Fragzone – Josef Fares sågar långa spel
Bra spel handlar om vad de innehåller, inte hur långa de är. Josef Fares tar i avsnitt fyra av Fragzone chansen att förklara varför långa spel ofta är en riktigt dålig idé.
Fast det handlar ju också om att få valutan för pengarna. Jag tänker inte lägga ut 250-500:- på ett spel som håller lika länge som en hyrfilm för 30:-.
Inte ens om spelet ger en 30 gånger bättre upplevelse än hyrfilmen? (Jag vet, sånt kan inte mätas. Men vi kan låtsas för diskussionens skull.)
Fares menar ju att valuta för pengarna handlar om kvalitet, inte kvantitet.
Fast det handlar ju också om att få valutan för pengarna. Jag tänker inte lägga ut 250-500:- på ett spel som håller lika länge som en hyrfilm för 30:-.
Jomen det är ju inte de det handlar om. Det handlar om att det ska vara kul gameplay och inte bara massa återanvänd tråkig gameplay som känns helt meningslös bara för att spelet ska bli längre. kvalitet före kvantitet
Fast det handlar ju också om att få valutan för pengarna. Jag tänker inte lägga ut 250-500:- på ett spel som håller lika länge som en hyrfilm för 30:-.
Inte ens om spelet ger en 30 gånger bättre upplevelse än hyrfilmen? (Jag vet, sånt kan inte mätas. Men vi kan låtsas för diskussionens skull.)
Fares menar ju att valuta för pengarna handlar om kvalitet, inte kvantitet.
Nix. Kan jag klara spelet på 1-2 timmar lägger jag inte ut den summan. 100-150kr högst. Tvekar att spel kan bli så bra så man skulle vilja spendera 500 kr för ett sådant kort lir, inte funnits något sådant spel hittils om du frågar mig.
Fast det handlar ju också om att få valutan för pengarna. Jag tänker inte lägga ut 250-500:- på ett spel som håller lika länge som en hyrfilm för 30:-.
Inte ens om spelet ger en 30 gånger bättre upplevelse än hyrfilmen? (Jag vet, sånt kan inte mätas. Men vi kan låtsas för diskussionens skull.)
Fares menar ju att valuta för pengarna handlar om kvalitet, inte kvantitet.
Nix. Kan jag klara spelet på 1-2 timmar lägger jag inte ut den summan. 100-150kr högst. Tvekar att spel kan bli så bra så man skulle vilja spendera 500 kr för ett sådant kort lir, inte funnits något sådant spel hittils om du frågar mig.
Håller bara med, köper man ett spel för typ 500-600spänn vill man ju att det ska hålla ett tag, inte bara över en kväll/helg.
Bioshock 1 är en av få spel som är lika kul på slutet som i början, och det är ett långt spel jämfört med dagens spel, även ett bättre spel än dom flesta av dagens spel. Så visst, många spel är onödigt långa, men många spel är även alldeles för korta. Det beror helt på vilket slag spel det är, och andra faktorer. Om folk tröttnar innan spelet är slut, så är det utvecklarna som gjort ett ett dåligt jobb för att hålla spelaren intresserad....Spel som jag ville tycka om och spela, men tröttnade mitt i... (Bioshock Infinite (tyvärr:()Crysis 1,2,3, BF3 SP, Assassisn Creed 1-2 mfl).
Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)
Jag håller verkligen med. Jag brukar verkligen tröttna jättesnabbt på dagens spel. Kolla på Assassin's Creed och Skyrim. Det är i princip likadant gameplay hela tiden och tar aaaaldrig slut. När jag spelar ett singleplayer-spel vill jag inte ha skalan av ett MMO. Ska priset vara en faktor kan man väl kanske justera det efter mängd innehåll på nåt sett. Eller inte... Dubbeleggat svärd det där.
Betalar jag sammma summa för ett spel man klarar ut på lagom tid jämtemot ett som tar en evighet ser jag det lite mer (strikt personligt sett) som att jag betalar det extra för att få hela upplevelsen, då jag inte hade orkat köra igenom det annars och aldrig rört det igen. Nuförtiden finns det så himla mycket spel som man vill köra igenom också, men det finns helt enkelt inte tid, särskilt inte när man har jobb, och man vill hitta på något annat med sitt liv än att bara sitta och spela.
Jag håller absolut inte med, i alla fall är det inte så enkelt. Ett bra spel vill jag spela länge, ha en resa i. Jag bryr mig egentligen mindre om slutmålet - jag ser hellre en resa som är minnesvärd. Nu kan ju det vara ett kort spel också, men det är ju inte det som är viktigt.
Tycker det är ett väldigt begränsat resonemang, även om jag förstår att det handlar om kvalitet/kvantitet. Men som sagt tycker jag inte spellängd avgör det, om man nu inte märker på spelet att det blivit tokrushat pga deadlines. Kanske är det så att jag tycker det viktiga är hur man planerar/prioriterar sin speldesign.
Håller med fares, vet inte hur många spel jag efter 15-20h undrar när det blir klart.. tappar spelglädjen lite. Senaste jag tänkte så var nya mario rpg spelet, mario & luigi dream team, efter ca 20h ville jag bara att det skulle ta slut, samma saker återkommer osv.
Jag spelar hellre ett spel på 2-3h flera gånger än ett spel som tar 20+. 20h+spelen spelar man oftast bara 1 gång.
Edit:
jag lägger mer än gärna ut upp till 500kr på ett spel oavsett längd. Det är värre när man köper ett spel för 700kr i butik, man tröttnar ändå på ett spel förr lr senare.
Fast det handlar ju också om att få valutan för pengarna. Jag tänker inte lägga ut 250-500:- på ett spel som håller lika länge som en hyrfilm för 30:-.
Inte ens om spelet ger en 30 gånger bättre upplevelse än hyrfilmen? (Jag vet, sånt kan inte mätas. Men vi kan låtsas för diskussionens skull.)
Fares menar ju att valuta för pengarna handlar om kvalitet, inte kvantitet.
Nix. Kan jag klara spelet på 1-2 timmar lägger jag inte ut den summan. 100-150kr högst. Tvekar att spel kan bli så bra så man skulle vilja spendera 500 kr för ett sådant kort lir, inte funnits något sådant spel hittils om du frågar mig.
Det är ju precis vad det kostar på Steam. 13,99 EUR dsv ca 120 spänn
Fast det handlar ju också om att få valutan för pengarna. Jag tänker inte lägga ut 250-500:- på ett spel som håller lika länge som en hyrfilm för 30:-.
Inte ens om spelet ger en 30 gånger bättre upplevelse än hyrfilmen? (Jag vet, sånt kan inte mätas. Men vi kan låtsas för diskussionens skull.)
Fares menar ju att valuta för pengarna handlar om kvalitet, inte kvantitet.
Nix. Kan jag klara spelet på 1-2 timmar lägger jag inte ut den summan. 100-150kr högst. Tvekar att spel kan bli så bra så man skulle vilja spendera 500 kr för ett sådant kort lir, inte funnits något sådant spel hittils om du frågar mig.
Hade det inte funnits det hade spelundustrin aldrig blivit så stor som den idag är, förr var det väldigt vanligt med korta spel som kostade flera hundra kronor att köpa. Spel idag är löjligt billigt, tusan vad pengar jag hade kunnat spara om spel hade kostat lika mycket förr som de gör idag.
Att många vill att spel ska vara längre beror ju på att de tycker om det som spelet innehåller.
Vad är det för fel att återanvända en aspekt i ett spel flera gånger så länge spelaren njuter av det?
Jag har inget emot korta spel heller, men så bör priset anpassas.
Fast det handlar ju också om att få valutan för pengarna. Jag tänker inte lägga ut 250-500:- på ett spel som håller lika länge som en hyrfilm för 30:-.
Inte ens om spelet ger en 30 gånger bättre upplevelse än hyrfilmen? (Jag vet, sånt kan inte mätas. Men vi kan låtsas för diskussionens skull.)
Fares menar ju att valuta för pengarna handlar om kvalitet, inte kvantitet.
Nix. Kan jag klara spelet på 1-2 timmar lägger jag inte ut den summan. 100-150kr högst. Tvekar att spel kan bli så bra så man skulle vilja spendera 500 kr för ett sådant kort lir, inte funnits något sådant spel hittils om du frågar mig.
Hade det inte funnits det hade spelundustrin aldrig blivit så stor som den idag är, förr var det väldigt vanligt med korta spel som kostade flera hundra kronor att köpa. Spel idag är löjligt billigt, tusan vad pengar jag hade kunnat spara om spel hade kostat lika mycket förr som de gör idag.
Men det är en helt annorlunda värld vi lever i när det kommer till alla medier och levnassätt. Att jämföra hur det var förut är otroligt svårt.
På den tiden var spelen också (många) väldigt svåra så det skulle lägga mer speltimmar på spelet.
Fast det handlar ju också om att få valutan för pengarna. Jag tänker inte lägga ut 250-500:- på ett spel som håller lika länge som en hyrfilm för 30:-.
Inte ens om spelet ger en 30 gånger bättre upplevelse än hyrfilmen? (Jag vet, sånt kan inte mätas. Men vi kan låtsas för diskussionens skull.)
Fares menar ju att valuta för pengarna handlar om kvalitet, inte kvantitet.
Nix. Kan jag klara spelet på 1-2 timmar lägger jag inte ut den summan. 100-150kr högst. Tvekar att spel kan bli så bra så man skulle vilja spendera 500 kr för ett sådant kort lir, inte funnits något sådant spel hittils om du frågar mig.
Det är ju precis vad det kostar på Steam. 13,99 EUR dsv ca 120 spänn
Jag pratar inte om det spelet utan bara i ren allmänhet
Läs vad Tomas skrev som jag svarade på, handlade inte om Josef Fares spel just då.
Ja Tetris och alla repetativa pussel spel är allså då värdelösa, har svårt att hålla med även om Josef kanske har rätt när det gäller roliga små barn spel.
Men hans syn på att repetition skulle vara dåligt, det är så olika från spel och spelare.
att det inte går att döma rakt av på det sättet han utrycker det.
Spel som Pokemon och Simcity mm bygger på just repetition och samlande.
Vi spelare är olika, den typ av spel Josef beskriver är en sorts spel jag själv inte har nått intresse för.
Men uppenbart är att andra Älskar det med tanke på hur bra det gått för Brothers.
Det är ju skillnad på långa spel och stora spel. Varken Assassins Creed eller Skyrim är särskilt långa. Jag klarade tex AC3 på mindre än 10 timmar och Skyrim är väl knappt 6 timmar. Sen finns det så otroligt mycket extra i de spelen och det är det som gör det stort, inte långt. Välj valfri fps och kampanj delen är väldigt sällan över 8 timmar.
1# FZ Troll
Är med 36 år gammal, och jag undrar vad för spel han spelade som tog enbart 4-5 timmar på 90 talet. Kan säga att det var då inga äventyrs spel, Fps spel eller rts spel. Med tanke på att man dog så extremt mycket så tog det bra mycket längre.
Mycket snack lite verkstad från den killen som vanligt.
Jag tycker att nuförtiden så är det alldeles för många spel som "overstay their welcome" att spelen känns medvetet utdragna endast för att folk ska få en illusion av att dom fått en valuta för pengarna.
Jag håller helt och hållet med Josef att jag hellre tar kvalité före kvantitet.
Många spel nuförtiden tar för jävla lång tid, och jag har sällan tid att spela klart spel längre.
Sen har vi spel som The Witcher serien som het klart och tydligt så mycket kvalité och längd att jag blir super glad och är nästan i extas efter att jag är klar med spelen.
Bra spel är bra spel oavsett längd. Sen kan man ju tycka att ett spel på t.ex 3 timmar kanske inte ska kosta 500kr. Men det är oxå därför jag gillar idie-spel så mycket. Sällan för långa och många många kanon spel till ofta ett väldigt grymt pris. Och sen att t.ex Humble bundle osv finns är oxå bara kanon!
Kan nämnas att jag är 28år, har inget fast jobb, utan går på arbetsterapi , så jag har oftast mycket mer tid än många att spela. men ändå finner jag det svårt att spela klart många spel nu förtiden pga att dom är för långa och repetitiva.
Fares ett större skämt än hans filmer.
Skyrim 300h
Fallout new vegas 150h
WoW 400D
osv osv bara för han inte har tålamod att sitta still längre än 30min så betyder ju inte det att det är en dålig ide.
Ett spel som klaras på under 20h förstagången man spelar dem (speeedrun ej inräknat) är ju klara besvikelser.
Lite som billys panpizza det står pizza på det men smakar mest bara unket.
Jag köper inte spel för 400-500 om de inte har minst 10 timmars speltid. Lata utvecklare fötjänar inga pengar.
Föredrar personligen långa spel med en djup handling och historia.
Absolut! Spel som Baldur's Gate 1+2, Dragon Age, Mass Effect, Neverwinter Nights 2, KotOR 1+2 hade varit extrema besvikelser om de höll i mindre än 15 timmar.
BG spelen samt Dragon Age hade jag minst 50 timmar på. Dragon Age Orgins klockade jag 90 timmar på första genomspelningen! BG 2 mer än så!
Ville aldrig att det skulle ta slut
Förlåt om jag går lite offtopic nu, men denna template "longform" för artikel var riktigt värdelös. Era webdesigners borde veta bättre! Finns ingen konformitet (textstorleken blir bara mindre och mindre desto längre ner man går på sidan...) och sen så använder ni inte hela ytan för kommentarsfältet!!! Lägg en arg lapp på deras arbetsbord!
För att kommentera på artikeln: Sen när gör ett släppt spel en till en bransch-vetare? Skulle ta allt han säger med en rejäl nypa salt!