Nvidia avtäcker det officiella Ray Tracing-stödet för Quake 2
Nvidia blev så kära i snyggt ljussatta strogg att de lanserar officiellt stöd.
#quake-2, #ray-tracing, #strålspårning
Hur spelar man det? ;o är det bara till att köpa Quake 2 på gog och så kan man aktivera RTX?
Yep, gissar på att du kommer kunna ladda ner en ny exe via nvidia, men först nästa månad.
Nvidia släppte precis nya drivrutiner just för Quake 2 RTX.
https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/147964/en-...
De kunde ju ha försökt få det att se bra ut också, inte bara visa vad RTX kan göra.
Undra om detta fungerar ihop med Action Quake 2?
Herregud vad längesen det var man spelade det.
Bästa spelet på länge
Frågan är hurvida RTX stödet kommer användas i multiplayer. Troligen inte så mycket eftersom man idag använder q2pro eller r1q2 där dll och programfil(er) där nätkoden är sjukt mycket förbättrad (tack vare några riktigt inbitna gamla quake 2 oldschoolers).
Har inget RTX kort själv så, men det Nvidia gör är riktigt uppskattat och dessutom riktigt tjusigt givetvis. Framför allt riktigt trevligt att se att man använder Quake 2 som referens till mycket öven i modern tid, det säger en del hur bra ett spel har varit och kanske tom fortfarande är.
RTX verkar även göra om texturer...
De kunde ju ha försökt få det att se bra ut också, inte bara visa vad RTX kan göra.
Ja, mycket fult är det.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
RTX verkar även göra om texturer...
Du måste uppdatera texturerna till PBR material annars reagerar dom inte på omgivningen alls, du hade knappt märkt om Raytracing är enabled eller inte annars.
Du måste uppdatera texturerna till PBR material annars reagerar dom inte på omgivningen alls, du hade knappt märkt om Raytracing är enabled eller inte annars.
Han har en poäng.
Det går att ha radiosity och diverse andra raytracing features utan PBR. Reflektioner på allt är inte jättenödvändigt, färger och ljus kan fortfarande studsa runt med enbart diffus-textur som information.
Mycket de gjorde är fluff, mycket förstör en hel del av estetiken.
Quake2's lightmaps är ju redan offline-bakad radiosity, helt utan bumpmaps eller reflektioner.
Ärligt talat, det där hade väl vilken spelutvecklare som helst kunnat fixa utan raytracing. För speciellt märkvärdigt var det inte.
Jo visst, men det är lager av lager av tekniker.
Dyr skugg-rendering som man skippar på många ljuskällor och kanske bara väljer på vissa som solen
Avsaknad av radiosity för hur får man färger att studsa runt, kanske bakar in med raytracing offline?
Ambient occlusion med hjälp av ssao eller hbao, ser dugligt ut men följer inte exakt några realistiska regler, har sina nackdelar.
Skärmreflektioner, fungerar bra tills det inte fungerar bra.
Texturer med emission? Glöm det, kanske fuska med en utplacerad ljuskälla?
Men med raytracing?:
Sätt upp dina material, kör igång och allt faller på plats.
Du måste uppdatera texturerna till PBR material annars reagerar dom inte på omgivningen alls, du hade knappt märkt om Raytracing är enabled eller inte annars.
Alltså, det måste gå att ljussätta bara diffuse idag med. varför skulle det krävas att man har massa "PBR material" för att kasta en lampa in i ett rum och låta det studsa runt? hmm hm hmm...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.