Det finns en nära och familjär känsla i spelet. Inför varje slag sitter generalen på sin hästrygg och inspirerar sina soldater med mäktiga anföranden som känns allt annat än slumpmässiga. Under en strid ligger dimman tjock över kullarna varpå min klanledare prisar naturen som är på vår sida och gör oss osynliga för fienden. Sådana detaljer gör mycket för helhetsintrycket. Och helt naturligt går åren, klanledaren åldras, får barn, hans småbröder blir generaler och livet går vidare. Shogun 2 är ständigt i förändring.

Det kan bara finnas en shogun

Sedan #det första spelet släpptes för tio år sedan har multiplayer-elementen kommit i andra hand – om ens det. Den här gången resonerar utvecklarna annorlunda och det märks att O’Connel sträcker på sig lite extra när vårt samtal börjar beröra Shogun 2:s flerspelaralternativ.

- Vi har ständigt gjort små förbättringar. I #Empire kunde två spelare möta varandra för första gången som fiender i en kampanj och i #Napoleon kunde du välja att möta mänskligt mostånd i singleplayer-kampanjens strider. Men den här gången vill vi mer än så.

Detaljrikedomen når nya svårslagna nivåer.

I co-op-läget spelar du en likadan kampanj som i solodelen. Skillnaden är att du upplever den tillsammans med en annan mänsklig klanledare och att ni kan hjälpa varandra. Du kan se den andres framsteg på kartan och på stridsfältet kan du låta din kompanjon ta kontroll över delar av din armé. Det kan vara en god idé då bataljerna tenderar att bli storslagna (65 000, ni vet?). Samtidigt som du koncentrerar dig på stridens kärna kan din partner ta ett kavalleri och göra en överraskningsattack från sidan. Om du hellre vill hålla i trådarna själv kan du givetvis förpassa din kompanjon till åskådarplats.

I multiplayer får du en personlig karta där målet är att ta över 65 land- och 12 havsregioner. Lyckas du med den bragden rankas du på den synnerligen exklusiva shogun-listan. Och som du och jag vet finns det bara plats för en enda shogun bland alla miljoner spelare, så att hamna i topp på denna lär kräva något utöver det vanliga.

- Just nu kämpar alla på studion om titeln, berättar O’Connel. Du kan ju tänka dig hur det ser ut? Alla möts i olika multiplayer-matcher enbart i syftet att nå toppen på listan och få rätten att göra narr av de andra.

Till haaaaavs....!

Creative Assembly vill att spelarna ska se helheten. De vill inte att vi enbart ska fokusera på en del av upplevelsen. Därför kan vissa belöningar i spelets multiplayer ge fördelar i enspelarkampanjen och tvärtom.

Med knappt en och en halv månad kvar till releasen ser Shogun 2 ut att lyckas med konststycket att skapa en betydligt mer personlig upplevelse och samtidigt göra spelet till en episk batalj för miljontals spelare. O’Connel och hans Creative Assembly verkar mer än nöjda:

- Tiden var inne nu för att gå tillbaka och skapa det Shogun vi ville göra från början.