Simcity har sålt över 2 miljoner exemplar
Fick inte mitt köp, vet att det finns fler och fler som jag som gör såna beslut även när det gäller spel som vi vill ha till viss del.
Det kanske inte stoppar Sim City från att sälja 2 miljoner kopior men annars hade det kanske blivit 2.5+ miljoner redan och hoppas att dom som inte köpte spenderar pengarna på spel som visar mer respekt för kunden/gamers.
Kvalificerat BS från Gibeau att de underskattat "spelets dragningskraft". De visste hur många som förbokat och kunde dimensionerat enligt det. Dessutom kunde de belastningstestat sina servrar och övrig infrastruktur efter förväntad belastning samt x10 på det. Om nu viljan funnits att ta den kostnaden i förhand. Något ljushuvud tyckte väl det var mer ekonomiskt att låta kunderna ta smällen om något händer - vilket hände.
Eftersom online delarna bara utgörs av DRM skyddet så hade de även kunnat lägga in mekanismer alternativt skickat ut en patch som inaktiverar funktionen. Allt går att lösa, men det grundas också på hur man betraktar sin kundbas. EA har inte kunden i fokus helt enkelt. De kan inte få fokus heller förrän de drar sina huvuden ur röven.
"Games Online is hard". Tacka fan för det. Det är komplext, dyrt och inget för nötter som Maxis/EA. SimCity är dock inget online spel. Att ha ett online DRM skydd och savegames central gör det inte till ett onlinespel. Varför ens göra ett i grunden offlinespel till "online" över huvud taget?
Nu har de gått ut med för många BS argument för att motivera designbeslutet så de kan inte längre backa. Det är för svårt få tillbaka skiten i hästen helt enkelt. Argumentet som tog priset var att servrarna behövs för att göra simuleringsberäkningar. Den är svår att toppa.