Svenska spelbranschen går som tåget – 15 % fler jobb förra året
Bristen på arbetskraft hindrar ännu snabbare utveckling.
#candy-crush, #dataspelsbranschen, #king, #minecraft, #mojang, #spelbranschen, #spelutvecklarindex
Synd att vi har en sådan enorm mängd personer med ingen, låg eller "fel" utbildning. Inte bara spelbranschen som skriker efter kompetens. Ibland undrar man varför inte regeringen verkligen tar tag i det som de hela tiden säger att de skall. Samma med både den nuvarande och med allians-regeringen tidigare. Mycket snack om vikten att få ut fler på arbetsmarknaden, men inget händer.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Just pga detta jag slutade mitt gamla jobb efter 14 år där och utbildar mig just nu!
Hur lång är utbildningen och vilken rekommenderas?
Funderar på att läsa på distans eller halvfart eftersom jag inte kan sluta mitt nuvarande jobb eftersom jag behöver inkomst.
Hur lång är utbildningen och vilken rekommenderas?
Funderar på att läsa på distans eller halvfart eftersom jag inte kan sluta mitt nuvarande jobb eftersom jag behöver inkomst.
Du kan välja att gå två år medieteknik eller studera 4 år inom det och bli civilingenjör. Du kan ju få CSN om du helt slutar jobba. Är du över 25 får du högsta bidraget där så behövs inte lånas så mycket utöver för att klara sig.
PS5 och inget annat.
Lite som är värt att nämna från någon som har gått en av spelutbildningarna och fått ganska god insyn i branchen från perspektivet från någon som försöker bryta sig in i den...
Det utbildas väldigt många som aldrig kommer in i branchen, eller inte blir kvar där längre en kortare praktik/prov-period. Arbetskraft finns, men kraven på dig som vill in i branchen är skyhöga. Du ska vara exceptionellt kompetent och arbetsvillig, att "bara" vara medelmåttig eller hyffsat bra räcker sällan, speciellt inte som designer eller grafiker/artist. Programmerare har det något lättare (relativt sett).
Du ska också vara redo att vidarebilda dig/hålla dig ajour med teknikens utveckling på fritiden, alternativt arbeta en hel del övertid. Att gå med på dåliga villkor och/eller låg lön är också något många gör för att vässa armbågarna...
Det som utbildningarna (de tre jag fortfarande har lite insyn i åtminstone) har satt som Godkänt, är lååångt i från tillräckligt för att komma in i branchen efteråt... Tänker du försöka plugga dig in i spelbranchen, så var beredd på att lägga all tid du har på att utveckla dig själv till den grad att du sticker ut tillräckligt, och glöm inte: Nätverka, fixa kontakter. Utan kontakter så är dina chanser att få jobb i branchen näst intill noll.
Alltid vart sugen på att jobba med spel men samtidigt känns det inte jättekul att sitta och jobba med options-menyer och vara en i mängden på ex. Massives nästa stora ubisoft-satsning.
Isf. vill jag skapa nåt själv och där har man en jobbig uppförsbacke om man vill dra in pengar.
Det är lite nervigt att droppa allt och chansa.
Intressant bloggpost från en rätt insatt kille i ämnet.
https://godotengine.org/article/how-actually-make-your-dream-...
Hade de inte haft slavlöner och övertid var och varannan dag hade kanske fler valt yrket...
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Hade de inte haft slavlöner och övertid var och varannan dag hade kanske fler valt yrket...
Lönerna är absolut lägre än andra brancher tyvärr men går generellt uppåt. Övertid är överlag mycket bättre än för ca 10 år sedan, men förekommer fortfarande (dock har flera bolag äntligen övertidsersättning eller dyl.).
Branchen har blivit "mognare" och framför allt har utvecklarna blivit äldre med familjer vilket gör att argumentet med "passion" inte fungerar lika bra för låga löner och långa dagar.
Hur lång är utbildningen och vilken rekommenderas?
Funderar på att läsa på distans eller halvfart eftersom jag inte kan sluta mitt nuvarande jobb eftersom jag behöver inkomst.
Kan rekommendera dig att kika på www.thegameassembly.com.
2.5 år total utbildning var av ca 6 månader är en praktikplats vid slutet av utbildningen.
//Schmoo
Är man intresserad av spelutveckling hade jag nog snarare föreslagit att man sysslar med det som hobby och knåpar ihop egna verk. Lyckas du så småningom göra något bra som säljer är det garanterat en bättre fjäder i hatten vid jobbansökan än en relevant utbildning.
Den stora fördelen är att om du INTE skulle lyckas så har du inte torskat något annat än fritid på det, vilket känns klart mer lockande än arbetslöshet efter flera års studier med lån som ska betalas.
Är man intresserad av spelutveckling hade jag nog snarare föreslagit att man sysslar med det som hobby och knåpar ihop egna verk. Lyckas du så småningom göra något bra som säljer är det garanterat en bättre fjäder i hatten vid jobbansökan än en relevant utbildning.
Några jag känner som kom in i branchen efter utbildningen, påtade på egen hand med små spelprojekt eller gjorde 3d-modeller på fritiden, som gjorde att dom blev upptäckta av folk i spelföretagen som tyckte dom skulle fixa sig en gedigen utbildning ovanpå den talang dom redan hade.
Så det där med att börja med det som hobby, är ett riktigt bra förslag!
Jag är själv spelutvecklare och har knytit god kontakt med många andra spelutvecklare under den tiden jag pysslat med det. (Jag har ingen utbildning inom området), många av dom jag surrat med sitter på fleråriga utbildningar och dom är alla eniga om att utbildningarna för spelutveckling är bortkastad tid.
Under dom åren du studerar spelutveckling på "grundnivå" så sitter det massor med hemmapulare och gör spel som dom sen har som portfölj när dom ska söka jobb på riktigt.
Ladda hem en spelmotor, följ youtube guider, så lovar jag dig att du kommer lära dig mer än på en utbildning.
Jag kan ta mig själv som exempel, vid årsskiftet beslöt jag mig för att bli spelutvecklare, den 22a September släpper jag mitt första spel på Steam till försäljning, jag har även ett annat survival spel under utveckling (Just Us), finns en tråd under "visa upp dig själv" här på FZ. (till min fördel har jag dock 10+ års erfarenhet av programmering)
Det jag gjort är att studera andras kod, följt youtube och testat mig fram själv.. jag jobbar dessutom en heltidstjänst på 40/h i veckan utöver detta.
Vill man så går det, men man ska vara beredd och förstå att det tar fruktansvärt mycket tid att bli bra.
Det är ju det som är det stora problemet med dagens svenska arbetsmarknad i mitt tycke, kraven dvs. Vilka har blivit smått absurda de senaste 15-20 åren, där man nu kräver något som liknar en c-uppsats för att stå och kränga tobak på pressbyrån, när det egentligen räcker med en 10 minuters utbildning för att fixa kassasystemet och sedan ett par dagars inslussning för att få koll på vilka regler/rutiner som gäller. Klart som fan det är blir en permanent brist på lämplig arbetskraft när kraven är så höga att få uppfyller dem, när det i själva verket är det många som har rätt kompetens/utbildning, men ändå inte anses goda nog. Moment 22 säger hej.
Marknaden har fått precis vad man ville ha, en enorm konkurrens om ett fåtal jobb, en massiv tillväxt och feta vinster och så har man samtidigt mage att skrika om brist på personal och folk med rätt "kompetens". Smaklöst är bara förnamnet!
Spelföretagen i Sverige konkurrerar globalt (Dice, King, Paradox etc) och där krävs vass kompetens för att leverera. Precis som huklen säger, det krävs ett personligt initiativ för att legobita ihop den kompetens som dessa spelföretag vill se. Ofta vill de se exceptionellt bra kunskaper i C++ för utvecklarroller. Skyll inte på politikerna, det handlar om diciplin och planering i princip.
@wigertoods: Fast att staten skjuter in mycket pengar till skolor som utbildar med orimligt låga krav på både inträde och för godkända betyg, är ett problem för politikerna att lösa.
Resonemanget är ju inte att på något sätt tvinga företagen att anställa medelmåttor, eller sådana med opassande/snedvriden utbildning.
Staten kan däremot förska tvinga fram en reformation som gör att utbildningarna måste ha mycket tuffare krav på intag för att sålla bort de som egentligen inte har något där att göra, och sedan ge utbildning som är konkurranskraftig. Klarar inte skolan det så borde de inte få någon statlig finansiering...
Du kan välja att gå två år medieteknik eller studera 4 år inom det och bli civilingenjör. Du kan ju få CSN om du helt slutar jobba. Är du över 25 får du högsta bidraget där så behövs inte lånas så mycket utöver för att klara sig.
Tack. Men jag klarade av min nuvarande utbildning utan lån vilket var så jäkla skönt men då bodde jag hemma dock.
Kan rekommendera dig att kika på www.thegameassembly.com.
2.5 år total utbildning var av ca 6 månader är en praktikplats vid slutet av utbildningen.
Tack för tipset.
Jag är själv spelutvecklare och har knytit god kontakt med många andra spelutvecklare under den tiden jag pysslat med det. (Jag har ingen utbildning inom området), många av dom jag surrat med sitter på fleråriga utbildningar och dom är alla eniga om att utbildningarna för spelutveckling är bortkastad tid.
Under dom åren du studerar spelutveckling på "grundnivå" så sitter det massor med hemmapulare och gör spel som dom sen har som portfölj när dom ska söka jobb på riktigt.
Ladda hem en spelmotor, följ youtube guider, så lovar jag dig att du kommer lära dig mer än på en utbildning.
Jag kan ta mig själv som exempel, vid årsskiftet beslöt jag mig för att bli spelutvecklare, den 22a September släpper jag mitt första spel på Steam till försäljning, jag har även ett annat survival spel under utveckling (Just Us), finns en tråd under "visa upp dig själv" här på FZ. (till min fördel har jag dock 10+ års erfarenhet av programmering)
Det jag gjort är att studera andras kod, följt youtube och testat mig fram själv.. jag jobbar dessutom en heltidstjänst på 40/h i veckan utöver detta.
Vill man så går det, men man ska vara beredd och förstå att det tar fruktansvärt mycket tid att bli bra.
Jag är utbildad CAD konstruktör även om jag just nu är bara en administrations råtta Jag provade dock på Alias vilket är mer fri forms verktyg än dom CAD programmen jag jobbade med. Ska nog kolla på en spelmotor, dock är jag väldigt svag för programmering men allt går att lära sig om man vill eller så skaffar man en partner som gör den biten alternativt. (Eller studera andra som du säger). Jag hade tyckt det hade varit roligast och skapa miljöer dvs (banor) och dylikt vilket verkar vara extremt kreativt och roligt.
Jag måste hålla med många andra här att branschen behöver dock ett uppsving när det gäller löner, arbetstid och annat. Jag sitter på en relativt hög lön för att skumma genom email och skriva några tillbaks dag för dag vilket är ybertråkigt. Men det betalar bra för lite effort. Passion räcker långt men man kan inte låta bli att tycka synd om folk som jobbar ihjäl sig i spelbranschen även om deras passion väger tungt.