Resident Evil: Revelations
Fast varför sätter ni en kvinna på att recensera ett spel innehållandes storbystade babes? Om hon inte hade kommenterat ett utpräglat sexistiskt spel så skulle det sett konstigt ut också. Och sen kliver Fredrik in och försvarar en frånvarande Linda. Det blir ju på det här viset, det kan en femåring räkna ut.
Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.
Hejsan allesammans! Det är jag som är feministen! =). Kul med många åsikter. Har bara ett par saker jag vill nämna. Ett: En recension är alltid subjektiv. Det ligger i själva formatet. Det är nämligen så kallat "åsiktsmaterial."
Två: Recensionen är så lång som redaktörerna ville ha den (exakt antal tecken till och med tror jag). Format och längdbegränsningar gör att man som recensent måste göra ett urval. Jag valde att fokusera på många saker, bland annat på frågan om spelet höll vad som utlovades, vilken del i serien det liknar (ja, jag har också spelat alla), på utseendet, styrningen, den något röriga storyn och så vidare. Och så valde jag också att ta upp karaktärerna. För i alla fall jag tycker att de är viktiga och spelar stor roll för storyn, inlevelsen, hela upplevelsen i stort. Och i det här fallet tycker jag att de är både töntiga och slappa och att det förstör stämningen. Jag skulle gärna se att utvecklarna inte var så klyschiga och jobbade med bättre och roligare karaktärer. Jag har för övrigt skrivit mer om det här: http://blogg.skanskan.se/nojesbloggen/2010/11/26/trista-snubb...
Tack för att någon äntligen belyser genusperspektivet. Det händer inte ofta på spelsajter, fz har nu vuxit mycket i mina ögon. Fortsätt så!
Jag som tjej är så himla trött på alla dessa spel där de kvinnliga karaktärerna ständigt sexualiseras och objektifieras. Och jag håller inte med om att karaktärerna i ett spel är skitsamma. Snarare tycker jag att de är väldigt viktiga.
Karaktären är den man styr, interagerar och identifierar sig med. Porrifierandet av de kvinnliga karaktärerna (med gigantiska bröst, alldeles för smal midja och sexiga kläder) bidrar till att dessa sjuka kroppsliga ideal reproduceras. Och är det inte utseendet som är stört så är det passiviteten. Ashley i RE4 kan inte ens klättra ned för en stege, kan inte heller försvara sig och det enda föremål hon kan hantera är en ficklampa.
Fan, kan det inte finnas en enda jävla kvinnlig karaktär som INTE är antingen ett våp eller ett sexobjekt!?
Och jag vill tillägga att standarden på era kommentarer visar på att sånt här MÅSTE lyftas upp. Det märks tydligt att de flesta av er bör skaffa en grundläggande genusanalys. Måste också säga att det är grymt modigt av Linda som vågar ta upp detta när målgruppen verkar vara ett gäng pubertala snubbar som lägger diskussionen på högstadienivå.
Jag är personligen enormt tacksam för att det äntligen tillkommit en smart kvinnlig recensent i detta hav av snubbar. Som dessutom lyfter upp viktiga frågor!
Och en sista sak, sen när blev feminist ett skällsord?
Haha
¨
Det som folk, eller iallafall jag kritiserar handlar om att det är en kass spelrecension, jag m.fl har påpekat att det är bra att hon kritiserar de kassa stereotyper som resident evil ALLTID har dragits med. Att det finns några mansgrisiga sopor även på FZ borde inte förvåna någon men vad är poängen med att dra på de högsta växlarna och säga att alla som inte gillar recensionen har en taskig kvinnosyn/dåligt beläst angående genusdiskussionen?
Förövrigt var det väl inte ens det folk reagerade på, folk reagerade på att det var högst medelmåttig intervju.
Varenda recension jag har läst av RE klankar på de porriga brudarna och machokillarna, men sen skriver de ändå en bra recension, ska det vara så svårt?
Ehm, så vitt jag kan se så hoppar de flesta visst på Linda för att hon kritiserat spelet ur ett genusperspektiv. Vilket jag tycker är viktigt att hon gör, och det har enligt min mening i allra högsta grad med spelet att göra.
Varför är detta någonting som ständigt ska bortses från? Varför ska de på riktigt viktiga frågorna hamna i skuggan av sånt man kan läsa om på tusen andra ställen? Som någon tidigare skrev, olika infallsvinklar behövs. Genusanalyser behövs alltid.
Att folk sedan vägrar inse detta och skriver saker som "Vem fan bryr sig om deras kvinnosyn", "Sluta med era tramsiga genusperspektiv" eller "De flesta spelarna skiter i detta" och så vidare är bara ett tecken på att mer sånt här behövs så att fler ögon kan öppnas, och så att folk kan lära sig ett och annat. Det har hållits käft om sånt här för länge nu och jag är fan trött på det.
De som skriver att genus inte hör hemma i en spelrecension och att en recension ska vara objektiv har nog missuppfattat grejen med recensioner. Genus hör hemma i recensioner ifall recensenten finner det relevant.
Jag tycker även att Linda, utöver detta lilla genusinslag som verkade svida hårt i allas ögon, har tagit upp bra saker och gjort en bra recension. Och när du säger att recensionen är för kort så tror jag heller inte att det är upp till henne att bestämma hur lång den ska vara.
Tack för att någon äntligen belyser genusperspektivet. Det händer inte ofta på spelsajter, fz har nu vuxit mycket i mina ögon. Fortsätt så!
Jag som tjej är så himla trött på alla dessa spel där de kvinnliga karaktärerna ständigt sexualiseras och objektifieras. Och jag håller inte med om att karaktärerna i ett spel är skitsamma. Snarare tycker jag att de är väldigt viktiga.
Karaktären är den man styr, interagerar och identifierar sig med. Porrifierandet av de kvinnliga karaktärerna (med gigantiska bröst, alldeles för smal midja och sexiga kläder) bidrar till att dessa sjuka kroppsliga ideal reproduceras. Och är det inte utseendet som är stört så är det passiviteten. Ashley i RE4 kan inte ens klättra ned för en stege, kan inte heller försvara sig och det enda föremål hon kan hantera är en ficklampa.
Fan, kan det inte finnas en enda jävla kvinnlig karaktär som INTE är antingen ett våp eller ett sexobjekt!?
Och jag vill tillägga att standarden på era kommentarer visar på att sånt här MÅSTE lyftas upp. Det märks tydligt att de flesta av er bör skaffa en grundläggande genusanalys. Måste också säga att det är grymt modigt av Linda som vågar ta upp detta när målgruppen verkar vara ett gäng pubertala snubbar som lägger diskussionen på högstadienivå.
Jag är personligen enormt tacksam för att det äntligen tillkommit en smart kvinnlig recensent i detta hav av snubbar. Som dessutom lyfter upp viktiga frågor!
Och en sista sak, sen när blev feminist ett skällsord?
Haha
Gå och lägg dig. Hade några tjejer i min Pansar Skytte pluton när jag gjorde lumpen, det var tråkigt att bära deras packning :'(
F.ö så är långt ifrån alla tjejer som är sexiga porrskådisar. En vältränad tjej är för övrigt inte sjukt utan väldigt hälsosamt. Vad som är mer oroande är alla tjockisar.
Anledningen till att det inte finns så många rambotjejer är väl för att det inte existerar så många i verkliga livet. Det skapar en udda stämning i många fall.
Men jag är ju bara pubertal så jag tycker du kan upplysa mig med din enorma genuskunskap.
Du är säkert av den mindre intelligenta skaran som är övertygad om att kvinnor och män är fysiskt identiska och det ända som separerar oss är uppfostran.
Eller så trycker du bara detta för att det passar din egna agenda?
En annan intressant iaktagelse jag gjort är att det är främst kvinnor som hänger upp sig på bröststorlek. Män över lag verkar inte bry sig särskilt mycket. Själv tycker jag lagom är bäst, liksom de flesta jag konverserat om detta med. Tror jag tillochmed har träffat fler som gillar små bröst än större.
Snarare tror jag att stora bröst återspeglas i media så mycket då kvinnor själv identifierar sin könsroll i just dessa. Det är primärfokus från det att de börjar komma tills det att de hänger till knäna. Det är ju något du själv verkar fokusera på?
Fisse, snälla bespar mig dina kommenterar om vilken storlek på bröst du föredrar.
Det gör det. Jag föreslår att du tar dig en titt på Heather i Silent Hill 3.
Javisst, men ska jag bara spela det spelet eller? Blir lite tjatigt efter ett tag.
Allvarligt...
Vem bryr sig om karaktärerna har kuk eller fitta?
Hade du läst recensionen grundligt och tänkt efter, så skulle du förstå att Linda inte bryr sig om just detta heller. Snarare handlar det om hur kvinnorna framställs.
Hur skulle du sett på saken om Chris Redfield hade tangakalsonger i 30 minusgrader?
På tal om Chris Redfield, var fanns genusperspektivet när RE5 recenserades (talar inte bara om FZ här).. En för serien nedtonad kvinnlig karaktär vid sidan av en manlig machosoldat med biceps större än sitt huvud:
Kvinnor talar sig gärna varma om genus, men precis som i jämställdhetsdebatten är de bara villiga att ta på sig sin offerroll och predika om hur man skall anpassa världen efter deras önskemål. RE5 drog aldrig igång någon genusdiskussion eftersom manliga spelare helt enkelt inte bryr sig, det viktiga är att spelet underhåller.
Biffiga män och våp till kvinnor tyder snarare på att karaktärerna i RE snarare är karikatyrer baserade på filmstereotyper, någonting som för övrigt även genomsyrar den genomonda klichén Wesker. Kanske dags att se spelet för vad det är istället för att se det som ett medel att trycka ned kvinnor?
Det gör det. Jag föreslår att du tar dig en titt på Heather i Silent Hill 3.
Javisst, men ska jag bara spela det spelet eller? Blir lite tjatigt efter ett tag.
portal har väl oxo en kvinnlig huvudperson.
“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”
[quote="Linda Grip
Skribent"]
...Utöver damen i trailern (som det för övrigt finns ett väldigt roligt skämt om här)...[/quote]
Haha, tog ett par sekunder innan jag såg vad bilden föreställde, så rätt, slogs av samma sak i trailern
[quote="Linda Grip
Skribent"]
...Kanske ska man vara glad över att det i denna RE-del i alla fall finns aktiva kvinnor, alltså inte bara Ashley som måste lyftas över varje tröskel...[/quote]
Även om jag inte har någonting emot lättkläddhet så är den lite patetisk i alla säljsammanhang där den enbart finns till för att pojkar/män ska intressera sig för produkten i fråga (är starkt emot för sådan uppenbar manipulering). Vad som känns tråkigare är att tjejen i trailern (Ashley?) framställs som så oerhört ointelligent. Typ; Ok, jag är jättefrustrerad och rädd, så eftersom kulorna inte verkar göra så mycket nytta så kastar jag iväg pistolen innan jag vänder mig om och...snubblar, såklart.
Lara Croft må ha en sexistiskt framtoning, men hon ger iallafall sken av att kunna ta vara på sig själv (som jag förstått, har inte spelat TR-serien), vilket gör att jag inte har det minsta problem med storleken på hennes BH.
Och till alla nötter som har problem med genusperspektiv i en spelrecension vill jag bara lägga fram ett liknande exempel. Hade det varit ok med ett spel som CS, där alla terrorister varit "svarta", och contraterroristerna sprungit runt klädda i vita morgonrockar och toppluvor? (för de som inte förstår, den där kluck-kluck klanen ni vet...ringer fortfarande ingen klocka? För unga då kanske).
Å andra sidan misstänker jag att samma snubbar som inte ser något problem med en risig kvinnosyn inte ser något problem med rasistiska inslag heller. Jag menar, om intelligensen skiner med sin frånvaro i det ena sammanhanget så finns det ju ingen logisk anledning att tro att den skulle blomma upp i det andra.
@Kebbe.
Håller delvis med i det du säger, mansbilden är jäkligt stereotyp den med, och har varit det antagligen lika länge som kvinnor varit lättklädda i film/spel. Skillnade är att du bara nämner det grafiska. Jag vet att långt ifrån alla som irriterar sig över hur kvinnor framställs i film/spel håller med mig när jag anser att, fine, låt karaktärerna se ut som något respektive kön helst skulle vilja hoppa i bingen med om de fanns på riktigt, så länge de iallafall ges en personligehet med en IQ över 12.
Det största problemet är ju att den stora majoriteten av kvinnor i film/spel idaghela tiden måste räddas av nån jäkla snubbe. En annan sak ni få som bryr er kan fundera på (sidetrack, jag vet, men lika illa) är, hur många svarta huvudrollsinnehavare på film har en rolig, vit sidekick?
Man kan ju röra sig samtidigt som man siktar utan circle pad pro också? Bara att hålla inne strafe-knappen medans man siktar. Gjorde jag iaf på demo:t... Jag trodde faktiskt att spelet skulle vara värt en större recension, med allt om att det skulle kunna vara ett numrerat spel och allt.
Det får 2/5? Kan det verkligen vara så dåligt? Jag tyckte ju demo:t var bra liksom... Förstår att en recension är baserad på personliga åsikter osv men för ett Resident Evil-fan skulle jag tro att detta ändå var ett ganska bra spel? Rörig story har det varit nästan i alla RE-spel tycker jag, iaf emellanåt. Tänker inte gå in på kvinnobilden då det är ett japanskt spel. En sak som jag stör mig otroligt mycket på är att munnen inte rör på sig när någon pratar! Hallå eller, det är väl ändå 2012?
Allt som allt en hyfsad recension, om än lite kort!
Out of everything I've lost, I miss my mind the most!
Så... spelet är snyggt, lättkontrollerat och underhållande men likt förbannat är det i slutändan ett dåligt spel? Oavsett vad så känns recensionen rätt bristfällig i sin logik.
Jag kan hålla med om att tjejen i trailern så väldigt våpig ut i sin muppiga outfit men av de gameplay-filmer jag tittat på så såg jag varken kinky-dräkter eller jättetuttar, bara en tjej som gick runt med en pistol och letade monster. Vet inte riktigt vad det är med henne som stör recensenten - kanske att hon vickar på rumpan då hon går. No offense men det gör de flesta tjejer.
Jag kan förstå att en unken kvinnosyn påverkar betyg då det troligen gör att såväl story som karaktärer inte blir lika intressanta. Dock så tycker jag inte att betyget känns rimligt utifrån vad som ändå konstateras om spelet i själva recensionen och även om man lägger in ett genusperspektiv så finns det klara brister - bl a med RE-spelens orimligt muskulösa manliga hjältar som aldrig sänkt spelens betyg.
Jag ser inte Linda Grip som någon "genushäxa" men jag undrar hur stor talang hon har för recensioner - den här är den första jag läst och jag ställer mig skeptisk.
Ender: Haha, ja den bilden är verkligen rolig. The Shady Shader: Nej, det är inget dåligt spel! Det är en mycket stark tvåa. Jag gillar de senare delarna (fyran är ett av mina favoritspel) och detta men reagerade bland annat på att de som väntade sig survivalhorror inte får vad som utlovas.
Apropå att jag inte nämner männens utseende förresten. Det gör jag gärna om det är befogat, i det här fallet var det dock kvinnorna som stack ut med sina mycket opraktiska höga klackar och ena byxben. Muskler är ju aningen mer funktionellt i sammanhanget..
Dessutom är det främst dynamiken och samtalen mellan de kvinnliga och manliga karaktärerna som jag reagerar på - så jävla töntigt.
Det är en intressant diskussion det här, men mest intressant är det nog ändå att jag istället för att få kritik från skaparna eller utvecklarna för att jag tar upp kassa saker med deras produkt får det från konsumenterna/spelarna som ju borde värna om att spelindustrin blir så bra som den kan bli.
Upp och ner vända världen!
Ingen som klagar över Duke som rökare och steroidmissbrukare av killarna? Jag tror bedömt det får klassas som lite allvarligare än lite textilavsaknad. Hur vet ni att det var -30? Framgick det i spelet? Visst har vi snö ute, men inte fan har det vart några 30 minus här inte...
"If the road ahead is long, don't turn back"
Tycker detta var bland den mest larviga recensionen jag har läst.
Sänka betyget rejält pga genus frågor? Snälla, det fick väl 8.5 eller något på IGN och andra siter?
Visst jag håller med om att kvinnor framställs på ett underligt, för att inte säga "japanskt" sätt i många spel.
Det gör ju dock inte spelet sämre och borde därför verkligen ej ha negativ inverkan på betyget.
Jag antar att man ej behöver bry sig om att läsa kommande recension av FFXIII-2 om det nu blir samma person som ansvarar för även denna? Så som kvinnorna ser ut där..
Nej, fokusera på spelet.
Jag saknade massvis med information om spelet i recensionen, bland annat mer info om circle pad pro som ej förklarades vad det var direkt för oss som ej vet, även en ordentligt beskrivning av 3Dfunktionen saknas.
Nej snälla, fokusera på spelen här snälla.
Genus/feministdravlet genomsyrar ju nästan allt annat i samhället och det finns väl bättre platser att uttrycka dina åsikter på angående detta på.
Jag säger inte att det är fel på dina åsikter, men spel är spel och det är ej synonymt med verkligheten.
Att påstå att en udda kvinnosyn inte har med spelet att göra är också helt befängt. För mig personligen är de i spel ofta förekommande våpen ett fett jäkla irritationsmoment som förtar mycket av den atmosfär och stämning som utvecklaren har försökt bygga upp. Man rycks ur spelet och inser att det antingen är en kåt liten nörd som suttit och gjort karaktärerna, eller att utvecklaren tror att JAG är den kåta lilla nörden.
Jahaja då har genusmaffian hittat till FZ. Så synd att den pseudovetenskapen skall förstöra en annars bra spelsida. Vad mer högst subjektivt kan ge ett spel minus?
Nu riktar jag mig egentligen inte bara till dig utan alla andra äggskallar som tjatar om att recensionen är subjektiv också: Va? Det är det som är meningen med en recension; att recensenten meddelar sina tankar om produkten. Du kommer inte att kunna finna en objektiv recension (det närmsta vore en faktatext om spelet), eftersom alla recensioner bygger på recensentens egna åsikter och erfarenheter. Med andra ord är alla åsikter du läser i en recension "högst subjektiva", eftersom det är just åsikter. Vad recensenten tycker om grafik, gameplay, story, dialog och allt annat är "högst subjektivt". Gör dig inte dummare än du är.
Fan, äntligen har vi hittat något som får folk att lacka ur MER än Bobby Kotick.
Du kan skämta om precis vad du vill , men här på FZ vill jag läsa en bra recension som tar upp det viktiga i spelet , och inte något feministtrams som hör hemma på Aftonbladet !
För övrigt borde ni införa offtopicregler för att slippa skit som detta , jag tar recessioner seriöst , till skillnad från dig.
Att påstå att en udda kvinnosyn inte har med spelet att göra är också helt befängt. För mig personligen är de i spel ofta förekommande våpen ett fett jäkla irritationsmoment som förtar mycket av den atmosfär och stämning som utvecklaren har försökt bygga upp. Man rycks ur spelet och inser att det antingen är en kåt liten nörd som suttit och gjort karaktärerna, eller att utvecklaren tror att JAG är den kåta lilla nörden.
Jahaja då har genusmaffian hittat till FZ. Så synd att den pseudovetenskapen skall förstöra en annars bra spelsida. Vad mer högst subjektivt kan ge ett spel minus?
Nu riktar jag mig egentligen inte bara till dig utan alla andra äggskallar som tjatar om att recensionen är subjektiv också: Va? Det är det som är meningen med en recension; att recensenten meddelar sina tankar om produkten. Du kommer inte att kunna finna en objektiv recension (det närmsta vore en faktatext om spelet), eftersom alla recensioner bygger på recensentens egna åsikter och erfarenheter. Med andra ord är alla åsikter du läser i en recension "högst subjektiva", eftersom det är just åsikter. Vad recensenten tycker om grafik, gameplay, story, dialog och allt annat är "högst subjektivt". Gör dig inte dummare än du är.
Det är påfallande ofta vi beskylls för recensioner som inte är "objektiva" nog. Oftast antar jag att folk möjligen blandar ihop uttrycket med den typ av "konsumentjournalistik" som utgjorde majoriteten av spelrecensionerna förr i tiden. Eller så förstår de bara inte vad ordet "objektivitet" innebär, för jag kan inte tänka mig att de vill läsa en "recension" som är en upprepning av vad som redan står på baksidan av spelboxen.
Som skribent ska man vara objektiv och recensera spel, har han/hon åsikter så yttra dem gärna men inte i samband med spelrec, utan i en annan artikel.
inte direkt en opartisk recension
Objektiv, opartisk, recension. Ni kan omöjligt förstå innebörden av alla de där tre orden. En objektiv recension är en oxymoron. Så här skulle det se ut om någon försökte skriva en sådan: http://www.destructoid.com/100-objective-review-final-fantasy...
Fan, äntligen har vi hittat något som får folk att lacka ur MER än Bobby Kotick.
Du kan skämta om precis vad du vill , men här på FZ vill jag läsa en bra recension som tar upp det viktiga i spelet , och inte något feministtrams som hör hemma på Aftonbladet !
För övrigt borde ni införa offtopicregler för att slippa skit som detta , jag tar recessioner seriöst , till skillnad från dig.
My bad, jag ville bara lätta upp stämningen en smula för det känns lite "medelåldersmobb med högafflar" här.
Jag tar givetvis också FZ:s recensioner seriöst, jag jobbar ju till och med med dem.
Sen missar du något helt väsentligt här; en recension SKA ta upp det recensenten tycker är "det viktiga i spelet". Eftersom Linda uppenbart störde sig hårt på hur kvinnorna framställs så valde hon att ta upp det. Inte svårare än så. Du får givetvis hålla med eller inte hålla med, men oavsett vilket så tycker jag att hon tagit sin arbetsuppgift seriöst och skrivit en god och saklig text utifrån hur hon upplevde RE: Revelations.