Gearbox-chef: PS5 och Xbox Series X är helt overkliga
"Det största generationsskiftet för konsoler någonsin."
Jag tror att det kanske handlar lite om perspektiv här, dvs. utvecklar- respektive spelare-perspektiv. Har som spelare väldigt svårt att se att steget skulle upplevas större än från 2D till 3D. Vi som var med om det steget minns det nog än i dag. Det var overkligt på riktigt.
Jag tror att det kanske handlar lite om perspektiv här, dvs. utvecklar- respektive spelare-perspektiv. Har som spelare väldigt svårt att se att steget skulle upplevas större än från 2D till 3D. Vi som var med om det steget minns det nog än i dag. Det var overkligt på riktigt.
Precis, sen så är det första generationen med SSD och en CPU som faktiskt orkar. SSD till ps3 gjorde underverk medans den i ps4 inte hade i närheten så stor inverkan.
Nästa generations konsoler kommer vara ett stort kliv, samtidigt så är det som att läsa en recension på ett nytt grafikkort där någon uppgraderat efter att ha suttit med ett fyra generationers gammalt kort innan.
Jag förstår ju att Sony och MS vill bygga hype, men det gäller ju att ha lite perspektiv. Samtidigt verkar next-gen spel dröja, så får man inte tag på en konsol i år tror jag inte man behöver vara alltför ledsen.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Randy är väl den sista man ska lyssna på, men jag tror att han har rätt i att det kommer bli ett stort generations hopp.
När du spelat på en av de kommande konsolerna så kommer det vara smärtsamt att gå tillbaka då allt kommer fungera så mycket bättre.
Lite oklart dock vad han menar, men kvalitéts mässigt kommer det vara väldigt stor skillnad, medans vissa spel kommer dra stor nytta av prestandan(med till exempel en processor som inte flaskar så hårt jämfört med nuvarande) och lagringen.
Jag tror en del kommer bli besvikna på att inte alla spel rullar i 4k60, helt enkelt eftersom utvecklarna prioriterar annat.
Det tråkiga är att konsollerna har kapaciteten för 4k 60 med ett fåtal kvalitetsoffringar men man måste alltid prioritera "cinematic" framför "fluid". Sony exempelvis gör nästan alltid det, på gott och ont, det bidrar till spel som ser extremt imponerande ut för den hårdvara de drivs på men på bekostnad av att låsas till ~30 fps.
Det tråkiga är att konsollerna har kapaciteten för 4k 60 med ett fåtal kvalitetsoffringar men man måste alltid prioritera "cinematic" framför "fluid". Sony exempelvis gör nästan alltid det, på gott och ont, det bidrar till spel som ser extremt imponerande ut för den hårdvara de drivs på men på bekostnad av att låsas till ~30 fps.
Det har ju redan nämnts quality och performance mode, så det kanske blir vanligare med att det finns möjlighet till att välja emellan 30, 60, 120 fps framöver.
I långsamma spel så går det nog bra att spela i 30 fps, medans i snabba och responsiva spel så kollar man ändå inte så mycket på detaljer, då prioriteras nog FPS högre av spelaren.
"Det största generationsskiftet för konsoler någonsin."
Inte särskilt konstigt med tanke på att i stort sett alla moderna konsoler har varit prestandamässigt förlegade redan vid lansering. Denna gången har de i alla fall tagit höjd med komponenter, speciellt PS5 med sin nya SSD-teknik.
Det ska dock bli sjukt intressant att se vad utvecklare kan åstadkomma, speciellt med tanke på hur tekniskt imponerande The Last of Us II var på en sketen PS4 Pro.
If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.
Njaa, det låter som hype, visst, snabbare laddningstider, högre FPS kanske, bättre grafik, enklare att göra spel, mer responsiva kontroller. Men de största revolutionerna var i början av konsol eran.
Det är stor skillnad att gå från studentbidrag till full lön, att få samma lönepåslag igen gör inte lika stor skillnad.
Det enda nya konsolerna har är quick resume som inte finns på PC, resten är redan gammalt.
Då behöver du nog läsa på lite.
RDNA 2 finns inte ute än och Direct storage(och AMDs motsvarighet till detta) har inte börjat användas på PC än.
PC spel kommer minst behöva patchas för att bli kompatibelt med Direct storage, innan det kommer igång så är möjligheten till att använda lagringens hastighet i PC spel starkt begränsad.
Frågan är också vad för PC hårdvara som behövs för att kunna utnyttja detta.
Även Nvidia beskrev detta under RTX 3000 presentationen.
Jag tror en del kommer bli besvikna på att inte alla spel rullar i 4k60, helt enkelt eftersom utvecklarna prioriterar annat.
Absolut. Men då har man inte förstått vad konsolgaming är för något. Vill du ligga på den prestandan får du betala mer för endast grafikkortet än hela konsolen kostar med flera tusen kronors marginal.
Gearbox är väl utgivare för Godfall? Är det därför han nämner att lanseringstitlar bara kommer vara portar?
Tänkte också nämna just releasespelet GodFall som han givetvis vill hypa upp till över skyarna och drar till med vad som helst som han tänker ut.
Precis, sen så är det första generationen med SSD och en CPU som faktiskt orkar. SSD till ps3 gjorde underverk medans den i ps4 inte hade i närheten så stor inverkan.
Nästa generations konsoler kommer vara ett stort kliv, samtidigt så är det som att läsa en recension på ett nytt grafikkort där någon uppgraderat efter att ha suttit med ett fyra generationers gammalt kort innan.
Jag förstår ju att Sony och MS vill bygga hype, men det gäller ju att ha lite perspektiv. Samtidigt verkar next-gen spel dröja, så får man inte tag på en konsol i år tror jag inte man behöver vara alltför ledsen.
Va.. sitter det en SSD lagring i PlayStation 3.. Det kände jag aldrig till. Minns att det satt en hybrid disk i PlayStation 4 dock.
Det ska dock bli sjukt intressant att se vad utvecklare kan åstadkomma, speciellt med tanke på hur tekniskt imponerande The Last of Us II var på en sketen PS4 Pro.
Och på en sketen vanilla PlayStation 4 som jag lirade spelet på. Snuskigt vacker grafik. Skulle vara spännande att se hur spelet ser ut på en PS4 Pro modell då.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||
Jag är extremt tveksam till detta uttalandet.
Kan själv inte riktigt motivera ett köp av kommande generation.
Det enda som ens känns som ny funktion är bakotkompabilitet... Vilket I sig är ganska ironiskt.
Annars känns det inte mer som när man köper ny dator. då kan man spela spelen på högre grafikinställning. Ingen revolution direkt.
Men rätta mig gärna om jag har fel.
[quote postid="4045199" userid="316558" name=CARTMAN
Va.. sitter det en SSD lagring i PlayStation 3.. Det kände jag aldrig till. Minns att det satt en hybrid disk i PlayStation 4 dock.
[/quote]
Nej, det satt ingen ssd i ps3, men du kunde byta disk på ps3 precis like lätt som på ps4.
Va.. sitter det en SSD lagring i PlayStation 3.. Det kände jag aldrig till. Minns att det satt en hybrid disk i PlayStation 4 dock.
Det gjorde det inte, men man kunde ju byta ut HDD:n mot en SSD själv om man ville. En kompis gjorde det och halverade i tex Gran Turismo 5 alla laddningstider.
Jag är extremt tveksam till detta uttalandet.
Kan själv inte riktigt motivera ett köp av kommande generation.
Det enda som ens känns som ny funktion är bakotkompabilitet... Vilket I sig är ganska ironiskt.
Annars känns det inte mer som när man köper ny dator. då kan man spela spelen på högre grafikinställning. Ingen revolution direkt.
Men rätta mig gärna om jag har fel.
Att de nu får en processor som inte redan när konsolen släpps är kass är fantastiskt. Sen ska du inte underskatta nyttan av en SSD som spelutvecklare kan räkna med finns i alla system.
XB1 och PS4: 5400 RPM hårddisk och en CPU som var kass redan när den var ny
XSX och PS5: NVMe SSD och Zen 3
Ja, lite skillnad är det ju.
Exakt så. Och tänk vad som varit möjligt med dem trots allt. Horizon Zero Dawn och Last of Us 2 till exempel.
Mvh,
Michael Claesson
Tänkte också nämna just releasespelet GodFall som han givetvis vill hypa upp till över skyarna och drar till med vad som helst som han tänker ut.
Va.. sitter det en SSD lagring i PlayStation 3.. Det kände jag aldrig till. Minns att det satt en hybrid disk i PlayStation 4 dock.
Och på en sketen vanilla PlayStation 4 som jag lirade spelet på. Snuskigt vacker grafik. Skulle vara spännande att se hur spelet ser ut på en PS4 Pro modell då.
Nä, men bytte du ut hddn i den till ssd gjorde det underverk, när jag gjorde detsamma för min ps4a blev det knappt märkbart. Trodde det var uppnenbart att förstå
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Då behöver du nog läsa på lite.
RDNA 2 finns inte ute än och Direct storage(och AMDs motsvarighet till detta) har inte börjat användas på PC än.
PC spel kommer minst behöva patchas för att bli kompatibelt med Direct storage, innan det kommer igång så är möjligheten till att använda lagringens hastighet i PC spel starkt begränsad.
Frågan är också vad för PC hårdvara som behövs för att kunna utnyttja detta.
Även Nvidia beskrev detta under RTX 3000 presentationen.
Du fattar att DirectStorage kommer användas till PC ungefär samtidigt som de första spelen som nyttjar asset streaming kommer va? Du tror inte utvecklarna får tillgång till det innan det patchas till windows? Ungefär som att de hade tillgång till DXR innan oss konsumenter.
Tror det är du som borde läsa på lite, du är helt ute och cyklar.
Nä, men bytte du ut hddn i den till ssd gjorde det underverk, när jag gjorde detsamma för min ps4a blev det knappt märkbart. Trodde det var uppnenbart att förstå
Ah jo jag ser i texten nu och borde förstått från början. Sedan fanns det väl kanske inga SSD då PS3an lanserades 2006-2007.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||
Tänkte också nämna just releasespelet GodFall som han givetvis vill hypa upp till över skyarna och drar till med vad som helst som han tänker ut.
Va.. sitter det en SSD lagring i PlayStation 3.. Det kände jag aldrig till. Minns att det satt en hybrid disk i PlayStation 4 dock.
Och på en sketen vanilla PlayStation 4 som jag lirade spelet på. Snuskigt vacker grafik. Skulle vara spännande att se hur spelet ser ut på en PS4 Pro modell då.
Ja jag litar inte på mycket av det han säger, sen har han säkert oftare rätt än inte men han har förbrukat förtroendet känner jag 😂 speciellt inför en spelrelease 😋