Krig i vått och torrt
Förutom att inta slott består Shogun 2 av strider till land och till havs. Den ständigt dramatiska terrängen öppnar för nya dimensioner av strategiska beslut. Kampen på det stora blå tar för första gången plats längs kustremsan med vulkanklippor och pärlband av sandstränder. Istället för skepp med enorma segel fungerar havsfarkosterna som rörliga plattformar som du har total kontroll över. I tidigare delar vann generalen med störst kanoner men nu påminner havsbataljerna strategimässigt mer om striderna på torra land. Ett hett tips värt att lägga på minnet är att träbåtarna är mycket känsliga för ett visst element. Eldpilar, någon?
Det kommer däremot inte att vara möjligt att strida både till havs och på land under samma omgång. Men man kan stiga i land och då tar striden plats på den vackra sandstranden med din praktfulla båt i bakgrunden. En liten men ganska viktig detalj för helhetsintrycket.
Att Shogun 2 är mer småskaligt än de senaste delarna vittnar också antalet enheter om. Omkring 15 till havs och 30 på land är vad som står till ditt förfogande, vilket är en klar decimering. I gengäld ska de vara klart mer balanserade och ha tydligare motpoler. James tillägger:
- Alla har sitt specifika syfte och en klar spelmekanik vilket gör det mer omedelbart och lättillgängligt än i tidigare Total War. Det kommer att vara mer överskådligt och därför kommer nykomlingar också att känna sig välkomna.
Kartografi
Det fanns en tid då jag iakttog Total War-serien på avstånd med skräckblandad förtjusning. För mig var den en strategipärla för riktigt insatta fantaster. Men denna föreställning är något som Creative Assembly lagt ner själ och hjärta för att förinta. Jag har redan nämnt en estetisk prägel att dö för och visst är grafiken mer betydande än någonsin. Dessutom är striderna med färre enheter som gjutna för en omedelbar lättillgänglighet.
Men allra viktigast för Creative Assembly har varit att göra en lockande kampanjkarta; trots allt är det där vi kommer att spendera större delen av vår speltid. Tidigare har nytillkomna spelare chockats av de väldiga kontinenterna med liv och rörelse i varenda skrymsle och vrå. Den här gången löser de anpassningsprocessen genom att plocka fram en lekfull variant av den andra och tredje dimensionen.
Till en början är de vidsträckta områdena omkring dig lika platta och färglösa som en tygkarta. Men i takt med att du utforskar medeltidens Japan tar enormt fantasifulla områden färg och form. Runt de snöklädda bergstopparna glider praktfulla örnar och du kan ana smaken av salt när vågorna slår mot de mossbeklädda klipporna.
- Kampanjkartan är en frukt av vår fantasi, berättar Kevin. Den enkla vägen hade varit att ta en satellitbild och måla av den. Men istället ger vi spelaren en fängslande värld som bara väntar på att få utforskas.