Age of Conan: Hyborian Adventures
Räkna hur mycket positiv kritik det har fått jämfört med negativ. Då är du faktiskt i en minoritet.
Fast jag förstår inte varför jag lägger mig i, det är ju inget att tjafsa om egentligen. Alla tycker vi olika...
Du har helt fel. Spelet har knappt recenserats av några särskilt trovärdiga sidor/tidningar än och dom som recenserat spelet har knappt testat det.
Däremot är många som faktiskt spelat spelet ohyggligt upprörda över Funcom som företag och framförallt den "ofärdiga" produkt som dom släppt ut på marknaden.
Var och varannan tråd på officiella forumet handlar om spelets tillkortakommanden.
Håller helt och hållet med dig att det finns brister(ganska stora 50+), men du måste ändå tänka på att folk hellre gör en "klagotråd" än "hyllningstråd".
Helt obegripligt att spelet får ett så pass bra betyg som det får i recensionen och att alla buggar och tillkortakommanden är helt onämnda...till och med FZ mutas av spelbolagen?
Tur för mitt hjärta att du la till en smiley där, annars hade jag gått igång. Intressant kritik du framför i övrigt, som en del säger så är väl det genomgående omdömet ganska positivt (än så länge).
Känns inte som att recensenten har spelat längre än till level 15 utifrån vad som skrivs här. Ingen djupgående information eller videomaterial på den riktiga mmo-delen av spelet.
MMO är ett gissel att recensera. Vi har piskan över ryggen att få ut recensionerna så snabbt som möjligt, samtidigt som MMO-lir tar lång tid att komma in i på djupet. Någon längre ner i tråden önskade ett omdöme på fem sidor - jag tror ärligt talat inte att majoriteten av våra läsare vill ha så långa texter. Det är hela tiden en avvägning.
Håller helt och hållet med dig att det finns brister(ganska stora 50+), men du måste ändå tänka på att folk hellre gör en "klagotråd" än "hyllningstråd".
Kanske dom gör. Förstår inte vad det har med spelets faktiskt "betyg" att göra dock. Dom flesta trådarna som startas är uteslutande konstruktiva saker från spelare som är heligt förbannade över en produkt dom hade hoppats så mycket mer på.
Här finns en lista från EN person angående spelets tillkortakommanden.
Om man läser den listan och sedan läser recensionen som den här tråden handlar om så tycker jag det är rätt självklart att det handlar om två helt olika upplevelser av spelet.
Den recension som publicerats här känns som om recensenten kollat in en lista med det som i framtiden har lovats ingå i spelet av utvecklaren och att han satt betyget utifrån det, snarare än att han spelat själva spelet ordentligt.
Spelet har knappt några quests alls efter level 30 utan allt handlar om meningslöst grindande och faunan och AI är så fantasilöst att man baxnar och känner ett sug efter Bubble Bobble på Amigan.
Tur för mitt hjärta att du la till en smiley där, annars hade jag gått igång. Intressant kritik du framför i övrigt, som en del säger så är väl det genomgående omdömet ganska positivt (än så länge).
Hehe.
Förstår att det var viktigt att få ut en recension snabbt, men jag kan verkligen tycka att ni borde behandlat spelet som den Beta det faktiskt fortfarande är.
Varför nämns inte mängden buggar i spelet annat än ytterst flyktigt? Framförallt så undrar jag hur ett spel som saknar så otroligt många av de saker som utgivaren lovade att spelet skulle innehålla kan få en fyra på en femgradig skala..? Är inte det som att recensera en film genom att se trailern?
Angående "genomgående positivt omdöme" så håller jag alltså inte med dig. Dom spelsidor som recenserat tycker jag inte känns särskilt ojäviga och AoC:s officiella forum (som faktiskt varit stängt för alla som inte haft en serienyckel till spelet till alldeles nyligen) har inte varit och är inte nådigt mot spelet och det ser jag personligen som en långt mer trovärdig riktmätare än ett antal amerikanska sajter med gigantiska AoC-banners över hela förstasidan.
Generellt så är ju just mutanklagelserna något reellt vad gäller internationella spelsidor och jag tycker det är en oroande utveckling och det var det jag försökte travestera i mitt inlägg tidigare. (Återigen så menar jag absolut inte att att jag tror att FZ har betalt av Funcom för att skriva bra saker om AoC. Det var ironi.)
Men MMO-genren är alltid så att spelet är ofärdigt när det släpps. Vår inställning är att vi ska bedöma spelet för vad det är, inte vad det kan tänkas eller har sagts kunna bli. Fast just MMO-lir är som sagt lite annorlunda, de utvecklas ju hela tiden. Minns #Anarchy Online - kritiken vid release där var inte nådig, ändå styrde de upp det till något som blivit relativt hyllat (om jag inte är ute och cyklar?). Tror man vid release måste försöka se MMO som spel i vardande, inte färdiga produkter.
hm, intressant tråd av Dreossk silvervinge.. Men hälften av det han skriver är inte ens buggar utan bara hans tycke om hur ett MMO ska vara. Som en skrev:
"The reason I stopped reading is because you said "MMORPG Standard", this isn`t them this is AoC from Funcom. Let the system change do you have to be so stuck in your ways. If you want those things there are other games for you to play. Half those things you mention I can name 5 things for every one that I hated in another game. Siriously there are bugs that need fixing things that need to get done, but changing the game to be like another isn`t what we want is it? Do you really want a WoW, EQ, GW, DaoC clone. I don`t that why I bought this game, it`s new. IF I wanted WoW I`d play wow."
Men ja spelet har verkligen massor av buggar och brister,,
Ett riktigt schyst spel, har bara kört till level 16 men gillar det verkligen så här långt. Men... rackans vad stelt det är, hur sin karaktär rör sig, animationer och liknande. Känns inte alls lika "mjukt" att springa omkring eller fightas som ett visst annat liknande spel som börjar på W.
Hur som heslt, en trevlig recension!
Varför nämns inte mängden buggar i spelet annat än ytterst flyktigt? Framförallt så undrar jag hur ett spel som saknar så otroligt många av de saker som utgivaren lovade att spelet skulle innehålla kan få en fyra på en femgradig skala..? Är inte det som att recensera en film genom att se trailern?
Angående "genomgående positivt omdöme" så håller jag alltså inte med dig. Dom spelsidor som recenserat tycker jag inte känns särskilt ojäviga och AoC:s officiella forum (som faktiskt varit stängt för alla som inte haft en serienyckel till spelet till alldeles nyligen) har inte varit och är inte nådigt mot spelet och det ser jag personligen som en långt mer trovärdig riktmätare än ett antal amerikanska sajter med gigantiska AoC-banners över hela förstasidan.
Har själv inte märkt några stora buggar då jag inte koncentrerar mig på att leta negativa saker. Sen så har väl ingenting av vad utgivaren lovat någonting med produkten på slutet. Produkten ska bedömas utifrån vad den är, ett väldigt bra spel enligt många.
Och som herr redaktör sa så är omdömet över lag positivt annat är bara bullshit och du tillhör den minoritet som inte gillar det.
Men MMO-genren är alltid så att spelet är ofärdigt när det släpps. Vår inställning är att vi ska bedöma spelet för vad det är, inte vad det kan tänkas eller har sagts kunna bli. Fast just MMO-lir är som sagt lite annorlunda, de utvecklas ju hela tiden. Minns #Anarchy Online - kritiken vid release där var inte nådig, ändå styrde de upp det till något som blivit relativt hyllat (om jag inte är ute och cyklar?). Tror man vid release måste försöka se MMO som spel i vardande, inte färdiga produkter.
Visst var det så. Funcom släppte ett uselt spel som knappt var spelbart och kom undan med det. Den gången också.
I slutändan blev det en okej produkt. Inget revolutionerande, dock. På något vis kändes det med AO som att det "räckte" med att Funcom tog gigantiska steg framåt - från hur releasen såg ut - för att folk skulle mena på att spelet var en succé. Kontrasten förblindade folk, så att säga.
Angående MMO-genren så förstår jag och håller med dig till viss del. Genren är speciell och utvecklas ju till stor del faktiskt av spelarna, tillsammans med utvecklarna. Kruxet är bara att med det resonemanget så känns alla betyg på spel som inte är MMO:s fullständigt orättvisa.
Ett MMO med uselt kommunikationssystem, ogenomtänkt GUI och med innehåll som nätt och jämt räcker till 20 av 80 levlar "kommer undan" medan ett singelspel som hade samma problem skulle sågas vid fotknölarna. (För att inte ens beröra de 1009383472347213483 buggar och märkligheter som Funcom haft SEX år på sig att rensa ut.)
Om Oblivion hade sett ut på samma sätt vid release så tror jag inte/hoppas jag inte att ni varit nådiga, exempelvis..och Oblivion hade alltså inte alls fått samma "väna behandling" vid recension som AoC fått och får.
Av allt som Funcom lovade med AOC finns nästan inget i spelet idag. Där finns ett stridssystem som av en del kallas revolutionerande, men som av (oss) andra mest känns som någon slags märklig återgång till dom gamla friidrotts- och fightingspelen till Amiga och Vic 64..en jävla massa knappknackande.
Norrbaggarna har alltså lovat guld och gröna skogar och kommer undan med att leverera en wunderbaum och lite guldglitter.
..Men ja spelet har verkligen massor av buggar och brister,,
Nä, du har ju rätt. Han listar inte bara buggar utan saker han stör sig på med spelet i sig.
Jag menade dock att jag håller med honom och att det mesta han tar upp är intelligenta åsikter. (Enligt mitt sätt att se det.)
Spelet känns platt och väldigt innehållslöst i mina ögon.
Har själv inte märkt några stora buggar då jag inte koncentrerar mig på att leta negativa saker. Sen så har väl ingenting av vad utgivaren lovat någonting med produkten på slutet. Produkten ska bedömas utifrån vad den är, ett väldigt bra spel enligt många.
Och som herr redaktör sa så är omdömet över lag positivt annat är bara bullshit och du tillhör den minoritet som inte gillar det.
Precis. Du koncentrerar dig inte på något negativt medan alla som gnäller över att banker och trade är trasigt, att mountbattle är trasigt, att massor med quests inte går att slutföra, att man kan nollställa sina feats utan att kunna få tillbaka dom, att stridssystemet är infekterat av buggar, att chattsystemet måste vara det sämsta i onlinespelens historia, att gruppande är nästan lika ogenomtänkt som chattsystemet m.m. i all evinnerlighet är ena jävla gnällkärringar.
Du menar på fullt allvar att en utgivare kan lova vad som helst med ett spel utan att behöva "ta ansvar" för det när spelet släppts? Det låter ju jävligt bra.
Återigen får du gärna peka ut var omdömet är så positivt överlag? Fram till idag så var forumet stängt för alla som inte hade köpt spelet. Jämför mängden kritiska trådar med dom positiva, tack! Dom som faktiskt köpt och spelar spelet borde väl - även enligt dig - ha rätt att ha en åsikt om spelet, eftersom dom faktiskt spelar/spelat det??
Spelet innehåller blod, tuttar och björnskinnskalsonger! Där har ni min sammanfattning av spelet.
Förövrigt så är det lite dålig stil av folk att klaga över hur dålig FZ:s recension är utan att tänka på vilken press dem har. Att sedan klaga på recensentens röst är bara irrelevant och fånigt.
Samtidigt tycker jag att det är bra att läsarna delar med sig av sina åsikter då de har fått längre tid på sig att bygga en uppfattning av spelet och kan därmed ge en mer "rättvis" bedömning.
Det är min uppfattning av allt whinande på recensionen.
P.S Silvervinge, ingen tycker om en negativ person. D.S
Efter att spelat upp till 46 med en charra så tycker jag verkligen inte att spelet är så buggigt jämfört med andra MMO's vid release.
Content har där också funnits, men de flesta klagomål om content kommer väl från 50+.
Hittills en genomtrevlig upplevelse, både solo och i grupp. Hoppas det håller även framöver.
Men MMO-genren är alltid så att spelet är ofärdigt när det släpps. Vår inställning är att vi ska bedöma spelet för vad det är, inte vad det kan tänkas eller har sagts kunna bli. Fast just MMO-lir är som sagt lite annorlunda, de utvecklas ju hela tiden. Minns #Anarchy Online - kritiken vid release där var inte nådig, ändå styrde de upp det till något som blivit relativt hyllat (om jag inte är ute och cyklar?). Tror man vid release måste försöka se MMO som spel i vardande, inte färdiga produkter.
Visst var det så. Funcom släppte ett uselt spel som knappt var spelbart och kom undan med det. Den gången också.
I slutändan blev det en okej produkt. Inget revolutionerande, dock. På något vis kändes det med AO som att det "räckte" med att Funcom tog gigantiska steg framåt - från hur releasen såg ut - för att folk skulle mena på att spelet var en succé. Kontrasten förblindade folk, så att säga.
Angående MMO-genren så förstår jag och håller med dig till viss del. Genren är speciell och utvecklas ju till stor del faktiskt av spelarna, tillsammans med utvecklarna. Kruxet är bara att med det resonemanget så känns alla betyg på spel som inte är MMO:s fullständigt orättvisa.
Ett MMO med uselt kommunikationssystem, ogenomtänkt GUI och med innehåll som nätt och jämt räcker till 20 av 80 levlar "kommer undan" medan ett singelspel som hade samma problem skulle sågas vid fotknölarna. (För att inte ens beröra de 1009383472347213483 buggar och märkligheter som Funcom haft SEX år på sig att rensa ut.)
Om Oblivion hade sett ut på samma sätt vid release så tror jag inte/hoppas jag inte att ni varit nådiga, exempelvis..och Oblivion hade alltså inte alls fått samma "väna behandling" vid recension som AoC fått och får.
Av allt som Funcom lovade med AOC finns nästan inget i spelet idag. Där finns ett stridssystem som av en del kallas revolutionerande, men som av (oss) andra mest känns som någon slags märklig återgång till dom gamla friidrotts- och fightingspelen till Amiga och Vic 64..en jävla massa knappknackande.
Norrbaggarna har alltså lovat guld och gröna skogar och kommer undan med att leverera en wunderbaum och lite guldglitter.
Först gillade jag läsa dina inlägg i väntan på att affären öppnar så jag kan gå köpa snus men efter det där visade du ju ditt sanna ansikte. Jag antar att du lirade betan? Det där var ju överdrivet. Kommunikationssystemet och GUI var inte usla när man väl lärde sig dom och att säga att innehållet jämt räcker till 20 av 80 lvls?! Där blev du ju busted! Vad är det med att spotta på Funcom? Jag tippar på att du blivit gankad i Conan för ofta och nu ger du tillbaka med att sprida rädsla och tvivlan inför framtida gankers som tänker köpa spelet. Eller är du mutad av nåt stort spelbolag?
Tack för ännu en bra videorecension! Hade jag haft en dator som klarat av spelet hade jag onekligen varit en av dem som förbokat spelet. Nu får jag vänta på att köpa en ny maskin i höst eller köpa det till 360 om det verkar lovande.
sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir
Helt obegripligt att spelet får ett så pass bra betyg som det får i recensionen och att alla buggar och tillkortakommanden är helt onämnda...till och med FZ mutas av spelbolagen? Instancing är ett begrepp som är rätt hårt förknippat med AoC och om det nämns det inte ett ord om i recensionen som mer känns som ett kärleksbrev av en obotlig fanboy än ett reellt och nyktert granskande av ett nytt spel.
Från recensionen: "Servrarna är instansbaserade"
Trots alla dessa buggar och brister som spelet faktiskt har, det måste man inse vare sig man eller fanboy eller inte, så älskar jag - och en majoritet av de som testat det en längre tid - spelet, tro det eller ej. Och älskar man något trots dess fel och brister, ja då säger det en hel del om dess potential.
Jag tänker inte räkna upp allt som är bra och dåligt, det är meningslöst då a) folk har olika smak och b) oroväckande många klarar inte av att man tycker och tänker annorlunda än dom och det är då pajkastningen börjar.
Men är ni tveksamma så läs flera recensioner, sådana som recenserar mer än de första 20 levels och endast från retail versionen och utan att blanda in betan! Titta på användar filmer på YouTube eller annan liknande site. När buddy keys och en trail version släpps, testa det själv. Skapa dig en egen uppfattning.
Gillar recensionen! Kunde vara lite längre angående skills/vad som är obalanserat ^.^ Fast kanske förstör lite.
Men i slutsatsen så verkar det vara ett väldigt kul spel.
Även de finns väldigt många som säger att de är buggigt osv.
Som alla säger, i denna genre är de svårt att få allt till 100% att funka från första början.
Nu blir man faktist sugen på att skaffa den dära värsting datorn plus AoC.
Har spelat en hel drös timmar hittils och inte sett skymten av några buggar trots att jag försökt göra alla quests jag fått tag på och vart överallt jag kunnat...
Video recensionen var faktiskt inget vidare och verkar mer vara en genomgång av beta, näe gör om gör rätt på den fronten.
Först gillade jag läsa dina inlägg i väntan på att affären öppnar så jag kan gå köpa snus men efter det där visade du ju ditt sanna ansikte. Jag antar att du lirade betan? Det där var ju överdrivet. Kommunikationssystemet och GUI var inte usla när man väl lärde sig dom och att säga att innehållet jämt räcker till 20 av 80 lvls?! Där blev du ju busted! Vad är det med att spotta på Funcom? Jag tippar på att du blivit gankad i Conan för ofta och nu ger du tillbaka med att sprida rädsla och tvivlan inför framtida gankers som tänker köpa spelet. Eller är du mutad av nåt stort spelbolag?
Nej, jag har lirat spelet i skarpt läge, lååångt förbi Tortage. Har du?
Alla som kommenterat (nästan) chattsystemet och GUI:t på det officiella forumet har samma åsikt som mig och dom borde väl ha lirat mer än betan?
Hur många quests per level finns det från level 30 och uppåt?
Moget sista stycke i ditt frontalangrepp på mig. En högstadie-elev som snusar, coolt.
Kjamiz!
Från recensionen: "Servrarna är instansbaserade"
Nu menade jag inte "nämna instanserna" som i skriva det i en bisats i en obskyr och lite undanskymd del i recensionen utan snarare ta upp det som det problem det är.
Laddningstiderna kommer att göra folk galna, så mycket kan jag säga. FÖRUTOM att mängden folk som ryms i varje kopia av varje instans mer eller mindre får plats i en busskur av modernt snitt.
Från recensionen: "Servrarna är instansbaserade"
Nu menade jag inte "nämna instanserna" som i skriva det i en bisats i en obskyr och lite undanskymd del i recensionen utan snarare ta upp det som det problem det är.
Laddningstiderna kommer att göra folk galna, så mycket kan jag säga. FÖRUTOM att mängden folk som ryms i varje kopia av varje instans mer eller mindre får plats i en busskur av modernt snitt.
Läs recensionen en gång till.
"Servarna är instansbaserade vilket betyder att varje server är indelad i olika "spelrum". Som gammal Eve Online-räv tycker jag CCP:s system med en enda gemensam server är en bättre lösning, men det är två helt olika spel så jämförelsen är kanske en aning orättvis."
Visst hade det varit bra med en annan lösning. Det kan jag hålla med om.