Framtida Fromsoftware-spel ska anamma Elden Rings frihet och svårighet

Robot
Framtida Fromsoftware-spel ska anamma Elden Rings frihet och svårighet

Men en öppen spelvärld är inte ett krav för det.

#Elden-ring, #Fromsoftware


Medlem

Så mycket som jag älskar Elden Ring får dom gärna gå tillbaks till det linjära / halvöppna kartorna igen.

Kommer ändå spela absoluta skiten ur "Elden Ring 2" och njuta av det för jag är en professionell sadist! Men skulle jag få bestämma hade det varit linjärt som sagt :).

Sen får det gärna vara ännu svårare. Inga bossar utom Malenia har varit svåra Visst, inte Dark Souls 2 nivå av lätta bossar, men fortfarande för lätta

Sekiro (vilket förvisso inte är ett Souls spel tekniskt sett) gav mig ruskigt utmanande bossar som jag svor och njöt av! Även där kunde man göra dom brutalt mycket svårare med Demon bell

Sony, Pls, BloodBorne 2 med Elden Rings kontroller, pls. plspls.

Medlem

Tyckte mest om elden ring av alla fromsoftwares souls spel och jag är inte så glad för öppen värld spel. Det är så bra de har gjort det

Medlem

Jag har spelat deras spel sedan Dark Souls ursprungliga release och ER är nog det av FromSofts spel jag tyckt minst om, men så är jag också mer eller mindre permanent utbränd på open world-spel. Friheten i hur man bygger sin karaktär och mängden utrustning i en mer linjär upplevelse hade varit underbart.

Annars är nästa sak jag önskar av deras spel en mer levande värld. Att få stöta på fraktioner som inte alla ville döda en så fort de ser en, att få uppleva städer och civilisationer innan världen gick åt fanders. I de flesta av deras spel förstår jag knappt varför någon vill rädda den sorgliga ursäkt till värld som kvarstår

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ugly_Bob:

Jag har spelat deras spel sedan Dark Souls ursprungliga release och ER är nog det av FromSofts spel jag tyckt minst om, men så är jag också mer eller mindre permanent utbränd på open world-spel. Friheten i hur man bygger sin karaktär och mängden utrustning i en mer linjär upplevelse hade varit underbart.

Annars är nästa sak jag önskar av deras spel en mer levande värld. Att få stöta på fraktioner som inte alla ville döda en så fort de ser en, att få uppleva städer och civilisationer innan världen gick åt fanders. I de flesta av deras spel förstår jag knappt varför någon vill rädda den sorgliga ursäkt till värld som kvarstår

Det andra stycket håller jag med om. Samtidigt är det väl inte FromSofts "grej", men vad fan... Man kan väl någon gång få allt det tjusiga med deras spel OCH en värld som inte enkom är en gudsförgäten mardröm.

Releasehästryttare

Ja mer spel som Eldenring tack!

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Jag har spelat deras spel sedan Dark Souls ursprungliga release och ER är nog det av FromSofts spel jag tyckt minst om, men så är jag också mer eller mindre permanent utbränd på open world-spel. Friheten i hur man bygger sin karaktär och mängden utrustning i en mer linjär upplevelse hade varit underbart.

Annars är nästa sak jag önskar av deras spel en mer levande värld. Att få stöta på fraktioner som inte alla ville döda en så fort de ser en, att få uppleva städer och civilisationer innan världen gick åt fanders. I de flesta av deras spel förstår jag knappt varför någon vill rädda den sorgliga ursäkt till värld som kvarstår

jag har ofta tänkt samma sak som du, men tror man skulle tappa en stor del av fundamentet om det inte längre bara var en föreställning i ens egen fantasi hur exempelvis Leyndell måste sett ut i sina glansdagar. alltför sällan förmedlas sånt särskilt bra, jämfört med bilden man skapar sig själv när nån modfälld sidokaraktär beskriver det i sin klagan om det förgångna.


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

Jag har testat alla Dark Souls spel innan Elden Ring och kom aldrig in i dem riktigt. Elden Ring har jag klarat och även kört ng+. Kör DLC nu och tycker det är lika roligt. För nu känner jag mig inte lika bunden som jag gjorde i Dark Souls. Så för min del hoppas jag på mer spel likt ER.

Medlem

Jag vill ha mission baserad struktur. Armored Core 6 var det roligaste jag spelat från dem. Sekiro är nog nummer två och elden ring rätt efter. Ej provat dark souls spelen. Gillar ju att kunna grinda upp lite lvls eftersom jag inte nödvändigtvis finner njutning av svåra bossar. Jag har som roligast när jag kämpar mig fram till en boss. Sekiro var fantastiskt på det sättet men slutade spela just pga att jag tröttnade på att nöta bossarna mot slutet. AC6 var perfekt för mig. Lagom svårighetsgrad på bossarna och roligt att ta sig till dem. Korta och långa missions lite vart och varannat. Kanske hade ett dark souls liknande spel med mission struktur där man även kan grinda exp genom att göra side missions/repetera avklarade missions varit roligast för mig. Oavsett blir det spännande att se vad de gör härnäst.

Medlem

Vet inte om jag någonsin kommer att spela ett spel från FromSoftware. Har kollat på streams med Elden Ring och byter alltid stream när det kommer en boss. Byter tillbaka när de är klara för jag gillar världen och stämningen i spelet. Tycker Bloodbourne är riktigt coolt.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Det andra stycket håller jag med om. Samtidigt är det väl inte FromSofts "grej", men vad fan... Man kan väl någon gång få allt det tjusiga med deras spel OCH en värld som inte enkom är en gudsförgäten mardröm.

Skrivet av farbrorwiwi:

jag har ofta tänkt samma sak som du, men tror man skulle tappa en stor del av fundamentet om det inte längre bara var en föreställning i ens egen fantasi hur exempelvis Leyndell måste sett ut i sina glansdagar. alltför sällan förmedlas sånt särskilt bra, jämfört med bilden man skapar sig själv när nån modfälld sidokaraktär beskriver det i sin klagan om det förgångna.

Jo, jag har väl gått i de tankarna också, att de i så fall skulle ge sig på någonting de inte bemästrar och att deras fenomenala track record därmed skulle få sig en törn. Samtidigt är det synd, älskar deras worldbuilding, lore och karaktärer men det har alltid framstått som märkligt för mig att så många slåss med näbbar och klor för att rädda eller ta över en värld som mest består av brinnande ruiner och monster. Har även irriterat mig lite över att man inte kan prata med folk i någon större utsträckning bortsett från en handfull NPCs och att det inte finns några städer eller byar som är funktionsdugliga. Var äter eller sover t.ex. alla Leyndells soldater? Vem skrubbar golven i Stormveil Castle? Ge mig lite Skyrim-värld med FromSoft-gameplay liksom!

Medlem

Bra att de inte satsar på linjära spel.

Bara för att ett spel inte är open world behöver det inte vara linjärt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Bra att de inte satsar på linjära spel.

Brukar inte kritiken nuförtiden vara att alla släpper open world? Eller gäller detta enbart Ubisoft?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Brukar inte kritiken nuförtiden vara att alla släpper open world? Eller gäller detta enbart Ubisoft?

Skillnaden är att Ubisofts öppna världar (och 99 procent av andra spel med öppna världar) bara är en ursäkt för att fylla spelen med content och mest agerar transportssträckor. Det är pluppar som styr dig och även om du slår av dem är världen designade efter markörerna. De allra flesta skulle fungera lika bra om inte bättre som linjära spel.

I Elden Ring är den öppna världen istället en del av mekaniken. Du får blicka ut över världen och fundera på hur du bäst ska navigera dig till ditt mål och använda landskapet som markörer, som ett äventyr i sig.

Medlem

Själv som stort Souls fan så är drömspelet ett spel med Dark Souls 1 sammankopplade värld + en värld som känns riktig. Det jag menar med det är typ en värld med ett eget ekosystem och städer som känns levande. Jag tror att det inte nödvändigtvis behöver göra att spelet tappar sin dystra känsla men vad vet jag. Jag bara önskar att man skippar den "öppna" världen och gör en perfekt sammankopplad värld (minus sista fjärdedelen av DS1). Istället för att bygga ut världen på bredden kanske bygga ut den på höjden?

Medlem

Så Elden Ring kan alltså vara sista spelet man spelar ifrån dom.
Då i Elden Ring klarar dom inte av att hålla open world bra igenom spelet.

Vart i slutet mycket same same precis som andra open world spel men sämre här.

Bossarna är också rätt mediokra jämfört med tidigare spel.

Dom verkar mer gå efter att locka breda massan än göra riktigt bra spel nu.
Kanske tänker på pensionen.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Så Elden Ring kan alltså vara sista spelet man spelar ifrån dom.
Då i Elden Ring klarar dom inte av att hålla open world bra igenom spelet.

Vart i slutet mycket same same precis som andra open world spel men sämre här.

Bossarna är också rätt mediokra jämfört med tidigare spel.

Dom verkar mer gå efter att locka breda massan än göra riktigt bra spel nu.
Kanske tänker på pensionen.

Hahahaha, "breda massan" och svårighetsgraden i elden ring dlc i samma mening var det roligaste jag läst idag.
10/10 fick DLC av mig, och det var en utmaning vill jag lova.


signatur

PC: i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Hoppas verkligen nästa spel blir som ER.
Gillar verkligen öppenheten i kombination med svårigheten på bossarna.
Allt är perfekt i Elden Ring skulle jag säga.

Den öppna världen gör ju att utforskandet blir roligt eftersom man kan snubbla på diverse hemliga grottor som verkligen känns unika och undanstoppade. Det känns liksom som att utvecklarna inte stoppat in dem i spelet för att alla spelare skall hitta dem, vilket verkligen känns och märks när man spelar.

Även om bara säg 5% av spelarna hittar en grotta så har utvecklarna valt att gå den vägen och ha med det i spelet vilket är otroligt unikt och något som verkligen bidrar till att spelet känns mer levande än någonsin och även ännu mer spännande.

Avstängd

Föredrar de andra spelen framför Elden Ring(förutom Sekiro som jag inte gillade så mycket).

Mitt problem med Elden Ring är att det var mer kvantitet än kvalitet.
Många grottor var väldigt lika och bossar återanvändes, kattstatyerna t.ex.
Sen var de bästa delarna i Elden Ring de mindre öppna delarna men som fortfarande har alternativa vägar och genvägar som t.ex. Stormveil Castle.

Att rida runt i overworlden såg jag mer som dötid mellan de intressanta områdena. Red bara till kartdelarna likt ett Ubisoftspel och red förbi de flesta fiender för fanns ingen anledning att slåss med dem. Tyckte t.ex. Caelid såg väldigt coolt ut men det fanns inte så mycket där.

Dark Souls 1 är fortfarande bäst enligt mig. Just på grund av hur världen är uppbyggd. Något de enligt mig inte lyckats replikera i senare spel, förutom då vid mindre områden som Stormveil Castle.

Medlem
Skrivet av NizzeG:

Själv som stort Souls fan så är drömspelet ett spel med Dark Souls 1 sammankopplade värld + en värld som känns riktig. Det jag menar med det är typ en värld med ett eget ekosystem och städer som känns levande. Jag tror att det inte nödvändigtvis behöver göra att spelet tappar sin dystra känsla men vad vet jag. Jag bara önskar att man skippar den "öppna" världen och gör en perfekt sammankopplad värld (minus sista fjärdedelen av DS1). Istället för att bygga ut världen på bredden kanske bygga ut den på höjden?

Det bästa i Elden Ring är just städerna och kloaksystemen eller liknande. Så jag är helt med att vilja kunna lira ett Darksouls eller Bloodborne med liknande struktur. Visst kan det finnas lite öppna ytor att färdas mellan dessa städer men behöver inte vara open world. Så ett omvänt Elden ring med mindre open world och mer städer vill jag ha.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Brukar inte kritiken nuförtiden vara att alla släpper open world? Eller gäller detta enbart Ubisoft?

Skillnaden är att ERs öppna värld osar kvalité till skillnad från Ubis världar. Samma sak med BOTW.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av fanbot:

I Elden Ring är den öppna världen istället en del av mekaniken. Du får blicka ut över världen och fundera på hur du bäst ska navigera dig till ditt mål och använda landskapet som markörer, som ett äventyr i sig.

Man kan göra exakt samma sak i de senaste Assassins Creed. Stäng av alla markörer och låt utforskandet vara det roliga.

Medlem
Skrivet av Govein:

Jag vill ha mission baserad struktur. Armored Core 6 var det roligaste jag spelat från dem. Sekiro är nog nummer två och elden ring rätt efter. Ej provat dark souls spelen. Gillar ju att kunna grinda upp lite lvls eftersom jag inte nödvändigtvis finner njutning av svåra bossar. Jag har som roligast när jag kämpar mig fram till en boss. Sekiro var fantastiskt på det sättet men slutade spela just pga att jag tröttnade på att nöta bossarna mot slutet. AC6 var perfekt för mig. Lagom svårighetsgrad på bossarna och roligt att ta sig till dem. Korta och långa missions lite vart och varannat. Kanske hade ett dark souls liknande spel med mission struktur där man även kan grinda exp genom att göra side missions/repetera avklarade missions varit roligast för mig. Oavsett blir det spännande att se vad de gör härnäst.

Låter som att du kanske borde ge Demon's Souls en chans. Det är som Dark Souls, fast med "levels" istället för en interconnected värld. Alternativt Nioh som faktiskt både är levelbaserat och har sidequests man kan köra mellan main missions. Och Nioh har i min mening bättre gameplay än Souls-spelen, men det är smaksak.

Medlem
Skrivet av Fredede:

Låter som att du kanske borde ge Demon's Souls en chans. Det är som Dark Souls, fast med "levels" istället för en interconnected värld. Alternativt Nioh som faktiskt både är levelbaserat och har sidequests man kan köra mellan main missions. Och Nioh har i min mening bättre gameplay än Souls-spelen, men det är smaksak.

Tack för tipsen. Nioh har jag faktiskt prövat och det är helt rätt med vad jag söker. Dock klickade inte det spelet helt. Tyckte det var svårt att förstå mig på stats och annat om jag minns rätt. Men körde det rätt mycket. Var kul att det gick att köra Coop. Demon souls kanske man skulle ge en chans om det kommer ett bra pris på det någon gång 👍

Medlem
Skrivet av Thane:

Man kan göra exakt samma sak i de senaste Assassins Creed. Stäng av alla markörer och låt utforskandet vara det roliga.

Kan kan man väl. Du kan liksom dricka Lord Calvert på pet och låtsas att det är en Laphroaig också.

Medlem

Hat spelat allt från FromSoftware, men är så otroligt less på open world. Orkar inte med det längre, tar för lång tid att sätta in sig..

Ge mig ett spel som har illusionen av open world, likt GoW typ. Eller gamla formeln som i bloodborne.

Vet inte om jag kommer orka starta upp Elden Ring, vilket är otrolig synd då jag med säkerhet skulle gilla spelet i stort men den öppna värden gör att jag inte pallar

Medlem

Synd, hade hellre sett lite vettig styrning på det likt Sekiro, men bättre. Har inget sug för mer ER men skulle kunna tänka mig att prova Armored Core. Ska dock bli spännande att se vad Bluepoint pysslar med framöver, frågan är om det är något souleslike eller något helt annat, oavsett gjorde de ett helt fenomenalt jobb med DS-remaken.

Medlem
Skrivet av heady89:

Synd, hade hellre sett lite vettig styrning på det likt Sekiro, men bättre. Har inget sug för mer ER men skulle kunna tänka mig att prova Armored Core. Ska dock bli spännande att se vad Bluepoint pysslar med framöver, frågan är om det är något souleslike eller något helt annat, oavsett gjorde de ett helt fenomenalt jobb med DS-remaken.

AC6, do it. Kan inte tala för dig men jäklar vad jag uppskattade det spelet och då har jag aldrig rört mech-spel tidigare och aldrig varit intresserad av det. Eller nu ljuger jag lite, lirade ett xcom-like som var med mechs men det var inte pga mechsen. AC6 var första gången jag ens lirade NG+ i ett spel. Tog sin tid att varva spelet första gången men NG+/NG++ gick på två kvällar vardera. Inte för att jag är bra utan snarare för att mission strukturen är gjord så att man kan ta sig tid och njuta men även gå full force action när man känner igen banorna och klara dem betydligt snabbare för att man är bekant med spelet. Fanns lixom inte så mkt dötid i det spelet. Bara roligt gameplay och en intressant story som utvecklas även i NG

Medlem

Eh föredrar Dark/Demon Souls upplägg med mindre kartor, men men allt ska vara open world nu för tiden.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Eh föredrar Dark/Demon Souls upplägg med mindre kartor, men men allt ska vara open world nu för tiden.

"
Jag säger inte att en öppen spelvärld eller upplevelse nödvändigtvis är svaret, utan jag tror att det är nivån av frihet och mängden frihet vi ger spelarna som hjälper till att balansera eller rucka på den svårighetskurvan

Han avslutar med att denna kombination av frihet och svårighet lär bli "en stor ledtråd" för vad de ska göra härnäst."

Så atteh, kanske inte alls blir open world i nästa spel.
Friheten att få välja vilket område man skall ta låter bra i mina ögon.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar