De svenska skräckmästarna sågar spelbranschen
Jag vet inte... Gör man ett spel på endast upplevelse så... ja, då känns det som att där inte är mycket replay-ability i spelet därefter.
Håller med. Notch sa en gång något i stil med att spelutvecklare borde ta vara på spelmediets styrkor istället för att försöka göra spelen mer likt filmer eller annat. Jag är av samma åsikt, gameplay är absolut viktigast. Roligt gameplay betyder roligt spel.
Jag vet inte... Gör man ett spel på endast upplevelse så... ja, då känns det som att där inte är mycket replay-ability i spelet därefter.
Jag tycker inte att ingången till Rapture blir förstört för att spelet senare handlar om att ha kul. Den upplevelsen är fortfarande magisk och fylld med atmosfär och spel får jättegärna ha fler sådana. Men det blir väldigt tunt och trist om det bara är sånt...
Vi kan ju ta några spel som byggs på upplevelse.
Skyrim, Half-life, Portal,
Är dom tråkiga skulle du säga?
De spelen byggs ju lika mycket på gameplay, och Portal nästan endast på gameplay. Portal är ju byggt på en nytänkande spelmekanik - think with portals. Det har ju aldrig marknadsförts som "en episk, gripande upplevelse i ett öde testlabb".
Om vi ska gå efter Frictionals definition av upplevelse, då är en upplevelse en extremt linjär resa med tung och bra atmosfär, men inte så mycket mer. Jaha, det är väl OK i sig, men hur underhållande är det i längden? Penumbra: Black Plague kunde lika bra ha varit en skräckfilm med den brist på valfrihet som fanns.
Ta sedan Grand Theft Auto och The Elder Scrolls. Både upplevelser och gameplay i världsklass - roliga och engagerande uppdrag och friheten att utforska världen hur man vill, särskilt i TES. Löjligt mycket återspelsvärde, då spelen är låååånga, att bara cruisa/utforska omkring är skitkul i sig, och i GTA IV's fall finns det multplayer och till TES suveräna moddingmöjligheter.
I motsats är Frictional Games spel verkligen "meh".
Att ta vara på mediets styrkor är oerhört viktigt, och med Frictional Games' tankesätt så förkastar man mediets allra största styrka i ett försök att göra om mediet till något det inte är.
Om de någonsin vill nå upp till TES's eller GTA's nivå så måste de faktiskt fokusera på att spelet är roligt att spela.
Nänä, vänta lite nu. Nu drar du i helt fel snören. Du kan ju inte jämföra en extremt liten studio som är linjär med två fucking jävla sandbox spel från multimiljadär företag. Skäms. För att vara en så pass liten studio så måste dom prioritera vad som är värt eller inte. Ska man dra liknelser så kan du istället dra jämförelser med Half-life2 som har samma tänk som Amnesia i form av linjärt med "tung atmosfär". Då dessa ligger på mer samma linje och ja, vilka spel är egentligen bättre än den andre? Jag vet bara en sak, jag spelade ut Half life 2 och spelade om spelet flera gånger var ändå nöjd. GTA IV tröttnade jag efter 4 timmar och skyrim blev jag fly förbannad över alla dom MÄNGDER av brister spelet har.
Jag vet inte... Gör man ett spel på endast upplevelse så... ja, då känns det som att där inte är mycket replay-ability i spelet därefter.
Jag tycker inte att ingången till Rapture blir förstört för att spelet senare handlar om att ha kul. Den upplevelsen är fortfarande magisk och fylld med atmosfär och spel får jättegärna ha fler sådana. Men det blir väldigt tunt och trist om det bara är sånt...
Vi kan ju ta några spel som byggs på upplevelse.
Skyrim, Half-life, Portal,
Är dom tråkiga skulle du säga?
Dom spelen har ju jättemycket gameplay.
[quote]
I motsats är Frictional Games spel verkligen "meh"./quote]
fast det explosiva antalet custom maps
och därmed explosiva antalet upplevelser är ju vad som håller amnesia spelat och kommer att hålla "machine for pigs" populärt långt efter att den triviala huvudstoryn är klar
Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT