Hur stänger jag av "Ändra Färgtemat" meddelande

Medlem
Hur stänger jag av "Ändra Färgtemat" meddelande

Hej FZ! Ville bara fråga hur jag stänger av det här meddelandet om att Windows 7 vill ändra färgtema? Det kommer upp en Varningstriangel i aktivitetsfältet som säger något om att förbättra prestandan och så vill den att jag ändrar från aero temat till W7 basic temat.

Jag använder en i7 3.4 ghrz och 8Gb 1600mhz ram så tycker inte detta behövs när jag spelar BF3 så använder jag typ bara 4GB med spotify origin steam och messenger och skype igång sedan så andvänder jag typ bara totalt sätt 35% av processorn.

PS: jag använder Windows 7 Ultimate X64 på svenska

Medlem
Skrivet av laxan96:

Hej FZ! Ville bara fråga hur jag stänger av det här meddelandet om att Windows 7 vill ändra färgtema? Det kommer upp en Varningstriangel i aktivitetsfältet som säger något om att förbättra prestandan och så vill den att jag ändrar från aero temat till W7 basic temat.

Jag använder en i7 3.4 ghrz och 8Gb 1600mhz ram så tycker inte detta behövs när jag spelar BF3 så använder jag typ bara 4GB med spotify origin steam och messenger och skype igång sedan så andvänder jag typ bara totalt sätt 35% av processorn.

PS: jag använder Windows 7 Ultimate X64 på svenska

" Använd temat och visa inte meddelandet igen "

Medlem

Finns inget sånt

Medlem

Windows Aero theme använder grafikkortets minne och när spelet vill använda sig av den biten minne som Aero ligger på, så ändrar windows det till basic temat.
Det jag vet är att Aero temat använder GPU minnet, men jag vet inte hur mycket det växer med antalet progs som är öppna etc. Windows Aero theme har minimum krav på GFX minne om 128MB på desktop Gfxkort.

Min teori med BF3 är just att VRAM hanteringen är usel och att minnet som Windows använder till Aero skrivs över eller tas bort.
Det är ju också ett väldigt minneskrävande spel (VRAM).
Jag kör med allt på High i BF3 och med texture detail (tror det heter så) på Ultra. Så jag kan visserligen förstå att mitt GTX580 får slut på sina 1.5GB

Men jag har aldrig fått problemet i t.ex. Skyrim och där har jag 2K texturer, eller något annat spel för den delen. Witcher 2 funkar också utan det problemet.
Om det är för att minnet inte användes helt ut eller om minneshanteringen är bättre i andra spel kan jag inte utesluta. Sweclockers Battlefield3:
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...
visar ju på ett ungefär hur minneskrävande spelet är. Patchar har nog fixat till en del sedan denna artikel skrevs.

Men att windows ändrar till basic temat är pga att GFX kortets minne inte har plats för Aero.

Medlem

Har samma problem, och får inte bukt med det.

Samma som du säger också, att jag inte har något alternativ för att inte visa det igen.

signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Samma här, och jag har skapat en tråd för det.
Det enda var typ att man går in på egenskaper på bf3.exe och inaktiverar... visuella teman typ, så varje gång BF3 startas så blir det Windows Basic. MEN, när du sen quittar BF3 så återgår det till Aero

Medlem

Hm. Poängen är att jag vill inte att den stänger av det alls. Är det möjligt?

signatur

Medlem

Nope :/
Ska bannemig testa och maila EA support och ställa denna fråga och se vad dem svarar

Medlem

Det är väl dock Microsofts fel, och inte EA's.

signatur

Medlem

Jo, möjligt...
Men Microsofts support är 10x mer hopplös än EAs

Medlem
Skrivet av totte1015:

Jo, möjligt...
Men Microsofts support är 10x mer hopplös än EAs

Båda är totalt värdelösa. Du lär inte få svar från någon av dem.

Medlem

Alltid kul och testa.
Får se om dom kommer med ett bättre svar än "Prova och starta om datorn"

Medlem
Skrivet av totte1015:

Alltid kul och testa.
Får se om dom kommer med ett bättre svar än "Prova och starta om datorn"

EA:s support är rät bra faktiskt, har själv ringt dit flera gånger och även mailat och har alltid fått snabb respons och nästan alltid fått löst problemet. Dock så kan jag säga att MS support är helt hopplös.

Medlem

Hah där ser man vad det kan variera.. Jag har blivit hånad, ignorerad och fel-ledd av EA-supporten.

signatur

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Hah där ser man vad det kan variera.. Jag har blivit hånad, ignorerad och fel-ledd av EA-supporten.

Ringde du till svenska eller engelska? För engelska supporten suger r*v.

Medlem

Engelska, där blev jag hånad och kallad för noob. I den svenska svarade de inte trots kontorstimmar.

signatur

Medlem

Kollat Kontrollpanelen > Prestandainformation och -verktyg > Justera visuella effekter ?

Jag tror det hette ngt i den stilen, skall kolla igen när jag kommer hem, men tror det var ngt sådant.

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Där kan man manuellt ändra mellan sparade och förinställda teman. Det låter dig dock inte ställa in hurruvida den ska byta automatiskt eller inte.

signatur

Medlem

Men om man väljer "Egna" under "Visualla effekter" istället för "bästa prestanda" eller "bästa utseende" ?

Kolla dessa med:

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/disable-aero-on-...

http://superuser.com/questions/270453/how-can-i-prevent-windo...

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vad i hela helvete!?
EA bara stängde min supporttråd...
Fick ett email:

"Käre nicklas,

Det här supportärendet är nu stängt.Vi har tilldelat detta ärende ett nummer och inkluderat det i din ärendehistorik så att du kan hänvisa till dess information vid behov. Ditt ärendenummer är 02975955. Notera att du måste logga in för att se din ärendeinformation.

Vi strävar alltid efter att erbjuda dig den bästa kundsupporten till världens bästa spel. Genom att fylla i en kort undersökning för EA kan du hjälpa oss att förbättra vår service: "

Varför i helvete stängde dom den bara!?!?!?!?!?!?!?
Dom har ju inte svarat ens!!

Medlem

Blizzard och Bioware har gjort samma sak för mig förut.

Enda anledningen jag kan komma på är att de inte kan lösa problemet och istället för att inte kunna ge supporten, så stänger de hellre förfrågan utan att skamset säga "vi vet inte hur problemet kan lösas".

Eller så gör de som Blizzard och låter ärendet vara på i flera månader utan att höra av sig. Ungefär som att sitta i telefonkö i en timme utan att veta hur många som faktiskt är i kön... till slut så orkar man inte vänta och lägger på.

Telefonkö systemen borde ha krav att alltid ge en ungefärlig tid och att säga hur många som ligger före en i kön

Första gången jag frågade Blizzard så stängde de min förfrågan på samma sätt som för dig totte, sedan ställde jag samma fråga igen och hänvisade till mitt ärendenummer men fick inget svar på ett par månader, sen slutade jag spela WoW så en lösning är irrelevant för mig idag.
Jag slutade inte pga den usla supporten utan pga det usla spelet

Dock blev den bättre på senare år och jag fick snabb hjälp via telefon (jag angav ett nummer i min support ticket och de ringde upp mig) gällande ett Starcraft 2 prob. Det är ju ett sätt att rättfärdiga sig på

Men gällande just att Windows vill ändra till ett annat tema skulle jag inte kunna skylla på en spelutvecklare egentligen. Om något så borde det finnas ett sätt för Windows att "permanent" reservera minnet som behövs för att ha Aero igång oavsett om spelet behöver mycket grafikminne. Microsoft har ju satt minimum krav för Aero: 128MB* grafikminne. Så varför inte reservera just minimum för att ha krav "basic" Aero temat. Dvs där det är möjligt i högpresterande system. Även laptops kommer ju med gfx chip som har 1-2Gb dedikerat minne så det borde finnas som ett val i kontrollpanelen.

Gällande detta problem så är det nog Microsoft man BÖR vända sig till, men det brukar finnas folk som har bättre hum om andra problem hos t.ex. Blizzard, EA etc än bara de spelrelaterade.

1
Skriv svar