Söndagsdiskussion: Vad tycker du om DLC?

Robot

DLC släpps till höger och vänster, vad har du för åsikter om fenomenet? Mega64 har slipat ihop en sarkastisk DLC: The Game-film som visar upp en potentiell extrem fortsättning.

KoP
Medlem

Kan tips om ett spel på Xbox live indie games som heter DLC Quest.

http://www.youtube.com/watch?v=CkbBtXtVYzU

Medlem

Hehe, DLC the game!

Många DLC innehåller mest ointressant trams. Gillar fullskaliga expansioner bättre som utgör en rejäl påbyggnad till det spel man sitter med.

Inaktiv

Sen finns det ju DLC som är bra också, långt ifrån alla innehåller skit.
Jag undrar varför folk köper ingame kläder och vapen för riktiga pengar?

Det finns DLC sen finns det "ta bort något och sälj det igen". Man får välja själv vad man vill stödja.
Ta Anno 2070 tex, bra komplett spel, riktigt bra! Dom släpper lite "world events", vilket är uppdrag som laddas ner i en patch, gratis för alla! Dessa uppdrag finns tillgängliga i ca en månad i taget, återigen gratis!
Dom släpper ÄVEN tre st dlc, 1st med extra "prylar", ytterligare 1st med sådant man ändå får ingame om man orkar anstränga sig lite, och sist en DLC med extra missions.
Dvs här har vi extra content förutom det riktiga fulla spelet, samt att dom även släpper gratismaterial. Detta gör att jag som gamer gärna köper deras DLC.

Därtill har vi Resident Evil 5 DLC där man tar betalt för "versusmode". Lite som att ta betalt för möjligheten att ändra upplösning. Detta är bad, mkay?

Min mening är att DLC, rätt levererat, och med respekt för kunden som redan har betalat, kan förlänga ett spel! Och det var ju precis det man själv önskade sig pre-DLC, varför släpps det inte mer banor osv till mitt favvospel? Tänk er DLC redan till Quake/Doom/HL/C&C. (fanns ju fast det kallades mods, men ni fattar vad jag menar).

Medlem

Att släppa DLC är super smart! Folk som gillar spelet vill ju självklart spela mer av det man gillar. Kolla på L4D2 eller Borderlands, Valve släpper DLC gratis vilket lägger till otroligt mycket till spelet.

Boderlands släpper små, korta, billiga och otroligt roliga DLC! Gillade spelet skarpt och när det började komma DLC köpte jag alla, riktigt nöjd med allt utom ett.

Magicka gjorde också ett ok jobb med DLC. Kostade kanske lite mer än det smakade, även fast Vietnam fungerar mest för genialiska humorn i både trailer och gameplay (abba-pappa-björn en tjusig örn).

Tyvärr finns det för många exempel på DLC som bör ses som stöld =/

Edit: måste också säga att jag är en spelar som köpt färg till mina hattar i TF2! Sjukt kul spel och kan jag stödja Valve samtidigt som det syns in game... 10/10 <3

Medlem

DLC har gett gjort det besvärligt enligt mig. I vissa fall, framförallt i spel som man inte är helt hundra på om man vill köpa, blir det oftast att jag inväntar någon GOTY eller liknande där man får med alla dlc;er iaf. Hade de släppt spelen till ett lägre pris, säg 300kr, och släppt lite dlc:er som är lite matnyttigare så hade det vart helt ok. Men som det är idag så släpper de dlc:er på releasedagen eller inom ett par veckor efter releasen och så känner man sig mest snuvad på content.

Medlem

Jag personligen gillar inte DLC som det är nu, jag förstår affärsidén och jag kan hålla med att alla DLC inte är dåliga.

Det som är dåligt är sättet dom distruberas på, varje gång jag har köpt eller ska lösa in ett DLC så har något gått fel, antigen är del fel kod eller så går servrarna ner. Jag har t.e.x behövt kontakta EAs support varje gång jag ska få tag på ett DLC till Mas Effect serien eller till Dragon Age, inte EN enda gång har det fungerat som det ska, en gång fick jag to m två spelkoder istället för en spelkod och en dlc-kod.

Men det jag försöker komma fram till är att spelföretagen måste börja bry sig om av dom pumpar ut och hur dom gör det. Jag saknar verkligen den tiden då det räckte man stoppade in skivan/kassetten i datorn/konsolen och spelade på utan att behöva jonglera med femtio koder och spendera halva dagen med att sitta hos supporten. Idag får du ju knappt hälften av spelet för dubbla priset gentemot förr!

PS. Detta är min subjektiva åsikt DS.

Inaktiv

Det är ett sätt att tjäna mer pengar på konsumenternas bekostnad. Annars hade man inte gjort det.

Den gamla modellen med komplett spel + evtl. expansion är bäst. Tittar man på en del spel som OFP släpptes väldigt många nya grejer med nya uppdateringar, det gjorde spelet mer spelbart, det fick fler anhängare och det överlevde längre. Folk har köpt sitt spel, patchar och sånt som inte är tillräckligt stor för en expansion bör komma gratis som del av köpet.

signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem

I 90% av fallen är DLC:s ren jävla bullshit och här har ni anledningen.

http://cdn.overclock.net/c/c3/c3a3ef5b_dlc-mona-lisa-1.jpeg

Medlem
Skrivet av KoP:

Tänkte på det spelet direkt. Roligt spel som verkligen får till det med kritiken samtidigt :3

Medlem

Jag upplever en hel del DLC som okej eftersom de faktiskt ger en något mer, som t.ex. Minervas Den till Bioshock 2, men sen finns det de där DLC:na som man verkligen undrar över... t.ex. alla multiplayer-banorna till Gears of War 3. Till Gears of War 2 fick man 19 banor för bara en hundralapp (visst spelet hade varit ute ett tag då) och när de släpper Gears of War 3 tycker man ju att alla de banorna borde vara med från början, varför skulle jag annars köpa GoW3? But nope. Spelet släpps med massa DLC som landar på 300kronor sammanlagt om man köper ett Season Pass... annars är det 400... nej usch. Allt multiplayer innehåll borde varit där från början.

Medlem

men släpp lite smartare dlc då som kan locka lite då till spel man bryr sig om. Tänk om det tex skulle komma en dlc till resident evil 2 där man fick spela det spelet som var tänkt från början innan dom ändra allt. Det skulle iaf jag betalat för

Medlem

Jag gillar inte DLC's.

Medlem

Spel idag är tommare och har mindre innehåll, det kan man inte förneka. Det sågas av och säljs sedan som DLC.

Medlem
Skrivet av Palpatine666:

men släpp lite smartare dlc då som kan locka lite då till spel man bryr sig om. Tänk om det tex skulle komma en dlc till resident evil 2 där man fick spela det spelet som var tänkt från början innan dom ändra allt. Det skulle iaf jag betalat för

+1

signatur

Game long and prosper

Medlem

Gillar inte DLC konceptet som konsument, men som utvecklare är det ett underbart sätt att tjäna extra pengar på en produkt.

Medlem
Skrivet av Rydike:

Den där bilden säger nog. ANTI-DLC!

Död åt ea.

Snygg metafor med Mona Lisa, men sluta stöd DLC:erna så kommer de försvinna.

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag gillar DLC som bygger vidarepå optional content osv. Tex DLC till Mass Effect 2, så slipper spelet "ta slut" fast man klarat ut det. Fast i fall där de mer eller mindre tagit bort innehåll från det färdiga spelet för att sedan släppa som DLC gillar jag det inte.
Diverse map packs är jag delvis emot också, många av dessa är några få banor för 100kr+ vilket känns överdrivet, finns förstås bra typer här med där det faktiskt är såpass många banor/game modes så det blir värt det.
Kort sagt, små expansioner från originalspelet i form av DLC gillar jag.

Medlem

DLC har gjort det mer komplicerat att vara konsument. Förr i tiden hade man antingen expansionen eller så hade man den inte. Nuförtiden kan man läsa på ett forum om DLC som ger förklaring till storyn i ett singleplayer-RPG man spelat igenom till fullo. Ju fler DLC desto större är då risken att man missar nåt som kan vara intressant.
När det gäller multiplayerspel så är banpaket som DLC ett säkert sätt att splittra communityn och skapa en känsla av "vart tog alla vägen? vilket DLC är dom på?".
Det är svårt ibland att veta om man ska köpa ett spel eller inte, man läser recensioner, har man tur kommer det ett demo (sen säger utvecklarna att demot inte representerar det fulla spelet för dom var tvungna att banta ner det pga konsolernas utdaterade hårdvara och Microsofts krav). Sen ska man gå igenom samma process för varje DLC som kommer ut... kanske ska jag vänta på den kompletta versionen? jag gjorde det med Fallout: New Vegas, men nu har jag tappat lusten att köpa det.
DLC = huvudvärk.

Medlem
Skrivet av Oxide:

DLC har gjort det mer komplicerat att vara konsument. Förr i tiden hade man antingen expansionen eller så hade man den inte. Nuförtiden kan man läsa på ett forum om DLC som ger förklaring till storyn i ett singleplayer-RPG man spelat igenom till fullo. Ju fler DLC desto större är då risken att man missar nåt som kan vara intressant.
När det gäller multiplayerspel så är banpaket som DLC ett säkert sätt att splittra communityn och skapa en känsla av "vart tog alla vägen? vilket DLC är dom på?".
Det är svårt ibland att veta om man ska köpa ett spel eller inte, man läser recensioner, har man tur kommer det ett demo (sen säger utvecklarna att demot inte representerar det fulla spelet för dom var tvungna att banta ner det pga konsolernas utdaterade hårdvara och Microsofts krav). Sen ska man gå igenom samma process för varje DLC som kommer ut... kanske ska jag vänta på den kompletta versionen? jag gjorde det med Fallout: New Vegas, men nu har jag tappat lusten att köpa det.
DLC = huvudvärk.

Bra sagt. DLC splittrar communityn och kan sabba hela titlar.

Medlem

DLC's skulle jag betala för om spelen inte kostade 4-6 hundra kr. vid release.
Blev skapligt irriterad när jag började köra halo 3 online, var illa tvungen att ha 2-3 dlcs för att ens få tillgång till hela multiplayern. blev ju 200 kr extra eller något liknande. Efter det har jag alltid bojkotat dlc's eller så köper jag en samlingsbox med spelet+dlc's efter 1 år.

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Rydike:

Död åt ea.

Vadå död åt ea? alla distributörer sysslar med DLC's gå o lägg dig under en sten eller anslut dig till en idiotisk kult.

DLC större content paket, ja. Mikrotransaktion DLC? Aldrig köpt och kommer aldrig köpa.

Medlem

I <3 marknadsekonomi.

signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av KoP:

Klockrent! Måste spelas

Medlem
Skrivet av DAoG:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Rydike:

Död åt ea.

Vadå död åt ea? alla distributörer sysslar med DLC's gå o lägg dig under en sten eller anslut dig till en idiotisk kult.

Haha, ea fanboi tog åt sig.

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av DAoG:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Rydike:

Död åt ea.

Haha, ea fanboi tog åt sig.

Så om någon pekar ut en bristande punkt inom din åsikt så måste det betyda att dom dyrkar vad du nu än bestämmer dig för att kritisera? Med den inställningen så kommer du att komma långt.

Trött på dlc, inte för att jag köper det förutom "mini-expansionerna" som släpptes till fallout 3 och new vegas, känns som att det var något dom faktiskt arbetade för att skapa och borde få betalt för.

Dock precis som all dlc så kändes det som att dom vill ha lite för mycket för det man får och väntade alltid på att det skulle bli minst 50% billigare först.

Önskar att jag kunde bara säga "dom som vill ha det kan köpa det och om jag inte är intresserad så köper jag det inte" men tyvärr så blir det mer och mer som tas ut från spelet och säljs som dlc och därför så drabbas jag negativt utav att folk tydligen gillar att spendera sina pengar på skit, skit som inte ens borde vara något man behöver betala för, för att få det i sitt spel.

Medlem

Varför går vi ner på knä så fort vi hör 3-siffriga förkortningar (Downloadable Content borde väl förresten förkortas DC?)
DLC = Att ta bort ca 5% av spelet innan försäljning och vänta någon månad för att sedan börja sälja dessa som en eller flera produkter.

Det finns såklart bra DLC men en majoritet av det som släpps befinner sig i en moralisk gråzon*. Det fåtal spel som faktiskt utvecklas i syfte att underhålla fans längre än en vecka har dock fortfarande riktiga expansioner. Jämför det med skräpigt DLC så märker ni snart skillnaden.

* = Det moraliskt tvivelaktiga är att nagga på marsipanen och ändå ha mage att sälja det som en prinsesstårta, och sedan försöka kränga ingredienserna som saknades.

Inaktiv

Det jag avskyr med DLC är priset.

Kan se på Dragon Age: Origins på Steam, vanliga edition är 29.99 Euro.

Men Ultimate Edition med all DLC är ochså 29.99 Euro.

Om du köper vanliga och sen vill ha all DLC så måste du punga ut en jädra massa pengar, Bioware Points är inte billiga heller.

12
Skriv svar