Egentligen skulle jag inte ens ha stått där med en okänd människas ryggrad i handen men eftersom Tompa lyckades bli sjuk av vaccinet mot kultingsjukan blev det istället jag som fick uppleva kriget mellan människa, rovdjur och dreggelmonster. Men vi ska inte gå händelserna i förväg. Först fick jag en tio minuter lång (läs: kort) pratstund med Jason Kingsley som startade #Rebellion tillsammans med sin bror redan 1991. En något trött Kingsley möter mig på Piperiska muren i Stockholm; han deltog i sin kompis svensexa i helgen och trots att det är tisdag ser han lite sliten ut. Fast han är väldigt pratglad.
Aliens vs Predator kommer ju att innehålla ett gäng olika spellägen i multiplayer, vilken är din favorit?
- Det måste vara Predator Hunt, där en spelare väljs till rovdjur i början av rundan och sedan har en viss tid på sig att döda någon annan, annars går stafettpinnen vidare. Resten av spelarna är soldater och ska därmed försöka döda rovdjuret och den som gör det tar över rollen som jägare och kan därmed samla poäng. Det skapar en intressant spänning, soldaterna försöker hålla ihop för utan varandra har de inte mycket chans, samtidigt som de vill bli den som dödar rovdjuret. När tiden börjar ta slut och rovdjuret börjar bli mer och mer desperat uppstår ofta väldigt roliga strider.
I testrummet har ni sex stycken maskiner (Playstation 3 denna gång) uppställda, hur många spelare stöds?
- 18 för både konsol och pc. Tanken är att kunna ha sex personer på varje ras i team deathmatch och det är hyfsat unikt med tre så pass olika klasser som spelar mot varandra på det sättet. Det har hänt att rovdjur och aliens samarbetar, mer sällan att soldater och aliens drar jämnt och ett fåtal gånger att soldater och rovdjur slagit sina påsar ihop för att jaga deggelmonstren.
Många har såklart efterfrågat ett samarbetsläge där det gäller att stå emot en ständig ström av fiender, kommer det att finnas med?
- Japp, du kommer att kunna samarbeta med vänner för att döda vågor av aliens som kommer emot er.
Inga rovdjur?
- Nej, vi märkte att den artificiella intelligensen föredrog att ha en avvaktande roll som rovdjur vilket gjorde att den mest stod på håll och pricksköt spelare, vilket inte var speciellt underhållande. Istället kommer varje våg av aliens tätare och tätare, hinner du inte rensa den föregående innan nästa kommer blir situationen snabbt ohållbar. Speciellt eftersom ammunitionen finns ute i de mörka korridorerna så du måste bege dig ut i skuggorna för att inte bli utan.
Kommer det bli olika sorters aliens och hur blir det med facehuggers?
- Det är inte helt huggit i sten ännu men i dagsläget är det bara "vanliga" aliens i det spelläget, vi har märkt att det faktiskt är varit roligast. Och i ärlighetens namn överlever du sällan speciellt länge, rundorna brukar vara slut inom fem minuter. Facehuggers finns med men återigen, inte i det här spelläget. De är lite komplicerade att balansera eftersom de i princip är vapen som dödar med ett skott.
Vi lämnar multiplayer. Hur blir det med storyn i singleplayer, kommer de tre delarna att vara sammanflätade?
- Ja, det kommer de. Kampanjen för marinkårssoldaterna är huvudspåret medan de två andra dyker upp och korsar vägen när det passar. Aliens har en tendens att smyga sig på dig när du befinner dig i trånga utrymmen medan rovdjur föredrar djungler och andra, mer öppna utomhusmiljöer.
Vilka filmer har inspirerat er (och då syftar jag inte på High School Musical, hur läbbig den än är)?
- När du ska utvidga ett varumärke tror jag att det är bäst att gå tillbaka till grunderna så Alien, Aliens och Predator är kärnan, eller grundmaterialet om du så vill, för spelet. Egentligen är det de två sistnämnda som står för de stora delarna men kryddat med den klaustrofobiska skräcken från den första filmen.
Tack för pratstunden, nu ska jag panga dregglande utomjordingar med design av HR Giger.
- Lycka till!