FZ 15 år – de 15 viktigaste spelen sedan 1996 (2001-2005)
Få genrer krigar så mycket om spelarna som, ja, krigsspelen. Under åren 2001 till 2005 anade vi begynnelsen av de stora slagen och såg dessutom hur stora koncept föddes för att frodas än idag.
#rockstar, #grand-theft-auto-iii, #max-payne, #operation-flashpoint-cold-war-crisis, #quake, #battlefield-1942, #medal-of-honor-allied-assault, #return-to-castle-wolfenstein, #halo-combat-evolved, #the-elder-scrolls-iii-morrowind, #ico, #call-of-duty, #infinity-ward, #star-wars-knights-of-the-old-republic, #star-wars-galaxies-an-empire-divided, #metroid-prime, #valve, #half-life, #far-cry, #vampire-the-masquerade-bloodlines, #thief-deadly-shadows, #blizzard, #world-of-warcraft, #battlefield-2, #god-of-war
jag vill inte vara messerschmidtig här men Halo om nåt har vänt en hel industris fokus (och desto viktigare, Microsofts) mot konsoller och fps på dessa. Konsollerna gick från uncool till cool på några få år.
inget annat spel under denna period har ens en chans att konkurrera om "viktigaste" platsen och då belyser vi inte ens Halos egna talanger som ett mycket välgjort och underhållande spel.
jag vill inte vara messerschmidtig här men Halo om nåt har vänt en hel industris fokus (och desto viktigare, Microsofts) mot konsoller och fps på dessa. Konsollerna gick från uncool till cool på några få år.
inget annat spel under denna period har ens en chans att konkurrera om "viktigaste" platsen och då belyser vi inte ens Halos egna talanger som ett mycket välgjort och underhållande spel.
Har Konsol blivit coolt? Har jag missat totalt...
Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz
Har Konsol blivit coolt? Har jag missat totalt...
Gäsp...
WarCraft 3 är inte ens med i hedersomnämnande? Hur kan ett av de absolut mest populära RTS-spelen genom tiderna inte ens få ett hedersomnämnande? Mycket märkligt.
Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21
"15 år efter FZ:s födsel gräver vi fram de 15 spel som betytt mest för både oss och branschen sedan dess. "
Hur mycket ni än gillar Battlefield 1942 så borde det Halo gjort för branschen ändå väga upp tillräckligt för att knipa viktigaste spelet 2002.
Personligen förstår jag inte vad som var så "nytt" med halo. I mina ögon var det som vilken shooter som helst.
Battlefield däremot, var något helt nytt.
Du får absolut vara "messerschmidtig", det är ju kul med diskussioner och debatt. Det här är en lista som redaktionen gemensamt satt ihop, och vissa år har varit svårare än andra. GTAIII 2001 var givet, men 2002 var ett svårare år. Personligen tycker jag att ett spel som Ico också är intressant. Det har inte sålt i närheten av de andra, gissar jag, men det var här "kan spel vara konst?"-snacket tog fart.
En Bamseponny av folket
Bara jag som tycker att Diablo saknas?
DIablo släpptes före 2001, och Diablo 2 var med i den första artikeln.
Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21
Men det är ju väldigt subjektivt också. Med tanke på sajtens ursprung är det ju inte särskilt konstigt att fps-spel kniper många omnämnanden
Tycker det varit en helt ok lista än så länge! Det är alltid kul att läsa motiveringar.
Säkert en miss, listan är super annars! Dock tyckte jag Max Payne förtjänade framsidan ..
Jäkligt dålig lista.
I stortsätt varenda spel som kniper första platsen är ett FPS. En genre som dominerat spelscenen sen doom.
Att spel som tillfört spelupplevelsen och hur spel ser ut borde räknas som viktigare. Nu känns det mer som en favorit lista. CS kommer aldrig för mig vara ett spel, det var en mod. En hjärnlös och dålig sådan dessutom. Att sedan snake inte finns med är ju ganska tokigt, var det inte snake som var spelet som fick mobilspelande att bli stort? Pokemon på enbart heders omnämnande? Gå runt å fråga folk om de vet vem Gordon Freeman är och om de vet vem Pikachu är. Diablo måste väl ändå med vad det innebar battlenet komma före mario64. Battlenet var gratis och ändå det enda liknande system som gick med vinst. Half Life före StarCraft.. hmm ok antar att hela esportvärlden och en antal miljoner koreaner skrattar åt det. DÅÅÅÅÅÅÅÅLIGT!