Recension – Assassin's Creed Odyssey
Ett år efter begynnelsen i Origins tar Assassin's Creed oss ännu längre tillbaka.
#assassins-creed, #assassins-creed-odyssey, #ubisoft, #ubisoft-quebec
Varför delar man upp recension? Tycker också mycket av texten kändes som utfyllnad mest bara för att få ut något i tid. Jag hade gärna sett att man pratar mer om ganeplay då det för mig är det viktigaste med ett spel. Bra skriven text helt klart men kändes inte som man fick mycket info om spelet.
@Dudinkalv: Jo, det är likt men å andra sidan: den grekiska övärlden intresserar mig mer än gamla Egypten. Och val och konsekvenser, ett annorlunda berättande, nationssystemet, mer fokus på utforskande och så har naglat fast mig i många timmar hittills. På bild ser Origins och Odyssey sjukt lika ut, men systemen under huven skiljer sig bitvis rejält åt.
Men vi får se var jag landar. Hittills är jag i alla fall klart imponerad.
En Bamseponny av folket
@Clockworks: Det enkla svaret är att vi fick kod för sent för att hinna få till en fullständig recension. Det är synd men så blev det den här gången, och då intresset är så stort beslutade vi att publicera en första recension nu med intryck från spelets första kapitel, och så en matigare senare i veckan. Jag kommer definitivt dyka ner mer i gameplay-detaljer då: strider, nationer, strider till havs, etc. Och säkert mer som jag ännu inte har sett.
Fråga gärna nu vetja om det är något särskilt ni vill veta mer om.
En Bamseponny av folket
@Clockworks: Det enkla svaret är att vi fick kod för sent för att hinna få till en fullständig recension. Det är synd men så blev det den här gången, och då intresset är så stort beslutade vi att publicera en första recension nu med intryck från spelets första kapitel, och så en matigare senare i veckan. Jag kommer definitivt dyka ner mer i gameplay-detaljer då: strider, nationer, strider till havs, etc. Och säkert mer som jag ännu inte har sett.
Fråga gärna nu vetja om det är något särskilt ni vill veta mer om.
Aha så man kan säga att recensionen är i två delar där du skriver lite om historia, handlingen och lite generella tankar och del 2 har ett gameplay fokus?
Det kan jag ändå uppskatta. Ursäkta om min första kommentar ansågs som dryg.
@Clockworks: Det enkla svaret är att vi fick kod för sent för att hinna få till en fullständig recension. Det är synd men så blev det den här gången, och då intresset är så stort beslutade vi att publicera en första recension nu med intryck från spelets första kapitel, och så en matigare senare i veckan. Jag kommer definitivt dyka ner mer i gameplay-detaljer då: strider, nationer, strider till havs, etc. Och säkert mer som jag ännu inte har sett.
Fråga gärna nu vetja om det är något särskilt ni vill veta mer om.
Jag är jätteintresserad av det nya exploration läget. Djupdyk gärna i det och ge oss info.
@Clockworks: Nej då, ingen fara, jag tolkade det mest som att du vill veta mer, och det ska jag se till att du får. Och yes, mer fokus på gameplay (och framför allt gameplay-nyheter) i del två. Säkert kommer lite annat hitta in också, förstås.
Och det ska bli det @Harakiri!
En Bamseponny av folket
@Fredrik Eriksson: Jag är mest sugen på att läsa om gameplay-nyheter som du skrev precis innan. Vad har de liksom gjort för att förbättra upplevelsen från det förra spelet? Som jag förstår är det ett helt annat team (och de jobbade väl på Odyssey samtidigt som Origins?) så man kanske inte kan förvänta sig allt för mycket men det är väl vad jag tycker skulle kunna vara mest intressant.
@uberpwnage2.0: Yes, tror de har jobbat på detta i tre år om jag har siffrorna rätt för mig (och att de började jobba på Origins för fyra år sedan), och att man delar väldigt mycket, men ska absolut lägga fokus på gameplay-nyheter i del två. Hittills känns assassin-delen rätt same-same, medan själva striderna har ett betydligt högre tempo (mer agera än reagera som jag skrev i texten), men ska luska vidare.
En Bamseponny av folket
Alltså, dom ser ju nice ut men, handen på hjärtat, hur mycket gjorde den där pausen serien tog egentligen? Jag har inte spelat ett AC sedan trean som jag stängde av efter några timmar då det var tjatigt redan då. Men tvåan och Brotherhood var ju roliga. Kommer jag bli chockad över hur mycket annorlunda detta är eller är det same, same but different?
@Fredrik Eriksson: vad jag undrar är om man kommer gilla spelet om man inte var något fan av AC Origins och den riktning det spelet tog med mer massmördande och en hel massa RPG element. Tyckte hela serien slutade vara det man lärt sig att Assassin's Creed var och blev ett linjärt action RPG. Tyckte hela grejen med spelet försvann när allt kunnde lösas med att springa in med draget svärd och smygardelen nästan försvann.
Undrar även hur stor plats mytologiska väsen får, läste någonstans att de skulle göra mytologiska varelser till in-game historiskt kanon. Tycker även det vattnar ur serien då charmen med AC serien var att de var väldigt (för att vara tv-sepl) historiskt korrekta, så långt det var möjligt.
Tack på förhand.
Alltså, dom ser ju nice ut men, handen på hjärtat, hur mycket gjorde den där pausen serien tog egentligen? Jag har inte spelat ett AC sedan trean som jag stängde av efter några timmar då det var tjatigt redan då. Men tvåan och Brotherhood var ju roliga. Kommer jag bli chockad över hur mycket annorlunda detta är eller är det same, same but different?
Som du ser i kommentaren undertill innebar fjolårets Origins en nystart med mer fokus på strider och rollspelselement. Man kan ju sammanfatta det som att Ubisoft föll ganska hårt för Witcher 3. Odyssey tar ytterligare rollspelskliv med dialogval, beslut och konsekvenser. Alla gillar inte den här nya inriktningen, men å andra sidan kritiseras Ubi också för same-same. Damned if you do, etc. Gillar du actionrollspel à Witcher 3 är chansen rätt stor att du kommer tycka om de två senaste AC-spelen. Det är fortfarande Assassin's Creed, men det är stora skillnader jämfört med tvåan och Brotherhood, t.ex.
@Fredrik Eriksson: vad jag undrar är om man kommer gilla spelet om man inte var något fan av AC Origins och den riktning det spelet tog med mer massmördande och en hel massa RPG element. Tyckte hela serien slutade vara det man lärt sig att Assassin's Creed var och blev ett linjärt action RPG. Tyckte hela grejen med spelet försvann när allt kunnde lösas med att springa in med draget svärd och smygardelen nästan försvann.
Undrar även hur stor plats mytologiska väsen får, läste någonstans att de skulle göra mytologiska varelser till in-game historiskt kanon. Tycker även det vattnar ur serien då charmen med AC serien var att de var väldigt (för att vara tv-sepl) historiskt korrekta, så långt det var möjligt.
Tack på förhand.
Svår fråga. Jag brukar så lite som möjligt "springa in med draget svärd" utan betar av forten i lugn och blodig ro. Kanske är det enklare/snabbare att köra "all in", men det får man å andra sidan göra i de stora slagen. Jag har smugit under stora delar hittills men visst finns det partier där du måste slåss. Gillar också stealth-delarna bäst men uppskattar att actionbitarna fått en mer naturlig del, som i de stora nationsslagen.
Den där biten med mytiska varelser gör mig också fundersam. Jag förhandsspelade det på Gamescom och mötte Medusa, men hittills har jag inte sett skymten av en sådan best. Är det end game-material? Kanske. Tror det hur som helst har att göra med Isu-delen av Assassin's Creed och där kan man ju ta sig vissa friheter, men blir det för mycket tror jag det blir, som du säger, urvattnat. Jag ska hålla ögonen öppna men hittills känns det inte som det dräller av medusor, minotaurer och sånt.
En Bamseponny av folket
Som du ser i kommentaren undertill innebar fjolårets Origins en nystart med mer fokus på strider och rollspelselement. Man kan ju sammanfatta det som att Ubisoft föll ganska hårt för Witcher 3. Odyssey tar ytterligare rollspelskliv med dialogval, beslut och konsekvenser. Alla gillar inte den här nya inriktningen, men å andra sidan kritiseras Ubi också för same-same. Damned if you do, etc. Gillar du actionrollspel à Witcher 3 är chansen rätt stor att du kommer tycka om de två senaste AC-spelen. Det är fortfarande Assassin's Creed, men det är stora skillnader jämfört med tvåan och Brotherhood, t.ex.
Svår fråga. Jag brukar så lite som möjligt "springa in med draget svärd" utan betar av forten i lugn och blodig ro. Kanske är det enklare/snabbare att köra "all in", men det får man å andra sidan göra i de stora slagen. Jag har smugit under stora delar hittills men visst finns det partier där du måste slåss. Gillar också stealth-delarna bäst men uppskattar att actionbitarna fått en mer naturlig del, som i de stora nationsslagen.
Den där biten med mytiska varelser gör mig också fundersam. Jag förhandsspelade det på Gamescom och mötte Medusa, men hittills har jag inte sett skymten av en sådan best. Är det end game-material? Kanske. Tror det hur som helst har att göra med Isu-delen av Assassin's Creed och där kan man ju ta sig vissa friheter, men blir det för mycket tror jag det blir, som du säger, urvattnat. Jag ska hålla ögonen öppna men hittills känns det inte som det dräller av medusor, minotaurer och sånt.
Ja alltså jag vet inte vad folk förväntar sig av AC, vill dom verkligen att det ska vara som tvåan och ettan? Jag tyckte trean var bland dom bästa i serien och ser fram emot remaken av det. Förra året när Origins släpptes så var det som en nystart, inget AC har varit så bra som det. Det märktes verkligen hur mycket de stulit från Witcher 3, detta verkar vara i samma stuk men innehåller mer sjöstrider.
Jag köpte remaken av tvåan och kan vara bland det sämsta jag spelat, jag började visserligen spela det då jag nyss kört igenom Origins. Men kontrollerna och spelmekaniken är så fruktansvärt dålig om man jämför med Origins. Jag har spelat tvåan förut med när det kom såklart men då var det helt annars, då fanns det inget bättre.
PS5 och inget annat.
tycker fortfarande alla asscreed är exakt likadana
Lirat AC sen Black Flag och skulle personligen säga som så gällande "utseendet":
Black Flag och Rogue ser likadana ut
Unity och Syndicate ser likadana ut (här fick tex spelet en väldigt stor grafisk uppdatering inkl fonter osv och mycket fokus på inomhusmiljöer)
Origins och Odyssey ser likadana ut (samma som ovan, känns som en annan stil och mer fokus på NPCer)
En gemensam nämnare som de sex senaste delarna har är väl att protagonistens springanimationer är likadana
tycker fortfarande alla asscreed är exakt likadana
Då har du inte spelat origins. Det är inte likt något tidigare i serien. Samt AC Black Flag var olikt alla andra spel i serien.
Är det trångt på den där bandvagnen?
I drank what?
Är spelet fyllt till 90% av repetitiva fetchquests som origins var, eller är uppdragen varierande?
Origins blev oerhört tjatigt efter några timmar och var i mångt och mycket en medioker sandlåda. Allting blir inte bättre bara för att man slänger dit lite rollspelselement, utan det blir lätt utspätt bara för sakens skull!
Då har du inte spelat origins. Det är inte likt något tidigare i serien. Samt AC Black Flag var olikt alla andra spel i serien.
Är det trångt på den där bandvagnen?
jo spelat varenda en, black flag var ganska kul. men resten tyckte jag var alldeles för lika, precis som med battlefield finner jag kliven för små för att varje gång betala fullpris. men jag är rätt petig
//monster
Jag storgillade Origins och spelade det till 100% två gånger på raken. Det är rätt stora skillnader mellan Origins och Odyssey vad gäller rollspelselementen som är mer utvecklade i origins men också att valen påverkar historian. Origins var linjärt på det sättet.
Nu ska man bara vänta till den 5/10 då man var för snål för att pröjsa för den som blir spelbar i dagarna (Idag?).
Windows 11 LTSC
Jag storgillade Origins och spelade det till 100% två gånger på raken. Det är rätt stora skillnader mellan Origins och Odyssey vad gäller rollspelselementen som är mer utvecklade i origins men också att valen påverkar historian. Origins var linjärt på det sättet.
Nu ska man bara vänta till den 5/10 då man var för snål för att pröjsa för den som blir spelbar i dagarna (Idag?).
Höhö skulle aldrig utsätta mig för något sådant, man måste väl ändå pröjsa runt 700kr? Om man inte köper en fysisk utgåva då. Men jag betalar gärna ett par hundringar extra och får spela det före samt får med allt som ska vara med i spelet, och som kommer i framtiden (dvs expansioner).
PS5 och inget annat.
Jag har ett...komplicerat förhållande till Assassins creed.
Vissa delar har varit helt fantastiska, de bygger riktiga vackra världar.
Hade mycket skoj att jaga 100% med Ezio i Rom och Black flag var grymt kul i många avseenden.
Det känns dock så irriterande när man måste lida igenom alla mellansekvenser när man dras ut ur världen och skall typ gå omkring på Ubisofts kontor i Montreal och annat larv. Hatar den delen av spelen verkligen
Förstörde hela känslan för mig i precis alla spel. Den storyn är så fruktansvärt cheesy och förutsägbar och man vill tillbaka in i spelvärlden i stället.
Sedan har de väl pumpat ut så in i helvetes många spel, år efter år det blir som en production line snarare än innovation.
Ser hellre kvalitetstitlar man får vänta på som Mario, Zelda och nu Red Dead.
Det enda spel jag inte har spelat är Origins. Kanske får testa när man får tid över!
Är spelet fyllt till 90% av repetitiva fetchquests som origins var, eller är uppdragen varierande?
Origins blev oerhört tjatigt efter några timmar och var i mångt och mycket en medioker sandlåda. Allting blir inte bättre bara för att man slänger dit lite rollspelselement, utan det blir lätt utspätt bara för sakens skull!
Bra sagt. Det var något som jag verkligen ogillade med Origins också. De hade ungefär 3 side quests. Gå till en bas som är gjord som alla andra och döda folk, åk dit långt bort för att slösa tid och hämta en grej, och eskortera någon korkad lirare en bit. Sandlådan var också trist, och NPCs i världen hade ungefär 3 repliker de skiftade mellan. Kände efter ett tag "JA JAG HÖRDE DET FÖR 254 GÅNGEN IDAG..." gillar verkligen inte den nya riktningen för AC, känns väldigt onaturligt gjord.
Jag har ett...komplicerat förhållande till Assassins creed.
Vissa delar har varit helt fantastiska, de bygger riktiga vackra världar.
Hade mycket skoj att jaga 100% med Ezio i Rom och Black flag var grymt kul i många avseenden.
Det känns dock så irriterande när man måste lida igenom alla mellansekvenser när man dras ut ur världen och skall typ gå omkring på Ubisofts kontor i Montreal och annat larv. Hatar den delen av spelen verkligen
Förstörde hela känslan för mig i precis alla spel. Den storyn är så fruktansvärt cheesy och förutsägbar och man vill tillbaka in i spelvärlden i stället.
Sedan har de väl pumpat ut så in i helvetes många spel, år efter år det blir som en production line snarare än innovation.
Ser hellre kvalitetstitlar man får vänta på som Mario, Zelda och nu Red Dead.
Det enda spel jag inte har spelat är Origins. Kanske får testa när man får tid över!
I Origins är det nästan inget spel alls när du är utanför animus, så det lär du gilla som tusan. Jag hoppas på samma i detta att det är lite av den varan med. Jag hatade också just dessa sekvenser i dom gamla spelen, men det är nästan helt borta i Origins.
PS5 och inget annat.
själv gillade jag Desmond Miles storyn, även den utanför animus, och utan desmond, i Black Flag. Den i Origins är jag dock inget fan av så ni som ogillat de gamla utanför animus grejerna kansne tolererar de nya.
Ja det ska vara så lite som möjligt utanför animus. Jag spelar dessa spel för historien i själva spelet, det som händer utanför skiter jag fullständigt i.
PS5 och inget annat.
@monsterbenke: Gameplay var de lika varandra i strider och klättring. Fast Origin blev ett AC: Dark Souls. BC hade sjöstrider och undervattensimning och allt som kom med det, som var nytt. Så de två skilde sig markant, imo
I drank what?