Shadow of the Erdtree har fått kritik från vissa om att vara för svårt, men grundspelet Elden Ring anses å andra sidan vara snäppet mer förlåtande än vi kanske är vana vid från Fromsoftware. En stor anledning till det är spelets öppna natur, som låter en hitta på något annat ett tag om man stöter på ett alldeles för svårt parti, för att på så sätt bli starkare.

Och det verkar ha varit ett recept som inte bara gått hem hos många spelare, utan även Fromsoftware själva. I en intervju med Cnet säger Hideko Miyazaki:

Historiskt har vi alltid gillat typen av spel och upplevelser med högre svårighetskurva. Men jag tror att själva naturen i det skrämmer bort en del av spelarpubliken, medan Elden Ring lyckades locka en bredare publik samtidigt som det bibehöll kärnan av den höga inlärningskurvan.

Jag säger inte att en öppen spelvärld eller upplevelse nödvändigtvis är svaret, utan jag tror att det är nivån av frihet och mängden frihet vi ger spelarna som hjälper till att balansera eller rucka på den svårighetskurvan, och gör spelet mer tillgängligt och engagerande för en viss spelarpublik.

Han avslutar med att denna kombination av frihet och svårighet lär bli "en stor ledtråd" för vad de ska göra härnäst.