DayZ-utvecklare: "Mod-scenen är långt ifrån död"
Jag får väll passa på att göra lite reklam för den bästa modden jag spelat, nämligen Brutal DooM!
20 år gammalt, men med modden så krossar det även dagens skräpiga fps haha.
Såg riktig mysigt ut med alla nya funktioner.
Jag förstår att ett företag som Dice, med en utgivare som Electronic Arts inte lägger ner resurser på att bättre stödja moddar.
Hur skulle det se ut.
– Vi vill lägga ner några månaders arbete och ett antal hundratusen på att göra det lätt för folk att skapa eget material till spelet, så vi slipper släppa mindre expansioner och så.
Jag förstår grejen och att Battlefield-serien har saker som inte Arma-serien har. Förstnämnda känns mer kvalitét och det alternativet vill jag ha. Samtidigt är jag överlycklig när spel som Arma III och Mount & Blade: Warband praktiskt taget slänger gratis användargenererat material på en.
Nu är inte jag jätteinsatt i spelutveckling men "mod-tools" borde ju vara exakt samma program (nedbantat?) som utvecklaren själv använder när de skapar grundspelet i sig?
Alltså de skapar ett program där de importerar objekt och allt vad det nu är för att sedan bygga banor och allt vad det kan vara, eller hur?
Så det borde ju inte vara svårt att skapa det?
Kommer ihåg när det var BC2 som stod på tapeten och det saknades mod-tools, då kom det något skitsnack om pipelines hit och dit och det skulle vara alldeles för svårt för en moddare.. jo tjena.
ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb
hypokrat,.
Fick googla en stund för att förstå att du nog menade "hycklare". Jag trodde ett tag jag skulle få lära mg ett nytt ord : (
Det är slangsvängt från de viktigare delarna i Norrland.
Jag gillar de!
Jo justa ja! OnT buuoo...ea..mods..gtaV.. nej jag har inget vettigt att tillföra
woop woop
Moddning död, tillsammans med PCgaming då? *gapflabb*
..Steam workshop...finns mer moddar där än vad man hinner spela under en livstid? För att inte tala om alla moddar som finns utanför workshopen, lite sådär oldschool när man måste kopiera filer själv. Fallout new vegas exempelvis.
Jag förstår att ett företag som Dice, med en utgivare som Electronic Arts inte lägger ner resurser på att bättre stödja moddar.
Hur skulle det se ut.
– Vi vill lägga ner några månaders arbete och ett antal hundratusen på att göra det lätt för folk att skapa eget material till spelet, så vi slipper släppa mindre expansioner och så.
Jag förstår grejen och att Battlefield-serien har saker som inte Arma-serien har. Förstnämnda känns mer kvalitét och det alternativet vill jag ha. Samtidigt är jag överlycklig när spel som Arma III och Mount & Blade: Warband praktiskt taget slänger gratis användargenererat material på en.
Du kan ha rätt, jag har inga försäljingssiffror att gå på, men ta Skyrim som exempel. Moddar till miljarder, och samtidigt så släpper dom expansioner i form av DLC.
Varför kan inte Dice och EA göra samma sak? Är dom rädda för att communityt ska springa ifrån dom när det gäller kvalité och vad gamers vill ha?
För mig känns det tvärtom, Arma och liknande spel är kvalité, och är det något fel kan man lita på att någon, någonstans fixar det, är det fel i BF3 får man be till EA och sen...sen sitter man där på ett forum o gnäller.
Vill minnas att jag läst exempel på communityhotfix/mods som kommit day0 istället för day469 pga att vissa inte orkar göra klart sina produkter innan release. Dvs, helt utan budget och lön löser man problem gratis.
Hade ju varit skönt om Dice kunde vara ärliga, istället för att komma med "det är komplicerat" etc etc, visst det är säkert skitsvårt, jag har ingen aning.
Men kan man inte bara säga rakt ut att "nej vi tror att vi får mer pengar om vi skiter i att ha modstöd, o så slipper vi mer krav från våra redan gnälliga kunder", istället för att påstå motsatsen som att det inte fanns något intresse. Vilka kunder går på detta resonemang?
hypokrat,.
Fick googla en stund för att förstå att du nog menade "hycklare". Jag trodde ett tag jag skulle få lära mg ett nytt ord : (
Det är slangsvängt från de viktigare delarna i Norrland.
"Hypokrat"
Jag trodde också jag skulle få lära mig ett nytt svenskt ord.
Dags att införa det i SAOL!
"Patrick Bach från svenska Dice sa nyligen i en intervju angående Battlefield 3 att han var rädd att mod-scenen var på väg att dö ut. Det gjorde honom nedslagen."
Detta otroligt korkade uttalande har jag totalt missat. Hur fan kan karl spotta ut sig nåt sånt när han själv chefar för ett spel som totalt saknar stöd för moddning och e-sport. *kokar*
Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz
Vad ska han säga liksom? Att motivera att man inte vill ge modstöd för att man vill sälja grejerna själv och inte att fans gör bättre grejer gratis är inte helt lätt...
Jag kunde i alla fall önska att man var ärliga och inte försökte tramsa runt. Ärlig men fel är bättre än lögner och fel.
나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야
Patrick Bach kan ju gå och hänga sig långsamt när han kommer med såna där falska påståenden.
Bf kommer dö ut snarare ifall dom ska fortsätta förstöra spelen som dom gör.
Det tror jag i och för sig inte. Även BF4 kommer toksälja som tusan och bli en rejäl kassako. Lägg sen till toksales på DLC så blir det en rejäl bas för "BF5".
Däremot har de ju effektivt dödat modscenen och klanscenen i sin spelserie.
나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야
Tro fan att modscenen dör ut när man inte kan modda många spel längre. GENIUS!
Visst kan de komma med ursäkter om att de använder massa olika program och verktyg som de inte kan ge ut men de har då gjort valet att använda dessa verktyg. Hade de haft något intresse för att få moddar hade de kunnat haft moddar men det gjorde de inte och då finns det inga moddar vilket gjör att modscenen är död. Dock släpps och uppdateras fortfarande moddar till BF2 så jag vet inte riktigt hur den kan vara "död".
Är grundspelet bra säljer det bra, och dom kan sälja dlc även om där är mod-stöd.
Är däremot grundspelet kasst eller väldigt smalt finns det sämre möjligheter att sälja dlc. Däremot om det finns modstöd och det kommer nån mod som blir populär kommer grundspelet att sälja mer.
Ytterligare en grej varför vi ser färre modbara spel är förmodligen hela den här multiformats grejen.
Och även när det gäller det så är det vinstintresse som ligger bakom, man anser det blir för dyrt att plita dit modstöd för endast en plattform antar jag.
Historiskt sett har ju moddar tidigare betytt en del för spelutveclare, ni minns kanske counterstrike
Död ? Han borde titta bara på spel som Fallout och Skyrim Civ serien. Samt polan snaka om att Freelancer har haft mods och updates länge. Ett annat lir som förbättrats av mod community är Vampire the Masquerad. Och så kommer Star Citizen att komma samt massa annat som går att moda.
Håller med alla andra, det är utvecklarnas fel, så skyll inte på moddarna!
Man moddar för att förbättra där man kanske saknar något, inte tvärt om, detta fattar dock inte dem stora gubbarna, så därför försvinner moddarna från mainstreamspelen och går djupare på sådant som funkar!
"– Det är ledsamt att säga. Vi har sett en del coola moddar men med tanke på att spel blir alltmer komplicerade att bygga blir det också mer komplicerat att modda dem. Så vi ser en nedåtgående spiral. Sorgligt men sant."
Sorgligt men lögn.
Vem är det som förhindrar modverktyg? DICE och company.
Det är svårare idag men också många fler som sysslar med det. Dessutom är modverktygen idag ofta enklare att använda än de var för 10 år sedan.
Anledningen varför modscenen "dör" är att det gör det svårare att tjäna(läs: mjölka) pengar ur de som spelar spelen.
Spel som har modstöd, som t.ex. Portal 2, gör väldigt bra ifrån sig.
Jag förstår att ett företag som Dice, med en utgivare som Electronic Arts inte lägger ner resurser på att bättre stödja moddar.
Hur skulle det se ut.
– Vi vill lägga ner några månaders arbete och ett antal hundratusen på att göra det lätt för folk att skapa eget material till spelet, så vi slipper släppa mindre expansioner och så.
Jag förstår grejen och att Battlefield-serien har saker som inte Arma-serien har. Förstnämnda känns mer kvalitét och det alternativet vill jag ha. Samtidigt är jag överlycklig när spel som Arma III och Mount & Blade: Warband praktiskt taget slänger gratis användargenererat material på en.
Visst, jag förstår vad du menar, men jag är inte övertygad om att det nödvändigtvis är så att moddar konkurrerar med DLC.
Moddar kan ofta vara väldigt annorlunda än orginalspelet och ta ut svängarna ordentligt, helt enkelt göra saker som inte spelutvecklarna vågar/kan göra själva.
Bra modstöd kan fungera som ren reklam och en anledning för många att ens köpa spelet, dvs leda till en större kundbas som sedan eventuellt även köper dom officiella DLC n mm.
Det känns mer som en "kostymnisses" giriga ursäkt att skippa modstöd för dom "tror" det kan minska intäkterna, medans det i många fall säkerligen kunnat vara tvärtom gissar jag.
Jag tror dock inte att de skiter i att implementera moddningsstöd för att tjäna mer pengar. Mer att det smakar mer än det kostar.
I am the black wizards.
Skulle de finnas moddar till BF3/4 så skulle spelet vara längre och då skulle dom inte kunna slänga ut ett nytt spel varje år.
Plus jag ser inte varför alla ska klaga på Dice när CoD hade en mega stor Mod community men dom döda den direkt i Mw2
Efter lite enkelt googlande har jag kommit fram till att det finns minst 506245 olika modifikationer i Steams workshop, och detta sedan starten i oktober 2011.
(http://steamcommunity.com/games/SteamWorkshop/announcements?p=13
http://steamcommunity.com/workshop/)
Går vi vidare ut på teh internets kan vi hälsa på nexusmods:
http://nexusmods.com/
Med en whopping:
32,710 authors. 93,156 files. 5,848,001 members. 573,821,464 downloads,
"Nära" på 600miljoner nedladdningar, bazinga!
Sen har vi ju andra sidor med mods till Mass Effect, Systemshock, GTA etc (exempel: moddb.com), och glöm inte bort modgame of the century: Half Life
Helt klart döende och ointressant.