Bioshock: Infinite tog sig mot slutet

Flakmonkey

Då är slutet nått i #BIoshock: Infinite och i stort håller jag fast vid de tankar och funderingar jag hade ungefär halvvägs igenom. Det känns verkligen som en run of the mill-shooter kryddad med en handling och skådeplats som klår det mesta i genren. Ett bra spel helt klart och jag tycker verkligen det är värt ett köp för de som inte redan tagit sig igenom det nu när det inte kostar mer än någon hundring.

Jag kan dock inte skaka av mig känslan av att det är en missad chans. De bästa sekvenserna är de där det inte är särskilt mycket action. Där du får utforska miljön, lyssna på inspelningar och har tid att försöka förstå hur allt hänger ihop. Tyvärr är inte de stunderna särskilt många och framförallt inte särskilt många. Det är som om Levine och grabbarna underskattade oss gamers och kände sig tvingade att lägga in actionsekvenser som åtminstone jag inte tycker passar spelet i övrigt.

Att det kommer soldater från alla håll och kanter kan jag tåla i Call of Duty eller något annat liknande spel, men här blir det i mina ögon bara fel. Det blir lite tanklöst eller vad jag nu ska kalla det. Potentialen finns där för att utmana spelarens hjärna rejält men istället väljer man den enkla vägen, actionvägen. Detsamma kan sägas om superkrafterna som finns där men som jag inte la ner någon tankekraft på överhuvudtaget. Uppgraderade inte en enda under spelets gång och det var inga problem att klara av det utan dem. VIssa krafter använde jag inte överhuvudtaget förutom om de var absolut nödvändiga för att lösa någon "klurighet".

[video=13840]

Sen ska man väl inte gå in på lootningen. jag förstår vad de vill göra, men det enda jag gjorde var att hamra på fyrkanten (spelade på PS3) och plockade därigenom på allt jag hittade. Ingen tanke bakom det alls utan det var bara att köra på. En missad chans här också imo och det beror nog tyvärr till stor del på att utvecklarna inte tror att vi (som gamers) inte gillar den typen av djup längre.

Men men, nu ska jag inte vara överdrivet negativ här för det är som sagt ändå ett bra spel. Jag hade kul under mina timmar med det och jag behövde inte tvinga mig själv att sätta mig framför det och ta mig vidare. Presentation är fantastisk och även om handlingen tycks ha kommit fram ur ett behov att vara flummig och verka smartare än vad man är så är den fascinerande. Jag vill veta mer. Speciellt då de två städerna Rapture och Columbia tycks ha mer med varandra att göra än vad iaf jag först trodde.

Jag ska också nämna att shootingen faktiskt är helt okej. Visst tycker jag att det är för mycket, men det är sannerligen inget fel på den så det är inte som att du måste plåga dig igenom den.

Så är det alltså dags att välja ett nytt spel att lira. Har ett par i kö på PS3an tack vare Playstation Plus. Devil May Cry, Sly och Hotline Miami tex. Får se vad det blir till slut, men efter Metro och Bioshock är jag iaf relativt säker på att det inte kommer bli ännu ett FPS.

#blogg

Du behöver inte försvara det helt Det var bra på sina ställen, men fruktansvärt dåligt på vissa ställen. Behöver jag ens nämna att en av "bossarna" återkom tre gånger. Det gjorde i varje fall mig arg.

Det största problemet som jag ser det är att Columbia inte var en levande stad. Föreställ dig hur det hade varit om alla affärer hade varit öppna, om mer folk hade spatserat fram och tillbaka.

De byggd upp en fin grund som de sedan övergav på ett ganska märkligt sätt. Jag tror Ken Levine till slut bara ville få det färdigt.

Slutet var riktigt bra.

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Orkade inte ens spela klart, så jävla enformigt och tråkigt.

Jag tyckte spelet visade rejält med potential i inledningen, innan allt barkade åt h-e och det blev bara pangpang.

(inget fel med pangpang alls, men tempot i storyn blev lidande av att det aldrig varierades med något annat)

Håller med om att det tog sig en aning mot slutet, men ja, på det stora hela känns det som att Infinite slarvade bort det där lilla extra som hade kunnat göra det till något mer än bara en välgjord shooter. Tyvärr gissar jag på att just kommersiella intressen låg bakom att det blev så mycket "hjärndöd" action utan chans till eftertanke – hade teamet fått helt fria händer hade det nog sett lite annorlunda ut.

Att döma av det jag vet om herr Levine verkar han åtminstone själv inte vilja göra standardskjutare, trots allt.

Flakmonkey
Skrivet av Sebastian Lind:

Att döma av det jag vet om herr Levine verkar han åtminstone själv inte vilja göra standardskjutare, trots allt.

Läge för kickstarter kanske? Kanske episoder så att de i relativ lugn och ro kan utveckla spelet och handlingen dit de vill. För det kan ju de har de visat förut och så även bitvis i Infinite

Ja, kanske. Fast ska det vara en "AAA"-stämplad produktion är väl frågan om det räcker med pengarna från Kickstarter? I de sammanhangen vet jag inte riktigt hur långt ens en väldigt lyckad KS-kampanj skulle räcka. Men han driver väl en betydligt mindre studio nu när Irrational lagts ned så det kanske inte är helt omöjligt att de kan komma fram med något lite annorlunda. Hoppas på det.

Medlem

Även fast combaten var lite repetitiv så tyckte jag faktiskt aldrig att det blev tråkigt, och även fast det kanske inte var nödvändigt så blev det mycket roligare när man kombinerade olika vigors/vapen.

Men jo, brister fanns ju...jag måste varit så upptagen med den fantastiska storyn och de underbara miljöerna att jag helt enkelt inte märkte/brydde mig om dem. Sen så måste jag ändå säga att Elizabeth varit en av dem bästa AIn jag någonsin spelat med, en AI som faktiskt tog plats och som man brydde sig om.

I slutändan så kan jag faktiskt säga att Bioshock infinite är det bästa spel jag någonsin spelat. Har man kört Bioshock 1,2 samt Burial at sea DLCt så blir intrycket av serien så mycket bättre, faktiskt så att jag skulle kunna säga att det är den bästa spelserie som någonsin gjorts (imo)..

Bioshock fanboy som jag är så rekommenderar jag verkligen att du köper och kör Bioshock 1,2 samt Burial at sea, det gör bioshock infinite SÅ mycket bättre......

Ja jag vet, jag hålla tyst nu.....

1
Skriv svar