Valves VR-demo "en vakendröm"
Det är inte Skynet som tar över världen, utan VALVe
Gillar detta. Men interfacet kommer bli en plåga för många. Undertecknad är dock så pro att han kan använda tangentbordet utan att titta på det. Teckenuppsättningen finns i huvudet. Kan inte bärga mig för att testa notepad i 3D, eller läsa goda alster.
Det ni.
Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --
Det är ungefär som att säga att en Formel 1 bil är snabbare än en Ford Focus på samma sätt som Valves VR-prototyp ligger mycket längre från konsumentmarknaden än vad Oculus Rift gör.
Det stämmer ju inte. Var får du den idén ifrån?
Oculus Rift presenterades för 2 år sen och mycket tyder på att en release kan vara ganska nära förestående på konsumentmarknaden (kanske så tidigt som sent 2014 enligt vissa rykten).
Valve presenterar sin första prototyp nu och med stor sannolikhet kommer vi inte se den på marknaden förrän om tidigast två år. En så tidig prototyp bygger alltid på komponenter och teknik som är för dyr för konsumentmarknaden idag, men som med utveckling kommer att fungera bra när den släpps.
Därför menar jag att Valves prototyp ligger längre ifrån vad som skulle passa på konsumentmarknaden idag, än vad Oculus gör, och att den därför ligger mer i teknisk framkant för vad som är möjligt.
Så, jo, jag tror faktiskt att det stämmer.
Att gå runt i rummet luktar trådlöst - dedikerad hårdvara med Steam-streaming?
Nackdelen är att det är så lätt att man "går in i väggen"
Blir kul när man ringer till akuten:
- Hej, hur kan jag hjälpa dig?
- Jag har gått in i väggen.
- Hur har du det på jobbet, är du stressad? Din familjesituation?
- Nej alltså jag gick in i väggen när jag spelade.
- Spelar du mycket? Kanske borde du spela mindre?
- Nej, jag...... Ähhh glöm det!
Att gå runt i rummet luktar trådlöst - dedikerad hårdvara med Steam-streaming?
Nackdelen är att det är så lätt att man "går in i väggen"
Blir kul när man ringer till akuten:
- Hej, hur kan jag hjälpa dig?
- Jag har gått in i väggen.
- Hur har du det på jobbet, är du stressad? Din familjesituation?
- Nej alltså jag gick in i väggen när jag spelade.
- Spelar du mycket? Kanske borde du spela mindre?
- Nej, jag...... Ähhh glöm det!
Haha!
Fortfarande litet skeptisk inför spel i nuläget men det måste ju vara en teknik som kan användas på en hel del fronter, jag menar simulationer används ju för träning, terapi och flertalet andra saker.
Men just spel för underhållning, jag vet inte... för mig känns det som om det kommer bli för mycket "ersätt fantasin med tafflig produkt" (i jämförelse). Men kanske fungerar det som supplement om det görs rätt, vem vet
Att inte kunna gå runt fritt sådär är största bristen med Crystal Cove tycker jag. Efter att ha sett många Youtube-klipp på folk som fäster Razer Hydra på riften och således får full tracking oberoende av kamera blev jag besviken på Crystal Coves lösning. Jag har nu förstått att den metod Oculus använder för positionering dock är mycket snabbare än Hydra-fulhacket.
Precis. Oculus använder sig av teknik som idag har ca 30ms latency och de siktar på att få ned den till 20ms eller lägre.
Hydra har 100-150ms latency i sin lösning vilket betyder att positionstracking laggar som att spela på en seg server på andra sidan atlanten...
Det är omöjligt att överdriva hur mycket detta påverkar din upplevelse. Oculus har upprepade gånger sagt att hade det gått få prestanda på trådlös tracking utan kamera så kommer de använda sig av det.
Kanske, men inte helt säkert. Palmer Luckey är övertygad om att deras Crystal Cove är i princip det bästa som går att få för pengar just nu trots det låga priset.
Var kan jag beställa Crystal Cove för pengar??? Är beredd att ge rätt mycket men hittar inte någonstans!
Att inte kunna gå runt fritt sådär är största bristen med Crystal Cove tycker jag. Efter att ha sett många Youtube-klipp på folk som fäster Razer Hydra på riften och således får full tracking oberoende av kamera blev jag besviken på Crystal Coves lösning. Jag har nu förstått att den metod Oculus använder för positionering dock är mycket snabbare än Hydra-fulhacket.
Precis. Oculus använder sig av teknik som idag har ca 30ms latency och de siktar på att få ned den till 20ms eller lägre.
Hydra har 100-150ms latency i sin lösning vilket betyder att positionstracking laggar som att spela på en seg server på andra sidan atlanten...
Det är omöjligt att överdriva hur mycket detta påverkar din upplevelse. Oculus har upprepade gånger sagt att hade det gått få prestanda på trådlös tracking utan kamera så kommer de använda sig av det.
Kanske, men inte helt säkert. Palmer Luckey är övertygad om att deras Crystal Cove är i princip det bästa som går att få för pengar just nu trots det låga priset.
Var kan jag beställa Crystal Cove för pengar??? Är beredd att ge rätt mycket men hittar inte någonstans!
Går inte att köpa, det är bara en prototyp.
Zerp: Nu blandar du ihop latency för displayen med latency for positions tracking. Det finns inga uppgifter vad jag vet än hur snabb deras positions tracking är, men antagligen är den snabbare och framför allt mer precis än hydra varianten.
Latency för position tracking är inbyggt i latencyn till Display,.... De anger fördröjningen för hela kedjan!
Alltså hur lång tid tar det från att du flyttar ditt huvud tills det att skärmen är uppdaterad.
De pratade även om hur snabbt skärmen kan uppdateras (i samband med low percistency) Det rörde sig om 1ms eller mindre för att sätta på / stänga av pixlar med oled skärmen.
Gillar detta. Men interfacet kommer bli en plåga för många. Undertecknad är dock så pro att han kan använda tangentbordet utan att titta på det. Teckenuppsättningen finns i huvudet. Kan inte bärga mig för att testa notepad i 3D, eller läsa goda alster.
Det ni.
Längtar tills jag kan spela MS Röj i VR.
Kan bara hitta bloggar/twitter som rapportera just nu ifrån SDD. Ingen live-ström.
Och det verkar som om de inte kommer släppa deras VR-pryl till allmänheten utan kommer leka med den själva. Men de har fortfarande kontakt med OR.
Att gå runt i rummet luktar trådlöst - dedikerad hårdvara med Steam-streaming?
Nackdelen är att det är så lätt att man "går in i väggen"
Blir kul när man ringer till akuten:
- Hej, hur kan jag hjälpa dig?
- Jag har gått in i väggen.
- Hur har du det på jobbet, är du stressad? Din familjesituation?
- Nej alltså jag gick in i väggen när jag spelade.
- Spelar du mycket? Kanske borde du spela mindre?
- Nej, jag...... Ähhh glöm det!
Jag har jobbat på akuten och har faktiskt varit med om en tv-spelsrelaterad skada. En man hade skurit upp handen när han skulle modda sin Guitar Hero-gitarr
Fortfarande litet skeptisk inför spel i nuläget men det måste ju vara en teknik som kan användas på en hel del fronter, jag menar simulationer används ju för träning, terapi och flertalet andra saker.
Men just spel för underhållning, jag vet inte... för mig känns det som om det kommer bli för mycket "ersätt fantasin med tafflig produkt" (i jämförelse). Men kanske fungerar det som supplement om det görs rätt, vem vet
Ja. Spel som underhållning? Tror helt klart att det är en fluga, likaså internet.
Lorem ipsum dolor sit amet
Det är ungefär som att säga att en Formel 1 bil är snabbare än en Ford Focus på samma sätt som Valves VR-prototyp ligger mycket längre från konsumentmarknaden än vad Oculus Rift gör.
This! +1
The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.