En människa kan göra skillnad.

En människa kan göra skillnad.

Cancer. Blotta ordet är ett av de mest frukade i vårt vokabulär. Alla i vuxen ålder känner eller har hört talas om någon som drabbats. Min kusinfru kämpade i fem år innan kroppen gav upp. Vid 35 års ålder efterlämnade hon man och tre små barn. Från att min sambos farbror mottog beskedet till han inte orkade mer, tog det fyra månader. Han hade ett år till pension. Tillsammans med hjärt- och kärlsjukdomar är cancern den största mördaren vårt samhälle känner. 50 000 människor blir diagnosticerade varje år.
En av dem är Gustav. Gustav är 12 år.

Man brukar snacka om att man inte ska gynna konkurrenter. Jag ska alltså egentligen inte länka till andra spelsajter. Samtidigt är vi alla kollegor, vänner, människor och somligt är fullständigt gränsöverskridande. Gustavs mamma Anna lyckades få till stånd en insamling av pengar till lite spel och annat för drabbade barnpatienter. De pengarna åts upp av forskning. Rätt eller fel, jag sitter inte på hela historien. Men när Blogemup så förlänger initiativet, för att visa att en människa kan göra skillnad, är det lätt värt att lägga en halvtimme på att agera. Vara medmänsklig. Har du ett spel du inte spelar, en dublett eller ett spel du tänkt byta in men egentligen klarar dig utan den där hundralappen? Du kan göra ett oskyldigt barn lite gladare. Glada barn kämpar mer. Ditt spel kan bota cancer. Faktiskt.

Iniativet är djupt rörande, och även om det inte handlar om några stora pengar, är det ändå oerhört glädjande att se hur även de stora drakarna hjälper till. Jag och PC Gamer drar också ett litet strå till stacken.

Däremot, Jimmy, CJ, Micke och Gustavs mamma Anna, varför inte upprätta ett PG/BG-konto till nämnda barncanceravdelning också? Med det här gensvaret lär ni får fler spel än till och med en spelnörd kan avverka även med gott om tid i en trist sjukhussal.

Läs hur du gör Gustav och andra drabbade friskare här

#blogg

signatur
1
Skriv svar