Zork
Går det fortfarande att spela de riktigt gamla klassikerna? Jakten på svaret har nu drivit oss ända tillbaka till Zork – och tiden innan grafiken.
#elite, #wasteland, #zork, #espionage-island, #call-of-duty-4-modern-warfare
Underbart skrivet!
Ett tips när det gäller kartritande.
Du går ju runt i ett rutsystem, eftersom du bara kan gå åt upp, ner, höger, vänster. Använd ett rutat collegeblock, så ska det nog bli enklare att följa var du går.
Helst om du gör det grundligt, genom att t.ex. du kunde gå till vänster, gå då tillbaka direkt och kolla ifall du kan gå upp, gå tillbaka sen isf och prova gå till höger och gå tillbaka osv, så fortsätter du så rum för rum, och ett litet enkelt streck mellan rutorna är en bra markör för vilka håll man kan gå. På så sätt har du en grymt detaljrik karta.
Du kan även sätta olika symboler eller nummer i rummen ifall det finns ett svärd att hämta där, mer lampolja, mat, sköld osv
Edit: Kom på att i Zork går det att gå diagonalt också alltså Nordväst osv, så ni får ta tipsen ovan som generella tips när det gäller kartritning av detta spel
Underbart spel! Sjukt konstiga pussel ofta. Har minne av en bit i spelet där man stöter på en cyklop som man måste besegra på ett sätt som för mig var sanslöst oväntat. Är osäker, men kanske man får hjälp av att ha läst manualen och förstå lite av världens bakgrund? I vilket fall som helst var jag vid många tillfällen tvungen att leta upp hur andra hade gjort för att överhuvudtaget ta mig vidare. Men så sjukt nöjd man var så fort man löste någonting själv och tog sig vidare.
Saknar lite den här upptäckarkänslan i många spel!
Visst går det att spela den här typen av spel idag, gillar man att läsa böcker så kan man till och med få ut mer av ett sådant här spel än ett med den bästa grafiken.
Just nu kör jag en remake på Dungeon Master och måste rita en karta, något som var ett krav förr, för utan en är man rätt så körd. Gillar spelet som tusan men avskyr att fiender återuppstår på diverse ställen.
Men för att återgå till textäventyr, det är något speciellt med dessa. De kan leverera en inlevelse som få spel idag kan men det beror på personen som spelar dessa hur bra den kommer bli. Detta är en av anledningarna till att Planescape Torment är ett så bra spel som det är, när man spelar det är det som att läsa en bra och intressant bok. Vidare krävs det i ett textäventyr att man verkligen tar till sig all info som är viktig för att kunna klara det. Dagens spel kan inte mäta sig med de spel jag spelade som barn och tonåring, tyvärr.
Har läst mycket om Zork serien men det har aldrig blivit av att jag började spela den. Ett annat spel som jag kan rekommendera om man gillar den här typen av spel är gamla hederliga Hitchhikers guide to the galaxy (som nu finns att spela gratis på http://www.bbc.co.uk/radio4/hitchhikers/game.shtml och numera även har grafik (något jag vill minnas saknades helt i originalet).
"You have been eaten by a Grue"
Zork är en klassiker. Jag har fortfarande kvar kartan som jag ritade till detta spel (30 år sedan?).
Efter att ha spelat Zork skapade jag ett eget textspel. Lärde mig programmering på kuppen.
Hm... undrar om jag har kvar Bard's Tale kartorna också? Måste kolla.
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.
"You have been eaten by a Grue"
Zork är en klassiker. Jag har fortfarande kvar kartan som jag ritade till detta spel (30 år sedan?).
Efter att ha spelat Zork skapade jag ett eget textspel. Lärde mig programmering på kuppen.
Hm... undrar om jag har kvar Bard's Tale kartorna också? Måste kolla.
Gjorde också lite programmering efter att jag spelat lite textäventyr, var nog tack vare just textäventyr jag blev intresserad av att lära mig programmera.
....Stugan ftw! http://sv.wikipedia.org/wiki/Stugan
Efter att ha läst klart artikeln så blir man ju inte så lite sugen på att börja spela denna omtalade serie (har för mig att Zork senare övergick till att bli ett grafiskt äventyr i senare delar).
Kommer nog bli ett köp av Zork samlingen från GoG när tid finnes (http://www.gog.com/gamecard/the_zork_anthology)
Underbara spel har genren levererat, och viktigast är att de visar hur ärligt och lite som egentligen krävs, ty även i dagens spel finns detta gömt där under allt det som ögat och öronen inte registrerar.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
Suverän artikel, gav mig återigen ett gott skratt. Fortsätt med dessa!
Jag skulle säga att ett spel som Zork håller bättre än de andra titlarna som testats tidigare. Den totala avsaknaden av grafik gör spelet odödligt, förutsatt att man är den läsande typen.
Cptn BaseballBatBoy!
Suverän artikel, gav mig återigen ett gott skratt. Fortsätt med dessa!
Jag skulle säga att ett spel som Zork håller bättre än de andra titlarna som testats tidigare. Den totala avsaknaden av grafik gör spelet odödligt, förutsatt att man är den läsande typen.
Bra sagt!
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.