The Last of Us 2 är 50-60 % färdigt
Spelar igenom Uncharted spelen just nu, ska börja med fyran. Tycker inte alls de var så bra som det sägs, hoppas inte Last of Us är densamma då jag sett fram emot att spela det.
Last of Us är ganska annorlunda, mycket mer storydrivet på en mer "realistisk" och jordlig nivå, vilket också gäller dess gameplay. Det är också betydligt mer slowpace. Uncharted 4 är sjukt vackert och jäkligt kul action blandat med lite galen story, men helt förståeligt att man kan gilla det ena och inte det andra för de är väldigt olika typer av spel.
Last of Us är ganska annorlunda, mycket mer storydrivet på en mer "realistisk" och jordlig nivå, vilket också gäller dess gameplay. Det är också betydligt mer slowpace. Uncharted 4 är sjukt vackert och jäkligt kul action blandat med lite galen story, men helt förståeligt att man kan gilla det ena och inte det andra för de är väldigt olika typer av spel.
Precis, det är ett av de få spelen som inte behandlar spelaren som en 5-åring som inte kan tänka själv och vill ha belöningar hela tiden, plus en välskriven story som känns som att någon orkat bry sig om.
Precis, det är ett av de få spelen som inte behandlar spelaren som en 5-åring som inte kan tänka själv och vill ha belöningar hela tiden, plus en välskriven story som känns som att någon orkat bry sig om.
Jag håller med. Fast det är snarare att de implementerar fotografers förmåga att komponera bilderna så att ditt öga vägleds utan att du känner dig tvingad. Det bara känns "naturligt" som om du själv fattade beslutet var du skulle fokusera dina ögon och vips så upplever du som om att du själv fann vilken väg du skulle gå fast det var kontrast, linjer och perspektiv som vägledde din beslutsprocess.
Men eftersom slutresultatet ändå blir känslan att man inte känner sig behandlad som en 5-åring så tycker iaf jag att det är helt klart bättre designstrategi än "OSD TEXT TUTORIALS" vilket egentligen, om man lägger handen på hjärtat sitt, bara är lat och slarvig level design. Sådana level designers borde få sparken ur spelindustrin, de förstör våra annars vackert designade spel.
Här är en bra video om just hur det implementeras i Uncharted-serien och även i Last of Us:
https://www.youtube.com/watch?v=k70_jvVOcG0&t
EDIT: jag hoppas att detta inte förstör din upplevelse av spelen nu utan att du snarare får en helt annan uppskattning över deras level design strategy.
@McNord: ettan suger. 2an var bäst då det släpptes, inte åldrats med värdighet.. 3an är bra, men kändes som en standalone expansion på 2an.
4an har rätt daterat gameplay, men bra story och miljöer. Snyggt på PS4 pro + 4k/UHD tv.
Lost Legacy kan du skippa helt...
TloU är fortfarande ett av de 5 bästa spelen nånsin gjorda.
/facts
Jag förstår, intressant! Tycker dock att Last of Us gör detta bättre än Uncharted, det känns som man har mer frihet i Last of Us. En annan sak jag gillar i Last of Us är att ammon är mycket mer restriktiv, så att man man välja att ödsla 6-7 kulor på ett ställe men det gör att man har slut på ammo sen och måste börja leta delar för att skapa sig ett nytt vapen som man kan använda en kort stund, det kräver mycket mer planering och tålamod än att ha en ak47 med 300 skott i för att peppra överallt.