Burnout Paradise
Ett nytt Burnout! Igen! Hur lyckas de, när övriga serier oftast kräver åratal av utveckling mellan spelen? Men den här gången klagar jag inte. Inte alls. Från och med nu vill jag krocka dygnet runt.
Som ett stort fan av tidigare Burnout-spel så känner jag mig en aning kluven till det nya konceptet med en öppen stad utan tydliga banor.
På pappret slipper man visserligen laddningstider men i praktiken så blir tempot ännu mer ojämnt än tidigare spel. T.ex. finns det ingen retry-funktion av ett race! Vill du börja om samma lopp så måste du själv masa dig tillbaka till utgångspunkten.
I tidigare spel så var det alltid fullt röj så fort man körde, det är det inte här.
Stor chans/risk att det blir ett köp ändå dock.
Jag var också orolig över det öppna stad-konceptet efter att ha prövat demo-versionen. Jag tyckte också det var tråkigt att alla flerspelarlägen hade flyttat online eller försvunnit - speciellt min all time favorite "Crash". Men jag köpte spelet ändå och jag kan lova att ångra mig det gör jag inte. Har hittils spelat 14 timmar och avklarat drygt 44% av enspelar-läget (det här spelet är gigantiskt). Jag var fortsatt misstänksam mot staden i början av fullversionen men det avtar i takt med att man lär sig och börjar känna sig hemma. Som andra nämner i tråden så är avsaknaden av en retry-funktion illa men allt det andra är så himla bra.
Jag rekommenderar verkligen det här spelet.
Riktigt skön arkad racing är det i.a.f, alltså det här med att det inte finns någon retry knapp, sant men det är lite det spelet handlar om, du ska lära dig staden utan och innan så att säga. Och failar du ett lopp så är ett nytt race bara en korsning bort, det spelar ingen roll vilka race du kör så länge du inte siktar på en burning route.
P.L.U.R
"Dock känns stunttricken till en början lite förvirrade, vilket gör att man gärna snirklar runt och söker efter race och road rage istället för stunts. "
Så var det för mig också.
När jag skulle köra online då helt plötsligt var jag med i nån slags tävling,
såg en massa namn på spelare och tänkte nu blir det grejer.
Men såg inte en människa i närheten, kollade på kartan och såg att att dom i detta tävlingsmomentet var utspridda över ett stort område och skulle göra stunts eller tricks.
Fattade inte ett skvatt hur man skulle göra så man körde runt på olika ställen istället.
Är det bara jag som krockar i tid och otid så man får tuppjucket... räcker ju med att snudda vid en del kanter. detta förstörde upplevelsen lite för mig samt att kamran sitter för lågt ner (blir perfekt om man trycker höger hatten rakt upp men då går ju inte turbo o använda sammtidigt)
Eller så är jag helt enkelt värdelös på bilspel :$
vilket jag vägrar tro på efter att ha spöat både burnout 2 3 o 48)
Anyway: underbart spel för övrigt körkänslan är grym
If the left one isn´t right, right is the only one left, right?
Kunde bli ett köp, fast när det inte finns splitscreen blev jag lite tveksam. Varför inget splitscreen?!
För det finns ingen meny att tillgå splitscreen ifrån? Det finns väl bara en meny i hela spelet? kommer inte ihåg vad den är för dock
En styck signatur.
Nja, jag vet inte alls varför det här spelet får så höga betyg hela tiden. Bilspel avnjuts, enligt mig, bäst med en kompis eller fler och när de nu har tagit bort splitscreen blev jag väldigt besviken.
Ändå har jag inte läst/hört en enda recension ens nämna det här. Stor förändring men ingen som verkar bry sig.
Kunde bli ett köp, fast när det inte finns splitscreen blev jag lite tveksam. Varför inget splitscreen?!
För det finns ingen meny att tillgå splitscreen ifrån? Det finns väl bara en meny i hela spelet? kommer inte ihåg vad den är för dock
Ja, och den menyn är "mulitplayer"-menyn. I den kunde det ha stått "Splitscreen" eller något men nej då, de tar bort den helt.
Enligt mig var Burnout Revenge, det enda jag verkligen har spelat, skitkul pga att jag spelade splitscreen med kompisar.
Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.
Jag säger det igen, ingen säger något för det saknas inte, det är inte uppbyggt på det sättet så. Sjävla gameplayet tillåter inte split-screen. Det är väl bara köpa ett annat spel om man nu tycker det är så viktigt.
Kan inte riktigt hålla med där. Varför skulle det inte fungera med splitscreen? På vilket sätt tillåter inte "gameplayet" splitscreen? Jag lider inte speciellt mycket men jag hade köpt det utan att tveka om det fanns splitscreen men nu blev det mycket svårare att välja.
Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.
En sak som jag stör mig enormt på är att man inte kan skippa saker som man kör igång (till exempel racing, som jag för tredje gången råkar göra, enormt frustrerande att göra det IGEN!) :/
Om du hade lyssnat på speakern så borde du hört att man avbryter ett lopp genom att stanna bilen i några sekunder. Svårare än så är det inte.
Tycker förresten att det ser lite töntigt ut när bilen kraschar och man ser att den kör utan förare.
Tycker förresten att det ser lite töntigt ut när bilen kraschar och man ser att den kör utan förare.
Det är lite tråkigt, det håller jag med dig om. Men samtidigt; att ha människor i bilarna, det skulle innebära att de blev totalt krossade vid varenda krock. Av den anledningen tycker jag att det är tacksamt för att de utelämnat denna funktion. Tror fler tycker som jag och säkerligen klarar sig utan massa döda förare...
Jag äger detta spel, men saknar det tidigare tidigare stunläget, där man får poäng osv.. Showtime-läget är väger inte riktigt upp saknaden tyvärr, men trots det är det läget helt OK. Fin feature där med Sixsaxis-kontrollen där man får skaka och styra sig fram. Tummen upp för det.
Vem vet, de kanske låter oss ladda ned ett stuntläge vid senare skede. I sådana fall hade det varit toppen - och jag hade garanterat införskaffat mig det - om priset inte var för högt.
Att man kan köra i sådan hastighet och det i 60 FPS gör körkänslan helt otrolig. Jag gillar också den frihetskänsla man får - fastän man sitter inspärrad i en bil. Känner mig betydligt mer instängd när jag sätter mig i en bil i verkligheten och crusar runt på en parkering... äh, ja...
Onlinedelen är perfekt integrerad! Jag gillar den skarpt. Pilknapparna på kontrollen -> join, och man hoppas automatiskt in på första bästa servern - utan laddtider. Man börjar precis där man joinade - i samma hastighet, i samma kurva/hopp... Fler spel borde ta efter deras idé. Och när man lämnar ett online-spel så börjar man likaledes precis där man valde att avsluta online-racet. Strålande helt enkelt!
Som ni nämnde i recensionen, ett minus för de sega menyerna (när man byter bil)... samma prob som Motorstorm lider av. På tok för segt helt enkelt!
Ogillar också att spelet känns aningen för meningslöst, uppragen saknar variation (iaf än så länge, men så äger jag endast tre bilar och har således inte kört så mycket).
Online-delen är inte heller fullt så självklar. De kunde arbetat lite mer med den delen; "capture the flag", "wreck X" etc... men det kanske går eller kommer. Jag har fortf. lite att testa.
Tack iaf för en god recension och Criterion för ett över lag bra spel!