Easy, normal, hard – vilken slags spelare är du?
Är du normal? Eller är du svår? Det är något gamers tvingas ta ställning till.
#easy, #hard, #normal, #svårighetsgrad
Jag räknar med att utvecklaren ger mig den bäst balanserade upplevelsen med ursprungsläget så jag ändrar aldrig under min första genomspelning. Så normal antar jag att det brukar vara. Skulle helst inte se några svårighetsgrader alls, utan vill uppleva spelet så som spelet är tänkt.
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
Som mindre föredrog jag hard, men nu blir det oftast normal.
Det beror också på hur svåra svårighetsgraderna är. Jag är känd över att vara en riktig gnällspik gällande Ni No Kuni 2 och hur saker fungerade i det spelet. Där var "normal" så lätt så flera väldigt djupa funktioner i spelet inte behövdes användas, vilket jag tycker är fel. Har du ett rollspel med ett djupt stridssystem, mycket loot, skill-träd och diverse annat ska man behöva använda all till någon grad. Behöver du bara bry dig om själva looten så har du gjort något fel. Det fixade sig genom en patch som gav ett "hard mode" dock.
Skulle det visa sig att ett spel är allt för lätt på normal så bumpar jag upp det ett snäpp.
Jag kör oftast hard men tycker det bästa är när spel inte har svårighetsgrad utan istället balanserar upp spelet genom att göra det lättare om man gör sidouppdrag eller grindar. Känns mer naturligt då. Därav älskar jag souls spelen som gör detta på ett mycket bra sätt.
Instämmer i att jag hellre slipper svårighetsgrader.
Tycker att det tar bort från bedriften att köra på easy eller normal, samtidigt som jag är för lat för att spela på hard. Sen tycker jag det sabbar inlevelsen att kunna byta svårighetsgrad, spelmekaniken blir så synlig och den vill jag helst glömma när jag spelar.
I vissa spel har jag dock inget emot svårighetsgrader så jag är inte helt konsekvent när det gäller detta.
Beror på, brukade alltid köra svåraste men numera spelar jag på normal pga tidsbrist och blir mycket lättare uttråkad på spel numera, så ju fortare man kommer fram i storyn ju roligare är det oftast. Men spelar fortfarande vissa spel på svåraste helt klart, oftast i RPG-väg, tex Witcher, Skyrim osv. Men det är verkligen olika numera, säg 50/50?
Bildspel kör jag på hard.
Strategi kör jag först på normal sedan hard.
vissa spel vill jag bara köra för storyn så då blir det easy.
Så för spelupplevelse så gäller normal, playthrough är det easy och för utmaning är det hard.
Bildspel kör jag på hard.
Extreme PowerPoint? 🤔😉
Själv så är det beroende på genre, men överlag så vill jag ha ett läge där jag kan avancera i storyn utan att bli ”getting over it”-frustrerad för många gånger.
Kör man däremot ett spel som ”dark souls” eller liknande är det ju utmaningen som är tjusningen. Därför är mitt val överlag ”normal”
Jag spelade mest på normal förr när jag hade mer tid för spel. Nu har jag mindre tid och spelen tenderar också att vara för långa, så då är det oftast easy för att få storyn och kunna njuta av miljöer osv i min takt.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
bror på vilken typ av spel det är, är det ett väldigt balanserat spel så som darksouls där du känner att det är bara ditt eget fel varför du dör, då vill jag ha det bestraffande, men är det spel där svårighetsgraden är helt enkelt mer motståndar hp och dom är ännu mer aggressiva till den punkt när det blir artificiell svårighetsgrad då väljer jag nog "normal" för att jag antar att det är så utvecklarna vill att man ska spela igenom spelet på.
Normal oftast. Vill helst ha lagom svårt helt enkelt. Jag är en sån som starkt ogillar att spela om banor eller sekvenser med få undantag. I värsta fall tröttnar jag och spelar aldrig klart spelet om jag bara dör och dör
Easy kan bli för enkelt, ingen utmaning vilket också kan bli tråkigt
Väljer alltid hard. Det känns som det nya normal. Framför allt i fps, men även äventyr i tredje person.
Hard känns dessutom som den svårighetsgrad utvecklarna vill att du spelar. Beskrivningen är oftast ”This is the real experience” eller ”How it is meant to be played”.
I t.ex. Gears of War och Halo får du som spelare inte uppleva fiendernas ai fullt ut om du inte kör hard eller very hard (Legendary). Det är väldigt tydligt i första Halo att Covenanterna inte bara tål och delar ut mer stryk, utan de beter sig helt annorlunda.
Men som någon redan påpekat föredrar jag spel där du slipper välja. Soulsborne och Metroidvanias är favoriterna.