Fallout: New Vegas
"Bethesda... storybaserade spels kungar..."
Ah, humor! Nog för att Bethesda (eller i detta spels fall Obsidian...) är duktiga på mycket, men just storyn vet jag väl inte om det varit främsta säljargumenten för Elder Scrolls-spelen m fl...
Själva main quest storyn i spelen kanske inte är så djup och de framgår inte så värst mycket, men det finns grymt mycket historia i Elder Scrolls världen. Mycket av detta finns att läsa om i böcker i själva spelet. Annars finns denna sida som har samlat all historia om Tamriel
http://www.imperial-library.info/
Jag är en stor dyrkare av Morrowind på den tiden det begav sig men jag måste säga att Bethesda är stundvis riktigt dåliga på storytelling så jag blev lite förvånad över introt där.
De är däremot riktigt bra på att skapa freeformvärldar och dylikt. Jag ser många nämna Obsidian och Bioware som bättre på storytelling och det håller jag nog med om. Ibland undrar man hur bra ett spel kunde bli om alla dessa tre samarbetade på det, eftersom de skulle komplettera varann mycket bra på papper.
Angående Vegas så verkar det helt okej om man gillar denna typ av spel, helt klart.
Långa laddningstider och många buggar tycks det vara, dock verkar spelet vara en klar förbättring mot Fallout 3 på alla plan (utom grafik). Är sugen på att köpa, men vet att det krävs nog en månad eller två innan det patchas till fullt spelbar nivå, sen kommer det ju onekligen en del DLC.
Blir att vänta på Game of the Year edition, mindre buggar och allt innehåll direkt vid köp
Hoppas bara välden är mer levande och mindre öde, Fallout 3 var bra ett tag men blev snabbt så otroligt långtråkigt då alla miljöer var återanvända i det extrema och den enda fiende man mötte var klonade supermutanter. Variation och omväxling är minst lika viktigt som stor (tom) spelvärld, enligt mig.
Recensionen är spot on - jag hade extremt svårt för att spela Fallout 3. Fallout: New Vegas fastnar jag i direkt. Det är en tyngd och en känsla som finns i New Vegas som absolut inte fanns i Fallout 3.
För mig känns det som om dom gått från barnspel till seriöst RPG-lir. Obsidians bästa spel som utan tvekan slår Fallout 3.
Have a good time!
Grafiken var skräp, mer buggar än i GTA... Fastnade i vartenda hörn, ingen tutorial överhuvudtaget----
Vad kan man säga, SKRÄP SPEL.
Undrar lite som en annan hur somliga av er har lyckats spela det innan release.
Sedan är det ju väldigt komplicerat att trycka ESC -> options -> controls eller liknande.
Så komplicerat lär det inte vara, gå med WASD, skjut men vänster klick, få upp diverse stats och menyer på knappar som motsvarar första bokstaven, typ "i" för inventory.
Och det lär ju knappast vara svårare på konsol, då du har ännu mindre knappar att hålla reda på.
PC-versionen är infekterat med buggar som gör det mer eller mindre ospelbart för en majoritet av användarna (större delen nvidia användare bl.a)... Borde inte sådana saker vara skäl nog att INTE ge spelet full pott?
Eller testar ni bara på konsoll? Kanske dags att byta inriktning på FZ till bara konsoller? Eller kanske helt enkelt anställa folk som ser uppenbara brister i ett spel. Vilket som känns ju som ett steg framåt.
Synd att man måste spela med 5-10 FPS så fort ett ansikte ska visas på skärmen. Finns en "fix" som tar bort huvudet på alla NPC´s, då flyter spelet på som det ska. Strålande. Precis så ett spel FZ ger 5/5 ska vara!
Utöver ovanstående bug + några andra, mest irriterande, buggar så är spelet riktigt, riktigt bra.
Bör man ha lirat Fallout 3 innan man ger sig på detta?
Nix! Sket helt i 3an då de sög balle! Älskar dock FNW!
Till er som kommenterat att ni redan spelat det...
Såvida ni inte jobbar i spelbutik, är recensenter eller dyl utan piratkopierat det, var goda att gå och dö!
Snälla tvätta dig..
Stört skönt känsla var det att spela detta spel .Det finns massvis med nya vapen, det enda negativa jag fann var att när man var underjorden och sprang runt i tunnlar såg det precis ut som fallout 3 fast med nya tapeter. Ja blir ju lite frustrerad av denna slow-mo skiten när man dödar sista gubben inom en viss radie som kommer alltid tycker att det segar ner spelet lite grann. Men annars värt köp eftersom jag älskade Fallout 3 så .
Tycker inte det går tillräckligt fort med auto-run .
Ge mig en häst eller en robot att sitta på !
Tar ju år att utforska varje mm av kartan genom att bara springa.
+ Vapen, Vapen ,Vapen
+ Storyn
+Craftingen
+ Sköna karaktärer
- Fallout 3 med nya tapeter
- Samma typer av fiender åtminstone en del.
Tyvärr måste jag säga att denna recension lämnade en hel del att önska...
Redan här börjar man ifrågasätta trovärdigheten:
"Att Obsidian är de storybaserade rollspelens kungar är det väl ingen som tvivlar på längre."
Man får intrycket av att recensenten inte känner till företaget BioWare, än mindre spelat något av deras många spel, välkända inom spelvärlden för sina "storybaserade rollspel".
Det blir inte heller bättre av att den (minst sagt) undermåliga grafiken och de bristfälliga animationerna inte ens nämns, istället:
"Visst, du måste fortfarande stå ut med ”döda ögon-syndromet” som alla moderna 3D-rollspel dras med."
Om detta nu är något som "alla moderna 3D-rollspel dras med", varför ens nämna det och samtidigt helt ignorera den (med dagens mått mätt) undermåliga grafiken?
Dessutom, inte ett ord om de många buggarna som spelet dras med. Hur har recensenten ens lyckats missa dessa om han verkligen spelat spelet?
Ja, jag vet att det kommer en patch, men den var inte släppt när recensionen skrevs.
Med alla dessa uppenbara brister, så kan man klart ifrågasätta högsta betyg? Kul läsning (för vissa) kanske, men knappast trovärdigt.
Slutligen, vill ni se en vettig recension på detta spel så föreslår jag att ni kollar in GameTrailers: http://www.gametrailers.com/video/review-hd-fallout-new/70643...
Tyvärr måste jag säga att denna recension lämnade en hel del att önska...
Redan här börjar man ifrågasätta trovärdigheten:
"Att Obsidian är de storybaserade rollspelens kungar är det väl ingen som tvivlar på längre."
Man får intrycket av att recensenten inte känner till företaget BioWare, än mindre spelat något av deras många spel, välkända inom spelvärlden för sina "storybaserade rollspel".
Det blir inte heller bättre av att den (minst sagt) undermåliga grafiken och de bristfälliga animationerna inte ens nämns, istället:
"Visst, du måste fortfarande stå ut med ”döda ögon-syndromet” som alla moderna 3D-rollspel dras med."
Om detta nu är något som "alla moderna 3D-rollspel dras med", varför ens nämna det och samtidigt helt ignorera den (med dagens mått mätt) undermåliga grafiken?
Dessutom, inte ett ord om de många buggarna som spelet dras med. Hur har recensenten ens lyckats missa dessa om han verkligen spelat spelet?
Ja, jag vet att det kommer en patch, men den var inte släppt när recensionen skrevs.
Med alla dessa uppenbara brister, så kan man klart ifrågasätta högsta betyg? Kul läsning (för vissa) kanske, men knappast trovärdigt.
Slutligen, vill ni se en vettig recension på detta spel så föreslår jag att ni kollar in GameTrailers: http://www.gametrailers.com/video/review-hd-fallout-new/70643...
Till er som kommenterat att ni redan spelat det...
Såvida ni inte jobbar i spelbutik, är recensenter eller dyl utan piratkopierat det, var goda att gå och dö!
Snälla tvätta dig..
Snälla väx upp, skaffa dig ett jobb och inse hur världen fungerar. Ungjävel.
Då jag är sjuk fallout fanoy så har jag laddat ner och köpt (bokat) spelet redan.
Av det lilla jag hunnit spela så är gametrailers recensionen mycket bra.
Jag har faktiskt inte stött på någon bugg än. Men det kommer utan tvekan.
Spelets story och quest är mer intressanta än FO3. Man kan vara en riktig bad boy om man vill och nu är inte alltid guns den bästa skillen längre. Alla skills är bra att ha.
Harcore är däremot inte hardcore nog för mig. Jag spelar på hard och på hardcore och det är för lätt. Har redan sjukt mycket pengar, stimpaks, vatten, mat och ammo och det bara ökar. Så det behövs en community mod där för min del. Det ska kännas riktigt kärvt när man spelar då är FO roligast.
Kommer lira igenom spelet som mammas pojke sen vänta på moddar för att lira egenom som en ondskefull djävul.
Kan redan nu säga att spelet utan tvekan håller för 2 play throughs. Redan stött på många val som varit svåra och jag har ältat om jag borde gjort det andra valet osv och man undrar vad som hänt om man gjort annorlunda.
Och slutligen om du har konsol och PC så köp spelet för guds skull till PC. Annars kan man inte ta del av alla mods som kommer och moddandet gjorde FO3 till ett helt galet bra spel från ett "ok" spel. Moddar ökar omspelnadsvärdet enormt
Obsidian består till stor del av gamla Black Isle studios anställda dvs skaparna till fantastiska spel som de ursprungliga Falloutspelen, Baldurs Gate, Planescape Torment, Icewind dale mfl.
Alltså har Fallout franchisen hamnat i HELT rätt händer och New Vegas kommer antagligen vara helt fantastiskt
Bioshock och Fallout har vissa gemensamma inspirationskällor. Femtiotalsestetik är en av dem.
Det är ungefär så mycket de har gemensamt. Bioshocks små serier påminner också om hur Vaultboy, Fallouts maskot, är avbildad, så folk hakar fast sig på det också.
I övrigt: Fallout kom ut 1997, Bioshock kom ut 2007. Fallout 3 kom ut 2008, och då tyckte såklart en del att Fallout 3 var en ripoff på Bioshock.
Jo, oturligt nog så är det ju så som du säger att en del tror att Fallout är en copy pga att bägge två har som du säger femtiotalsestetik, men inte tänker på att Fallout serien har funnits så mycket längre än Bioshock.:\
Någon som vet hur det är med slutet?
I förra så, om man spelade igenom huvud storyn så tog ju spelet bara slut, vilket ju var synd, då man ju ville leta mer saker ju
Så någon som vet om man kan spela vidare efter huvudstoryn är igenomspelad?
Det är som i F3, det tar slut, men man varnas av spelet denna gång.