverige idag skiljer sig avsevärt mycket ifrån det Iran som genomgick en revolution.

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Mm många iranier har tagit the red pill nu eller var det the blue pill?
Hört att TPB o lite annat folk fixat proxy servers o TOR o så som iranierna kan sneaka sig igenom internet censuren och hålla igång kommunikation mellan demonstranterna.
Hoppas dem får frihet nångång.

Medlem

Vad är det man säger här?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/vara-fiender-har-visat-sitt-...

Har väst lagt näsan i blöt igen? Ett fullt demokratiskt val försöker omvandlas till en lögn?

Medlem

- Valet var en stor manifestation där människor deltog i vårt lands angelägenheter. Jag har aldrig hört om något liknande i de "påhittade" demokratier som finns i världen

haha jävla cp röv hål.... "påhittade demokratierna"
är han helt jävla rövpullad? deras val är det 4st som en diktator har utsatt att de får rösta på.. idioter, jag fattar inte.. tror dom på det där själva?

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Det låter cp, men inte sällan hör man att människor är missnöjda med den låtsasdemokrati vi har i Sverige.
*räcker upp en hand* eller snarare *räckte upp en hand* innan alliansen kom in i bilden. Vi får se hur det går men IPRED, FRA var ju t.ex. inte riktigt vad folket ville ha. Så demokrati?

Medlem

Några citat:
"-De människor som protesterar är vilseledda av väst!"
"-Valfusk kan inte förekomma enligt lag!"
"-Västländer vill skapa panik!"
"-Jag tror att den här nationen kommer att uppnå alla sina höga mål med hjälp av Gud, sa Khamenei."

Lol.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av asdfg:
Skrivet av BirkaViking:

Dagens inlägg korat.
Ang. vikingens "iakttagelse" så verkar den inte ha speciellt stor verklighetsförankring. Att vänstern i Sverige skulle ha en gömd agenda om att skapa en muslimsk diktatur är skrattretande.

bjosarn, du svarar ett extremt exempel med ett lika extremt svar, grattis du vann....inget utom att visa att du har lika dåligt argument.

Men att inte säga att vänster rörelsen har ett dum-naivt sätt till mellan-östern konflikten och islamsisk fundamentalist är ren lögn. De vill inte ha nåt militärt samarbete i EU tex ändå ha fred i hela världen, snacka om vilsen verklighetsbild, hur fan ska dom lösa konflikter som brakar ihop efter långa förhandlingar?
Som hör och häpna, händer och har hänt oräkneliga gånger!!(men i vänster-fanatikern är ju alla snälla o goa)..."wake up"
Självklart tycker jag man ska försöka förhandla till sig lösningar in konflikter i första hand, men när det inte går i hamn, vad gör vänstern då? Jo låter deras värsta fiende ta ansvaret, USA och nato. Det är så fegt o äckligt oansvarigt det vänstern vill och håller på med, dom tror att man kan lösa alla konflikter med lite snick snack som om det är grannen över gården....suck. Vakna!

Medlem

Enligt DN skulle oppositionen genomföra sin demonstration idag. Folk kommer dö, frågan är bara hur många...

Skriv svar