Duke Nukem Forever

Medlem
Skrivet av MMO4Life:

Till alla idioter som sitter och PM:ar mig av ilska för att jag utgår ifrån vad recensionerna säger: Väx upp och fatta att alla människor har olika åsikter. Somligas pengar växer inte på träd och då har man recensioner som säger att detta spel är värt att köpa. Det är inte så konstigt att man blir forum-bannad när hela sajten är fylld med troll.

Synd att vissa inte verkar förstå det, för mig är också tiden över då jag köpte ett spel utan att först ta reda på fakta kring det och då är det väldigt bra att det finns recensioner som hjälper en få en bild av spelet. Det tråkiga är dock att dessa recensioner har kommit att bli så viktiga för utgivarna att de numera pryder sina spel med dom eller inför "embargon" för när de får släppas publikt. Recensioner är som sagt var väldigt bra men att själv testa spelet är det absolut bästa för när det kommer till kritan finns det nog ingen människa som tycker exakt likadant som någon annan även om det däremot finns de som oftast tycker samma sak.

Medlem

Bröst är plus, inte minus. Gay.

Medlem

Right, det här är den förmodligen värsta tråden jag sett i hela min tid som moderator. Rensningen är påbörjad. Vill ni kritisera så är ni fullt välkomna, om ni kan göra på ett vettigt sätt. Den gränsen har många passerat för länge sedan här.


signatur

Videomupp

Medlem

bra recension.

synd bara folk blir tjuriga för andra tycker nått annat.
dock ÄR det stor skillnad på gameplay med en PC lr konsoll, å en konsoll konvetering av ett spel gör liret tråkigt på en PC, det gäller alla spel inte bara detta, så inget whine på det inte


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Ärligt talat vem trodde att det skulle bli ett spel som skulle bli känt för att vara bra?! Det uppfyllde mina kriterier för ytterligare en runda med Duke! Första 30 minuterna av spelet lyckades vi nog dra ut på till 1.5 timmar det var ju helt galet roligt att se allt Fortfarande inte spelat igenom det helt men fan Duke äger!

Medlem

Jag tyckte spelet var okej tidsfördriv och perfekt i Rea-backarna/Steamrean lagom till julhandeln.Själv hade jag onda aningar men blev istället positivt överraskad. Spelade först Steamversionen men när jag skulle spela PS3 versionen fick jag ångest över himmelskt långa laddningstider. Annars var grafiken rätt likvärdig.

3,5 Reabackar är mitt betyg.


signatur

Det var detta...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Räven Lord:

Till alla idioter som sitter och PM:ar mig av ilska för att jag utgår ifrån vad recensionerna säger: Väx upp och fatta att alla människor har olika åsikter. Somligas pengar växer inte på träd och då har man recensioner som säger att detta spel är värt att köpa. Det är inte så konstigt att man blir forum-bannad när hela sajten är fylld med troll.

Vänligen skicka mig de breven så ska jag ta itu med trollen.


signatur
Medlem

Måste varit en 9 bast när jag såg den där E3 trailern, silken nostalgi-våg

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Forcie:

Jag är väl något av forumets Duke-nestor; drev Sveriges största Duke3D-site NukeTeam då det begav sig, drev DNF-sidan NukeZone här på FZ då FragZone fortfarande hade dedikerade underavdelningar drivna av entusiaster, har följt Apogee/3D Realms sedan deras forum flyttade från CompuServe till World Wide Web nån gång i mitten på 90-talet, etc.

Och jag är djävligt besviken.
Duke Nukem Forever är ett dåligt spel. Duke Nukem Forever lever inte upp till den kvalitet man associerar med Duke Nukem-varumärket.

DNF är inte dåligt för att grafiken är på den tekniska nivå som var vanlig för fem-sex år sen.
Det är inte dåligt för att det aspirerar till att vara ett "old-school" FPS.
Det är inte dåligt för att det innehåller pubertala och tramsiga moment.
Det är inte dåligt för att det är små spelsegment som hastigt sammanfogats till ett helt narrativ för att kunna slutföra spelet.

Nej, Duke Nukem Forever är dåligt _för att det är för lite Duke3D i det_. Det är på tok för lite oldschool.
Det är uppenbart konsolmördat rakt igenom. Vad som var tänkt att vara konungen av klassiska PC-FPS har blivit slaktat till att bli en blek Halo-kopia.

- Där Duke3D var ett renodlat actionspel med små välportionerade möjligheter att undersöka eller
manipulera väl valda delar av banorna någon gång då och då är DNF enbart en åktur mellan scriptade sekvenser eller små pussel och innehåller minimalt med action i jämförelse. Den action som finns är slö, stel och tråkig, och inte alls lika smidig och skön som i Duke3D.

- Där Duke3D erbjöd storslagen leveldesign med komplexa nivåer där man sprang fram och tillbaka för att snoka fram varje litet hörn av banan för att hitta alla hemlisar över, under och runt omkring en är DNF en trång på-räls-historia där man på skygglappar dundrar fram genom en snitslad bana utan att kunna göra avstickare för att utforska det minsta. Undantaget en enstaka spelautomat eller dylik rekvisita ditställd för att distrahera några sekunder. Ett högst avskalat upplägg, allt för att erbjuda den där cineastiska scriptade tramsupplevelsen som varit industrins melodi de senaste 10 åren.

- Där Duke3D erbjöd blixtsnabb action där man rusade runt i vansinnesfart och pepprade och sprängde stora horder av fiender samtidigt som man undvek regn av lasrar och granater med perfekt precision är DNF en närmast reumatiskt knarrande slö historia där Duke ytterst långsamt segar sig fram genom nivåerna för att sedan knappt kunna undvika skotten från de ynkliga fåtal fiender som uppenbarar sig eftersom han helt enkelt är för slö. Helt anpassat för konsol och handkontroll med långsam reaktionstid och sega vändningar. Det känns som Duke lider av åldersrelaterade ledbesvär eller dylikt, eller helt enkelt en släng av malign konsolitis.

- Där Duke3D var fyllt av upptäckarglädje och man upprymt sprang runt och tryckte på use-knappen överallt i alla miljöer för att hitta alla interaktiva saker, cameos och hemliga utrymmen idiotförklarar DNF spelaren genom att köra upp PRESS BLAH TO BLAH BLAH i ansiktet på en så fort man kommer i närheten av de få manipulerbara objekt som finns. Inget spännande alls, och klart anpassat för folk utan fantasi eller lekglädje.

- Där Duke3D lät en plocka på sig alla saker man kom över är man i DNF begränsad till att springa omkring med två vapen som man växlar mellan, direkt efterapande moderna konsol-FPS. Detta är enbart uselt och förstör känslan. Det är inte precis någon realism man skall eftersträva i ett sådant här spel. Som grädde på moset har man sett till att krydda med quickpipebombs a la Halo, och till och med HUDen ser nästan precis ut som Halos dito. Till råga på allt har man råga att driva med Halo en bit in i spelet, vilket är högst pinsamt då spelet gör allt för att apa efter dess gameplaystil.

- Där Duke3D på högre svårighetsgrader var en stor utmaning vad gäller att hushålla med ammunition, health-powerups och andra bonusföremål idiotförklarar DNF ännu en gång spelaren genom att ha obegränsat regenererande hälsa, och ammo eller nya vapen som bara poppar upp så fort man börjar få slut på de man har. Oerhört stämningsförstörande och en uppenbar anpassning till dampkids som sitter framför sin Xbox och kastar kontrollen i väggen, vrålar och börjar grina så fort de misslyckas i ett spel. En ren förolämpning mot Dukes person, helt enkelt. Skulle han inte klara av att rädda världen utan hålla handen-åtgärder?

- Där Duke3D hade stora, svettiga bossar som pepprade järnet och faktiskt var farliga på riktigt men kunde besegras på många olika vis med hela banan till förfogande kör DNF på det urtråkiga pusselbossupplägget där man skall rinse-repeat-utföra något "listigt" trick X antal gånger samtidigt som man undviker attacker i ett avspärrat, trångt litet utrymme. Instängt, rälsstyrt och skitlamt.

- Där Duke3D alltid gav en möjligheter att springa tillbaka och leta runt hela banan efter saker man missat eller powerups man väntat med att plocka upp är DNF upphugget i små, små segment där man inte får gå tillbaka och ibland mot sin vilja blir avstängd från sin tilltänkta destination för att man råkade gå lite för långt åt ett håll. Inrutat och instängt.

- Där Duke3D levererades med en gedigen svit lättanvända modverktyg och spelet i sig hade den största modcommunityn någonsin som inte skulle överträffas av något förrän Halflife-communityn fått jobba i några år, har DNF inte med nånting, och Gearbox antyder att det inte kommer komma några möjligheter att modda spelet för att det skulle försämra chanserna för deras DLC.

Nej, Duke Nukem Forever är _tråkigt_. Och det är som sagt inte för att det skulle vara "old school", utan för just för att det inte är det. Det försöker panikartat härma 2000-talets lama konsol-FPS när det egentligen borde härmat Duke3D, Doom, Blood, Shadow Warrior m.fl. 90-tals-FPS med blixtsnabb action och kompromisslös gameplay.
Nu är det ett segt, tråkigt spel som inte är mer Duke än det man hängt på av scriptade jippo-sekvenser och krystad humor. Det försöker enbart rida på Dukes popularitet, istället för att rida på solid gameplay. Många av bristerna har varit kända sen innan, men jag trodde faktiskt inte det skulle vara så erbarmligt dåligt.

Jag vill påstå att spel som Serious Sam-serien m.fl. erbjuder mer genuin Duke Nukem-känsla än vad DNF gör. Och för folk som till varje pris vill ha karaktären Duke rekommenderar jag att ladda ned en modern Duke3D-sourceport som t.ex. EDuke3D och spela originalspelet med Duke3D High Resolution Pack, eller flera av de utsökta moddar och total conversions som finns till det.

Det här konsolmördade spelet vill jag helst glömma. Fy tusan för att försöka anpassa sig till spelindustrins lama fantasilösa standarder.

Amen brother, det är inte mycket Duke 3D i Forever, vilket jag försökte få fram i recensionen. Du sätter huvudet på spiken. Jag är inte säker på att det beror på konsoler, utan snarare marknaden i sig. Berör det en smula i blogginlägget Hardcorespelens död.


signatur
Inaktiv

Har nu spelat en del singleplayer och multi och för mig så finns det en hel del av Duke3D känslan kvar i miljöer, monster, musik, vapen osv. Det kan ha varit en tanke bakom spelet. Det verkar dock som att det har blivit portat från konsol till PC och det tycker jag är väldigt tråkigt.
En reflektion: Om vi som var med på den tiden tänker efter vad som var så speciellt med Duke3D. Det var ju banorna i stadsmiljö, de roliga one-liners som Duke körde med, att det var brudar med, spelhallar, biografer, jetpacks och de roliga vapnen osv. Det var ju helt unikt 1996. Därför kunde Duke3D slå som det gjorde. Och det var ju mest multiplayer delen som var kul. Tycker jag i alla fall. Så det är inte så lätt att komma med en värdig uppföljare idag. Då vi är så bortskämda med de otroliga spel som släpps idag. Jag ger spelet en 3:a av 5 och tycker inte att det var slöseri med pengarna.

Medlem

Går det inte väldigt slött för de amerikanska sidorna att få ut recensioner? på gamerankings har de fortfarande bara fyra stycken..

Skägg.
10 Chambers
Redaktör
Skrivet av boneless:

Går det inte väldigt slött för de amerikanska sidorna att få ut recensioner? på gamerankings har de fortfarande bara fyra stycken..

Spelet släpps inte förrän i morgon i Nordamerika, kanske har utgivaren fattat (det något märkliga) beslutet att USA-versionen inte får recenseras förrän då.


signatur
Medlem

En HD variant av Duke Nukem 3D med stöd för coop hade varit bättre.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Läsvärd epilog.
Men nej, jag tycker det är inte själva konsolernas fel såklart, utan anpassningen till den "bredare" spelarmålgrupp som PS2/Xbox-generationen lade grunden till. Vilket i sin tur har skapat spel som i princip är som att sätta sig bland bänkraderna och stirra på filmduken i en nöjesparkssimulator och vara glad om åkturen hoppar till lite ibland.

Skrivet av FL3JM:

En HD variant av Duke Nukem 3D med stöd för coop hade varit bättre.

Det finns redan. EDuke32 http://eduke32.com/ plus HRP http://hrp.duke4.net/. Kräver att man tillhandahåller DUKE3D.GRP från originalspelet, om jag inte minns fel. Självklart har det stöd för coop.

Det finns dessutom en remake till Unreal 3-motorn på gång vid namn Duke Nukem 3D: Reloaded, som är utvecklat av dedikerade fans (och har därför enligt mig potential att bli bättre än om det vore kommersiellt). Det projektet kan du följa här: http://www.dukenukemreloaded.com/

Medlem
Skrivet av Forcie:
Skrivet av FL3JM:

En HD variant av Duke Nukem 3D med stöd för coop hade varit bättre.

Det finns redan. EDuke32 http://eduke32.com/ plus HRP http://hrp.duke4.net/. Kräver att man tillhandahåller DUKE3D.GRP från originalspelet, om jag inte minns fel. Självklart har det stöd för coop.

Det finns dessutom en remake till Unreal 3-motorn på gång vid namn Duke Nukem 3D: Reloaded, som är utvecklat av dedikerade fans (och har därför enligt mig potential att bli bättre än om det vore kommersiellt). Det projektet kan du följa här: http://www.dukenukemreloaded.com/

<3

Inaktiv
Skrivet av Forcie:

Jag är väl något av forumets Duke-nestor; drev Sveriges största Duke3D-site NukeTeam då det begav sig, drev DNF-sidan NukeZone här på FZ då FragZone fortfarande hade dedikerade underavdelningar drivna av entusiaster, har följt Apogee/3D Realms sedan deras forum flyttade från CompuServe till World Wide Web nån gång i mitten på 90-talet, etc.

Och jag är djävligt besviken.
Duke Nukem Forever är ett dåligt spel. Duke Nukem Forever lever inte upp till den kvalitet man associerar med Duke Nukem-varumärket.

DNF är inte dåligt för att grafiken är på den tekniska nivå som var vanlig för fem-sex år sen.
Det är inte dåligt för att det aspirerar till att vara ett "old-school" FPS.
Det är inte dåligt för att det innehåller pubertala och tramsiga moment.
Det är inte dåligt för att det är små spelsegment som hastigt sammanfogats till ett helt narrativ för att kunna slutföra spelet.

Nej, Duke Nukem Forever är dåligt _för att det är för lite Duke3D i det_. Det är på tok för lite oldschool.
Det är uppenbart konsolmördat rakt igenom. Vad som var tänkt att vara konungen av klassiska PC-FPS har blivit slaktat till att bli en blek Halo-kopia.

- Där Duke3D var ett renodlat actionspel med små välportionerade möjligheter att undersöka eller
manipulera väl valda delar av banorna någon gång då och då är DNF enbart en åktur mellan scriptade sekvenser eller små pussel och innehåller minimalt med action i jämförelse. Den action som finns är slö, stel och tråkig, och inte alls lika smidig och skön som i Duke3D.

- Där Duke3D erbjöd storslagen leveldesign med komplexa nivåer där man sprang fram och tillbaka för att snoka fram varje litet hörn av banan för att hitta alla hemlisar över, under och runt omkring en är DNF en trång på-räls-historia där man på skygglappar dundrar fram genom en snitslad bana utan att kunna göra avstickare för att utforska det minsta. Undantaget en enstaka spelautomat eller dylik rekvisita ditställd för att distrahera några sekunder. Ett högst avskalat upplägg, allt för att erbjuda den där cineastiska scriptade tramsupplevelsen som varit industrins melodi de senaste 10 åren.

- Där Duke3D erbjöd blixtsnabb action där man rusade runt i vansinnesfart och pepprade och sprängde stora horder av fiender samtidigt som man undvek regn av lasrar och granater med perfekt precision är DNF en närmast reumatiskt knarrande slö historia där Duke ytterst långsamt segar sig fram genom nivåerna för att sedan knappt kunna undvika skotten från de ynkliga fåtal fiender som uppenbarar sig eftersom han helt enkelt är för slö. Helt anpassat för konsol och handkontroll med långsam reaktionstid och sega vändningar. Det känns som Duke lider av åldersrelaterade ledbesvär eller dylikt, eller helt enkelt en släng av malign konsolitis.

- Där Duke3D var fyllt av upptäckarglädje och man upprymt sprang runt och tryckte på use-knappen överallt i alla miljöer för att hitta alla interaktiva saker, cameos och hemliga utrymmen idiotförklarar DNF spelaren genom att köra upp PRESS BLAH TO BLAH BLAH i ansiktet på en så fort man kommer i närheten av de få manipulerbara objekt som finns. Inget spännande alls, och klart anpassat för folk utan fantasi eller lekglädje.

- Där Duke3D lät en plocka på sig alla saker man kom över är man i DNF begränsad till att springa omkring med två vapen som man växlar mellan, direkt efterapande moderna konsol-FPS. Detta är enbart uselt och förstör känslan. Det är inte precis någon realism man skall eftersträva i ett sådant här spel. Som grädde på moset har man sett till att krydda med quickpipebombs a la Halo, och till och med HUDen ser nästan precis ut som Halos dito. Till råga på allt har man råga att driva med Halo en bit in i spelet, vilket är högst pinsamt då spelet gör allt för att apa efter dess gameplaystil.

- Där Duke3D på högre svårighetsgrader var en stor utmaning vad gäller att hushålla med ammunition, health-powerups och andra bonusföremål idiotförklarar DNF ännu en gång spelaren genom att ha obegränsat regenererande hälsa, och ammo eller nya vapen som bara poppar upp så fort man börjar få slut på de man har. Oerhört stämningsförstörande och en uppenbar anpassning till dampkids som sitter framför sin Xbox och kastar kontrollen i väggen, vrålar och börjar grina så fort de misslyckas i ett spel. En ren förolämpning mot Dukes person, helt enkelt. Skulle han inte klara av att rädda världen utan hålla handen-åtgärder?

- Där Duke3D hade stora, svettiga bossar som pepprade järnet och faktiskt var farliga på riktigt men kunde besegras på många olika vis med hela banan till förfogande kör DNF på det urtråkiga pusselbossupplägget där man skall rinse-repeat-utföra något "listigt" trick X antal gånger samtidigt som man undviker attacker i ett avspärrat, trångt litet utrymme. Instängt, rälsstyrt och skitlamt.

- Där Duke3D alltid gav en möjligheter att springa tillbaka och leta runt hela banan efter saker man missat eller powerups man väntat med att plocka upp är DNF upphugget i små, små segment där man inte får gå tillbaka och ibland mot sin vilja blir avstängd från sin tilltänkta destination för att man råkade gå lite för långt åt ett håll. Inrutat och instängt.

- Där Duke3D levererades med en gedigen svit lättanvända modverktyg och spelet i sig hade den största modcommunityn någonsin som inte skulle överträffas av något förrän Halflife-communityn fått jobba i några år, har DNF inte med nånting, och Gearbox antyder att det inte kommer komma några möjligheter att modda spelet för att det skulle försämra chanserna för deras DLC.

Nej, Duke Nukem Forever är _tråkigt_. Och det är som sagt inte för att det skulle vara "old school", utan för just för att det inte är det. Det försöker panikartat härma 2000-talets lama konsol-FPS när det egentligen borde härmat Duke3D, Doom, Blood, Shadow Warrior m.fl. 90-tals-FPS med blixtsnabb action och kompromisslös gameplay.
Nu är det ett segt, tråkigt spel som inte är mer Duke än det man hängt på av scriptade jippo-sekvenser och krystad humor. Det försöker enbart rida på Dukes popularitet, istället för att rida på solid gameplay. Många av bristerna har varit kända sen innan, men jag trodde faktiskt inte det skulle vara så erbarmligt dåligt.

Jag vill påstå att spel som Serious Sam-serien m.fl. erbjuder mer genuin Duke Nukem-känsla än vad DNF gör. Och för folk som till varje pris vill ha karaktären Duke rekommenderar jag att ladda ned en modern Duke3D-sourceport som t.ex. EDuke3D och spela originalspelet med Duke3D High Resolution Pack, eller flera av de utsökta moddar och total conversions som finns till det.

Det här konsolmördade spelet vill jag helst glömma. Fy tusan för att försöka anpassa sig till spelindustrins lama fantasilösa standarder.

Inte för att jag spelar DNF men jag har spelat många andra värdelösa så kallade FPS som släppts de senaste åren och förstår att detta spelet är samma skit. Såg även totalbis första 45min av spelet. Du summerar inte bara DNF här utan samma sak kunde sagts om nästan alla FPS som släppts på PC och konsol de senaste åren,

Folk som drar "vad har konsol" med saken att göra har inte fattat vad det handlar om och kan itne ha spelat doom och quake på de svåraste svårighetsgraderna.

För det har allt med konsol att göra. Eftersom konsol kontroll är värdelös att sikta med jämfört med mus kan man varken sikta eller röra sig lika snabbt. Det gör att alla spel som släpps i samma skick till konsol och PC och inte är omöjliga att klara på konsol är på tok för lätta på PC. Istället för att då ha ett solid gameplay med svåra fiender, snabba beslut så inför man quicktime events där man får trycka på en knapp några gånger.

Och jag säger detta som en ägare till xbox. Men man är inte så dum att man lirar fps på xbox. Xbox passar utmärkt till andra sorters spel. FPS marknaden slagits hårt av konsolernas ökade inflytande, precis som RPG.... Lyckligtvis är RTS ännu orört eftersom det helt enkelt inte går att spela på konsoler tack och lov.

Medlem

verkar vara en väldig massa folk som köpt spelet, så det kommer säkert en ännu sämmre uppföljare nästa år...


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av toast:

verkar vara en väldig massa folk som köpt spelet, så det kommer säkert en ännu sämmre uppföljare nästa år...

Gearbox arbetade ju på Duke Begins innan rättegångarna drog igång, ska bli intressant att se vad det blir.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av jonne_man:
Skrivet av Forcie:

Jag är väl något av forumets Duke-nestor; drev Sveriges största Duke3D-site NukeTeam då det begav sig, drev DNF-sidan NukeZone här på FZ då FragZone fortfarande hade dedikerade underavdelningar drivna av entusiaster, har följt Apogee/3D Realms sedan deras forum flyttade från CompuServe till World Wide Web nån gång i mitten på 90-talet, etc.

Och jag är djävligt besviken.
Duke Nukem Forever är ett dåligt spel. Duke Nukem Forever lever inte upp till den kvalitet man associerar med Duke Nukem-varumärket.

DNF är inte dåligt för att grafiken är på den tekniska nivå som var vanlig för fem-sex år sen.
Det är inte dåligt för att det aspirerar till att vara ett "old-school" FPS.
Det är inte dåligt för att det innehåller pubertala och tramsiga moment.
Det är inte dåligt för att det är små spelsegment som hastigt sammanfogats till ett helt narrativ för att kunna slutföra spelet.

Nej, Duke Nukem Forever är dåligt _för att det är för lite Duke3D i det_. Det är på tok för lite oldschool.
Det är uppenbart konsolmördat rakt igenom. Vad som var tänkt att vara konungen av klassiska PC-FPS har blivit slaktat till att bli en blek Halo-kopia.

- Där Duke3D var ett renodlat actionspel med små välportionerade möjligheter att undersöka eller
manipulera väl valda delar av banorna någon gång då och då är DNF enbart en åktur mellan scriptade sekvenser eller små pussel och innehåller minimalt med action i jämförelse. Den action som finns är slö, stel och tråkig, och inte alls lika smidig och skön som i Duke3D.

- Där Duke3D erbjöd storslagen leveldesign med komplexa nivåer där man sprang fram och tillbaka för att snoka fram varje litet hörn av banan för att hitta alla hemlisar över, under och runt omkring en är DNF en trång på-räls-historia där man på skygglappar dundrar fram genom en snitslad bana utan att kunna göra avstickare för att utforska det minsta. Undantaget en enstaka spelautomat eller dylik rekvisita ditställd för att distrahera några sekunder. Ett högst avskalat upplägg, allt för att erbjuda den där cineastiska scriptade tramsupplevelsen som varit industrins melodi de senaste 10 åren.

- Där Duke3D erbjöd blixtsnabb action där man rusade runt i vansinnesfart och pepprade och sprängde stora horder av fiender samtidigt som man undvek regn av lasrar och granater med perfekt precision är DNF en närmast reumatiskt knarrande slö historia där Duke ytterst långsamt segar sig fram genom nivåerna för att sedan knappt kunna undvika skotten från de ynkliga fåtal fiender som uppenbarar sig eftersom han helt enkelt är för slö. Helt anpassat för konsol och handkontroll med långsam reaktionstid och sega vändningar. Det känns som Duke lider av åldersrelaterade ledbesvär eller dylikt, eller helt enkelt en släng av malign konsolitis.

- Där Duke3D var fyllt av upptäckarglädje och man upprymt sprang runt och tryckte på use-knappen överallt i alla miljöer för att hitta alla interaktiva saker, cameos och hemliga utrymmen idiotförklarar DNF spelaren genom att köra upp PRESS BLAH TO BLAH BLAH i ansiktet på en så fort man kommer i närheten av de få manipulerbara objekt som finns. Inget spännande alls, och klart anpassat för folk utan fantasi eller lekglädje.

- Där Duke3D lät en plocka på sig alla saker man kom över är man i DNF begränsad till att springa omkring med två vapen som man växlar mellan, direkt efterapande moderna konsol-FPS. Detta är enbart uselt och förstör känslan. Det är inte precis någon realism man skall eftersträva i ett sådant här spel. Som grädde på moset har man sett till att krydda med quickpipebombs a la Halo, och till och med HUDen ser nästan precis ut som Halos dito. Till råga på allt har man råga att driva med Halo en bit in i spelet, vilket är högst pinsamt då spelet gör allt för att apa efter dess gameplaystil.

- Där Duke3D på högre svårighetsgrader var en stor utmaning vad gäller att hushålla med ammunition, health-powerups och andra bonusföremål idiotförklarar DNF ännu en gång spelaren genom att ha obegränsat regenererande hälsa, och ammo eller nya vapen som bara poppar upp så fort man börjar få slut på de man har. Oerhört stämningsförstörande och en uppenbar anpassning till dampkids som sitter framför sin Xbox och kastar kontrollen i väggen, vrålar och börjar grina så fort de misslyckas i ett spel. En ren förolämpning mot Dukes person, helt enkelt. Skulle han inte klara av att rädda världen utan hålla handen-åtgärder?

- Där Duke3D hade stora, svettiga bossar som pepprade järnet och faktiskt var farliga på riktigt men kunde besegras på många olika vis med hela banan till förfogande kör DNF på det urtråkiga pusselbossupplägget där man skall rinse-repeat-utföra något "listigt" trick X antal gånger samtidigt som man undviker attacker i ett avspärrat, trångt litet utrymme. Instängt, rälsstyrt och skitlamt.

- Där Duke3D alltid gav en möjligheter att springa tillbaka och leta runt hela banan efter saker man missat eller powerups man väntat med att plocka upp är DNF upphugget i små, små segment där man inte får gå tillbaka och ibland mot sin vilja blir avstängd från sin tilltänkta destination för att man råkade gå lite för långt åt ett håll. Inrutat och instängt.

- Där Duke3D levererades med en gedigen svit lättanvända modverktyg och spelet i sig hade den största modcommunityn någonsin som inte skulle överträffas av något förrän Halflife-communityn fått jobba i några år, har DNF inte med nånting, och Gearbox antyder att det inte kommer komma några möjligheter att modda spelet för att det skulle försämra chanserna för deras DLC.

Nej, Duke Nukem Forever är _tråkigt_. Och det är som sagt inte för att det skulle vara "old school", utan för just för att det inte är det. Det försöker panikartat härma 2000-talets lama konsol-FPS när det egentligen borde härmat Duke3D, Doom, Blood, Shadow Warrior m.fl. 90-tals-FPS med blixtsnabb action och kompromisslös gameplay.
Nu är det ett segt, tråkigt spel som inte är mer Duke än det man hängt på av scriptade jippo-sekvenser och krystad humor. Det försöker enbart rida på Dukes popularitet, istället för att rida på solid gameplay. Många av bristerna har varit kända sen innan, men jag trodde faktiskt inte det skulle vara så erbarmligt dåligt.

Jag vill påstå att spel som Serious Sam-serien m.fl. erbjuder mer genuin Duke Nukem-känsla än vad DNF gör. Och för folk som till varje pris vill ha karaktären Duke rekommenderar jag att ladda ned en modern Duke3D-sourceport som t.ex. EDuke3D och spela originalspelet med Duke3D High Resolution Pack, eller flera av de utsökta moddar och total conversions som finns till det.

Det här konsolmördade spelet vill jag helst glömma. Fy tusan för att försöka anpassa sig till spelindustrins lama fantasilösa standarder.

Inte för att jag spelar DNF men jag har spelat många andra värdelösa så kallade FPS som släppts de senaste åren och förstår att detta spelet är samma skit. Såg även totalbis första 45min av spelet. Du summerar inte bara DNF här utan samma sak kunde sagts om nästan alla FPS som släppts på PC och konsol de senaste åren,

Folk som drar "vad har konsol" med saken att göra har inte fattat vad det handlar om och kan itne ha spelat doom och quake på de svåraste svårighetsgraderna.

För det har allt med konsol att göra. Eftersom konsol kontroll är värdelös att sikta med jämfört med mus kan man varken sikta eller röra sig lika snabbt. Det gör att alla spel som släpps i samma skick till konsol och PC och inte är omöjliga att klara på konsol är på tok för lätta på PC. Istället för att då ha ett solid gameplay med svåra fiender, snabba beslut så inför man quicktime events där man får trycka på en knapp några gånger.

Och jag säger detta som en ägare till xbox. Men man är inte så dum att man lirar fps på xbox. Xbox passar utmärkt till andra sorters spel. FPS marknaden slagits hårt av konsolernas ökade inflytande, precis som RPG.... Lyckligtvis är RTS ännu orört eftersom det helt enkelt inte går att spela på konsoler tack och lov.

Fast, med risk att kasta bensin på brasan, jag kan inte svälja konsolteorin med hull och hår. Titta på ett gammalt konsolspel, på 8-bitarstiden. Hur hardcore är inte de? Hur många spel har man varvat i samlingen? Inte många.

Att spel blir enklare, mindre avancerade tror jag (med betoning på tror, det är ingen sanning) snarare beror på marknaden i stort. Den stora massan, de som faktiskt betalar för de hundramiljonerssprojekt spelutveckling faktiskt är, är inte intresserad av att behöva en manual för att kunna starta spelet eller lära sig spela. Det ska bara fungera på en gång.

Vill man ha riktiga hardcorespel och nyskapande får vi nog titta på de utvecklare som arbetar på samma sätt, och i samma storlek som för 15 år sedan, dvs indiefolket.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast, med risk att kasta bensin på brasan, jag kan inte svälja konsolteorin med hull och hår. Titta på ett gammalt konsolspel, på 8-bitarstiden. Hur hardcore är inte de? Hur många spel har man varvat i samlingen? Inte många.

Att spel blir enklare, mindre avancerade tror jag (med betoning på tror, det är ingen sanning) snarare beror på marknaden i stort. Den stora massan, de som faktiskt betalar för de hundramiljonerssprojekt spelutveckling faktiskt är, är inte intresserad av att behöva en manual för att kunna starta spelet eller lära sig spela. Det ska bara fungera på en gång.

Vill man ha riktiga hardcorespel och nyskapande får vi nog titta på de utvecklare som arbetar på samma sätt, och i samma storlek som för 15 år sedan, dvs indiefolket.

Du kan ju inte jämföra med konsoller på den tiden då det inte ens fanns 3D. Vi pratar om hur konsoller förstör FPS, endast FPS. Och det är som det är, det går aldrig att sikta lika snabbt och precis med en joystick som med mus i ett FPS. Detta medför att man gör spelet lättare genom att man har autoaim och lättare fiender samt oftast kan ta en jävla massa stryk. Sen när man "portar" det till PC så lägger man bara till mus och tangentbordsstöd och tror att allt är bra. Men spelet är för lätt för folk som spelat PC hela livet, vi vill ha så hög svårighetsgrad att man sitter och svettas när man spelar, precis som på den gamla 8-bitarstiden

Medlem

Har lirat en hel del av spelet nu och kan bara säga att enligt min mening kan alla recensenter gå och gömma sig! DNF är ett grymt spel!!!
Grafiken är kanske lite utdaterat men dålig är den då inte!
Har inte prövat MP alls men det är inte nått jag suktar efter att göra heller och hittills är SP betydligt bättre än flera andra FPS jag spelat dom senaste åren!
Dessutom har jag roligt när jag spelar!!!
Macho och misogynt....JA, Det är ju Duke Nukem! Bajs humord är det heller inget fel på! har ni någonsin kollat South Park eller Simpsons???
Kommer tillbaka när jag har lirat igenom spelet!


signatur

Min negativa KDR är din positiva KDR!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av toast:

verkar vara en väldig massa folk som köpt spelet, så det kommer säkert en ännu sämmre uppföljare nästa år...

Gearbox arbetade ju på Duke Begins innan rättegångarna drog igång, ska bli intressant att se vad det blir.

Mmmm vad säges om "Shadow Warrior 2, Sticky-Bomb still Likey Yu!!!" ? ^^
http://www.3drealms.com/sounds/answer3.wav


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

inte så skoj att det går på Räls, man hade hoppats på mer Sandbox, kunna utforska i egen takt och välja vägar, istället för att skjuta från berg & dal bana!


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av toast:

inte så skoj att det går på Räls, man hade hoppats på mer Sandbox, kunna utforska i egen takt och välja vägar, istället för att skjuta från berg & dal bana!

Låter inte precis som Duke Nukem...


signatur

Min negativa KDR är din positiva KDR!

Medlem
Skrivet av Elmoth:
Skrivet av toast:

inte så skoj att det går på Räls, man hade hoppats på mer Sandbox, kunna utforska i egen takt och välja vägar, istället för att skjuta från berg & dal bana!

Låter inte precis som Duke Nukem...

Jo men man sprang runt och letade hemliga rum och listade ut hur man skulle ta sig upp till avsatser i D3d, men visst fanns flera simpla maps oxå..


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast, med risk att kasta bensin på brasan, jag kan inte svälja konsolteorin med hull och hår. Titta på ett gammalt konsolspel, på 8-bitarstiden. Hur hardcore är inte de? Hur många spel har man varvat i samlingen? Inte många.

Att spel blir enklare, mindre avancerade tror jag (med betoning på tror, det är ingen sanning) snarare beror på marknaden i stort. Den stora massan, de som faktiskt betalar för de hundramiljonerssprojekt spelutveckling faktiskt är, är inte intresserad av att behöva en manual för att kunna starta spelet eller lära sig spela. Det ska bara fungera på en gång.

Vill man ha riktiga hardcorespel och nyskapande får vi nog titta på de utvecklare som arbetar på samma sätt, och i samma storlek som för 15 år sedan, dvs indiefolket.

Det har du i och för sig rätt i. Tror jag bara klarat zelda (som man ser från sidan i fighter) två gånger men har försökt många fler. Sista palatset är så jävla svårt.

Men varför har marknaden förändrats egentligen? När man var runt 13 år lirade man ju doom på det näst svåraste med polarna på hemma lan (serial kablar!). Satt hela natten och nötade de svåra banorna. det är väl ingen skillnad på ungar idag? Jag föredrar ju absolut svåra spel själv, varför skulle små ungar idag ha en annan syn än vad man själv hade som liten? Vem vill ha casual fps spel egentligen?

Fast jag tror nog det är lite både och. Som förra killen några posts upp skrev så är det främst FPS jag menar. Rocket jump etc på en konsol funkar liksom inte, avancerad level design av samma anledning, det blir för jobbigt med en handkontroll att navigera runt. FPS är nog den genren som gått nedför mest de senaste åren. Även om många andra genrer blivit lättare kan det inte jämföras med den fördumming man sett inom FPS spelen, utvecklingen har verkligen gått baklänges. Inga mod stöd, inga dedikerade servrar, man får inte spela själv utan titta på film med dåligt manus alldeles för ofta.

Längtar verkligen till några spel

* Sann arvtagare till baldurs gate (snälla nämn inte DAO)
* Sann arvtagare till doom/quake/dnf
* Sann arvtagare till diablo (kommer lyckligtvis snart och hoppas det lever upp till förväntningarna)

När man hellre spelar 10-15 år gamla spel är något fel.

Medlem

http://bild1.kanal4.org/data/b/src/k4-130807218666.jpg

Det här illustrerar ganska bra vad jag känner för spelet.

Medlem

Jojo. Jösses så mycket skit jag fick här när jag beskrev samma saker som Calle. Fast det gjorde jag för tre månader sedan. Skönt att Hertigens hjärt-lungmaskin äntligen har kopplats ur. Våra minnen från DN3D är det inget fel på och det ska det inte bli heller. Låt Hertigen vila i frid, så har ni de goda minnena kvar.


signatur

// P

Skriv svar