Nominera: Årets spel enligt läsarna
Jag har spelat många bra spel i år men det som sticker ut mest är Farming Simulator 2015. Länge sedan jag spelade ett så omsorgsfullt ihopsatt spel. Det märks att personerna bakom det brinner för sin sak och har lagt ned mycket kärlek i sin skapelse.
För dem har lyckats trollbinda en spelare som mig, som aldrig tidigare fastnat för något form av simulatorspel.
The Last of Us: Remastered är nog årets spel för mig, och bland de bästa spelupplevelser i mitt liv. Däremot är det ju ett remastrat spel sen tidigare år så jag antar det inte räknas.
Måste dock säga att Dragon Age: Inquisition är årets spel för mig. Visst kunde grafiken varit ännu bättre (lirar på PS4 så där begränsas man ju en del) men inget spel har någonsin fått mig att stanna upp så många gånger och bara titta mig runt, och högt utbristit "Wow!" över miljöerna. Det är något med hur detaljrika miljöerna är, hur vackert ljuset är och hur "tätt" och välfyllt allt känns som gör att jag faktiskt vill springa runt och utforska. Skyrim gav mig aldrig den känslan.
Sen är det ju det att karaktärerna och relationerna och storyn som vanligt är enormt uppslukande. Det är det första spelet på flera år som jag verkligen har svårt att slita mig ifrån och som jag startar så fort jag har en halvtimme över. Inte ens TLOU gjorde det för mig (än om jag skulle kalla det ett bättre spel), eftersom det stundvis kändes så "svårsmält" med sin story. Dragon Age kan jag spela oavsett vilket humör jag är på.
Väldigt svårt att bara välja en favorit. De spelen jag väljer mellan är;
-Donkey Kong Country: Tropical Freeze
-Diablo III: Reaper of Souls
-Hearthstone: Heroes of Warcraft
-Mario Kart 8
-Super Smash Bros. for Wii U
-Elite: Dangerous
(Detta är baserat enbart på personlig spelglädje och speltid investerat i spelen)
I skrivande stund väger nog Mario Kart 8 tyngst hos mig, så det får bli min nominering.
Det finns f.ö. en bra lista på Wikipedia för den som vill gå igenom spelåret först: http://en.wikipedia.org/wiki/2014_in_video_gaming#January.E2....