The Elder Scrolls
The Elder Scrolls en RPG-serie som kan spelas i första person och i de senare delarna även i tredje person.
Spelen är utvecklade av Bethesda Softworks vars debutspel var Gridiron! som utkom till Amiga och C64.
Det första spelet i Elder Scrolls-serien heter The Elder Scrolls: Arena och släpptes 1994 till DOS, 2004 släpptes det gratis för allmänheten när Bethesda firade Elder Scrolls 10-årsjubileum. Det spelet delvis är känt för är dess oförlåtande start som var väldigt svår för nybörjare att sätta sig in. Till och med Ken Rolston (Lead Designer till TES III) sa att han klarade sig genom "startgrottan" en av tjugo gånger. Något kontroversiellt var också att ifall man utforskade för mycket ute i världen så kraschade spelet och man var tvungen att installera om spelet för det blev för mycket minne att hantera.
The Elder Scrolls: Arena handling
Kejsaren, Uriel Septim VII har blivit tillfångatagen och förd till en annan dimension (Som i Elder Scrolls IV: Oblivion visade sig vara just Oblivion). Jagar Tharn personifierar Uriel Septim VII när denne är infängslad. Det enda sättet att få tillbaka den riktiga kejsaren är att hitta de åtta delarna av "The Staff of Chaos". Efter att bitarna har blivit insamlade ska man strida mot Tharn i "Imperial City". Ria Silmane är Jagar Tharns lärling under tiden som han styr tronen med en järnhand. Jagar Tharn lyckas dock inte korrumpera henne så han beslutar sig för att döda henne. Hon lyckas vara vid liv tillräckligt länge för att berätta för spelaren hur man ska ut ur borgen man är i. Sen kretsar huvuduppdragen kring att man ska hitta olika artefakter som Silmane vägleder dig till genom dina drömmar. Varje gång du sover efter att ha hittat en artifakt uppenbarar hon sig bredvid dig och vägleder dig till nästa skatt.(Förlåt ifall det blev osammanhängande)
Det andra spelet i serien heter The Elder Scrolls II: Daggerfall och släpptes 1996 till DOS. Daggerfall har den största spelytan i serien och av alla spel någonsin faktiskt, dock inte så konstigt då miljöerna generas slumpmässigt...
The Elder Scrolls II: Daggerfall handling
Daggerfall är en stad i "Bretons" hemland High Rock. Spelaren får en personlig förfrågan av kejsaren för att åka dit. Kejsaren vill att man dels ska fria spöket av Kung Lysandus från hans jordliga (Tamrieliga, kanske?) fängelse, och dels så ska man få ett brev från en spion som är medlem i "The Blades". I brevet står det att Lysandus mor Nulfaga vet platsen där den s k Mantella befinner sig. Vilken är nyckel till att återuppliva den första Numidum (En väldigt kraftig järngolem). Kejsaren vill att spionen ska tvinga Nulfaga att säga den s k Mantella's plats så att dom äntligen kan få chansen att återuppliva Numidum. Efter en del oturliga händelser och förvirring så hamnar brevet i en orcs händer närmare bestämt orcen Gortworg. Gortworg har ingen aning om vad en Mantell är så han rådfrågar Mannimarco "king of Worms" (Necromansernas ledare). När detta händer så håller "The Underking" (som f.ö förstörde den första Numidum efter att Tiber Septim använde den för egen vinning) på att bli allt mäktigare i en viloplats i High Rock. För att kunna ge "Manntellan" till någon så måste spelaren döda Lysandarus mördare. Spelet har f.ö 6 slut som jag tänker spoila för er.
- "If the player activates the Mantella himself while in possession of the Totem (the controlling device of the Numidium), the Numidium will slay the player, go out of control, and be destroyed by Imperial forces.
- If the player gives the Mantella to the Underking, he absorbs its power, passes into eternal rest, and creates a large "magicka free" area around himself.
- If Gortworg is victorious, he uses the Numidium to destroy the Imperial forces and the "Bay Kings," the "rulers" of the several provinces of the Iliac Bay. The Underking arrives shortly thereafter to destroy the first Numidium once and for all, losing his own life in the process. Gortworg then succeeds in creating Orsinium, a kingdom of Orcs.
- If the Blades are victorious, they succeed in recreating the first Numidium and use it to defeat the Bay Kings, defeat the orcs, and to unite all the provinces of Tamriel under the Empire once again.
- If one of the Bay Kings wins (any of them), they use the first Numidium to defeat all the other kings just before the Underking destroys it and himself.
- If the King of Worms receives the Mantella, he uses it to make himself a god." Sluten är saxxade från Wikipedia.
(ursäktar även här ifall det blev osammanhängande)
The Elder Scrolls III: Morrowind släpptes 2002 till PC och Xbox (I Europa släpptes det 2:a Maj till PC och 22:a November till Xbox). Morrowind är min favorit i serien för dess sköna design, vapnen, levelsystemet, ptja, allt!
The Elder Scrolls III: Morrowind handling
Handlingen i Morrowind kretsar främst kring halvguden Dagoth Ur som bor (bor och bor) i berget "Red Mountain". Han har använt "the Heart of Lorkhan" (en liten hjärtliknande artifact) för att ge sig sig själv kraft och t.o.m bli odödlig så att han kan driva ut "Imperials" (som ockupperar Morrowind) ur Morrowind. Spelaren är en brottsling som i början av spelet följer med en båt till Seyda Neen där han ska bli frisläppt [tack vare Kejsaren]. Spelaren visar sig vara nån slags inkarnation av hjälten Nerevar som kallas "The Nerevarine". Medans man spelar igenom main-questen får man reda på allt mer om Dagoth Ur och Nerevarine's förflutna. Till slut får spelaren hjälp av House Hlaalu och Ashlander klanerna för att störta Dagoth Ur. När man möter Dagoth ska spelaren försöka förstöra "Heart of Lorkhan" för att troligen få död på halvguden.
Morrowind var väldigt snyggt på den tiden
The Elder Scrolls IV: Oblivion handling (suck)
Spelaren kastas in i Cyrodiil som håller på att bli belägrat av Mankar Camoran och halvguden Dagon. Till sin hjälp har dom lyckats öppna portar till/från Oblivion så att dom kan börja sin Daedra-invasion av Tamriel. Spelaren ska förstås försöka hindra detta och får hjälp av kejsarens livvakter "The Blades" samt kejsarens son, Martin. För att försöka få stopp på hela invasionen måste dom få tag på "The Amulet of Kings". Det är väl ungefär handlingen i Oblivion i ett litet nötskal.
Mer kommer förhoppningsvis senare
Reserverar mig inför eventuella fel.
Kommer antagligen ingen "update" då intresset visade sig vara relativt svalt. Svalt och svalt.. det var ju för fan OBEFINTLIGT *crybaby*
<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(
Daggerfall.... galet stort spel, iofs var ju 90% av det likadant men endå. Vissa av dungeonsarna i det kunde ju ta flera dagar att spela igenom och det var väldigt lätt att gå vilse, även om man hade en ganska spexig 3d karta.
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Hörde att arena inte va nåt vidare e det sant?
"va" - Jo du, det var riktigt grymt. Är - nej, skulle inte kunna tänka mig att spela det idag.
<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(
Men finns väl inte så mycket att diskutera här, morrowind var grymt skoj iallafall, det var tyvärr inte oblivion ^^
Tillräckligt för att folk ska få en bra uppfattning om hur spelen är och vad de går ut på, även om man helst ska läsa igenom den lore som finns för att ha en riktig insikt i varför Tamriel ser ut som det gör.
Alltid trevligt att se att det finns de som ett lika stort intresse i dessa spel som jag, man kan verkligen spela dem och aldrig bli uttråkad, tack vare den enorma mod-scenen som skapats av både spelarna och av Bethesda själva.
Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort
jag tycker både Morrowind och Oblivion var bra spel båda hade sina för/nackdelar Morrowind tyckte jag har fler mini Quest och bättre handling än Oblivion, fast jag tyckte Oblivion har färre men roligare quests, ibland kan man få ett quest när mna inte är beredd på det. (nu sa jag inte alla för/nackdelar)
Everybody needs help.
Böcker som är baserade på Elder Scrolls. Japp det säger Elder Scrolls senaste pressmeddelande bara 3 dagar efter att jag läst ut "The Stolen Throne" som är en prequel till Dragon Age Origins. Timing? Ohja.
http://www.bethsoft.com/eng/news/pressrelease_042709-3.html
<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(