Är de nyaste Star Wars-filmerna mästerverk eller skräp?

Medlem
Är de nyaste Star Wars-filmerna mästerverk eller skräp?

Här blev det snabbt en häftig OT-diskussion när jag påstod:

Skrivet av Mikaelh:

Men gå och gräv ner dig. De nya filmerna är bättre än de gamla på många punkter. Man får mer fördjupning i vad Kraften är, lightsaber-striderna är mycket skönare och så vidare...

De nya filmerna har ett djup som inte de gamla har. Å andra sidan har de gamla filmerna skönare humor, m.m...

Men att säga att de nya filmerna är dåliga är skitsnack.

Vad säger ni? Fick George Lucas en stroke innan han gjorde de nya filmerna? Tappade han känslan för att göra film så abrupt? Vet han inte längre vad Star Wars egentligen är? Eller är fans rädda för nya saker?

Medlem

Otroligt smörig dialog, fel skådespelare till många roller, dåliga skådespelarinsatser, karaktärer som bara är där för att locka en yngre publik, överanvändande av datoranimering osv.

MFC
Medlem

Ep 1 är en katastrof, 2an är ok o 3an är ok. Tillsammans sämre än 4an, 5an o 6an.

signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Palpatines lilla spel med alla ovetande genom alla filmer... det är genialt.

Sen klår denna strid från Episode I allt annat:
http://www.youtube.com/watch?v=tFgEdTlyR8g

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Palpatines lilla spel med alla ovetande genom alla filmer... det är genialt.

Sen klår denna strid från Episode I allt annat:
http://www.youtube.com/watch?v=tFgEdTlyR8g

Ja, lasersvärdsstriderna är (kanske försåtligt) bättre i de nya filmerna. Men de sakerna jag nämnde ovan är mycket bättre i de tre äldre filmerna.

Medlem

Dom nya filmerna är skräp, skådisarna är sämre och det läggs för mycke tid på såkallade häftiga effekter *gäsp* så att b skådisarna har nåt att gömma sig bakom.

Medlem

3:an tycker jag faktiskt är riktigt bra. 2:an är väl så där men 1:an, ooooh 1:an är ruskigt dålig (om man bortser från den sista duellen vill säga).

Enda som man kan klaga på i 3:an är väll hur enkelt Palpatine lyckas döda alla Jedi riddarna som ska gripa han.

signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem
Skrivet av Thumba:

Enda som man kan klaga på i 3:an är väll hur enkelt Palpatine lyckas döda alla Jedi riddarna som ska gripa han.

Så de otroligt smöriga och rent ut sagt pinsamma scenerna med Anakin och Padme är helt okej?

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Thumba:

Så de otroligt smöriga och rent ut sagt pinsamma scenerna med Anakin och Padme är helt okej?

öööh, vid närmare eftertanke nej. Men de känns som att Padmé har bara haft riiiiktigt smöriga repliker, eller är de Natalie som är dålig på att säga sina repliker?

signatur

Medlem

Hursomhelst.. det ska inte bli några mer filmer eller ?
För man ser och hör en del lösa rykten om eventuellt mer filmer.

Medlem
Skrivet av Thumba:

Nu vet vi ju ingenting om hans bakgrund. Han har förmodligen tränat sig oerhört länge i både Kraften och lasersvärd. För det andra var de inte beredda på att han skulle göra motstånd så snabbt. För det tredje vet vi inte om de jedis som följde med Mace var masters eller inte. Kanske var de bara Jedi Knights. Mace besegrade ju Palpatine tillslut...

Det enda jag stör mig på i Episode III är Palpatines otroligt överdrivna skådespeleri. Han hade kunnat tagga ner rejält.

Skrivet av Juno Reactor:

Hursomhelst.. det ska inte bli några mer filmer eller ?
För man ser och hör en del lösa rykten om eventuellt mer filmer.

Mr. Lucas har sagt att det inte ska bli några fler filmer. Men efter han sa det gjorde han Clone Wars (som för övrigt är kass jämfört med hans andra filmer).

Men jag önskar verkligen att han skulle göra filmer om vad som hände efter Episode 6. Hur livet på Lukes jedi-akademi är osv...

Medlem

Det är ju klart att de nya filmerna har bättre effekter, men man måste tänka tillbaka till den tiden då de gamla SW filmerna var nya och hur jävla grymt det var då. Star Wars serien är ett mästerverk. Jag älskar alla filmerna precis lika mycket.

signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

dem e väll ok men inte mer, ep.1 filmen kändes inte gjord för min målgrupp Kan nämnas att jag får kväljningar i ep. 6 när "bumbi björnarna" e med
Fast storyn e det som ändå driver filmen hyfsat bra med Palpatines backstabbing på demokratin och allt.
Har hört att det finns en story som fortsätter efter att imperiet nästan störtats och grejjer, hade varit lite intressant och se vad som händer då efter ep. 6 och så men det går nog inte o göra utan många av original skådisarna..

Medlem

Det är mer själ i dem gamla, dem nya är mest effekter.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Thumba:

Nu vet vi ju ingenting om hans bakgrund. Han har förmodligen tränat sig oerhört länge i både Kraften och lasersvärd. För det andra var de inte beredda på att han skulle göra motstånd så snabbt. För det tredje vet vi inte om de jedis som följde med Mace var masters eller inte. Kanske var de bara Jedi Knights. Mace besegrade ju Palpatine tillslut..

De var ju fyra mästare som skulle gripa honom, varav två var ruskigt duktiga med ljussablarna.

signatur

Medlem

Trean är den bästa av dom nya filmerna, ettan och tvåan är ett skämt. Men dom äldre filmerna är klart bäst.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Vet någon vad som händer efter episode 6?

Medlem

Episod ett tyckte jag var bra, tvåan var okej, trean däremot var otroligt dålig.

Överlag, dom gamla var bättre.

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Otroligt smörig dialog, fel skådespelare till många roller, dåliga skådespelarinsatser, karaktärer som bara är där för att locka en yngre publik, överanvändande av datoranimering osv.

Samt: Barnslig, barnslig, barnslig, barnslig barnslig. Passar barn 0-7 år bättre än någon annan Disneyfilm.

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av jeppe95:

det är i stort sett omöjligt att sammanfatta eftersom storyn fortsätter i över 130 år:P

snabb sammanfattning: Nya Republiken bildas, Yuuzhan Vong invaderar- Republiken faller sönder

Galaktiska Federationen av Fria Allianser bildas- Yuuzhan Vong besegras

Leias ena son följer sin farfars exempel- Andra Galaktiska Inbördeskriget startar (GFFA är onda, what do you know?) Darth Caedus dödas och allt blir som vanligt.

Sith- Imperiska kriget mellan GFFA och Fel Imperiet( Den nya Kejsar dynastin heter Fel), GFFA förlorar och Imperiet styr galaxen ännu en gång! Darth Krayt och hans nya sithorder föråder Roan Fel(sittande kejsare) och tar kontroll över Imperiet, Andra impiriska Inbördeskriget startar.

nu har jag lämnat ut gigantiska mängder men de funkar nog.

signatur

Medlem

Tycker nog att 1:an är rätt decent.
2:an, är rena skämtet... with the gladiator arena and all that crap.
3:an funkar men är som de tidigare 2, väldigt smörig och som nämnt anpassad till en yngre publik.

signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

De tre första filmerna (original, inte special edition) är jättebra. Sedan fick Lucas hjärnsläpp och förstörde alltihop.

Medlem

ep 1 är ju lätt den bästa av dom! 2an var el terrible och 3an vad bra.

Medlem
Skrivet av jeppe95:

Spela Jedi Knight-serien.

Medlem

Dom gamla filmerna är såklart bäst, men även dom har sina brister. Dom löjliga ewokerna förstörde mycket, bristerna i handlingen och det jobbiga "to be continued"-slutet när Han Solo fraktas iväg infrusen i karbonit var också riktigt kasst.

Det finns förstås några få ljuspunkter även i dom nya filmerna. Som nämnts tidigare, den eleganta presentationen av ondingen Palpatine som smyger sig in genom hela serien- det är faktiskt rätt bra gjort. Jag gillar också många av miljöerna. Den stormiga planeten där klonarmén håller på att tas fram är väldigt tjusig, för att ta ett exempel.

Men, överlag, nej. Dom gamla filmerna är bättre. Inledningen på första filmen, anfallet på dödsstjärnan, och framför allt striden på isplaneten Hoth är hela Star Wars höjdpunkter för mig.

signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

De gamla är mycket bättre, tycker inte om de nya alls.

signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Alltså, lasersvärdsstriderna i de nya filmerna gillar jag. De känns bättre än de i de äldre (den första striden mellan Vader och Obi-Wan är ju t.ex nästan pinsam). Ett stort minus däremot till allt som flyger i de nya filmerna. Tycker generellt att alla skepp är fullkomligt över-hypade. De är så extremt strömlinjeformade och flashiga med små vibrerande och glödande ljus överallt. Tacka vet jag de gamla filmernas stjärnkryssare som älgar fram som förvuxna musslor med överbett. De känns realistiskare och jag tycker faktiskt att modell-arbetet gör dem bättre och mer trovärdiga än de animerade varianterna i de nya filmerna.

Om man snackar karaktärer så är ju både R2-D2 och Yoda så fullkomligt misslyckade i de nya filmerna. De håller på med en massa saker de inte ska göra. R2 ska glida omkring och pipa och stoppa sin lilla pinne i varje hål han stöter på som en annan hormonstinn tonårsgrabb och Yoda ska halta omkring och spotta ur sig halvtaskigt formulerade yen-ordspråk. Allt jäkla studsande och flygande och gudarna vet allt de håller på med där är bara fel fel fel.

signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Såg nyss alla filmerna och 3an slår dem med häst längder.
de borde göra ny versioner på 1an 4an 5an och 6an.
de gamla känns så löjliga i jämförelse, särskilt fäktnings scenerna.

Inaktiv
Skrivet av Thumba:
Skrivet av jeppe95:

det är i stort sett omöjligt att sammanfatta eftersom storyn fortsätter i över 130 år:P

snabb sammanfattning: Nya Republiken bildas, Yuuzhan Vong invaderar- Republiken faller sönder

Galaktiska Federationen av Fria Allianser bildas- Yuuzhan Vong besegras

Leias ena son följer sin farfars exempel- Andra Galaktiska Inbördeskriget startar (GFFA är onda, what do you know?) Darth Caedus dödas och allt blir som vanligt.

Sith- Imperiska kriget mellan GFFA och Fel Imperiet( Den nya Kejsar dynastin heter Fel), GFFA förlorar och Imperiet styr galaxen ännu en gång! Darth Krayt och hans nya sithorder föråder Roan Fel(sittande kejsare) och tar kontroll över Imperiet, Andra impiriska Inbördeskriget startar.

nu har jag lämnat ut gigantiska mängder men de funkar nog.

Tack!

Medlem

1 sög balle. 2 sög mindre balle och 3 var awsome

signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

12
Skriv svar